leren rijlaarzen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jans16

Berichten: 884
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: bollenstreek

leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-03 22:24

hoi!

ik heb een vraagje, hoe maken jullie je leren rijlaarzen schoon?
ik moet ze elke keer na het rijden nat maken met een spons en dan goed droog maken. maar moet ik er nog meer aan doen om het leer goed te houden.

groetjes!

Profiel update!!


#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:26

ik maak ze schoon met zwarte schoensmeer in z'n knijpflesje met een sponsje erop. Goed droogwrijven en dan inspuiten met speciale leren laarzen verzorgspul Haha! dat is van petrie.!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:29

het lijkt me eerlijk gezegd niet echt bevorderlijk om ze elke keer nat te maken en af te drogen.
Ik deed ze gewoon af met een oude doek waarmee is de laarzen ook altijd schoon had gemaakt, en 1 x in de zoveel tijd echt grondig met lederzeep enz....

Ymke.... Daar worden ze wel mooi van, maar het is geen spul om mee ter reinigen. De spray erna is alleen voor het onderhoud, maar dat doe jij dus over die smeer. Geen aanrader.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:31

Ik doe er niet zoveel mee Lachen , mijn laarzen zijn nu 7 a 8 jaar oud en zien er nog goed uit.
Als ze erg smerig zijn of ik moet op net dan maak ik ze schoon met zo'n blok leerzeep. Daarna laat ik ze drogen en smeer ze in met kiwi schoensmeer, liefst die daarvoor even in de brand heeft gestaan, daarna poets ik ze op met een oude panty.

Jans16

Berichten: 884
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-03 22:32

ik heb ze pas 6 weken en die meneer zei dat ik ze om het leer soepel te maken elke keer moet nat maken niet dat ze zeik nat zijn maar gewoon vochtig. en dan goed droog maken.

Profiel update!!

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:32

Ik heb van die spuitbussen van petrie een voor schoonmaken en die andere voor de kleur.
Gebruik het eigenlijk niet alleen toen ik ze net had de eerste paar keer.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:34

ik doe soms gewoon zadelzeep of lederolie Schijnheilig ...en inderdaad van dat spuitspul wat ook waterdicht maakt.... kun je gelovik bij de fietsenmaker( Verward ?! Verward ) ook krijgen,is ook voor waxjassen enzo Bloos

    Jasper 121017

    ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

    Lenneke_
    Berichten: 18614
    Geregistreerd: 08-07-03
    Woonplaats: Garderen

    Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:40

    Ik doe ze één keer in de week met zwarte schoenpoets, daarna uitpoetsen met een panty (gaan ze mooi van glimmen) Als ze erg vies zijn doe ik ze eerst met zadelzeep.

    Chantal

    Berichten: 4910
    Geregistreerd: 01-09-01
    Woonplaats: Harderwijk

    Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:46

    ik heb petri spul..

    Petri cleaner.. --> Daarmee spuit je ze in, en dan maak je het met een doek schoon.

    Petri zwarte smeer ofzo?? --> mooi zwart maken

    Petri wax --> Spuit je ze in (voor bescherming)

    Ik was met mijn laarzen in de zoute zee gevallen..
    HELEMAAL WIT... maar ze zijn weer helemaal MOOI *LOL*

    iwayalover

    Berichten: 7755
    Geregistreerd: 02-02-03
    Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

    Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:47

    schoonmaken met zadelzeep en daarna goed invetten met zadelolie of met ledervet. werkt goed!

    .

    Solvej

    Berichten: 7802
    Geregistreerd: 04-03-03
    Woonplaats: Landgraaf

    Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 23:22

    Ik doe ze ook elke keer na het rijden met een vochtige spons schoonmaken daarna met een zachte doek eroverheen. En als ik ze voor een wedstrijd oid poets en ze moeten dus glimmen pak ik schoenpoets die verwarm ik met een aansteker zodat het zacht wordt, dan doe ik met een nat doekje daar mijn laarzen mee insmeren. Als ze helemaal ingesmeerd zijn daar met een zacht doekje over wrijven en ze glimmen súper!

