Dressuurruiters, mening over zonder zadel rijden..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Dressuurruiters; zonder zadel rijden is...:

Goed voor ruiter en paard, ik doe het soms/regelmatig
71 (68%)
Slecht voor ruiter en paard, ik doe het nooit
5 (4%)
Zou goed zijn als onze combi meer kon ontspannen
16 (15%)
Anders, namelijk... (leg uit!)
12 (11%)

Totaal aantal stemmen: 104


Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Dressuurruiters, mening over zonder zadel rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 00:09

Ik vroeg me af of er nog meer dressuurruiters af en toe zonder zadel rijden...?
Ik heb het afgelopen zomer heel even gedaan toen Kore een singelblessure had, en toevallig vandaag weer. Ik denk dat er heel verschillende meningen over zijn. De een vind het ronduit goed, de ander vind het ronduit slecht voor paard en ruiter. Ik zit ertussen, het kan naar mijn mening goed zijn voor ruiter en paard als de ruiter een perfecte zit heeft, en het paard makkelijk ontspant zodat beiden het soepel en prettig houden. Heb je echter een paard wat snel in de bovenlijn spant, dan lijkt het me niet bevorderlijk.
Het laatste is vandaag bevestigd... Het was best druk in de bak, en ik moest af en toe uitwijken voor mensen, waardoor ik me aanspande om mn evenwicht te houden en Kore omhoog kwam en zich ook spande. Niet goed dus, en ik hou het voorlopig even gezien zonder zadel!

Mensen met (andere) ervaringen??


SophieB
Berichten: 412
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:14

Ik kan zonder zadel heerlijk zitten, ik vind dat je toch op de een of andere manier beter contact met je paard hebt. Je kunt je gewichtshulpen veel fijner afstemmen. Het ligt zoals je zegt denk ik wel aan je paard, een paard dat moeilijk ontspant in de rug is moeilijk zonder zadel te rijden.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:16

Ik doe het eigenlijk nooit, om de reden dat ik met zadel een betere/onafhankelijkere zit heb waardoor ik de hulpen beter door kan laten komen. Zonder zadel rijden heeft voor mij weinig nut. Wel rij ik regelmatig zonder beugels. Dan doe ik 10 minuten lichtrijden en 10 minuten doorzitten en dan mijn schouders losmaken door armoefeningen. In mijn "ponytijd" heb ik wel veel zonder zadel gereden daar heb ik wel baat bij gehad volgens mij (evenwicht, een rustigere zit etc.) maar nu zul je me niet meer zonder zadel zien rijden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:24

Slecht wil ik het niet noemen, maar een zadel verdeelt het gewicht van een ruiter over een veel groter vlak dmv de kussen. Zonder zadel zit je maar met je zitbeenknobbels in de rug te prikken.
Lijkt me voor een paard niet heel erg prettig.

Ik doe het verder nooit, ik heb op het moment ook niet zulke geschikte paarden hiervoor. Beide geven op zijn tijd wel eens een rodeo weg en ik ben zuinig op mijn nog gezonde been Haha!
Verder zie ik niet in wat het toevoegt aan de training.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:30

Ik vind het vreselijk leuk om zonder zadel te stappen.. is echt een pony uitje. Echt rijden moet ik niet doen, in draf raak ik gespannen omdat ik er bijna afkukel en dan ben ik Fleur ook kwijt.
Wel is zonder zadel voltes en wendingen rijden erg leuk omdat je dan meteen voelt als je je paard uit evenwicht haalt.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:36

Ik heb het eigenlijk nog nooit geprobeerd, ben al blij als ik er op blijf zitten MET zadel Haha!
Kan me wel vinden in het antwoord van Sjuimpje voor wat betreft de verdeling van het gewicht Lachen

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:43

Op mijn pony reed ik geregeld zonder zadel, kon er makkelijk een proefje mee rijden (sommige dingen gingen zelfs beter).
Mensen zeggen soms wel dat ik (en mn zusje) een fijne, rustige zit hebben, en ik denk dat dat voornamelijk kwam door het rijden zonder zadel. Je leert "zitten".
Helaas is mijn paardje er zelf minder van gedient. Natuurlijk kan ik het niet laten en heb het (een paar keer) geprobeerd. Maar ze snapte het gewoon niet, draaide wat, en toen we gingen 'rijden' erg narrig, willen stoppen etc. Zij vind het dus maar nix.. Daarom doe ik het ook niet meer.

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 01:05

Vroeger deedt ik het geregelt, even iets anders, geen zin om op te zadelen, en idd goed voor mijn houding.

