westernrijden: moeilijk om te leren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

westernrijden: moeilijk om te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-03 12:23

sinds een tijdje ben ik zeer geinteresseerd in het westernrijden. nu ik eindelijk weer kan rijden zit ik erover te denken om op wetsernles te gaan. is de omschakeling van dressuur naar western groot? en waar begin je mee bij zo'n eerste westernles. ik ben erg benieuwd hoe jullie eerste westernleservaringen zijn *LOL*

oke, ik wordt graag extra gemotiveerd door leuke ervaringen met western en de voordelen (of hoe je het ook wilt noemen) ervan. roept u maar Haha!

*\o/* *\o/*


Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 13:04

De grootste "uitdaging" als je overschakelt is denk ik het laten varen van de contactteugel en het niet langer constant ondersteunen van je paard met je benen (da's dan dus weer afhankelijk van welke stijl dressuur je reed en welke stijl western je gaat rijden Haha! ). Ik denk dat je dat het beste merkt als je op een goed western ingereden paard stapt.

De grootste kick (voor mij dan) is het als je met schijnbaar niks je paard aan een lange teugel verzameld en relaxed rond kunt sturen.

mister

Berichten: 113
Geregistreerd: 16-09-02
Woonplaats: leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 13:28

Ik heb twaalf jaar dressuur gereden, en ik rij nu sinds andergalf jaar actief western. Ik ben sinds drie weken gestopt met dressuur omdat het niet te combineren was. Als ik dan na het dressuur rijden de volgende dag weer op banish stapte moest ik echt goed nadenken. Ik denk dat het nog best lastig is, maar goede instructies zijn het halve werk. OK dan! Het is gewoon erg moeilijk om gewoontes af te leren! Het is toch best verschillend, maar ik vind het wle veel leuker!! Ik heb nog steeds als ik iets moet doen of corrigeren en ik weet niet precies hoe dan doe ik het dressuur matig (waar banishje niet altijd echt blij mee is!! Haha! ) maar het gaat al steeds beter.
Veel succes en plezier greotejs Frederiek

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 14:22

ik had na 6,5 jaar dressuur voornamelijk erg veel moeite mee op mn kont te gaan zitten, en niet te "duwen" met je lichaam om je paard hadden te laten lopen, daar reageren westernpaarden niet op.
maar als je een goede instructeur hebt is het best goed te doen hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 15:47

Ik kreeg helemaal pijn in m'n dressuurhartje toen ik van m'n instructeur eens moest stoppen met dat krampachtige-altijd-m'n-handen-keurig-naast-elkaar-voor-het-zadel-houden Haha!
Ook in de training was het nooit in me opgekomen dat je een hand op zou kunnen tillen enzo... Dat MOCHT vroeger gewoon NOOIT dus dat deed ik ook niet.... Braaffie..... Haha!

Liesbeth
Berichten: 268
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 15:48

Ik vond het overschakelen best wel moeilijk, vooral dat je je teugels een flink stuk losser hebt en je niet bij elke stap moest drijven was wel even wennen.
Maar wel weer een hele uitdaging, tegenwoordig vind ik goed western rijden net zo moeilijk/makkelijk als dressuur en het leuke is dat je ook in de western niet raakt niet uitgeleerd (hoi).Er is altijd wel weer een onderdeeltje waar je aan kan schaven!
Succes
Liesbeth

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 16:09

Ik heb 18 jaar engels gereden, rij ook western nu. Daarnaast gewoon engels. Omschakelen doe ik niet, ik rij op alle paarden hetzelfde. Wel moest ik ff het gevoel van de jog aanleren. En de houding van het paard moest ik ook wel aan wennen. Ik gebruik tips en truuks door elkaar heen. Ontzettend handig Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 16:53

Ik moest er hoofdzakelijk aan wennen dat je het paard recht dient te houden, omdat ik de neiging had in iedere hoek en op iedere volte de stelling en de buiging te vragen.

En ik stapte over zonder dat ik een eigen paard had, dus van een redelijk bot dressuur manegepaard, naar een supergevoelige manegequarter. Dus aanwijzingen die ik gaf, werden ook uitgevoerd!

Maar dat heeft minder met het westernrijden te maken, en meer met de kwaliteit dressuurpaarden van desbetreffende manege. Haha!

Je suis Charlie.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-03 17:02

en is het ook te combineren: en dressuur en western (wel op verschillende paarden)?

*\o/* *\o/*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 17:13

Ik heb het zeker twee jaar naast elkaar gedaan, maar ben toen definitief overgestapt. Je vervalt namelijk erg snel in je oude fouten, en als dingen moeilijk worden grijp je toch snel terug naar je basis, en die is in de meeste gevallen: dressuur.

In principe verschilt dressuur en western niet zoveel van elkaar. Maar het zijn de details die het hem doen, en de details waar je op een gegeven moment over gaat struikelen.

Ik kwam er in ieder geval snel achter dat een westernzadel mij toch beter ligt dan een dressuurzadel. Ik reed mezelf op een dressuurzadel namelijk iedere keer stuk, zelfs als ik dagelijks reed. Nog geen last van gehad op een westernzadel....

