Dreigen met steigeren, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
diegomarije

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Alkmaar

Dreigen met steigeren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 22:56

Ik heb een paard wat mij met rijden met alles uitprobeert, als hij echt een rotbui heeft, trekt hij zijn hele trukendoos open en wordt je echt helemaal gek van hem. Het is een vreselijke eigenwijs en het is soms gewoon vechten met hem Schijnheilig (hij kan ook wel lief zijn hoor Ach gut )
Afgelopen weekend was ik met hem aan het rijden en had hij dus een echte ouderwetse rotbui, ik hem flink aangepakt en uiteindelijk al zijn bekende truken overwonnen, begint hij dus te dreigen met steigeren, ik heb hem flink vooruit geschopt en ben behoorlijk boos geworden, maar hij doet dat dan echt een stuk of 10 keer achter elkaar. Gaat dan eerst stilstaan, kleine stukjes van de grond af en reageerd nergens meer op. Ik kon hem hier uiteindelijk wel doorheen krijgen en aan het einde liep hij super, maar hij heeft dit eigenlijk nooit eerder gedaan. Normaal schiet hij vooruit als ik mijn benen aanleg, maar nu handen naar voren en been en hij reageerd gewoon niet. Wat kan ik hier het beste aan doen, uiteindelijk reageerde hij wel en ging vooruit, maar ik ben bang dat hij hier straks helemaal niet meer op reageerd als hij hier mee doorgaat, wat zouden jullie doen? Verward

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 23:15

Op zich ben je goed bezig. Een paard wat voorwaarts loopt kan bijna niet steigeren. Dus flink vooruit drijven en je handen naar voren is prima. Vervolgens het paard heel hard aan het werk zetten. Het is niet zo erg als hij dan een keertje met iets minder aanleuning of stelling loopt. Als je hem maar goed bezig houdt. Pas als de rust terug is kun je weer puntjes op de i gaan zetten.
Ik had zelf ooit problemen met een paard die niet meer naar rechts wilde buigen. Toen ik toch bleef proberen ging hij ook op zijn achterbenen staan. Ik werd op dat moment zo kwaad op het paard dat ik de zweep in 1 hand pakte en op m'n allerhardst op z'n achterhand sloeg. Daarop ging het paard er echt keihard vandoor. Ik was in een tamelijk grote buitenbak en kon echt niks meer met 'm aanvangen. Ik kreeg hem nog net rondgestuurd, want anders zou hij zo door het gelink zijn gerend. Pas na een minuut of 10 rennen merkte ik dat er een reactie op mijn hulpen begon te komen. Daarna kon ik hem eindelijk terugpakken. Ik ben me rot geschrokken van de reactie van het paard, maar blijkbaar was hij zich ook rotgeschrokken van die klap. En opeens wilde hij wel naar rechts buigen en hij heeft daarna nooit meer proberen te steigeren.

Helaas ben ik me toen zo geschrokken dat ik het nooit meer gedurfd heb om een paard op die manier af te straffen.

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 14:03

Ja, wel wat cru, maar ik ken iemand die gewoon een flink stuk hout mee neemt. Zodra het paard naar boven wil komen......BENG!
Sorry paard!
Je ziet het.
Als je wil steigeren stoot je je kop!

Al de paarden waar hij dit mee gedaan heeft, stijgeren niet meer!

Maar ik kan me voorstellen dat je het eerst op een wat humanere manier wil proberen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 14:47

Paarden die steigeren zijn net voordat ze omhoog gaan, niet meer aan het been.
Probeer dat punt te doorbreken, dus daar al zorgen dat hij naar voren moet

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 15:01

Probeer hem voor te blijven, op het moment dat hij terug wil komen meteen naar voren rijden. Op het moment dat ze stilstaan is er vaak nog maar weinig aan te redden...Ze reageren dan niet meer op het been of alleen nog door wat hoger te gaan Bloos

