Welsh: meer dan alleen een leuk kopje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Welsh: meer dan alleen een leuk kopje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 21:29

Naar aanleiding van deze uitspraken uit een ander topic:
Anna42"]
[quote="Lovely"][quote="Anna42"]
[quote="Lovely schreef:
Arabieren en die welshjes geven ook vaak leuke smoeltjes, misschien is dat een idee?? Je paard is geen WPN'er, dus wat let je?


Wil je svp de Arabische Vobloeds niet alleen rangschikken onder het geven van leuke kopjes.
[/quote]
Dat werd hier gevraagd, dus vandaar mijn suggestie.
[/quote]

Hou het dan maar welshjes!
[/quote]

Meningen welkom. Ik heb mijn eigen, maar die houd ik nog even voor me Lips are sealed

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:40

Haha, idd Joost, ik dacht al dat daar een mening ging uitvloeien.
Elke rasfokkerij heeft zo z'n kenmerken. Ook zitten er toch wel wat Welshjes in de topsport, maar dan arabs zou ik durven zeggen.
En de Welshjes hebben dan ook weer een arabische oorsprong, dacht ik toch?
Afbeelding

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 22:35

Ligt eraan wat voor welsh je hebt. Ik rij bv voor een welshcob fokker en ik kan me niet heugen dat daar nou arabier inzit.
Ik heb zelf ook een Welsh K merrie thuis staan, die is 42% welsh en de rest arabier.
De vechtlust komt toch echt van de welsh af.. Ik vind het een beetje rare uitspraak van Anna, maar misschien dat ze die hierin kan toelichten..
Foto's van mijn welshjes zijn in mijn profiel te bekijken..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 22:52

Onze Welsh k is zeker niet minder dan de KWPNner. Een gouden karakter en altijd inzet! Zeker meer Welsh dan Arabier, waarmee ik niets ten nadele van de Arabier wil zeggen. Het is gewoon een hele goede combinatie. Voor kinderen?: Altijd een Welsh!

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 22:53

Ehm joost ik ben toch ook wel zeer benieuwd naar jou mening.

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 22:55

Ik denk, dat Anna eerst wel eens iets mag rechtzetten.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 22:57

Ja daar heb je gelijk in, dat antwoord slaat werkelijk nergens op..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:10

Tja....waarom reageer ik nog eigenlijk ?
Ik ken arabiertjes en welshjes die het heel leuk doen in de sport. In de welsh zit toch weldegelijk een scheut arabisch bloed, maar waarom zou de een onderdoen voor de ander ?

Bij de arabieren heb je (IMO althans) 2 soorten fokkers. Fokkers van showpaarden en fokkers van prestatiepaarden (en prestatie leveren ze zeker wel, kijk maar naar de endurancesport Lachen )
Denk dat we bij de welshfokkerij er weldegelijk rekening mee moeten houden dat we beide kwaliteiten niet vergeten. Exterieur is mooi, maar een pony moet ook een goede prestatie kunnen leveren. Of dat nou is als kinderpony of sportpony.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:11

Ik wilde net zeggen nu gaat joost steigeren Haha!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:17

Haha ja maar ja het merendeel van de welshfokkers kijkt toch eerst naar het hoofdje hoor en dan naar de rest. Een dom iets maar ja ze worden naturlijkk ook wel geroemd om hun hoofdje.Probleem is wel dat men wel eens te klein wil qua hoofdje en dus erop gaat doorfokken.problemen die heirvan weer komen zijn varkensbekken enz.

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:18

Bucephalus schreef:
Onze Welsh k is zeker niet minder dan de KWPNner. Een gouden karakter en altijd inzet! Zeker meer Welsh dan Arabier, waarmee ik niets ten nadele van de Arabier wil zeggen. Het is gewoon een hele goede combinatie. Voor kinderen?: Altijd een Welsh!


En als moeders het bos in wil, neemt ze de Welsh mee. Nooit ellende en altijd plezier. Samen even iets drinken bij het cafeetje in het bos, heerlijk. Geduldig staat ze te wachten.
Met de kar gaan? Zet er de Welsh maar voor en gaan! 21 jaar en nooit betuigd.

