studeren...wat doen jullie met je paard/pony?!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

studeren...wat doen jullie met je paard/pony?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-03 22:46

Ik heb ervoor gekozen huidtherapie te gaan studeren, ik woon zelf in Hengelo en je kunt het alleen in Utrecht studeren. Ik zal dus na de zomervakantie op kamers moeten. Maar help...dan moet mijn pony weg! Of nog erger, dan zal ik niet elke dag meer met paarden bezig kunnen zijn, daar moet ik echt niet aan denken

aan de andere kant wil ik niet daarom deze opleiding laten schieten. Ik heb eigenlijk al besloten dat het maar moet gebeuren dat mijn pony verkocht moet worden, want het gaat wel om mijn toekomst..

Hoe doen jullie dat?
de mensen die nog thuis wonen kunnen natuurlijk het paard houden, maar zijn er ook mensen die hun paard mee hebben genomen en het in hun studiestad dichtbij op stal hebben staan of i.d? en hoe bevalt dat? hebben jullie een bijrijdpaard genomen of zijn jullie zelfs helemaal gestopt met rijden?!


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 23:01

Ik studeer en woon thuis, tja daar kan ik je verder niet mee helpen.

Je kunt je pony ook laten leasen of voor die tijd een verzorger zoeken.

- Offline -

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 23:02

Ik heb nog nooit zoveel gereden als toen ik studeerde, kan me niet herinneren ooit zoveel vrije tijd gehad (genomen) te hebben Lachen
Moet er wel bij vertellen dat ik niet op kamers hoefde, en ik ook geen al te ingewikkelde studie deed en dat zal wel schelen. Aan de andere kant, als je als je studeert al geen tijd hebt om met je paard bezig te zijn hoe moet dat dan met al die werkende mensen? Kortom, ik zelf zou nooit stoppen met rijden vanwege een studie maar dat wil niet zeggen dat het voor jou hetzelfde is natuurlijk. Ik zou gewoon proberen je pony mee te nemen als dat financieel haalbaar is of een verzorgster (eventueel betalend?) te vinden.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 23:18

ah, ik kijk even mee
Bij mij duurt het nog anderhalf jaar, maar ik ga dan denk ik criminologie doen in leiden Cool (andere opties voor die studie zijn rotterdam of amsterdam, dusja ) en dat is ook redelijk aan de andere kant van het land Scheve mond
Kweet ook nog niet wat ik dan met Vaan moet... en kweet ook niet of ik wel ineens zonder paarden wil/kan, nooit geprobeerd namelijk...
Ik wil niet dat hij niet gereden wordt, ik denk dat hij dan helemaal afstompt, en als je dan een verzorger zoekt krijg je vaak zo'n pennymeisje, dus dan is het denk ik óf verkopen óf meenemen, maar of dat tweede zo'n goede optie is... kheb geen idee van het aantal stallen in zo'n stad, maar wel gehoord dat die gering en dus prijzig zijn om je paard te stallen.
Ik zou thuis kunnen blijven wonen en dan in Tilburg studeren, maar het zou stom zijn om de rest van je leven geen leuk werk te hebben door een andere studierichting dan je het leukst vindt te kiezen omdat je zo nodig geen afstand kan nemen van een dier, want het is natuurlijk fout om te denken dat hij jou ook zal missen ofzo, dus het is eigenlijk alleen maar egoïstisch om je paard in een mindere situatie te plaatsen dan voorheen.

Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 23:37

Waarom kijk je niket even rond of je in de buurt van Utrecht een leuke, betaalbare stal kan vinden? Of anders kan je misschien een bijrijder zoeken als je je paard in Hengelo laat. (Op wat voor stalling sta je, worden de paarden er volpension verzorgd? Dus naar buiten gooien, voeren x keer per dag, enz,) Ik denk dat het iig goed is om alle mogelijkheden te overwegen, voordat je iets doet waar je later misschien spijt krijgt.