Hesley
Berichten: 67
Geregistreerd: 11-10-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:51

als je voelt dat je paard stil gaat staan en gaat dreigen met steigeren. dan pak je zweep en sla zo hard dat hij wel naar voren moet..
dat zou ik doen

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 23:20

Hesley schreef:
als je voelt dat je paard stil gaat staan en gaat dreigen met steigeren. dan pak je zweep en sla zo hard dat hij wel naar voren moet..
dat zou ik doen

maar met straffen lost je niet alles op. (is mijn mening)

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 09:32

ken dat, een pony die ik anderhalf jaar lang heb gereden, deed dat ook in het begin, Schijnheilig maar dat kwam om dat zij nogal éénkennig was. ze accepteerde maar één ruiter. en ook uit angst,...maar hier is het blijkbaar een heel ander geval. Maar wat ik dan deed:

gewoon zoals je zelf al zei: gewoon goed voorwaarts houden. Als een paard goed voorwaarts wordt gereden, kan ie bijna (zeg wel degelijk BIJNA Tong uitsteken Haha! , paardjes zitten vol verrassingen) niet omhoog gaan.

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 09:40

Hesley schreef:
als je voelt dat je paard stil gaat staan en gaat dreigen met steigeren. dan pak je zweep en sla zo hard dat hij wel naar voren moet..
dat zou ik doen


Dat zou ik niet doen. Geweld (zo mag ik het toch wel noemen denk ik? Verward ) lost niet alles op. Als ik dat bij Ursula zou doen, dan deed ze niets meer, dan kon je het al helemaal vergeten. Gewoon rustig blijven was dan de boodschap, en ze wat kalmeren. Ach gut Want anders klapte ze helemaal dicht. Verdrietig (Ze was dan ook wel heel gevoelig Schijnheilig )

Maar dit is natuurlijk wel een heel ander geval denk ik, dit is niet uit angst, maar vooral om een beetje te pesten Bloos maar toch, een andere oplossing lijkt mij beter, ...

misschien gewoon een beetje negeren? (=> is natuurlijk wel moeilijk als ie naar boven gaat) anders misschien een klein tikje tegen zijn oren? (=> ben ik zelf tegen, oren zijn heel gevoelig, en dan doe je ze natuurlijk ontzettend hard pijn, maar het kan helpen, maar hij kan er ook nog hoger van gaan Verward ) maar ik zou misschien eerst een oorzaak zoeken? Of is het gewoon een beetje de ezel uithangen? Tong uitsteken .

succes

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 11:09

Loopt je paard achter het bit, vlak voor dat hij dreigt te gaan stijgeren?
Mijn merrie heeft dat ook een tijdje gedaan. Maar ik kwam erachter dat ze dat met name ging doen als ze de kans kreeg om net iets achter het bit te gaan lopen, dan ging ze staken. Op het moment dat ik op 2 teugels goed contact had deed ze dat niet en kon ik haar ook veel beter voorwaarts rijden op het moment dat ze wat terug viel.

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:53

Wordt niet kwaad! Dan heeft het paard waar hij je hebben wilt. Blijf heel rustig en neem de tijd. Laat wel weten wat je wel en niet wilt hebben, maar laat je niet gek maken. Voor de rest staan hier nog heel veel goede tips, dus veel succes.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:00

Licor heeft ook een tijdje gestaakt. Dat was puur uitproberen hoe ver hij kon gaan (machogedrag van zijn hengst-zijn). In dit geval klinkt het net zo, maar zeker weet ik dat natuurlijk niet.
Idd, wat Kawa zegt, steeds je paard voor zijn. Voel je dat hij gaat stilstaan om omhoog te gaan, schop of mep je hem naar voren.
Niet op zijn hoofd slaan ofzo, dat is allemaal onzin.
Hij moet VOORUIT, en als hij dat niet wil, dan mep je hem maar vooruit.
Licor doet het nu niet meer Lachen

