ijzer er zelf af halen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

ijzer er zelf af halen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 11:26

Guinness heeft weer een ijzer verloren Boos! , en ik kan hem niet terugvinden in de wei.
Nu ben ik toch al aan het denken aan hoefschoenen, dus ik wil eigenlijk haar andere ijzer er ook maar onder uit halen. De ijzers zitten er nog maar een week onder, dus de hoefjes zijn netjes bekapt.
Alleen het andere ijzer zit dus nog wel goed vast. Is er een truukje om het ijzer er onderuit te krijgen ?

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:04

Dat zou ik als ik jouw was niet zelf doen.
Je beschadigd heel snel de hoef.
Stel dat er een nagel niet uitkomt ofzo.
Ik zou gewoon de hoefsmid bellen.
Succes

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:08

als ze niet loszitten zou ik me er niet aan wagen.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:18

Idd, als ze gewoon d'r netjes onder zitten zou ik er niet zelf aan gaan zitten prutsen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:25

maar ook niet als er 1 mist, het is volgens mij ook niet echt goed om hem op 1 ijzer te laten staan, maar ik zou het door de hoefsmid laten doen, de kans dat je er iets aan verprutst zou mij te groot zijn.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:35

als het ijzer nog goed vastzit zou ik hem er idd niet zelf onderuit halen.

loulou had vorige keer ook al binnen 2 weken het ijzer afgetrapt en toen heeft de smid hem er gratis weer een nieuwe onder geslagen (ik was het ijzer ook kwijt)

ik zou gewoon ff bellen. en als de smid daarna opnieuw moet komen alleen laten bekappen en dan pas hoefschoenen kopen.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 13:36

Ik heb er nog eens over na zitten denken en ik volg jullie raad toch maar op, ik durf eigenlijk zelf ook niet zo goed aan dat ijzer te lopen prutsen.
Ik baal alleen zo, ik heb al in mijn hoofd dat ik hoefschoenen wil kopen en het was dus eigelijk de bedoeling dat Guinness nu voor het laatst beslagen werd, zodat ik eens rustig om me heen kan kijken wat er zoal geschikt is voor haar. En dan verliest ze dus weer een ijzer (is 1 van de redenen dat ik af wil van ijzers!)
Kan nu alleen de hoefsmid niet bereiken Boos! Boos! , ach ja, het zal ook eens mee zitten !!

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 14:22

Ik heb net even in je profiel gekeken.

Wel gaaf zeg zo'n Bonte Familie Haha!

En dat shetje is zeker een DROPPIE.

En allemaal dezelfde kleur, vind eht geweldig echt waar *LOL*

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 16:10

Misschien een beetje laat, maar ik reageer toch ook nog maar even Lachen . Mijn ervaring is, dat als je zelf een ijzer eraf haalt, je het risico loopt dat de hoefwand meekomt. Niet echt aan te raden dus....

Als je voor die hoefschoenen gaat, vertel dan graag of ze je bevallen! Ik overweeg zelf namelijk ook om ze aan te schaffen (zijn trouwens behoorlijk duur geloof ik).

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 16:20

Ik zou nu eerst de hoefsmid bellen. De meesten geven wel garantie binnen een of twee weken.
Als je al ijzers eraf wil halen ok, maar dat is veel makkelijker bij ijzers die er al lang onderzitten en dan is kans op beschadiging van de hoef ook veel kleiner (meestal zit een ijzer dan al veel losser).

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 17:33

ik sluit me aan bij de rest: niet zelf gaan klooien met een ijzer wat nog goed vast zit!

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:52

Ik heb zelf al enkele keren ijzers afgehaald. Losse ijzers kan je er zelf wel afhalen, da's niet zo moeilijk. Mijn vader doet meestal de ijzers die nog goed vast zitten, die is wat sterker Schijnheilig We trekken ze er gewoon uit met een nijptang, en evt een hamer om de nagels losser te krijgen.
Ik zou zeggen vraag je hoefsmid eerst eens wat je het beste kan doen. En misschien laat de rest ook wel snel los Verward ( ik weet niet hoe lang de rest er over het algemeen onder blijft zitten?) Dan zou ik gewoon afwachten.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 22:48

k wou ff zegguh dak zelf egt zwaar tegen ijzers ben, ik kan alleen maar nadelen opnoemen...je paard heeft veel minder schokdemping(70-80% minder!), en als je paard loopt zet de hoef uit wat dus niet kan met een ijzer waardoor de hoeven een onnatuurlijke vorm aannemen, en het beleemerd de doorbloeding....zucht... dus vandaar...ik vind die hoefschoenen een goed idee!! toen mijn pony op stal kwam had ze ook ijzers die hebben we er zelf afgehaald( alles is nog heel hoor!!) en ze doet het prima zonder.( haar vorige hoefsmid zei dat ze brokkelhoeven had (nix van gemerkt) en dat ze dus ijzers moet, maar dat zou t eigenlijk alleen maar erger maken, maar ik heb helemaal geen problemen met haar hoeven... nou rijd ik bijna niet met haar over t stenen ed, maar een heel klein stukje(nog geen 5 minuten) naar t bos...... zow das mijn verhaaltje whaha

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 23:20

Ik heb de hoefsmid al gebeld, hij komt ws zaterdag om er weer een nieuw ijzer onder te zetten. En dan ga ik eens rustig op zoek naar hoefschoenen !!! Haha!

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:24

Als er een beetje speling in het ijzer zit dan trek ik uhm er zelf af. Eerst beetje prutten met platte schroevendraaier en hamer om die omgeknepen nagels recht te krijgen en dan het ijzer eraf trekken met een tang.