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 23:42

Lenn schreef:
Ik wil niet dat hij niet gereden wordt, ik denk dat hij dan helemaal afstompt, en als je dan een verzorger zoekt krijg je vaak zo'n pennymeisje


No offence; maar hier ben ik het niet mee eens. Het is toch jouw paard?? Je bent er toch zelf bij om te voorkomen dat er een 'pennymeisje' op je paard gaat rijden? Stel, jij besluit (hypothetisch gezien hoor Knipoog ) dat je een bijrijder wil voor je paard, dan kan je eisen stellen. Bijv. door ten eerste in de advertentie te zetten dat je iemand boven de 18 zoekt. Lachen

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 09:11

Gulpje schreef:
Waarom kijk je niket even rond of je in de buurt van Utrecht een leuke, betaalbare stal kan vinden? Of anders kan je misschien een bijrijder zoeken als je je paard in Hengelo laat. (Op wat voor stalling sta je, worden de paarden er volpension verzorgd? Dus naar buiten gooien, voeren x keer per dag, enz,) Ik denk dat het iig goed is om alle mogelijkheden te overwegen, voordat je iets doet waar je later misschien spijt krijgt.


Is idd een optie maar ik merk wel dat ik al einig tijd heb voor mijn knollies!
En ik woon nog thuis waar alles voor me gedaan wordt Bloos dus en op kamers enje paard meenemen is een hele opgave.....
Eerste jaar van je studie komt er al zoveel op je af.

Maargoed ik hoop voor je dat je een goede oplossing vindt!!!

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 09:15

Ik had haar gewoon meegenomen en dat ging allemaal perfect! Ik reed haar gewoon daar.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 11:59

Gulpje"]
[quote="Lenn schreef:
Ik wil niet dat hij niet gereden wordt, ik denk dat hij dan helemaal afstompt, en als je dan een verzorger zoekt krijg je vaak zo'n pennymeisje


No offence; maar hier ben ik het niet mee eens. Het is toch jouw paard?? Je bent er toch zelf bij om te voorkomen dat er een 'pennymeisje' op je paard gaat rijden? Stel, jij besluit (hypothetisch gezien hoor Knipoog ) dat je een bijrijder wil voor je paard, dan kan je eisen stellen. Bijv. door ten eerste in de advertentie te zetten dat je iemand boven de 18 zoekt. Lachen
[/quote]

Ja oke, maar mijn ervaring leert dat je dan overladen wordt met zo'n meisjes. Dan kan je er inderdaad bij zetten dat je iemand boven de 18 zoekt, maar ik denk dat de telefoon dan aardig stil blijft Knipoog Wat ik had moeten zeggen is dat het niet mee zal vallen iemand te vinden die bij mijn paard past, vooral ook omdat het een gevoelig type is.

tweedle
Berichten: 30
Geregistreerd: 02-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 13:18

Ik had vorig jaar ongeveer hetzelfde probleem, alleen wist ik niet wat ik wou studeren. Ik wist alleen zeker dat ik verder wou met paardrijden en fanatiek ook. Ik heb toen gewoon gekeken naar de universiteit bij mij in de buurt (Enschede) welke studies er waren en ik ben naar de open dag geweest. Ik vond biomedische technologie heel interessant en ik heb toen gewoon ingeschreven. Het bevalt nu heel erg goed.
Ik denk dat het wel moeilijk wordt als je op kamers gaat en ook je paard nog moet doen. Voor mij is het makkelijker, omdat mijn ouders veel voor me regelen. Hierdoor heb ik veel tijd voor mijn paarden, maar als je op kamers zit moet je dat ook nog zelf regelen.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 13:18

Voor mij is dit de reden dat ik mijn studies wat ik eerst op het oog had, ze te laten schieten. Ik wou eerst de CIOS in Heerenveen doen of Reclame ontwerper in Zwolle (dacht ik). Ik zal daar moeten wonen en heen en weer reizen was gewoon geen doen geweest.
Mijn paarden toen, wou ik er niet voor laten schieten, dus tja, heb ik maar een studie dichterbij gezocht Haha!

:){

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 14:07

Ik kan gelukkig in Den Boch gaan studeren, waar ik nu ook al op school zit. Krijg OV dus reistijd wordt hooguit korter met de bus Knipoog
Ook hoop ik mijn rijbewijs in de zomervakantie te halen, en dan kan ik savonds per auto naar stal.
Dus ik denk (en hoop vooral) genoeg tijd over te houden.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 15:10

ik zou in ieder geval niet je studie er voor op geven. Dat is iets voor de rest van je leven, je moet wel iets doen wat je het allerliefst wil.
Ik heb precies hetzelfde gehad, maar ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou zit. Mijn ouders betalen mijn paard, en ze staat op een stal waar ze elke dag buiten staat en zomers 24/7 en waar alles voor je gedaan wordt.
Ik woon nu in utrecht, en in de weekenden ga ik lekker rijden. Ik vond het eerst een heel vervelend idee, maar het valt uiteindelijk heel erg mee.
Je zou hem ook mee kunnen nemen naar Utrecht, er is zat plek volgens mij, maar dan zit je wel weer met het probleem dat je er helemaal alleen voor opdraait, dat je in het weekend dan niet meer naar huis gaat en dat je je paard moet verkassen, terwijl je nu weet wat je hebt.
ik zou er heel goed over nadenken, en je kan altijd beginnen en hem dan later toch nog verkopen als het echt niet werkt

susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-03 15:49

ja ik wil haar wel graag meenemen natuurlijk, maar ik zag net toevallig dat topic over de duurste provincies qua stalling...laat utrecht nou de duurste zijn Scheve mond Ik weet bijna zeker dat ik mn opleiding er niet voor laat schieten, dat zou erg zonde zijn want het is zo ongeveer het enige wat me echt interesseert Haha! Als ik haar meeneem..tja dan kan ik misschien voor het weekend een bijrijdster of verzorgster zoeken en dan door de weeks haar zelf doen. Want zeker in het begin wil ik in het weekend nog wel naar huis.
Zijn er mensen uit Utrecht die op maneges/pensionstallen staan die hun wel bevallen?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 15:55

Ik studeerde in Tilburg en woonde in Breda. Op dat moment nog bij mijn ouders, maar ik moest wel alle kosten zelf opbrengen.
Ik werkte dus 3 a 4 dagen/avonden in de week om mijn stalling te kunnen betalen voor 2 paarden. Mijn zusje hielp een handje mee in de verzorging en ik volgde een studie waaraan ik niet al teveel tijd kwijt was. Op die manier goed te doen.
Ik zou geen studie laten schieten voor mijn paard. Mijn paard is belangrijk, maar mijn toekomst ook!

* To Belg, or not to Belg *

Celeste
Berichten: 1777
Geregistreerd: 23-09-03
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 16:10

Ik moet na dit jaar nog een jaar en dan wil ik naar Maastricht naar de hogehotelschool daar moet je het eerste jaar intern en daarna zal ik op kamers moeten... Dan zal ik voort paarden hebben maar die zet ik bij mensen neer vlakbij Maastricht die ik ken!!! Haha! Misschien kun je ook zo iets regelen dat je hem op een manege ofzo kan zetten.. ik weet niet of je ouders dat betalen of hoe je dat doet Verward

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 16:15

Ik vind het argument van , weet niet meer wie, over hoe je het dan wil doen als je later werk hebt, nogal een slap argument.
Als student zijnde ga je volle dagen naar school( of bent thuis aan de studie), werk je vaak nog, en zal je kamer ook nog netjes/schoon moeten blijven.
Als je niet studerend bent en dus alleen werkt, heb je alleen de hele dagen werken en het schoonhouden van je huis.

Tja de keus kun je alleen zelf maken.
Maar bedenk wel dat je ook hele goede bijrijders/verzorgsters hebt, en niet alleen de zo net genoemde pennymeisjes.

Denk goed na of je wanneer je je paard meeneemt naar utrecht je dan wel genoeg tijd voor haar hebt.

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 16:17

susie schreef:
ja ik wil haar wel graag meenemen natuurlijk, maar ik zag net toevallig dat topic over de duurste provincies qua stalling...laat utrecht nou de duurste zijn Scheve mond Ik weet bijna zeker dat ik mn opleiding er niet voor laat schieten, dat zou erg zonde zijn want het is zo ongeveer het enige wat me echt interesseert Haha! Als ik haar meeneem..tja dan kan ik misschien voor het weekend een bijrijdster of verzorgster zoeken en dan door de weeks haar zelf doen. Want zeker in het begin wil ik in het weekend nog wel naar huis.
Zijn er mensen uit Utrecht die op maneges/pensionstallen staan die hun wel bevallen?


ik zou er echt goed over na denken, in het weekend heb je wel tijd. Doordeweeks krijg je het waarschijnlijk hartstikke druk, nieuwe stad, nieuwe mensen, nieuwe studie. Je moet opeens zelf koken en boodschappen doen, hartstikke zonde als je in het weekend thuis zit niets te doen, terwijl je je doordeweeks moet haasten om naar je paardje te gaan.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 17:37

Ik had de mazzel om mijn paard het land op te gooien. Ik deed een opleiding in Groningen en kon alleen in de weekenden rijden.
Het verzorgen liet ik aan mijn vader over, die doet met alle liefde.
Dus ik was in een luxe positie, mijn paard werd goed verzorgd en kwam niets te kort en ik kon mijn studie afronden.
Ik miste de paarden wel ontzettend door de week, maar sja, dat was niet anders.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 18:39

Je paard verkopen, minst fijne oplossing, voor jezelf althans
Een pensionstal in de buurt zoeken,vaak prijzig
Een verzorgster zoeken,wat doet een vreemde met je paard?
Je paard tijdenlijk uitlenen aan een kennis of bekende die hem wilt rijden/verzorgen tot de tijd dat je klaar bent met studeren. of samen met jouw, maar dat je niet verplicht bent om iedere dag te gaan.

hoelang duurt je studie!

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 18:46

Ik heb mijn paard gewoon meegenomen toen ik ging studeren.
Nou studeer ik in Groningen en daar is het misschien wel het minst moeilijk om in de buurt van de stad stalling te vinden. Mijn merrie staat op 15 km van mijn huis. Ik rij ongeveer 4 keer in de week. Ik doe er dan ook bijna niets meer naast, anders red ik het niet. Ik studeer en rij paard, studeer en rij paard. Voor andere mensen misschien niet heel boeiend, maar voor mij is dat een keuze geweest. Mijn merrie staat altijd op het land, dus de dagen dat ik er niet ben,vermaakt ze zich ook prima.
Wanneer je je paard op stal zet, is dat een ander verhaal en ik moet zeggen dat ik het naast mijn studie echt niet zou redden om iedere dag te rijden. Verder denk ikl dat het in Utrecht moeilijker is om een plekje te vinden. Maar als ik jou was zou ik toch kijken of er niets iets te vinden is. Je paard verkopen is natuurlijk ook niet bepaald leuk.
Succes!


verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 21:10

misschien kun je geplaatst worden in een sportersklas? dat ga ik ook doen namelijk, dan heb ik elke dag school van 9 tot 2 en zo hoop ik toch nog genoeg tijd over te houden voor mn paardje. maar ik weet niet of dat bij jou ook kan.

[o]

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:19

[quote="Miep"]Ik vind het argument van , weet niet meer wie, over hoe je het dan wil doen als je later werk hebt, nogal een slap argument.
Als student zijnde ga je volle dagen naar school( of bent thuis aan de studie), werk je vaak nog, en zal je kamer ook nog netjes/schoon moeten blijven.
Als je niet studerend bent en dus alleen werkt, heb je alleen de hele dagen werken en het schoonhouden van je huis.

Nou dat argument was van mij! En het was helemaal niet bedoelt als een argument ergens voor of tegen alleen maar even een gedachtenkronkeltje.
Ik heb gestudeert (en ja daarbij gewerkt want ik moest alles zelf betalen, ook toen ik geen studiefinanciering meer had) en werk nu fulltime en ik kan je zeggen dat je of het fullitme werken onderschat of een zwaardere studie dan ik gedaan hebt. Maar goed, mijn mening zal duidelijk zijn, waar een wil is is een weg, en of die wil er is, dat zal Susie uiteindelijk voor zichzelf uit moeten vinden.
Wat natuurlijk niet wegneemt dat het allemaal wel financieel haalbaar moet zijn maar dat had ik al eerder gezegd...

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:33

Mmmh, ik weet niet of het hier al genoemd is ( ik heb niet alles gelezen Bloos ) maar wat toch vooral leuk is aan studeren en op kamers gaan is wel de nieuwe contacten die je legt! Want afgezien van het feit dat het stallen van je pony in je studiestad erg duur zal zijn, moet je er ook nog rekening mee houden dat je veel tijd nodig zult hebben voor het huishouden en je studie. Alle resterende tijd ( dat zal niet veel zijn ) zou je dan in je pony moeten steken. En tis maar de vraag of dat leuk is als je net in een huis vol leuke nieuwe huisgenoten zit...
Dan is er nog de optie van de bijrijder thuis doordeweeks. Maar dan kan je je ook afvragen of je pony onvervangbaar is en of je daar wanneer je klaar bent met je studie nog zo over denkt.

Oef, dit berichtje klinkt wel heel wijs maar voor mezelf vind ik dit soort dingen ook erg moeilijk.
Succes met je beslissing iig!

Aimee

Berichten: 11794
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:40

Hahaha, kun je niet beter vragen; paardrijden, wat doe je met je studie?
Tenminste, dat is mijn volgorde. Haha!

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Evilou, Vagabondo en 44 bezoekers