Endurance.. Begin het te missen..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Endurance.. Begin het te missen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-03 15:54

Gunt U mij alstublieft één topic voor de Endurance-liefhebbers onder ons..

We moeten toch een beetje kunnen blijven kleppen he? Lachen Was vanmorgen even wat papier aan het doorspitten en vond daar mijn map (want ik ben slordig op alles, behalve als het Endurance betreft) met alle Vet.kaarten en boekjes.. God, confronterend.. Nog 4 maanden wachten.. Ben ik nou de enige Enduro-holic?

Kom maar op met verhalen, I need Endurance-talk!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.


Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 16:28

Wordt er 's winters niet gereden??? Zo nee, waarom niet?

www.homocaballus.net

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 16:35

nee, 's winters is er een stop.
Dat is ook omdat je op de winterdagen geen lange wedstrijd kan houden. Meestal begint het voor de klasse 3 en 4 al heel vroeg (rond een uur of 7) en dan is het nog errug donker buiten. En ze zijn ook heel lang onderweg. Als ze weer binnenkomen kan het dan ook donker zijn.

Maar dat is natuurlijk niet het enige. Het is meestal veel slechter weer en het risico om de paarden dan te beschadigen is vele malen groter dan bij mooi weer. Je zal veel meer met dekens enz. moeten sjouwen en opletten. Moet je wel of niet koelen, enz.

Het is in de winter gewoon veel te gevaarlijk voor mens en dier om dan een wedstrijd te houden.

En in de winter kan je natuurlijk wel weer lekker voorbereiden voor het volgende seizoen Lachen Rustig trainen, enz.
En ook veel praten met anderen over hoe en wat je kan doen Lachen

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 17:01

Ik heb ook getracht mee te doen... maar helaas wegens gebrek aan vervoer mocht het niet baten.
Als ik mn rijbewijs haal en een eigen trailer heb ga ik zeker starten!!!

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-03 17:21

Donkerheid is niet het grootste probleem; in het buitenland of op EK´s start vrijwel iedereen in het donker. Ten eerste omdat het gewoon achterlijk vroeg is ( Knipoog ), ten tweede omdat het in sommige landen gewoon laat licht wordt. In veel landen begint het, ook in de zomer, pas rond 7en lichter te worden. Er wordt dan uiteraard altijd gereden met lampen etc.

Wat mij een groot probleem lijkt is het weer.. Als het vriest is er eigenlijk niet te rijden, niemand gaat 80km over een keihard bevroren ondergrond rijden, lijkt mij. Wat MrMagic al zegt; te grote risico´s.

En tsja.. Voor de paarden is het ook wel zo eerlijk. Een paard kan niet 365 dagen per jaar in training staan én nog goed presteren. De winterperiode is een mooie tijd om bij te komen en te herstellen, zich voor te bereiden op het volgende seizoen en om het mentaal ook aan te kunnen, het moet wel leuk blijven Lachen

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 17:26

Indoor-endurance Knipoog in navolging op Indoor SGW en Indoor Menmarathons Tong uitsteken

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-03 17:38

Lijkt me leuk! 240 rondjes in de bak! Dan zitten we wel rond de 50km toch? Tong uitsteken Nehh, dan maar liever een wintertje wachten *LOL*

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 17:55

Ik ben bezig met een winter rit voor de Endurance lijst, is dat wat voor jullie? Hopelijk wel als Rowan weer beter is, want die is nu kreupel :s

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 18:14

Ik mis het hele paardrijden Scheve mond

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 18:46

Hey,
leuk, een endurance-topic! Lachen Ik zit al een tijdje te piekeren of het misschien niet leuk is om een keertje te starten in de endurance volgend jaar (of het jaar daar na Knipoog )... eerst ga ik me er maar eens helemaal in verdiepen, maar ik vind het echt een geweldige tak in de paardensport.
Maar 't is idd jammer dat we nou in de winter zitten... Idoor-endurance lijkt me namelijk behoorlijk frustrerend Tong uitsteken

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 20:19

kan iemand wat meer info over endurance geven ik heb daar nog nooit in verdiept ben wel benieuwd

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 20:24

he ik kan niet wachten tot volgend seizoen, we zijn nu lekker aan het voorbereiden en willen volgend jaar voor het eerst starten.

vandaag weer 2 uurtjes op pad geweest. heerlijk voor ons maakt het niet uit dat het winter is, we trainen lekker door.
en ondertussen probeer ik steeds wijzer te worden hoe het allemaal werkt. *LOL*


Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 20:38

Ik heb ook weer endurancekriebels (wanneer niet Knipoog) Ik rijd haar nog wel, maar niet (te) intensief.
Salty blijft er vrolijk bij als ik haar de benen laat strekken op een zandpad (of de akker naast de deur). Ze is al wel aardig uit conditie, vind ook dat ik niet het hele jaar door van haar kan vragen in een dergelijk uitstekende conditie te houden. Volgens mij krijg je dan vroeg of laat te maken met blessures.