Een steigerend paard is levengevaarlijk, en als alle medische redenen zijn uitgesloten, dan moet zo'n paard correct worden aangepakt.

diegomarije

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 13:36

Allemaal super bedankt voor de tips, de laatste keer heeft hij het maar 1 keer geprobeerd, maar schoot toen al naar voren dat ik mijn been aan legde, ik ben erg benieuwd naar de volgende keer, wat hij dan weer gaat doen. Het is en blijft gewoon een paard wat steeds wat nieuws verzint om eronder uit te komen en dat steigeren vond ik toch niet zo'n heel leuk nieuw idee Schijnheilig Maar het komt wel goed, ik wil dit probleemn gewoon voor zijn voordat het uit de hand loopt

VeraM

Berichten: 561
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 17:31

Roos heeft er soms ook een handje van. Vooral nu we les hebben en madam aan het werk moet. Volgens mijn instructrice is het puur uit proberen en gewoon lui zijn. Tenminste bij Roos dan. Ik voel het aankomen zo'n 3 passen voordat ze echt gaat staan pingelen. Dan trek ik haar om, amper met de neus naar mijn been. Ze moet blijven rondjes draaien net zo lang totdat ik voel dat ze weer recht uit wil. Dit was eerst wel 5 rondjes, nu nog maar 1tje. Omtrekken wil bij haar het beste, een schop geven of een tik dat helpt niet. Ze gaat alleen maar hoger. Dit is voor Roos de beste oplossing om het haar af te leren.

Sall

Berichten: 6712
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 19:30

Tja ik herken het gedrag, mijn paard (die ik nog niet zolang heb) heeft ook van die leuke truuken...
Vooral in stap, als ik een overgang wilde maken naar draf van achteruit netjes met het koppie op z'n plek, dan stopte ze en maakte ze een rare hup, op een gegeven moment was dat geen hup meer, maar kwam ze ophoog en zijn we achterover geklapt.

Oorzaak? Ze was niet aan mijn been (ze liep wel, maar niet voor het been) Ik ben de keer erop al in stap flink voorwaarts gaan stappen, netjes contact met mijn hand, gewoon in 1 tempo.
Dus niet terug vallen in de hoek, zodra ze ontspande en netjes van achter naar voren liep en mooi tussen mijn benen en twee teugels, ging ik tempo wisselingen rijden (allemaal in stap) dus op mijn zit (zwaar maken, uitademen) terug komen, tot bijna halthouden en dan weer naar voren naar arbeidsstap en/of middenstap, en dat allemaal afwisselen en verschillende lijnen rijden. Af en toe dan hield ik ook halt, maar ik spreidde de overgangen allemaal heel erg uit, dan kon ik goed voelen op het moment dat het fout ging (dan zette ze zich af tegen mijn hand, op dat moment was ze niet meer aan mijn been) weer naar voren rijden en weer overgangen maken.

Ik moet zeggen dat dit heel erg goed gaat nu, ik hoop dat je er iets aan heb!

becca
Berichten: 113
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 00:23

VeraM schreef:
Ik voel het aankomen zo'n 3 passen voordat ze echt gaat staan pingelen. Dan trek ik haar om, amper met de neus naar mijn been. Ze moet blijven rondjes draaien net zo lang totdat ik voel dat ze weer recht uit wil. Dit was eerst wel 5 rondjes, nu nog maar 1tje. Omtrekken wil bij haar het beste, een schop geven of een tik dat helpt niet. Ze gaat alleen maar hoger. Dit is voor Roos de beste oplossing om het haar af te leren.

