ervaringen met bietenpulp

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgië

ervaringen met bietenpulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 11:04

Hoi

Ws het zoveelste vraagje maar ben super voorzichtig wat voeding betreft, heb gewoon teveel angst voor koliek en mijn paardje heeft heel soms krampjes Scheve mond

Nu momenteel staat ze een ietsie te mager en ik wil haar bietenpulp geven. Wat is jullie ervaring hiermee en hoe/hoeveel start ik juist.
Nog een extra vraag (zie onder), kunnen zemelen en bietenpulp samen??
Hier op stal raad men me het af??? Verward

Het is een dravertje van 1m 65 waar in de week afwisselend licht en zwaar mee wordt gewerkt (een 3 tal keer) en in het weekend maken we rustige bosritten varierend van 1 tot soms 4 uur.


Di wat ze nu krijgt in de winter per dag:

3 kg onderhoudskorrel gemengd met geplette gerst
3 à 4 plakken hooi, ngl de dikte
1 kg zemelen (nat gewicht)

en natuurlijk wat worteltjes of appels

graag jullie advies

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 11:06

Ik ben niet kapot van bieten pulp in mijn ogen is het varkensvoer. Je kunt dan beter mais geven daar worden ze ook dik van maar dat is iets veiliger.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 11:25

Wij geven al jaren bietenpulp. Het is ook lichtverteerbaar. Wij gooien er haver, grasbrok en peen overheen.
Het is prima te voeren, ze moeten er alleen aan wennen. Het belangrijkste is dat je het goed laat weken. Niet te nat en niet te droog maar dat is een kwestie van uitproberen (begin met te nat, zodat het in iedergeval goed geweekt is)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 11:41

Ik voer het de winterdag wel eens bij als het extreem koud is.
Ik maak het s'morgens heel vroeg klaar om het s'avonds te voeren (rond 22.00 uur)
Ik zie bietenpulp meer als maagvulling. En heb het idee als ze hun buikje vol hebben da ze het dan ook minder koud hebben....

Ik zelf voer de pony's meer hooi als ze iets terug lopen in conditie (slanker worden) en dan zoveel ze opkunnen en willen.
Alleen als ze drachtig zijn ga ik iets opvoeren en over op merrie-veulenbrok.
Maar ik heb dan a-welshjes en een welsh-k.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 12:07

Ik voer sinds deze week ook bietenpulp.
Het staat op het hoofdmenu; mijn [naam verwijderd] is altijd zo makkelijk spierbevangen in het najaar, en dus wil ik het eens een periode proberen.

IPV 2x daags 1kg brok krijgt ze nu 2x daags 0,75kg gepalletteerde pulp in een emmer. Daar doe ik dan ongeveer 4 liter water bij, en laat dat 24 uur staan weken.
Zodra ik het voer, gooi ik er een schepje of 2 vitamine-poeder overheen, en wat lijnzaadfermeel voor de glans.

Het is in het begin lange-tanden-werk; [naam verwijderd] vind er nog niet zo heel veel aan. Maar ze lijkt losser in haar lijf (zeker in de manenkam). Pony [naam verwijderd] lust het duidelijk wel graag, maar ja, die vreet alles.
Het meerwerk van bietenpulp voeren vind ik 100% meevallen. Kleine moeite. Het heeft een 6,5 % eiwitgehalte, tegenover een 900 VEP. Het heeft geen vitamines erin, dus je mag het niet zonder vitamines erbij voeren, of je moet ook nog brok voeren.

Ik ben zelf niet zo weg van zemelen als paardenvoer, dat is imo puur vulling en verder niets. Je hebt er een hoop werk van, en een extra plak hooi brengt het paard nog meer voldoening ook...

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 12:22

Ik zou zelf inderdaad eerder kiezen voor maismeel. Dat moet je ook niet droog voeren, maar is na toevoeging van lauw water meteen te voeren.

=^.,.^=

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 14:32

Op stal bij ons geven ze nu bietenpulp aan sommige paarden omdat ze iets dunne ontlasing hebben.... ervaring: ze aten het al na 3 dagen nietmeer op.

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 21:58

Bietenpulp moet zeer goed geweekt worden en geheel uitzetten.
Anders is de kans groot dat er een slokdarmverstopping kan ontstaan of bij grote porties een maagscheuring kan optreden.
Dit door grote uitzetting van de brok in aanraking met vocht.
Zet de zak bietenpulp dan ook altijd goed weg zodat je paard er niet van kan gaan snoepen!(bij uitbreken of onoplettendheid)
Dit zal anders hele nare gevolgen hebben voor je paard als het dier daarna gaat drinken.