Train dus nu vooral dressuurmatig (achterhand gebruiken Salty.....nee, niet hangen...) en een van onze hengsten (Parador) voor het karretje spannen. Wellicht geen indoor-endurance (lijkt me erg saai), maar wel indoormarathon!
In januari wil ik weer voorzichtig de draad oppakken, mits de grond niet bevroren is.....

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 21:00

Hier nog iemand die niet kan wachten totdat het enduranceseizoen weer begint. Tjody wordt nog wel flink bezig gehouden met dressuur en springen, maarja omdat het nu zo roeg donker wordt rijd ik bijna niet meer buiten op dinsdag en dat vind ik echt jammer (en Tjody volgensmij ook).
Nog even wachten en dan beginnen we weer! Welke rit wordt er eigenlijk als eerste gereden?

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 21:18

Het lijkt me echt gaaf om eens een keerjte mee te doen aan een Endurance-rit (wedstrijd vind ik dan weer zo'n raar woord Tong uitsteken).
Helaas worden die in Zuid Limburg nooit gehouden...

Jullie allemaal veel succes met afkicken, volhouden en doortrainen! Haha!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 21:38

YouKnowWho schreef:
Nog even wachten en dan beginnen we weer! Welke rit wordt er eigenlijk als eerste gereden?


Vorig jaar was dit Kootwijkerbroek, weet niet of dit ook voor het seizoen 2004 zo is ?
En nu maar hopen op een jaar zonder varkenspest, MKZ, BSE, vogelpest en natuurlijk paardenpest (ja, dat bestaat echt), zodat alle wedstrijden ook verreden kunnen worden.

Wil ook graag de wedstrijdagenda weten, kan ik ons seizoen een beetje uitstippelen.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:56

Westernfreak schreef:
..en natuurlijk paardenpest (ja, dat bestaat echt), ....


....onze Sancha heeft nog een kruis op haar schouder gebrandmerkt staan als teken dat ze geënt was uit de tijd dat Andalucía hermetisch afgesloten was voor paarden. Is pas in '91 opgeheven; zó recent is de mode van andalusiërs in de rest van de wereld.

Hier kan overigens zonder probleem het hele jaar rond een endurance georganiseerd worden. Ook afgelopen écht, niet Nederlands-, hete zomer
is alles gewoon zonder enig probleem doorgegaan.

Mocht je in de buurt zijn dan; 5 juni organiseer ik in onze vallei een enduro. Wel op tijd, niet op snelheid.

www.homocaballus.net

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 23:46

Dobbel: op het Wedstrijd forum staat momentheel een topic met adviezen en info.

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 23:51

ik mis het eigenlijk even niet de endurance....ik wil alleen maar dat Latoy beter wordt...heeft zware blessure!!

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:21

Dat last ik al op de lijst Saskia, wat heeft ze eigenlijk? Toch niets blijvends hopelijk? Rowan is ook kreupel, maar die begint geloof ik een beetje op te knappen. Ik laat er nog even naar kijken om te zien hoe het echt is, maar hij begint weer een beetje praatjes te krijgen. Op het moment mis ik niet zozeer de endurance, maar wel gewoon het rijden. Wandelen is - zeker met mijn zere knieeen - gewoon niet hetzelfde...

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 08:57

NaVy! schreef:
Lijkt me leuk! 240 rondjes in de bak! Dan zitten we wel rond de 50km toch? Tong uitsteken Nehh, dan maar liever een wintertje wachten *LOL*


sorry Nave maar dat worden dan 416,6 rondjes (50.000m/120m (20+20+40+40)), Enjoy! Haha! Ik ga wel groomen goed?

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 09:56

Wel makkelijk voor de grooms en de toeschouwers... (maar god hoe saai, ik vind een half uurtje dressuren in de bak al saai... )

krabbeke

Berichten: 70
Geregistreerd: 08-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 10:40

Hele kleine kans dat ik van de zomer endurance ga rijden. Zou ik heel graag willen, maar eerst nog een goed bijrijdpaard vinden.
Het trainen zelf is ook al helemaal tegek.
Betreffende de indoor: Neh, laat die maar zitten hoor! Knipoog

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 10:43

indoor sgw is ook in 2 maneges, dat scheelt al *LOL*

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 10:56

Zoals MrMagic al zei is het voor onze paarden echt winterstop. Dat betekent gewoon lekker lol maken, beetje dressuren en op het moment vooral veel grondwerk en leuke dingen doen. Dat moet ook want de boog kan niet altijd gespannen zijn. Mensen denken vaak dat Endurance lekker recreatief genieten is maar voor de die hards onder ons is het gewoon hard werken. Voro de paarden ook. Het lichaam moet ook kans krijgen te herstellen en dan kan vanaf februari volgend jaar de training weer lekker worden opgepakt. Hopelijk ben ik dan ook achter mijn probleem en kan ik volgend jaar klasse II starten. We zullen zien Haha!.

'Paint' it 'Black'


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 165 bezoekers