a vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sparky5

Berichten: 406
Geregistreerd: 16-12-02
Woonplaats: dronten

a vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 20:57

hoi
uhh ik had al eerder neergezet dat mijn paardje zijn ijzer alweer kwijt is maar ik wacht nu braaf tot die andere er ook af gaat doet ie vast snel
maar als jullie paardje dus zijn ijzer kwijt is gaan jullie dan door met longeren en rijden? of niet ?
Groetjes joyce en sparky

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:25

rijden niet, en als het niet anders kan rustig aan op zachte grond. longeren kan wel lijkt me, alleen als ze er echt last van hebben niet.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:07

Ik sloop die ander er ook onderuit met een tang.
En anders zet ik al het werk stop, tot de hoefsmid is geweest.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:07

Ik sloop die ander er ook onderuit met een tang.
En anders zet ik al het werk stop, tot de hoefsmid is geweest.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 00:11

mickey is ook alles 2 keer een ijzers kwijt geraakt.
de eerste keer kon de hoefsmid pas 3 dagen erna komen,ik heb toen gewoon 2 dagen gereden zonder ijzer,en me paard heeft er niets aan over gehouden Knipoog

de tweede keer was een dag voor concour,kwam de hoefsmid s'avonds nog eventjes hem eronder slaan Haha!

BertinaBvd

Berichten: 2228
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 09:03

laat altijd zo snelk mogelijk de hofsmid komen (paard heeft namelijk gevoelige hoeven )
als deze niet snel kan komen longeer ik hem een paar dagen of geeft hem een paar dagen rust

Linde

Berichten: 88
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 10:32

Ik reed ook altijd gewoon door... Maar dan alleen nog maar in de bak. Ik had ijzers omdat zn hoeven zo snel sleten van het buitenrijden. Dus als er een ijzer af was belde ik de hoefsmid (die kwam dan binnen paar dagen) en reed ik gewoon in de bak (of longeerde in de bak). Als je paard niet heel gevoelig is moet het in zacht zand zeker kunnen hoor. En je merkt snel genoeg of ie niet lekker loopt, toch?

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:04

ik zou het andere ijzer er ook afhalen, als bv, het linkervoorijzer ervan af is dan moet je die rechtervoorijzer ook eraf halen, dan lopen ze veel regelmatiger dan met 1 ijzer voor!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:13

Ik heb gelukkig een smid die voor ff een ijzer terug zetten wel tussendoor een gaatje heeft.
Maar als ik merk dat er 1 los zit, met gevaar van losgaan en elke gevaarlijke situaties die daarbij horen, dan haal ik het er helemaal af.
Dat zou ik ook doen als je smid geen tijd heeft met het andere ijzer.
het loopt voor een paard net zo als jij met maar 1 schoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:36

Nee, ik bel gewoon m'n smid en dan zit een paar uur later het ijzer er weer onder.

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:46

Heb het 1 keer gehad, ijzer linksvoor kwijt en de smit die pas een dikke week later kon komen. Op tel. advies van de smid met een oude hoefvijl die hij bij ons had achtergelaten voor dit soort gevallen de scherpe randen rond gevijld en op 3 ijzers doorgereden... Natuurlijk wel alleen in de bak... gaf geen problemen...

Linde

Berichten: 88
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 20:56

Ja, want als je op 1 schoen door het mulle zand rent merk je dat eigenlijk niet... Knipoog

Het is natuurlijk een ander verhaal als je half losse ijzers hebt of als er nog nagels in de hoef zitten.