Paard dat slaat op inrijterrein

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Paard dat slaat op inrijterrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 12:04

Tot mijn grote vreugde heb ik sinds kort de beschikking over een goed en ervaren dressuurpaard. De bedoeling is dat ik komend jaar met het dier ga starten en daar heb ik ook veel zin in! Haha!

Klein nadeeltje: het dier slaat naar andere paarden. Nou weet ik van het gebruik van een rood strikje in de staart als waarschuwing dat een paard kan slaan.

Nou is mijn vraag, moet dat strikje er vlak voor de proef uitgehaald worden of mag het blijven zitten?

En nu maar hopen dat iedereen ook werkelijk weet dat zo'n strikje inhoudt.... Scheve mond


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:13

Moet er uit. Je mag geen 'versiersels' aan je paard hebben. Ook al heeft het dan wel nut.

Dit is wat ik pas hier op bokt gelezen heb.

:evaw:

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:16

Niets aan toe te voegen, klopt. Mag dus niet in de proef...

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:21


essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:24

Offtopic, maar het antwoord is al gegeven,dus..

Heb tegenwoordig het idee dat bijna niemand een rood strikje gebruikt bij een paard wat slaat.
Laatst was ik op de vereniging, en daar heb je allemaal stands waar je je paard kan opzadelen.
Iemand had zijn paard in de eerste stand gezet, waar iedereen dus langs moet. Op een gegeven moment loopt er iemand achtereen en die knol haalt me toch uit! Niets geraakt gelukkig, maar de eigenaar staat er bij te kijken.."dat doet hij anders nooit"
Waarom doe je dan idd niet zo'n strikje in, of zet hem aan het eind van de gang oid.
Ik heb een jaar niet gereden, maar opeens valt me dit op.
Slaande paarden, maar ook onder het zadel: onopgevoed, onbestuurbaar, steigeren en of bokken. Verward

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:56

essie79 schreef:
Niets geraakt gelukkig, maar de eigenaar staat er bij te kijken.."dat doet hij anders nooit"
Waarom doe je dan idd niet zo'n strikje in, of zet hem aan het eind van de gang oid.


Waarom zou dat niet kunnen?
Een paard dat zich op vreemd terrein niet veilig/onzeker voelt
en daardoor uithaalt naar wat het - vastgeknoopt in een stand -
als bedreigend ervaart?

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131997
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:16

Ook een paard wat normaal gesproken nooit slaat, kan een flinke mep uitdelen.
Je hebt paarden waarvan je het zeker weten dat ze het doen (rood strikje, een goede zaak Knipoog ), maar je hebt ook paarden die het nog nooit gedaan hebben.

In elk paard schuilt een potentiele mepper, al is het maar omdat de omstandigheden een grote invloed uit kunnen oefenen.
In principe zou je dan dus elk paard met een rood strikje moeten behangen
Da's natuurlijk geen doen en het heeft ook geen nut.
Ik denk dat het een goede zaak is om onderscheid te maken tussen de "chronische meppers" (dus rood strikje) en om er verder vanuit te gaan dat elk paard in staat is om een klap uit te delen.

Mieke, leuk voor je dat je weer een paard tot je beschikking hebt !
Ik wens je heel veel succes !
Laatst bijgewerkt door Oscar op 26-11-03 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:16

Botervlieg"]
[quote="essie79 schreef:
Niets geraakt gelukkig, maar de eigenaar staat er bij te kijken.."dat doet hij anders nooit"
Waarom doe je dan idd niet zo'n strikje in, of zet hem aan het eind van de gang oid.


Waarom zou dat niet kunnen?
Een paard dat zich op vreemd terrein niet veilig/onzeker voelt
en daardoor uithaalt naar wat het - vastgeknoopt in een stand -
als bedreigend ervaart?
[/quote]

Dat kan ook wel, alleen het zou mij niet gebeuren.
Die eerste keer dat ik hem meenam, zette ik hem op een rustigere plek, meer naar het eind van de gang. Nu weet ik dat hij dat niet doet, en nog steeds let ik gewoon even op als er een paard achter hem langs loopt.
En ik ergerde me gewoon aan de houding van de eigenaar:
Het blijft een paard, kan gebeuren, ik kan er ook niets aan doen.