Dit is ook de meest veilige manier om een steigerend paard weer naar voren te krijgen zonder dat je alle controle verliest.Met een tik op zijn kont krijg je vaak een bok reactie en gaat het paard(omdat er toch heel wat spanning op staat)als een stuiterbal door de bak.De rest................Met stukken hout slaan enzo.......Hmm ik weet het niet hoor als het goed is rijden we voor ons plezier dat betekent dat je best een keer streng mag zijn,altijd consequent maar nooit gemeen een drie jarig kind sla je ook niet op zijn kop met een boomstronk als hij niet doet wat je zecht.Maar.......ieder het zijne. Verward

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 02:26

Voor sommige paarden wel en voor andere niet. Ik ken alleen maar beesten die bij deze oplossing nog meer impuls verliezen en dus alleen maar makkelijker omhoog gaan...
Plus het risico dat je ze dan aardig uit balans haalt en het risico op omvallen dus groter wordt imo.

maar ik heb ook paarden gezien waar dat omtrekken wel bij helpt. Vind het alleen ook niet altijd super voor het beenwerk


Ik sla trouwens op zo'n moment met wat ik in mijn handen of binnen bereik is als ik weet dat het paard in orde is. Ze mogen een heleboel van me en ik heb engelengeduld, maar steigeren is een van de dingen die ze dus echt niet mogen! Heb wsl iets te vaak onder een paard gelegen door dat soort grapjes...!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 02:59

Je beschrijft niet precies wat het probleem is in die rotbui en je beschrijft ook niet precies wat je doet om het te doorbreken. Wat ik me dus afvraag is waarom steigert hij? Omdat hij gewoon vervelend is of omdat hij niet anders kan. Het kan namelijk zijn dat je hem voorwaarts laat gaan en vervolgens in je angst de teugels te veel op druk houdt. Je moet dus eerst proberen te analysren voor je zelf waar hij het doet en wanneer.
Het kan dus heel goed actie naar reactie zijn. Pas als je dat wet kan je kijken welke van de oplossingen het beste helpt. Het karakter van het paard speelt daar ook een rol bij.

diegomarije

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 11:37

Nou ik hou hem in ieder geval niet tegen uit angst, want bang ben ik zeker niet voor hem. Mijn paard heeft altijd allerlei truken om onder het werk uit te komen, die dag vroeg ik wat meer van hem, had hij al zijn truken al gehad en ik had het gevoel dat hij meer dacht van ik heb geen zin, ik doe het gewoon en dus ga ik steigeren. Hij doet altijd van alles oim eronder uit te komen en bovendien kwam hij die dag al met een rothumeur van stal. Als hij iets niet kan of het ligt aan een lichamelijke oorzaak laat hij dat op een heel andere manier weten. Gelukkig heeft hij het na die dag nog maar een keer geprobeerd en heb ik hem op dezelfde manier aangepakt, daarna heeft hij het niet meer gedaan OK dan!

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:07

als je zeker weet dat hij het gewoon doet omdat hij geen zin heeft om aan het werk te gaan.. laat maar zeggen gewoon lui is.. en daarom omhoog komt zou ik hem ook, als hij al omhoog is, op een cirkel trekken en hem een flinke knal verkopen.. en als hij eerst inhoudt een x goed schoppen dat hij blijft lopen.. klinkt misschien erug hard.. maar steigeren kan iets heel erg gevaarlijks zijn.. en dan vindt ik een tik niet zow erg..

theunissen
Berichten: 55
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:49

