paarden zijn mat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

paarden zijn mat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 14:01

alle twee onze paarden zijn niet echt spetterend op het moment. Zij doen braaf hun werk, glimmen netjes, eten goed, noem maar op en toch ben ik niet gelukkig met hoe ze in hun vel zitten. We hebben inmiddels al het voer verhoogd, waterbak is schoon, geven extra vitaminen en een liksteen, ze zijn geschoren (en daarvan knapten ze wel iets op), ze komen regelmatig op de wei, hoeven niet extreem hard te werken en het helpt allemaal wel een beetje maar toch niet echt. Raimaer heeft juist een rustige periode gehad, dus overwerkt is ze niet, en Pablo idem.

ik weet het niet goed op het moment, iemand nog tips? Bloed prikken gebeurt als de DA komt voor entingen, over anderhalve week geloof ik.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 14:04

Misschien hebben ze wat problemen met het voor deze tijd van het jaar, warme weer?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 14:07

wie weet, ik snap er eerlijk gezegd weinig van.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 14:11

Ik denk dat ze gewoon wat last hebben van het weer. Het zou eigenlijk al lang koud moeten zijn, maar in plaats daar van schijnt de zon een beetje flauwtjes en komt er haast geen licht door.

Het lijkt me al goed dat je ze extra vitamine hebt gegeven. Misschien helpt dat ze er weer boven op.

Als je je over een aantal daagjes nog steeds bezorgt voelt kun je altijd je DA om hulp vragen.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 14:14

mijn paard heeft dat ook, hij is een beetje depri, maar het valt ook niet om met dit weer in een dikke winterjas rond te lopen..........

er staan paarden onder dubbel dek bij ons op de wei, die zullen wel smelten onderhand!

Ik heb mijn fleecetrui alweer omgeruild voor een sweat shirt, ik zweet me rot!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 17:01

Ik denk ook dat het de combinatie, dikke vacht + warm weer is.
Ik heb het zelf ook erg snel warm.
Voor zondag schijnen ze 17 !! graden op te geven. Als mens trek je dan een wat dunnere trui aan, maar bij een paard gaat dat niet (ervan uitgaande dat ze zonder dekens staan en ongeschoren).

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 18:06

ze zijn alletwee geschoren, dus dat klopt niet.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 19:02

Mijn paard vond ik de laatste tijd ook erg mat en oogde op zich wel gezond, maar niet zo blakend als normaal. Ze wordt regelmatig ontwormd met afwisselende wormenkuren. Op het andere forum las ik dat een paard met deze zelfde vage klachten misschien last kon hebben van een lintworm infectie. Aangezien het tijd was voor een kuur ging ik naar de winkel en vroeg om een kuur die ook effectief was voor lintworm. Bleek dat maar 2 kuren ook voor lintwormen waren en die had ik dus echt al een hele tijd niet gegeven Verward Dus die heb ik zaterdag gegeven en ze was er echt een beetje kramperig en onrustig op, dus er was daarbinnen echt wat aan de hand. Zondag en maandag zag ik nog geen verbetering, maar toen ik dinsdag kwam en het dek afhaalde viel mij meteen op dat ze een veel diepere glans had en haar zwarte kleur was echt weer veel mooier. Ze is ook veel attenter en levendiger, dus waarschijnlijk heeft ze toch een worminfectie gehad, ondanks dat ik echt heel goed ontworm. Ook met rijden heb ik het idee dat ze lekkerder loopt en er weer meer zin in heeft.
Dus toen ik jou verhaal las dacht ik meteen dit lijkt wel heel erg op wat mijn paard had, dus misschien ook eens informeren naar een wormenkuur met lintwormbestreiding, want misschien hebben jou paarden die ook al een tijdje niet gehad..

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 21:58

alleen vind ik het wel vreemd dat ze dat alletwee zouden hebben, en bovendien ook nog een derde paard bij ons op stal. We hebben ook net ontwormd (ivermectine) maar ik houd het voorlopig maar even op het warme weer.

Ze zien er trouwens wel super goed uit, glimmen als een spiegel en zo. Maar ik houd het wel in mijn achterhoofd.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 23:31

Lielle schreef:
alleen vind ik het wel vreemd dat ze dat alletwee zouden hebben, en bovendien ook nog een derde paard bij ons op stal. We hebben ook net ontwormd (ivermectine) maar ik houd het voorlopig maar even op het warme weer.

Ze zien er trouwens wel super goed uit, glimmen als een spiegel en zo. Maar ik houd het wel in mijn achterhoofd.


Dat meerdere paarden op stal een zelfde wormbesmetting kunnen hebben is niet vreemd hoor, worminfecties zijn nl besmettelijk..
Je kunt even bij je leverancier vragen of ivermectine ook voor lintworm is en anders kun je je volgende ontwormbeurt daar rekening meehouden.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 11:49

nou, het leed lijkt inmiddels geleden. Ze zijn weer fris en vrolijk en sprongen gisteren beide de sterren van de hemel. Ik denk dat de combinatie van alle acties geholpen heeft, iedereen bedankt voor het meedenken.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 15:21

Gelukkig. Nu kun je weer van ze genieten, want er is niks zo frustrerend dan dat je weet dat je paard niet echt lekker in z'n vel zit, terwijl je er alles aan doet om hem gezond te krijgen/houden.

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 15:29

Mijn paard heeft hetzelfde. Hij is niet vooruit te branden en zit gewoon niet lekker in zijn vel.
Ik heb de dierenarts er al bij gehad omdat ie toch geent moest worden en die heeft hem helemaal nagekeken. Hij is helemaal gezond en heeft alleen een winterdip........
Ze zei dat dat op dit moment heel veel voorkomt bij paarden.
Ik moet zorgen voor voldoende afwisseling in het rijden en hij heeft een goudspuit gehad met vitamines en minerealen (geen hormonen).

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 15:42

Jola schreef:
Misschien hebben ze wat problemen met het voor deze tijd van het jaar, warme weer?



Dat dachten ze bij mij op stal ook. De paarden zijn over t algemeen erg vlak...mijn paard daarentegen is sinds vrijdag terug in haar puberteit oid. Rare fratsen zoals bokken en stiegeren, nou ja, waait hopelijk wel over.