Kinderen op visite die niet kunnen rijden? Zet ze maar op de Welsh. Zomers gaan zwemmen? No problem. Zadel en hoofdstel af halstertje om en kind en pony hebben plezier.

Laatst liep het nichtje van vier ineens in de stal van de Welsh die op dat moment vastgebonden stond. Mijn dochter lette niet goed op en liet haar los, terwijl Lotte half in de stal stond. Brendie stoof haar stal in en zag op het laatste moment het kleintje. Iedereen krijsen van schrik, maar ze had zich vliegensvlug in een s-bocht gewrongen om haar te ontwijken.
Geen probleem. Kijk da's nou ook een Welsh!

Op concours is ze er altijd, maar wel heel gevoelig. Als het ruitertje eventjes niet goed in haar vel zit, zie je het onmiddelijk terug in het gedrag van de pony.
Dus bij ons krijgen de kinderen dan op hun kop en nooit de pony.
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 26-11-03 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:21

Haha laat ik als fokker en joost zal het zekr met mij eens zijn dat deze fout vaak word gemaakt.De welsh is over het algemeen een pittig dier met karakter.Dus is niet altijd te vertrouwen hoewel men dit wel vaak denkt.Het begrip kinderpony is naar mijn mening soms iets te voorbarig!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:21

Dit zal wel een vreselijk foute opmerking zijn, maar de arabier bij ons op stal zou vreselijk in de stress zijn geschoten.. beide arabieren btw..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:24

joshua schreef:
Haha laat ik als fokker en joost zal het zekr met mij eens zijn dat deze fout vaak word gemaakt.De welsh is over het algemeen een pittig dier met karakter.Dus is niet altijd te vertrouwen hoewel men dit wel vaak denkt.Het begrip kinderpony is naar mijn mening soms iets te voorbarig!



Ja zeker als je het over een echte showpony hebt (laten we het voor het gemak even beperken tot de enige echte Welsh de A)

Maar ik heb toch heel wat betrouwbare A hengstjes gehad, in de eerste plaats voor de merries maar kinderen deden er ook van alles mee.
Tot er een merrie hengstig was natuurlijk Haha!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:25

hihi, de hengst waar ik op rijd wordt op de keuring tussen de andere hengsten voorgebracht door een 14 jarig meisje..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:27

ja maar snap je het sarabande? Wij worden zo vaak gebeld door mensen die een 100% betrouwbare pony zoeken. Wij waarschuwen ze dat die er maa weinig zijn.De welsh word in mijn ogen te vaak als een veilige kinderpony beschreven,dus men denkt dan elke welsh is een kinderpony.

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:30

Er zijn natuurlijk verschillen in karakter. Ik weet wel dat ik in eerste instantie ons paardje er behoorlijk wild uit vond zien met die doordingende blik en ik ben heel omzichtig te werk gegaan als ik in de stal moest zijn. Ze heeft gewoon heel veel geduld met ons gehad.
Ik ken van dichtbij drie welshjes en alledrie voorbeeldig in het gedrag. Ik ben misschien bevoordeeld.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:33

Oh ja het merendeel is ook heel mak hoor.Maar ja de welshmword overla afgeschetst als de kinderpony bij uitstek.Ik ken er geneog die gevaarlijk zijn en dus niet een kinderpony zijn

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:37

Misschien heeft dat ook wel met de bloedlijnen te maken of met het feit dat ze echt een eigen karakter hebben dat niet altijd wordt begrepen? In het begin was de onze best eenkennig en nog steeds is ze vrij afwachtend naar vreemden toe. Begrijp me goed, niet vervelend hoor, maar geen allemansvriend.
Onze kinderen gaan het liefst bij haar liggen als ze in de stal rust en ze beweegt geen moment.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:38

Gevaarlijk voor iedereen of gewoon geen kinderpony's?? Daar zit naar mijn mening nog wel wat verschil in..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:43

Wat ik ermee bedoel een leek zou een pony kopen op aanraden van een ander daar de welsh zo een super karakter heeft. Men laat zih tegen woordig niet meer goed informeren en zo komen er ongelukken. Voorbeeld grote hengstenboer kleindochter zwaar vermnkt door laksigheid.Man zegt nu ook dacht er niet bij na !