Mijn pony en twee andere pony's die ik ook wel eens rijdt steigeren ook.
Eerlijk gezegd vind ik het best wel leuk lekker actie.
Maar soms wordt het ook te veel .
Mijn eigen pony is wel eens op me gaan liggen.
Nou zul je denken wat een gevaarlijke pony.
Mijn pony is overal bang voor.
Zo heeft mijn pony ook singelvrees.
Als ze de singel om haar buik heen krijgt en je doet dat in een keer twee gaatjes.
Dan gaat ze steigeren.
Dan zullen veel denken die komt wel weer op zijn pootjes terecht het gaat meer om deruiter.
Maar dat doet ze niet ze laat zich gewoon kijhard vallen met het zadel op haar rug.
Gisteren hebben we haar tanden na laten kijken omdat dat nog nooit bij haar is gebeurd steigrde ze.
Toen viel ze tegen de muur op.
Nou heeft ze ook een paar wondjes.
Als ik ga rijden dan voel ik dat al een paar meter van te voren.
Dan kun je drijven wat je wil maar dan gebeurd het toch.
Eerst heft ze allebij haar voorbenen tegelijkertijd een paar keer op.
Dan laat ik er haar hoofd zowat naar mijn been draaien zodat als ze omhoog gaat naar links moet of naar rechts{binnenkant}.
soms loopt ze wel eens achteruit als ze geen zin meer heeft en gaat ze steigeren.
Ik heb daar geen moeite meer mee als ze er niet op reageerd moet je waterballon mee nemen onder het rijden als ze dan stijgerd op haar hoofd laten spletten dan denken ze dat hun hoofd bloeit.
Ik heb er nou helemaal geen moeite meer mee om te blijven zitten.
Dat komt omdat toen ik een half jaar reed reed ik een pony van drie jaar ..
Die kende het zadele maar verder niks.
Ik kende toen voort elk zandkorreltje van de bak.
Sinds dien rijd ik allen pony's die niet voor beginners zijn in bokken en stijgren.
Dar gaat heel goed ook al ben ik zelf ook een beginner.

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 21:37

Mijn vorige pony deed dat ook regelmatig.
meestal werkte het naar voren rijden wel maar na een tijdej werd ik dat gezuer zat en ik had toen van iemand gehoord dat je dan een ei op het hoofd van je pony moet doen( want dan denkt het paard dat ie zijn hoofd gestoten heeft).
Dus ik had dat gedaan en daarna nergens meer last van gehad
Succes ermee! Knipoog

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 12:30

Je bent ged bezig, maar wat is er zo erg aan dreigen met steigeren ? Mijn pony doet dat altijd als ze het ergens niet mee eens is. Gaat ze dan ook daadwerkelijk stiegeren ( redelijk hoog ook Scheve mond ) dan krijgt ze een tik op dr kont.

OP de manege was ik niet bepaald de dapperste, durfde NIET op het paard dat iedereen erafgooide door bokken. Maar paarden die te hard ginge nof ervandoor durfde ik wel. Ik was helemaal in de wolken toen iok dan mijn verzorgpony kreeg Lachen Maar die moest nog ingereden worden. T begon met hele kleine bokjes, niets engs aan. Maar het werd steeds erger, vandoor gaan opeens op de rem en knoepert van een bok erachteraan. Dan opeens weer keihoog steigeren. Maar weetje, op een gegeven moment was ik er gewoon niet bang voor. Ik ken haar nu door en door, ze moet het echt neit wagen ervandoor te gaan met mij erop.
Als je "bang" bent dat ze gaat steigeren of iets in die richting voelt dat paard het. En dan doen ze het juist, maar het is ook een kwestie van vertrouwen winnen. Ik kan nu echt alles met sunny doen

Je voelt van te voren al dat hij gaat stiegeren, laten gebeuren en meteen straffen. Door voorkomen leert hij niet dat het fout is, dan lijkt het meer alsof je het vervelend vind of juist dat je bang bent. Verder is een waterballonnetje ook heel handig, t werkt wel altijd Lachen

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 12:35

heb je zijn tanden na gekeken?
mijn concordemerrie was ook onhandelbaar, bleek dat ze een gruwelijk grote wolfstand had,nadat ie getrokken was was het probleem zo goed als opgelost!

diegomarije

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 19:10

Ja 1,5 maand geleden is de tandarts erbij geweest en hij had niks, dus dat zal het niet zijn. Hij was in ieder geval wel onder de indruk van hoe ik het had opgelost, want hij heeft het steigeren niet meer gedaan. Het zal wel weer een eenmalige(of eh tweemalig) actie geweest zijn die hij had bedacht, daar is hij erg goed in, hoop dus dat hij het inderdaad de komende tijd ook niet meer doet. Ik weet nu wel hoe ik het moet oplossen