    PolitieTed

    Berichten: 847
    Geregistreerd: 13-11-03
    Woonplaats: Delft

    Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 23:38

    Ik heb ook die cleaner van petrie en dat werkt echt super! Het is ook lekker makkelijk en je bent zo klaar. OK dan! Op zich kun je ook gewoon zadelzeep gebruiken, maar zorg dan wel dat je sponsje héél goed uitgeknepen is. Zadelolie of vet is echt superslecht voor je laarzen!! Niet doen dus!

    Na de traan van verdriet, komt de glimlach van de herinnering...
    Vaarwel lieve Cisco... Rust zacht meisje...

    Tartuffo

    Berichten: 1630
    Geregistreerd: 30-06-03
    Woonplaats: Hier aan de kust....

    Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 23:54

    Ik maak ze schoon met speciaal spul en heb de schoenmaker om advies gevraagt en die raadde zo'n tube met sponsje af ondat je het op je laars smeer en niet erin.... dus gewoon ouderwets met een borsteltje zwarte schoensmeer er op smeren en uitpoetsen met een zachte doek.... dan glimmen ze weer als een paarde...

    ** Als je de beste zitplaats in huis wilt, zul je de kat moeten verplaatsen **
    ** Pas heeft iemand mij een schattig katje gegeven.... en het katje is van mening dat iemand mij aan hem heeft gegeven **

    klien

    Berichten: 2130
    Geregistreerd: 21-08-03
    Woonplaats: Heemskerk

    Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 19:34

    Mijn eerste paar hield ik keurig schoon met een vochtig sponsje en zadelzeep, daarna invetten met speciaal spul wat ik er bij kreeg. Blank vet voor runderleer.
    Ik heb 15 jaar gedaan met die laarzen, daarna gingen de balijnen stuk en heb ik ze vervangen.
    De laarzen die ik nu heb zijn nu bijna 15 jaar oud en zien er nog perfect uit. Ik maak ze maar eens in de 2 à 3 weken schoon met water en vet ze in met schoensmeer, zadelvet of wat dan ook.
    Ik weet niet wat beter is dus.

    paardje

    Berichten: 4405
    Geregistreerd: 01-11-01
    Woonplaats: Soesterberg

    Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 19:37

    PolitieTed schreef:
    Zadelolie of vet is echt superslecht voor je laarzen[/b]!! Niet doen dus!

    Waarom is vet slecht? Het is toch gewoon leer, dus dat is toch helmaal niet slecht?

    Laantje

    Berichten: 2515
    Geregistreerd: 09-08-03

    Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 20:20

    De ruitersportzaak heeft tegen me gezegt niet mer leervet te poetsen omdat het leer dan dof wordt....
    Ik doe het iedere keer na het rijden gewoon met zadelzeep!

    Lovers Charles, siamo le Principesse!! Lovers

    Sonja_vR

    Berichten: 27462
    Geregistreerd: 12-07-02
    Woonplaats: Dusschen

    Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 20:26

    kiwi schoenpoets, geweldig spul

    Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

    sharir

    Berichten: 2576
    Geregistreerd: 15-02-03
    Woonplaats: ridderkerk

    Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 20:29

    ik heb alle spuitflesjes, potjes, schoensmeer van petrie. dit gebruik ik gewoon elke keer. ben benieuwd hoe lang me laarzen mee gaan..??

    Vasco nog altijd mis ik je
    Peline mijn nieuwe topper

    Martenique
    Berichten: 1606
    Geregistreerd: 31-05-01
    Woonplaats: Enschede

    Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 20:34

    wat zijn jullie netjes...

    Ik zal me laarzen weer een keer poetsen ben bang dat het 2 maanden geleden is de laatste keer... moet me erg schamen als ik dit zo lees.. hebben jullie ddar tijd voor na het rijden? Maar em laarzen leven nog steeds...


    Unity
    Berichten: 2116
    Geregistreerd: 14-12-02

    Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:29

    OLIE EN VET ZIJn IDD slecht.
    Dit is omdat de laarzen hier te soepel van worden, slap zelfs. Dan komen de balijnen er eerder uit, gaan de naden scheuren en lubberen en loop je de laars verder uit. Zoieso is olie en vet niet goed voor naden en stiksels. De draad verteerd hierdoor! Is ook zo bij zadels.

    Ook zadelzeep is slecht, dit komt doordat er in zadelzeep ook bestanddelen zitten die leer voeden EN SOEPEL houden. Te soepel is dus ook niet goed, hierdoor gaat oa ook je laars nog meer inzakken en op de plooi kan ie daardoor gaan scheuren.