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:44

Ja dat klopt, mensen laten zich tegenwoordig te gemakkelijk door andere "overhalen" zonder eerst zelf het een en ander uit te zoeken of het wel past en of het wel is wat ze zoeken..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:46

Als niet welsh-kenner heb ik ook zo'n A-tje...
Vorige zomer was hij nog smal, en ik vond hem toen beter in verhouding als vandaag de dag. Meneer de ruin is nu 2,5 jaar oud, en hij heeft idd een leuk bekkie. Maar verder vind ik het eigenlijk maar geen gezicht...die dikke buik, die korte pootjes, en dan nog het allerergste...die brede platte rug. Daar past toch geen zadeltje op Verward

A-Welsh-jes zijn voor mij als niet-kenner echt niet meer dan een pony met een leuker bekkie dan een shetlander.
Hard he...?! Dus als ik als niet-kenner een fokker in WElshjes zou mogen tippen; beknibbel niet op dat leuke bekkie. Dat is een Unique-Selling-Point.

De Welsh A pony die bij mij woont is idd een zeer geschikte pony voor kinderen. Hij laat maar met zich ompoppen, wordt wel eens wat kribbig maar verder dan de kleine oortjes in de nek gaat het niet. En als hij ergens van schrikt, zoals het zadeltje op voor het eerst, dan gaat hij eerder stilstaan dan wegrennen. Verder laat hij zich niet gekmaken; hij is liever lui dan moe.... Kijk, dàn ben je wel een heel geschikte kinderpony
Laatst bijgewerkt door Dees op 26-11-03 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:47

joshua schreef:
Wat ik ermee bedoel een leek zou een pony kopen op aanraden van een ander daar de welsh zo een super karakter heeft. Men laat zih tegen woordig niet meer goed informeren en zo komen er ongelukken. Voorbeeld grote hengstenboer kleindochter zwaar vermnkt door laksigheid.Man zegt nu ook dacht er niet bij na !


Dat gevaar loop je met elk ras. Een leek is het beste af met een paard dat of pony die ervaren en beleerd is. Het probleem is dat veel mensen gaan voor een bloeduitdrukking, van toeters noch bellen weten en komen dan niet zelden van een koude kermis thuis.. Vaak vallen ze voor een te jong dier, ik heb al veel van dat soort gevallen gezien, helaas.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:55

joostvangestel"]
Naar aanleiding van deze uitspraken uit een ander topic:
[quote="Anna42"]
[quote="Lovely"][quote="Anna42"]
[quote="Lovely schreef:
Arabieren en die welshjes geven ook vaak leuke smoeltjes, misschien is dat een idee?? Je paard is geen WPN'er, dus wat let je?


Wil je svp de Arabische Vobloeds niet alleen rangschikken onder het geven van leuke kopjes.
[/quote]
Dat werd hier gevraagd, dus vandaar mijn suggestie.
[/quote]

Hou het dan maar welshjes!
[/quote]

Meningen welkom. Ik heb mijn eigen, maar die houd ik nog even voor me Lips are sealed
[/quote]
GOh, iemand vroeg naar hengsten die leuke koppen vererven, dus ik dacht laten we maar eens van de geeikte wpn'ers afstappen omdat ik sterk het vermoeden kreeg dat de starter van dat topic geen wpn'er heeft. Welshponies (die kleintjes vooral) staan er om bekend dat ze vaak van die pittige smoeltjes hebben, dus vandaar mijn suggestie. Met sommige andere rassen geeft de welsh een harstikke bruikbaar en mooi resultaat volgens mij.

Of Joost, was je van plan je heel erg beledigd te voelen dat ik het woord welsh uit mijn toetsenbord durf te wurmen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Queijo, Sita_xx en 60 bezoekers