*edit* tikfouten verwijdert
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 24-11-03 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Je suis Charlie.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 17:26

gewoon doen zou ik zeggen. De eerste keer dat ik western reed voelde ik mij gewoon een echte idioot. Ik kon precies niks Maar als je eens die hulpen door hebt is het wel te doen hoor En die teugels dat was in het begin wel heel raar vooral in galop Knipoog Maar alles went en ondertussen is mijn merrie die nu bijna 4 is ook western ingereden (ze was nog groen) en zijn we samen goed aan het oefenen.
succes ermee

effen gewoon maar onzin omdat het anders niet aanpakt

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 18:01

Heeeeeeeeeeeeeeel erg moeilijk! Knipoog Het duurt eventjes voordat je de het leert. Bij de een iets sneller dan de ander. Het is in ieder geval zeker de moeite waard! Wat moest ik ook alweer doen bij de eerste les? Ik geloof cirkeltjes rijden en afwenden, dat soort dingen.. leren sturen eigenlijk. Knipoog

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 18:21

Mijn eerste westernles was op een snikhete dag. Ik had er een privé les voor afgesproken, zodat ik op mijn gemak van alles zou kunnen vragen. Ik kreeg een superpaard. Echt zo'n ouderwetse bolle quarter die mij vriendlijk aankeek. Wel een slimmerd overigens, want ik moest wel even bevestigen dat ik wel écht wilde rijden die dag. Maar an wat overtuigingskracht van mijn kant was ik dan ook meteen overstag voor wat betrefd rijstijl. Ondanks het hete weer en het feit dat we best wat gedaan hadden, waren we (paard en ik) niet eens bezweet. Dat was voor mij een van de druppels om over te stappen op een relaxte manier van rijden.
Nu is dat minder zweten wel minder waar als je een eigen paard heb, waar je wat meer van verwacht dan alleen nageeflijk lopen en rondjes rijden, maar dat was gewoon een van de dingen die mij heel erg opvielen.

En met Banish onder je zweet je al snel Extreme duivel , maar dat is een ander verhaal Knipoog

Banish-foto's van Gera in mijn profiel!!!

WWW.HUIZERD.NL/KONIJNEN

DinkyToy

Berichten: 251
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In 't hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 00:15

Hee hoi, dat klinkt bekend! Ik vond ook dat westernrijden altijd al best heel leuk. Heb een eigen tinkertje en toen kwam er iemand bij ons op de manege rijden die western rijdt! Zo eerst eens op zoek gegaan en gespaard voor een zadel etc.. want ze wordt ook (gewoon) engels gereden en ik wilde dat voor haar het verschil tussen het ene en het andere ook heel duidelijk is. Ze weet het ook precies hoor! T ene zadel is t en en t andere is t andere.
Toen begonnen met lessen. Eerst gewoon de basisdingen, het rijden zonder constante spanning op je teugels en zonder constant been te geven. Je veel bewuster worden van je houding en zit en met wat jij daarmee doet... Het verwerken van de vraag: Voel je nu eigenlijk wel wat je paard doet. Oepsie, nog nooit zo bij stilgestaan.... Eigenlijk niet... Kortom je bent spontaan weer een beginner...
Maar zodra je dan dat eerste weer een beetje door hebt en kunt beginnen met wat trail dingen enz. Vind ik dit wel helemaal gaaf! Het is gewoon een iets andere manier van rijden die Laurier ook beter ligt! Zo is ze bijvoorbeeld best wel heel slim! Zodra ze iets doorheeft zal ze t zelf wel even regelen.. Best wel leuk om zo op die manier ook eens een hele andere kant van je paard te leren kennen.
Verder vind ik het soms ook best wel lastig om allebij te doen.. Je valt inderdaad als je al langer engels rijdt bij problemen al snel weer terug op het engelse rijden. Maarja, ik wil nu eerst nog allebij en verwacht geen wedstrijden te zullen rijden op hoog niveau dus dan is het wel te combineren denk ik. Komt bij dat Laurier nu eerst ook nog wat in de manegelessen moet lopen en die zijn ook engels.... Niet leuk maarja heb er twee (Mijn eerste liefde een klein rood welshje is nooit weggegaan) en pensionstalling is gewoon te duur..
Wat voor mij nu dus wel weer heel leuk is is dat de western iets van mij en Laurier is, alles wat we kunnen (das nog nie zoveel hoor maar t komt wel Knipoog) hebben we samen geleerd. En dat is toch ook wel weer heel leuk...

Dus ik zou je aanraden ga het gewoon eens proberen!!! Neem les lees erover enz.. Het is mij niet tegen gevallen!

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-03 09:38

het western trekt me erg aan omdat het er minder "gedwongen" uitziet als de dressuur. alsof het wat relaxter is.. en ik moet eerlijk zeggen dat ik de sfeer ook anders (leuker) vind dat dressuur ik denk dat ik binnenkort maar eens even ga neuzen op de wetsernmanege hier in de buurt Haha!