Groetjes Smousje.

hann

Berichten: 226
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 23:09

Bovenstaand berichtje is erg belangrijk. Ik voer inmiddels al een aantal jaren aan al mijn paarden/pony's bietenpulp. Ze hebben het erg graag en het schijnt goed te zijn voor de spijsvertering. Verder vind ik het fijn om te voeren aan paarden die niet veel krachtvoer mogen hebben of die van zichzelf veel energie hebben, want er zit niet veel in. Voor mijn 4 dieren (2 paarden , 2 pony's) maak ik 1 kilo pulpbrokjes aan en dan heb ik na een paar uur een volle emmer pulp en ze lusten het echt graag. Ik heb wel gelezen dat de calcium/fosfor verhouding niet helemaal goed is, dus minder goed voor opgroeiende paarden. Mijn veulen krijgt het dan ook niet.

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:20

Wij voeren het ook op stal aan jong en oud.

scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 09:45

ok alvast bedankt voor jullie reakties !!
maar hoeveel is nu de juiste verhouding om mee te starten,(hoeveel droog/nat??) ik wil ook de onderehoudskorrel gemend met gerst blijven geven (+/- 3kg/dag) en kunnen er eventueel zemelen bij blijven gegeven
worden??

goeie raad gevraagd please...

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 10:42

1 kg bietenpulp in gedroogde brokjesachtige toestand is waard 900 VEP bij een eiwitpercentage van 6,5.
Ter vergelijking: basispaardenbrok is ongeveer 850 VEP bij een eiwitpercentage van 10/11%.
Brok bevat veel meer energiestoffen.
Bij een kilo gedroogde brokjesachtige pulp doe ik een liter of 5 aan water en laat dat in een emmer 24 uur staan met een doek eroverheen in een koele ruimte (nu de stal).

Hoe dit in verhouding staat tot de rest van het menu, moet je zelf berekenen. Maar als je wilt dat het paard wat dikker wordt, zou ik even een kilootje meer pulp gaan geven per dag...

scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 11:02

Hoi Dees
Bedoel je dan een kilo droog?? Het lijkt me zo enorm veel in gezwollen toestand. Heb gisteren al eens geprobeer met een halve schep(0.5kg) te weken en dat dan gegeven.
Hoeveel VEP heeft mijn paardje nodig denk je?? Heb zelf geschat op 4500...
Ze krijgt ook nog vitaminen bij.

alvast bedankt!!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 11:16

Als je een los supplement voert met alle benodigde vitamines en mineralen die een paard nodig heeft, en je voert bietenpulp, dan hoef je geen brok, gerst en zemelen meer te voeren.

Dat bietenpulp zo uitzet bij weken met water veranderd niets aan de voedingswaarde. Een blikje soep kan je immers ook verdunnen tot je een ons weegt, de veodingswaarde die in het blikje zat, verdun je ook gewoon en water doet verder niets immers. De voedingswaarde zit in de droge stof, dus de droge stof is wat je moet meten. Dat een kilo droog na vermenging met water wel 5 kilo weegt, is niet doorslaggevend. Is verder alleen maar mooi, heeft je paard wat te doen immers Knipoog.

Een paard heeft wel ook hooi of kuil nodig, of anders gezegd; ruwe celstof. Dat maakt dat het snelle voedsel (zoals de vitamines) langer in zijn lijf blijven zitten en dus beter worden opgenomen. Je wilt een paard zeker wel een 4, of 5 kg ruwe celstof voeren op een dag. Kies je dan voor hooi met een matig gehalte aan voedingswaarde, meot je meer aanvullen met pulp als wanneer je zou kiezen voor een goede paardenkuil. DAt is een rekensom. Ik heb de waarden van hooi en kuil gemid niet bij de hand, dus als iemand nu kan helpen....

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:34

Ik heb van de zomer pulp bijgevoerd aan een mager paard. Nu heb ik er geen mager, maar een van mijn 2 jarigen blijft papperige ontlasting houden. Dat zou kunnen komen door het soort kuilvoer en dat wil ik ook gaan veranderen, maar er is nauwelijks ruwvoer te krijgen.
2 vragen dus,
1 helpt pulp ook bij dunne mest, of maakt dat het juist erger.
2 waar zou je nog betaalbaar hooi of goed kuilvoer kunnen bestellen, ik had een afspraak voor de hele winter maar nu blijkt dat ik februari opeens op te zijn en ik heb hier 6 paarden staan

scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 13:03

droge zemelen zijn goed voor lopende mest, maar niet te veel anders leid dat weer tot verstopping

ik weet niet of je over een goede vrachtwagen beschikt maar bij ons hier (Kapellen nabij Antwerpen), prijs +/- 2euro/baal

groetjes

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:03

Ik voer m'n viertal al lange tijd pulp en ze hebben allen gezonde mest zonder nog herkenbare voedselresten erin!