Met Par wacht ik nog even totdat de erste stoom eraf is en er een goede gas en rem op zit Haha!
Alleen na het longeren stap ik weleens uit, ze is dan toch al moe, dus weinig wegspurtkansen en eff lekker hobbelen.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 01:07

Ik rij met mn paardjes regelmatig zonder zadel. Met Beau een beetje uit luiigheid als ik geen zin heb hem voor een kort ritje helemaal op te zadelen. Met Pjelk doe ik het vooral als hij een dagje vrij nodig heeft maar hij toch de stal even uit moet.
Ik vind het leuk om te doen en ook goed voor je zit. Pjelk en Beautje zijn trouwens beide wel heel makkelijk; bokken nooit, zitten makkelijk en zijn vrij breed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 02:29

Zonder zadel rijden is een uitstekende manier om aan je zit, maar vooral ook evenwicht/balans te werken. Je leert zitten zonder dat je de steun van het zadel en je beugels nodig hebt. Echt scheef zitten wordt bijvoorbeeld al een stuk lastiger.

Het leuke van zonder zadel rijden is ook dat je meer voelt, omdat je direct op de rug van het paard zit. Ook al weer een reden waarom het leerzaam is.

Ik denk dat je het zonder zadel rijden voornamelijk moet zien als een goede oefening voor de ruiter.

Als je een paard hebt dat zich heel erg gaat spannen, of een paard met een gevoelige rug, dan zou ik het niet doen. In dat geval is het juist weer nadelig voor het paard.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 08:35

Ik rij regelmatig zonder zadel maar met barebackpad van EV, werkt super voor je balans en de ontspanning, zonder BBP zit ik ook prima maar toch wat voorzichtiger omdat dr geschoren vachtje giga glad is, en dat merk je ook aan Tjo.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 08:41

Zonder zadel ga je snel een beetje onder op je rug hangen tijdens het rijden en dat is niet bevorderlijk voor je zit. Bovendie is de druk verdelen van je eigen gewicht over de paardenrug verre van optimaal. Omdat je ook moeilijk je benen stil kunt houden krijg je er een onrustige beenligging van.
Voor je balans kun je beter de beugels van je zadel afhalen.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 10:00

Ik heb het op Odin 1x geprobeerd, omdat hij toen een singeldrukking had. Dat was niet zo'n succes! Het zit bij hem namelijk vreselijk, omdat hij een hele lange en vrij smalle schoft heeft! Dat voel je dus wel na een ritje zonder zadel...
Ik rijd wel heel vaak zonder beugels, en merk dat dat me helpt om een betere onafhankelijke zit te krijgen. Maar zonder zadel heeft voor mij persoonlijk geen enkele toevoeging.

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 10:05

ik sluit me aan bij Jippie. Ik rijd gemiddeld eens per jaar zonder zadel en dan meer om eens te spelen. Zonder beugels rijden doe ik wel graag.


Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 11:32

Op de mijne is het geen zitten zonder zadel (wel met een dek en singel voor de voltige), wel rij ik vaak zonder beugels. en dat is wel heel erg goed voor mijn balans

...Dreaming with my eye's wide open...

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 11:32

Zonder zadel rijden is moeilijk! Dat vel van het paard beweegt alle kanten op, heel anders dan het stugge zadel, en blijf dan maar eens recht op je paard zitten. Maar het is wel HEEL GOED voor de ruiter... want alleen als je zelf helemaal in balans bent, kan je je paard prettig rondsturen, zelfs in stap. Ben je niet in balans, glijd je er zo vanaf, minstens heb je het moeilijk om te blijven hangen in de bocht.
Bovendien kan je zonder zadel veel makkelijker aanvoelen wat het paard precies doet als het met of zonder ruggebruik rondloopt. Dus voor de ontwikkeling van de ruiter is zonder zadel rijden echt een aanrader om zo nu en dan te doen.

Niet ieder paard wil ontspannen onder de ruiter zonder zadel. Ook voor het paard voelt het namelijk 'vreemd' en ook het paard wordt onzeker als de ruiter niet in balans zit in de bocht. In draf zullen maar weinig paarden ontspannen met ruggebruik rondlopen, maar dat ligt wel aan de ruiter, die zelf niet ontspannen zit.

Een ruiter die ontspannen zit, zal trouwens zijn paard niet beschadigen met de zitbeen knobbels, dat is echt onzin. Of beschadig je dan ook je zitbeenknobbels op een harde stoel; steken ze bij de ruiter zo ver uit dan? Lijkt me een hele handicap....
De druk van het gewicht van de ruiter wordt verdeeld over de billen en bovenbenen, en die vormen zich vele malen beter aan de vorm van het paard als een zadel ooit zou kunnen. Ik ben van mening dat ruiter die vaak zonder zadel rijden, een veel betere balans hebben en een veel onafhankelijkere zit hebben dan ruiters die alleen maar met zadel rijden. Ook ten opzichte van de ruiters die wel zonder beugels met zadel rijden.

Dus als je het wilt en kunt, prachtig. Maar het is niet altijd op elk paard even veilig. En op exemplaren met een hoge schoft soms ronduit oncomfortabel Knipoog

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 11:34

het is ontzettend goed voor zit en balans om zonder zadel te rijden. Maar een ontspannen combinatie (dus zit en lichaam van de ruiter en het lichaam van het paard) is wel een voorwaarde.

De hond is de betere mens

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:22

Desiree schreef:
het is ontzettend goed voor zit en balans om zonder zadel te rijden. Maar een ontspannen combinatie (dus zit en lichaam van de ruiter en het lichaam van het paard) is wel een voorwaarde.