*\o/* *\o/*

Signe

Berichten: 5797
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 09:53

Mac schreef:
De grootste "uitdaging" als je overschakelt is denk ik het laten varen van de contactteugel en het niet langer constant ondersteunen van je paard met je benen (da's dan dus weer afhankelijk van welke stijl dressuur je reed en welke stijl western je gaat rijden Haha! ). Ik denk dat je dat het beste merkt als je op een goed western ingereden paard stapt.

De grootste kick (voor mij dan) is het als je met schijnbaar niks je paard aan een lange teugel verzameld en relaxed rond kunt sturen.



dressuur ligt mijn niet:
Ik kan nog steeds niet goed lichtrijden ( mijn benen lopen mee hihi en ik zit steeds op het verkeerde been)
Western gaat ( bijna) vanzelf voor mij. Ik vind het zoo logisch, maar ik had ook nooit op hoog niveau engels greden dus had geen gewoonten die afgeleerd moesten worden... wat wel even moest wennen waren die lange teugels die vielen nogal eens uit mijn handen enzo en dan ben je ze kwijt! ( een knoop wil nogal eens helpen)

Ik merk aan andere engelse ruiters dat iid die benen eraf en die teugels losser heeeeeeel moeilijk is als dat er zo ingedreund is...

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 09:56

bloemkooltje schreef:
het western trekt me erg aan omdat het er minder "gedwongen" uitziet als de dressuur. alsof het wat relaxter is.. en ik moet eerlijk zeggen dat ik de sfeer ook anders (leuker) vind dat dressuur ik denk dat ik binnenkort maar eens even ga neuzen op de wetsernmanege hier in de buurt Haha!



Doen! En geloof mij maar, dan wil je nooit meer terug! Haha!
Western is zo gaaf

Je suis Charlie.

manzano

Berichten: 23851
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 11:56

Hoi hoi! Ten eerste hartstikke fijn dat weer kunt rijden. Ik begreep dat je nu ook op rival rijdt?? Echt gaaf!
Maar wil je gaan westernrijden op een paard van de manege? Of met Mi of Ri (:D)? Ik heb 2 wk achter elkaar elke dag western gereden (vakantiewerk op een westernstal) en ik vond het helemaal niks. Maar ik had dan ook geen leuke instructrice en ik denk dat dat toch heel erg belangrijk is. Als je net begint is het wel belangrijk dat zo iemand leuk is, anders wordt/blijf je ook niet enthousiast.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 12:45

Haha! Haha! Haha! Ik zit dit echt met verbazing te lezen Haha! Haha! Haha!
Nog niet zo lang geleden was ik een van de weinige die het gelijktijdig dressuur en westernrijden niet als optie zag vanwege de verschillen in aanpak. Toen waren er niet veel mensen het met me eens! Schijnbaar is er in de tussentijd toch iets veranderd Lachen
Maar Bloemkooltje, gewoon een keer een les proberen, en waarschijnlijk ben je dan verkocht!

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 15:09

Oh, maar ik ben het nog steeds wel met je eens hoor. Mijn bijrijdster is het levende "bewijs"
Na een lesje dressuur, zit ze vaak te vechten met mijn paardje. Nu ze gestopt is met dressuren, gaan we weer van nul af aan beginnen om ze weer wat beter samen te laten werken.
Dussss

Banish-foto's van Gera in mijn profiel!!!

WWW.HUIZERD.NL/KONIJNEN

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 15:34

Ik ben het nog steeds niet met je eens Jolande Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 16:00

Dat komt waarschijnlijk omdat je niet een keuze hebt gemaak voor of het een of het ander. Wat Banish omschrijft zie je namelijk erg vaak gebeuren. Dit zal waarschijnlijk een menings verschil blijven tussen de "echte" western ruiters en de tussen "twee stijlen in hangenden" ruiters. Cool Cool

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 16:39

Ik ben meer een "combineer-alle-stijlen-en-doe-wat-het-beste-werkt" ruiter *LOL*

Wat Banish omschrijft zie je inderdaad vaak, daar heb je gelijk in.
Laatst bijgewerkt door Romkabouter op 25-11-03 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 16:40

Goed omschreven Adrienne hahahaha
En ik denk ook dat het aan de paarden ligt waar je op rijdt. Die van mij pikt het gewoon niet om wat meer dressuurmatig opgepakt te worden door Frederiek. Bij mij gaat dat nog wel, (ik ben hem wat meer aan het oprichten) maar bij haar komt hij dan steeds in verzet en dat maakt het dan dus nóg moeilijker.

Banish-foto's van Gera in mijn profiel!!!

WWW.HUIZERD.NL/KONIJNEN


PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 16:48

Ik ben nu bezig met overstappen. Ik vind het absoluut niet moeilijk, maar dat komt omdat ik al niet van strakke teugeltjes en dressuurproefjes hield en mijn paard dat helemaal met me eens was. Hij snapte binnen een week precies de bedoeling, dus nu leert ie het mij. Lachen We hebben gewoon 10 keer meer lol in het rijden. En het grappige is dat sinds ik mijn teugels heb laten vallen zijn kontspieren 2 keer zo groot en sterk zijn geworden. Erg cool.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers