Hengst die bloed(uitdrukking) vererft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 14:21

O ja das waar...!

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 14:48

Waarom moet het perse een dressuurhengst zijn?
Lees de topics over de hengstenkeuringen eens na. Bijna iedereen is het er over eens dat de springpaarden beter zijn. En voor souplesse kun je ook heel goed bij de springpaarden terecht. En voor bloeduitdrukking ook.
Dus zou wat verder rond kijken als ik jou was.
De omschrijving van je merrie is niet zo duidelijk hoor. Je wilt geen Trak of Volbloed ivm F1 effect. Is je merrie een F1 of is je merrie een Gelder/ Groninger? Die tekst die begreep ik in elk geval niet helemaal.
Ik heb helemaal geen verstand van fokken, maar ik begriijp wel dat de informatie die je geeft echt te weinig is voor een redelijke suggestie.
Origineel kan ik wel zijn : Mermus R, maar dat is wel een springhengst.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 14:53

Symbeami schreef:
Waarom moet het perse een dressuurhengst zijn?
Lees de topics over de hengstenkeuringen eens na. Bijna iedereen is het er over eens dat de springpaarden beter zijn. En voor souplesse kun je ook heel goed bij de springpaarden terecht. En voor bloeduitdrukking ook.
Dus zou wat verder rond kijken als ik jou was.
De omschrijving van je merrie is niet zo duidelijk hoor. Je wilt geen Trak of Volbloed ivm F1 effect. Is je merrie een F1 of is je merrie een Gelder/ Groninger? Die tekst die begreep ik in elk geval niet helemaal.
Ik heb helemaal geen verstand van fokken, maar ik begriijp wel dat de informatie die je geeft echt te weinig is voor een redelijke suggestie.
Origineel kan ik wel zijn : Mermus R, maar dat is wel een springhengst.



Volledig onjuist.

Ga er gemakshalve maar vanuit dat de zwijgende meerderheid voor een dressuurhengst kiest.

Vele eigenaren met springmerries fokken bij een zwarte dressuurhengst.
Andersom komt nagenoeg niet voor!

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 15:29

OOOH helemaal verkeerd begrepen.....
Heb toch veel gelezen over slechte stap en galop bij dressuurhengsten.
Maar hoe zit dat dan? Ze fokken bij een ZWARTE dressuurhengst, dus ze fokken maar bij 1 dressuurhengst?? Of is dat de enige goeie? Dat roept dan ook wel weer wat vraagtekens op.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 15:33

Er zijn toch wel meer zwarte dressuurhengsten?
Ferro
Special
San Remo
Obelisk
OO Seven
Don Ruto
enz...

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 15:40

Ahum..... ja lezen is ook een kunst.
Ik ga maar weer voor de waterstofperoxide. Lekker alle domme opmerkingen op mijn haarkleur afschuiven. Knipoog

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 15:49

Missouri schreef:
Er zijn toch wel meer zwarte dressuurhengsten?
Ferro
Special
San Remo
Obelisk
OO Seven
Don Ruto
enz...


Is dat een schuilnaam van Bert rutten of zo?

Nog nooit van gehoord.

Maar om nog wat toe te voegen:
Gribaldi
Iglesias

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 15:52

CGJ12 schreef:
Is dat een schuilnaam van Bert rutten of zo?

Nog nooit van gehoord.


K U S

Ken Uw Stamboeken (nrps in dit geval)

Haha!

Balzflug, Habicht, Dream of Glory

pukpaleis
Berichten: 225
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 23:49

Waarom foto, is mijn beschrijving niet voldoende?? Tong uitsteken , als je weet uit welke stam/lijn merrie komt is dan partner keuze anders?? Verward . Merrie is spring-gefokt maar 2 nakomelinegen lopen Z-dressur en 1 M-dressuur ,merrie had ook hogere punten in EPTM voor dress als voor springen. Voor genetici onder jullie: Eigen prestatie toets en prestaties nakomelingen zeggen vele malen meer dan prestaties voorouders, wat is dan nog belang voorouders....(tenzij je lijnenteelt/inteelt/outcross, ambieert...als doel op zich en niet om juiste combinatie te vinden),
dus nog suggesties OK dan!, discrimineer niet,mag ook zwarte zijn *LOL*

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 23:54

Ik denk dat het makkelijker is als je de bloedlijn hier neerzet, zodat de mensen weten wat die bloedlijn wel of niet doorkan geven, zodat ze ook makkelijker een hengst kunnen adviseren..
is toch niet teveel gevraagd??

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:16

Goh wat leuk een tegen Anna

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 01:09

Tja, na vandaag zou ik zeggen: Accorado. Allemaal mooie koppies met bloeduitdrukking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 01:15

Inderdaad Acorado............wat een gave beesten!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 09:01

Even vlug de eisen op een rij:

- dressuur hengst
- vererft veel bloed(uitdrukking)
- liefst geen volledig volbloed en/of trahkener
- heb vooral chique hoofdje,
- meer ras en uitstraling nodig
- souplesse
Merrie verwacht te geven:
- maat,
- lengte,
- takt,
- balans.

Ik geloof dat we daar de exotische mogelijkheden (Welsh, falabella, Belg, Shire, Shetlander )wel bij uit kunnen sluiten. Gezien de voorbeelden die gegeven staan, praten we over een standaard maat rijpaard (De meeste rasuitdrukking en heet mooiste hoofd zal je bij een Welsh A vinden, maar ik denk nou ook weer niet dat je merrie haar maat zo sterk doorgeeft Knipoog

Maar goed, gewoon even zorgen dat jullie de eisen van pukpaleis goed begrijpen Knipoog

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 09:30

pukpaleis schreef:
als je weet uit welke stam/lijn merrie komt is dan partner keuze anders?? Verward


Lijkt me wel... anders krijg je van die Chambertin x Cambridge taferelen Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 09:35

joostvangestel schreef:
Maar goed, gewoon even zorgen dat jullie de eisen van pukpaleis goed begrijpen Knipoog


Joost zonder een enkele indicatie betreffende de afstamming is dit geen reële vraagstelling. Ik ben het niet eens met mensen die menen dat 10 generaties geleden alles geweldig was, maar de totale afwezigheid van een afstamming, of afbeelding kan geen serieus advies opleveren.

Een keurmerrie met prestatiekinderen heeft een papier.

Trouwens reacties van de topicstarter op andere onderwerpen maakt duidelijk dat het geen leek is.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 11:01

pukpaleis schreef:
dus nog suggesties OK dan!, discrimineer niet,mag ook zwarte zijn *LOL*



Take your pick? Staan al aardig wat zwarte dressuurhengsten genoemd.

Eigenlijk snap ik niet zo goed waarom je het hier nog vraagt. Je schijnt zelf precies te weten wat je wilt.
Je geeft geen antwoord op vragen over je merrie en verwacht dan ook nog serieur genomen te worden? Verward

Vermakelijk is het wel.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 11:26

pukpaleis schreef:
dus nog suggesties OK dan!, discrimineer niet,mag ook zwarte zijn *LOL*


Bert Rutten Haha! Haha! Haha! Haha!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 11:58

Nu ook al merries die anoniem wensen te blijven Knipoog

Wolkentanz II
Afbeelding
Afbeelding

Zeg misschien ook even wat je van de voorgestelde hengsten vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:39

CGJ12 schreef:

Vele eigenaren met springmerries fokken bij een
zwarte
dressuurhengst.
Andersom komt nagenoeg niet voor!



Maar andersom komt nagenoeg niet voor, omdat je dat zeker een paard fokt wat in hun ogen niet kan lopen en niet kan springen.

En volgens mij vergeet jij ook, dat diverse zwarte hengsten ook goede springers geven. Waarmee je dus de kans vergroot op een fijn sportpaard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-11-03 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:41

[quote="sarabande]Joost zonder een enkele indicatie betreffende de afstamming is dit geen reële vraagstelling. [/quote]

Klopt, maar ik geloof niet dat de intelligentie van de vraagsteller hier ter discussie staat. Pukpaleis stelt simpele fenotypische vragen. Kwa afstamming heeft pukpaleis alleen maar twee uitsluitsels gegeven, maar verder mag iedereen creatief zijn.

Pukpaleis vraagt hier dus om welke hengsten aan die eisen voldoen. Met de impliciete opstelling dat ook een goed veulen ter wereld moet komen, behoeft de beantwoorder geen rekening te houden. Kan hooguit als disclaimer gegeven worden.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:46

Citaat:
joostvangestel schreef:
[quote="sarabande]
Joost zonder een enkele indicatie betreffende de afstamming is dit geen reële vraagstelling.


Klopt, maar ik geloof niet dat de intelligentie van de vraagsteller hier ter discussie staat. Pukpaleis stelt simpele fenotypische vragen. Kwa afstamming heeft pukpaleis alleen maar twee uitsluitsels gegeven, maar verder mag iedereen creatief zijn.

Pukpaleis vraagt hier dus om welke hengsten aan die eisen voldoen. Met de impliciete opstelling dat ook een goed veulen ter wereld moet komen, behoeft de beantwoorder geen rekening te houden. Kan hooguit als disclaimer gegeven worden.


Ja maar vervolgens ga jij wel een mening geven over koudbloeds en zo.

Er zijn geen hengsten die aan onbekende eisen voldoen. Het bekende is al moeilijk genoeg.

Maar goed op zon merrie zou ik Patijn zetten
Laatst bijgewerkt door sarabande op 26-11-03 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:47

Rousseau staat er om bekend dat hij bloederig fokt, zelfs bij ietwat "degelijkere" merries.

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 14:24

sarabande"]
[quote="Suzanne F. schreef:
De hele moederlijn incl verwanten heeft een prachtig sprekend hoofd en veel bloeduitdrukking, ook de grote paarden van boven de 1.75 m.

Ahh het gaat over jouw moederlijn Suzanne F, he he eindelijk duidelijkheid, zucht
[/quote]

MIJN moederlijn???! Verward Haha!

Daar heb ik wel wat anders over te vertellen hoor, nou ja dat prachtige sprekende hoofd klopt wel... Knipoog

De moederlijn van Lotje en dus ook Tuschinski ja...

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 16:05

Lovely schreef:
Arabieren en die welshjes geven ook vaak leuke smoeltjes, misschien is dat een idee?? Je paard is geen WPN'er, dus wat let je?


Wil je svp de Arabische Vobloeds niet alleen rangschikken onder het geven van leuke kopjes. Er zijn er gelukkig nog een paar bij die iets meer geven en gegeven hebben. Het enige goede aan de huidige KWPN paarden komt immers van dit evenwichtsklet.
Als ze een goed sportpaard zou willen fokken, is die combinatie wellicht best te overwegen. Wil ze de huidige modetrend volgen van een paard dat op termijn niets meer kan, dan moet ze maar eentje prikken uit de KWPN Jazz of Krack C stapel.