Ondertussen zou dat paard mijn paard naar de knoppen kunnen slaan..
Ik erger me dan gewoon, mij zou het niet gebeuren en ik ben ook erg zuinig op mijn paard.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 13:24

Goed, dus dat strikje maar vastmaken met een haarspeld en vlak voor de proef er uit halen en erna er weer in!! Thanks allemaal!

Ik ben zelf altijd heel oplettend bij het benaderen of samen rijden met andere paarden (ze kunnen tenslotte altijd een keer uithalen en eens is de eerste keer), helaas geldt dat niet voor iedereen en ik zie bij dit paard de bui al hangen... Mijn eigen paarden waren nooit zo dominant dus voor mij is dit gedrag ook nieuw, moet er erg aan wennen dat ik ogen in mijn achterhoofd moet hebben...


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131997
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:50

Lijkt me erg verstandig, Mieke !
Inderdaad losrijden met strikje, en voor de proef even verwijderen.

Zelf heb ik ook een paard gehad dat regelmatig een klap verkocht, en zeker met indoorwedstrijden is het niet fijn losrijden.
Je hebt welliswaar je goede wil getoond door je strikje in te doen en je let extra goed op, maar het grote nadeel is dat je ook nog op andere combinaties moet letten.
Je zult er versteld van staan hoeveel combinaties je straks op mepafstand tegen zult komen Knipoog
Ook al ben je nog zo voorzichtig, kijk je ver genoeg vooruit, zoekt een relatief rustige plaats...... er zitten er altijd tussen die het niet begrepen hebben en plotseling zowat tegen de kont van je paard geparkeerd staan.

Bij buitenwedstrijden is het meestal wat makkelijker.
Over het algemeen heb je meer ruimte tot je beschikking en meestal is er wel een rustig plekje te vinden om los te rijden.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 14:11

Ik gebruik zo nu en dan ook een rood strikje. Afgelopen weekend nog.
Mijn paard is in principe geen schopperd maar als het heel erg druk is en er zitten een paar 'mindere' chauffeurs bij dan wil hij wel eens naar achteren slaan. Bij sommige concoursen gebruik ik het helemaal niet maar als het druk is dan hang ik altijd een strikje in zijn staart. Ik vind het wel zo netjes voor de mede bak gebruikers.
Helaas zijn er dan toch nog mensen die menen in je kont te moeten rijden.

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 14:16

Maar met een rood strikje in de staart en zelf proberen op te letten, heb je alles gedaan wat in de mogelijkheden ligt.
Dus als er dan iets gebeurt omdat andere totaal niet opletten en hun paard tegen jouw paard aanparkeren , dan is het wat mij betreft ook vette pech.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 14:16

Maar met een rood strikje in de staart en zelf proberen op te letten, heb je alles gedaan wat in de mogelijkheden ligt.
Dus als er dan iets gebeurt omdat andere totaal niet opletten en hun paard tegen jouw paard aanparkeren , dan is het wat mij betreft ook vette pech.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 14:20

En mocht het een hele erge mepper zijn, kun je het altijd even melden als je de inrij bak inkomt.. ik weet niet of tegenwoordig nog veel mensen weten wat zo'n rood strikje inhoudt..
Dus anders even melden bij binnenkomst, net zoals ik het wel fijn vind als ze even melden als er een hengst binnenkomt, dan kun je daar even iets extra op letten, door bijv niet zo nauw te passeren, maar met een iets groter boogje..
Veel succes met starten!

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 14:38

Is inderdaad ook een goede tip, zal zeker even melden dat mijn paard kan slaan als ik het losrijterrein op ga.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 14:52

MacavityL schreef:
En mocht het een hele erge mepper zijn, kun je het altijd even melden als je de inrij bak inkomt.. ik weet niet of tegenwoordig nog veel mensen weten wat zo'n rood strikje inhoudt..
Dus anders even melden bij binnenkomst, net zoals ik het wel fijn vind als ze even melden als er een hengst binnenkomt, dan kun je daar even iets extra op letten, door bijv niet zo nauw te passeren, maar met een iets groter boogje..
Veel succes met starten!


waarom zeggen ze dit nou nooit bij ons? Scheve mond
Lijkt mij ook een kleine moeite en een perfecte oplossing!
Al gebeurd er niets, je kan er rekening mee houden, dan is het niet zo'n verassing meer Haha!