Helemaal mee eens... al moet ik zeggen dat ik eigenlijk nooit zonder zadel rij. Haha!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 13:36

Hmmm, leuk, verdeelde meningen dus, zoals verwacht!

Kore zit opzich ook heel fijn, alleen moet ik dus wel een sjabrak gebruiken omdat anders al die haren door mn broek naar binnen trekken en dat ontzettend prikt en moeilijk schoon te maken is achteraf. Gister had ik zo`n elastische dekensingel erbij gebruikt, maar kennelijk nog te los, in galop zat het sjabrak bijna op haar kont, geen succes dus!!!
Verder zit Kore ook wel confortabel, ze is redelijk breed gebouwed (spieren natuurlijk! Schijnheilig ) en ook heeeeeel braaf! Nadeel is dus dat ze snel spant, nog sneller als met zadel.

Wat ik verder een nadeel vind aan "zonder zadel", is dat ik heel snel een stoelhouding aanneem, knieen naar voren echt geen gezicht!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:40

Koortje schreef:
Wat ik verder een nadeel vind aan "zonder zadel", is dat ik heel snel een stoelhouding aanneem, knieen naar voren echt geen gezicht!


Hoe je benen liggen maakt eigenlijk niet zoveel uit zonder zadel... je zit in balans op je billen. Daar gaat het om. Dat moet je op je 'harde schijf' opslaan, dat gevoel. En als je later dan met zadel rijdt, moet je met je bips enzo dat gevoel weer opzoeken. Het zadel 'corrigeert' je benen wel weer naar de moderne dressuurhouding...

Indianen zaten altijd zo in zo'n stoelzit, Mongolen ook (die volksstam!). Niets op tegen. Je kan je afvragen of die dressurende vorkzit wel zo natuurlijk is..Knipoog

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:47

Ik heb behoorlijk vaak zonder zadel gereden. Het is idd goed voor je zit, en je voelt je meer één met je paard.
Maargoed, dan moet je wel een paard hebben die ook een beetje comfortabel zit. De laatste 3 paarden die ik gereden heb, hadden wat dat betreft alles mee. Vlakke gangen, weinig schoft. Op zulke paarden kan je heel goed aan je zit en balans gaan werken. En je voelt idd meer.
Ga maar eens zonder zadel op een paard galopperen dat erg scheef is, dat voel je wel! En ook zelf scheefzitten is er niet bij.
Dus ja, best leuk voor de afwisseling Maar idd niet elk paard is er zo geschikt voor, ben blij dat er bij Paula een zadel zat Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:56

Koortje schreef:
Wat ik verder een nadeel vind aan "zonder zadel", is dat ik heel snel een stoelhouding aanneem, knieen naar voren echt geen gezicht!

Misschien omdat je nog niet voldoende ontspant in je lijf. En daardoor wordt het paard ook wat gespannener vaak. VAndaar mijn opmerking dat ontspanning in de combinatie wel een voorwaarde is.

zelf kan ik dat niet, want paddy spant zich zowiezo al snel als ik doorzit, en iones gooit kilometers hoog op en heeft een uitstekende ruggegraat.

De hond is de betere mens

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 14:00

Desiree schreef:

zelf kan ik dat niet, want paddy spant zich zowiezo al snel als ik doorzit, en iones gooit kilometers hoog op en heeft een uitstekende ruggegraat.


Dus? Extra houvast zou ik zeggen! Haha!
Ik heb vroeger op de manege op zo`n soort paard mn hele bilsnaad open geschuurd, echt geen lolletje! Nog weken last van gehad, fijn zo schraal enzo...

maaikysammy
Berichten: 765
Geregistreerd: 13-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 14:14

ik rij ongeveer 1 keer per week zonder zadel!
ik vind het erg leuk! en sammy volgens mij ook!
de ene keer rij ik dan wel met en de andere keer zonder bareback pad!
maar dat scheelt voor mij niet behalve dat het een hoop kriebel haren op mn broek scheelt!!

ik vind het erg goed voor mijn houding en ik merk dat sammy zich toch goed kan ontspannen, hij loopt soms beter zonder dan met zadel, ik kan mn hulpen veel beter geven!
ook met andere paarden rij ik wel eens zonder zadel! de eerste keer is het een beejte spelen maar als het goed gaat kan je ook wat vragen van je paard zonder zadel!

ik vind het niet echt slecht voor je paard! mits je je beide goed kan ontspannen!!

sorry voor de lange uitleg!! maar ja!!
groetjes maaike

Voor al uw fotoshoots!!!
https://www.facebook.com/macphotonl/

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 14:15

Mijn eerste paardje was een Fjord, en die was zo lief en gezellig rond, dat ik er bijna altijd zonder zadel opreed. Heeeeerlijk was dat!! Helaas is Daisy er niet erg geschikt voor, ze heeft er een hekel aan, en vindt het maar raar. Erg jammer, maar misschien een idee om het tijdens de les nog eens te proberen aan de longe.

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 132 bezoekers