    CAVALLO ADVISEERDT NIET VOOR NIKS: Afdoen met water en daarna harde, bij voorkeur kiwi, schoenpoets gebruiken.
    Deze schoenpoets maakt, bij regelmatig gebruik, ook je laars waterafstotend!!

    De poets in zon potje met sponsje er boven op moet je al helemaal nooit gebruiken. Dit is een soort verf en als deze aan het bladderen gaat, is er niets meer te redden.

    Verder is het zo, als je je laarzen niet op de goede manier onderhoud, en er gebeurt iets mee. Zoals bijv loslatende stiksels, gooit de laarzenfabricant het gewoon op verkeerd onderhoud!!

    paardje

    Berichten: 4405
    Geregistreerd: 01-11-01
    Woonplaats: Soesterberg

    Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 09:01

    Unity schreef:
    OLIE EN VET ZIJn IDD slecht.
    Dit is omdat de laarzen hier te soepel van worden, slap zelfs. Dan komen de balijnen er eerder uit, gaan de naden scheuren en lubberen en loop je de laars verder uit. Zoieso is olie en vet niet goed voor naden en stiksels. De draad verteerd hierdoor! Is ook zo bij zadels.

    Ook zadelzeep is slecht, dit komt doordat er in zadelzeep ook bestanddelen zitten die leer voeden EN SOEPEL houden. Te soepel is dus ook niet goed, hierdoor gaat oa ook je laars nog meer inzakken en op de plooi kan ie daardoor gaan scheuren.

    CAVALLO ADVISEERDT NIET VOOR NIKS: Afdoen met water en daarna harde, bij voorkeur kiwi, schoenpoets gebruiken.
    Deze schoenpoets maakt, bij regelmatig gebruik, ook je laars waterafstotend!!

    De poets in zon potje met sponsje er boven op moet je al helemaal nooit gebruiken. Dit is een soort verf en als deze aan het bladderen gaat, is er niets meer te redden.

    Verder is het zo, als je je laarzen niet op de goede manier onderhoud, en er gebeurt iets mee. Zoals bijv loslatende stiksels, gooit de laarzenfabricant het gewoon op verkeerd onderhoud!!

    Mijn laarzen heb ik in Italie gekocht, zijn van kalfsleer. Ze zijn zo soepel dat ze omvallen. Ik doe meestal eerst vet, daarna die slechte schoenpoets. Mijn moeder doet dat ook met haar petries. Zien er nog goed uit hoor.

    Lielle

    Berichten: 66254
    Geregistreerd: 12-01-01

    Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 09:04

    een keer de modder eraf spuiten, schoonmaken met Petri cleaner, laarzenwas en evt glimspul.

    Jans16

    Berichten: 884
    Geregistreerd: 06-07-03
    Woonplaats: bollenstreek

    Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 22:19

    bedankt voor al de tips!

    Profiel update!!

    Chantal

    Berichten: 4910
    Geregistreerd: 01-09-01
    Woonplaats: Harderwijk

    Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 22:45

    Martenique schreef:
    wat zijn jullie netjes...

    Ik zal me laarzen weer een keer poetsen ben bang dat het 2 maanden geleden is de laatste keer... moet me erg schamen als ik dit zo lees.. hebben jullie ddar tijd voor na het rijden? Maar em laarzen leven nog steeds...



    nee.. maar ik doe het zowieso voor een wedstrijd.
    Het staat veel netter als ze mooi glimmen, en ze gaan veel langer mee!

    Vanessa

    Berichten: 1073
    Geregistreerd: 08-03-01
    Woonplaats: Almere

    Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 23:51

    Eeehm.... ik heb mijn laarzen nu 2 jaar, en ik heb ze eeeehm ... eigenlijk nog nooit schoongemaakt en een keer of 2 met schoenpoets bewerkt....

    Ze leven nog wel, maar zien er niet echt uit als nieuw zeg maar. Ze zijn vooral erg dof en daar helpt een keertje schoenpoets ook niet (meer) tegen.
    Kweetet, ik zou toch wat zuiniger op mijn spullen moeten zijn...


    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: belle_boef, boemel, Domi_94, hagelslag, Hjartje, MarjanB, Slofje, Trendiction en 92 bezoekers