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 19:20

Zo'n rood strikje is wel een goed idee....alleen weet niet iedereen wat t betekent. Er is me zelfs wel eens door een jurylid wat bij het losrijden stond te kijkengevraagd of Vosje jarig was, vanwege dat strikje Verward de beste man meende t serieus! En de eigenaresse van Vos: "Ja, en als je te dicht in de buurt komt, krijg je een kadootje!" Knipoog Droge humor Haha!

Suzanne F.

Berichten: 49172
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 20:11

Maar met een haarspeld blijft dat toch nooit zitten?? Ik wil toch graag weten hoe je dat nou precies vastmaakt zodat het niet uitzakt. Lotje slaat namelijk ontzettend en heeft op haar eerste wedstrijd 3 paarden vol geraakt, ondanks waarschuwingen dat ze sloeg...

Wie helpt? Hoe maak t vast zoadat het niet losgaat maar toch zo dat het vlak voor de proef er makkelijk uitkan.....

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131997
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:34

Suzanne, je kunt een plukje staartharen nemen en het strikje daarin bevestigen dmv. een elastiekje.
Je pakt het elastiekje, doet het touwtje er doorheen (of terugslaan via een lusje of een knoopje) en dan doe je het elastiekje in de staart.
Op dezelfde manier als wanneer je de staart invlecht.
Beetje onduidelijk uitgelegd, als je het niet begrijpt (wat ik me heel goed voor kan stellen Knipoog ) dan zal ik het even voor je tekenen.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 22:23

Het is jammer ja, hoe weinig mensen rekening houden met de 'persoonlijke cirkel' van een dier.

Mijn merrie is een vrij dominante. Niet richting mensen maar zeker wel richting andere paarden. Dat 'sla' je er niet uit... zo is ze gewoon. Ook al houd ik op losrijterreinen (en thuis in de bak) rekening met anderen, je houdt er altijd mensen tussen die vinden dat ze rakelings langs je moeten rijden... dat schijnt stoer te zijn in de zin van: 'kijk mij de tweede hoefslag eens goed volgen'. Wanneer ze mij dan klem rijden tussen hun en het schot weet ik 100% zeker dat mijn merrie wel wat meer ruimte zal maken. Ik kan het mederuiters honderd keer zeggen, maar 1x een waarschuwing van mijn paard is heel wat duidelijker. Hoe vervelend ik het ook vind. Gewoon een paardlengte of -breedte tussen die van mij en een ander is genoeg, maar als een mederuiter het paard naar de mijne toe laten 'plakken' dan zal mijn paard wel even een handje helpen... Haha!

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"

Suzanne F.

Berichten: 49172
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 10:15

Oscar schreef:
Suzanne, je kunt een plukje staartharen nemen en het strikje daarin bevestigen dmv. een elastiekje.
Je pakt het elastiekje, doet het touwtje er doorheen (of terugslaan via een lusje of een knoopje) en dan doe je het elastiekje in de staart.
Op dezelfde manier als wanneer je de staart invlecht.
Beetje onduidelijk uitgelegd, als je het niet begrijpt (wat ik me heel goed voor kan stellen Knipoog ) dan zal ik het even voor je tekenen.



Welk elastiekje? Welk touwtje?? Touwtje aan de strik? Elastiekje aan de strik?? En hoe zakt dat elastiekje dan niet uit?? Haha!

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 11:25

Een lange pluk van de staart pakken daar een elastiekje om doen (die zakt er dan echt niet uit hoor.
Een lekker fors rood lintje nemen door het stiekje halen en strikken maar.

:evaw:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ardanwan, Hootje, TanteFlavie, xmoosjex en 21 bezoekers