Is het dan zo erg!!!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-01 19:34

Afgelopen Vrijdag kwam ik erachter dat mn veulen schimmel heeft.Ben gelijk middel gaan halen om te behandelen,nou sta ik op een pensioen stal met 25 andere paardjes.De reacties over de schimmel waren zo erg ,ze deden net alsof ze paarden aids hadden ofzo,terwijl schimmel heel makkelijk te helpen is en niet eens zo duur.Er werden briefjes opgehangen van:van mij paard afblijven want die van Fem hebben schimmel.Waarop ik heel boos ben geworden en heel erg heb gescholden.Nou wil ik wel eens weten hoe jullie het zouden vinden als er schimmel op stasl was. Ik heb gelijk behandeld maar iedereen aait mn veulen dus is bang voor.....

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 19:38

Als je paard schimmel heeft, moet je niet nadat je je paard aangeraakt hebt een ander paard aanraken. Ook moet je niet dezelfde borstels voor jouw paard gebruiken die ook voor andere paarden gebruikt worden. In feite mag niets wat met jouw paard in contact is geweest zonder schoongemaakt te zijn met andere paarden in contact komen. Dat klinkt misschien een beetje grof, maar als het zich verspreid, kom je er erg moeilijk weer af.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-01 19:44

Ja dat weet ik,heb al mn borstels gelijk schoongekookt en ook in de middel gelegt,dat weten ze op stal ook,maar het veulen is er net iedereen zit er aan omdat ze zo lief is.Worden vervolgens kwaad omdat hun paard het nu ook kan hebben.Als het goed is moet ze er al vanaf zijn.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 19:47

In principe heb je gelijk, Kitty. In de praktijk blijkt die besmettelijkheid meestal wel los te lopen. Indien je het meteen bestrijd, is er niet zo heel veel aan de hand, verwaarlozen is vragen om ernstige problemen.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 20:40

Ja ik ken die reacties, gelijk dikke paniek enzo. Ech overdreven.
Als ze slim zijn halen ze een flesje en behandelen ze daar vast prefentief een keer hun paarden mee.
Je paard zal toch niet van de een op de andere dag schimmel hebben, dus wie weet zijn de anderen al lang in aanraking geweest met de schimmelsporen.
Het is ff vervelend maar sommige reageren alsof hun paarden nu dood zullen gaan. Frusty

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 21:32

is er de laatste tijd behalve jou veulen geen ander nieuw paard gekomen?
Bij ons worden nieuwe paarden eigenlijk standaart de dag na aankomst gewassen en ontwormd

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 21:43

Op de stal waar Gipsy vroeger stond werd heel vaak haar zweetdeken (die aan de stal hing, anders wordt zo'n ding nooit droog) 'geleend' voor andere (manege)paarden en dan vervolgens smerig in een hoekje gegooid. Echt heel irritant. Ik heb toen de roddel verspreid dat ze schurft had, compleet met waarschuwing op de stal dat het heel besmettelijk is enzo (niks van waar, maar wisten zij veel...) . Deken is nooit meer geleend........

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 22:06

schimmel is wel heel vervelend, een van de jaarlingen bij ons op stal had het vorig jaar meegenomen toen hij het land af kwam, ze waren er toen niet op tijd bij (ze hadden t niet gezien) en binnen een paar dagen had de halve stal al plekjes hier en daar van de schimmel. Evita heeft t gelukkig niet gekregen. Ik snap wel dat die mensen voorzichtig zijn omdat ze niet het risico willen lopen, t is ook heel besmettelijk.. maar ze hoeven niet zo overdreven te doen vind ik.
Zet het gewoon even op de deur van je stal.. "handen wassen na aanraken in verband met schimmel"

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 22:39

tja schimmel op stal is niet prettig nee,maar vaak helpt het wel om preventief een busje imaverol te halen en je paard daarme in te sprayen.dan hoef je je denk ik ook niet zo druk te maken als andere eigenaar.ik let wel altijd goed op als ik paarden met schimmel geaait heb dat ik dan mijn handen was en evt. schone kleren naar mijn eigen stal aandoe,maar gewone schimmel is nog niet zo ontzettend besmettelijk als bijv. ringworm...

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-01 09:40

Waar de schimmel vandaan komt weet ik niet,ik heb hety veulen van lonneke gekocht.Maar op dezelfde dag kreeg ik ook mn haffie,dus daar kan het ook vanaf komen.Ik heb het er met lon over gehad en die heeft niets,dus waar het vandaan komt weet ik niet.En is ook niet echt belangrijk waar het vandaan komt als het maar over gaat.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 09:50

Tja,
ik ben zowiezo zo'n tut die het niet nodig vindt dat Jan en alleman mijn paard staat te aaien,
zijn stal is zijn plekja en daar dient hij met rust gelaten te worden.

Als er schimmel op stal zou heersen dan zou ik ook een bordje op hangen met: "NIET AAIEN" ...
Beter voorkomen als genezen!

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 20:43

Komisch genoeg blijkt het vaak zo te zijn dat paarden die naar een nieuwe stal zijn gegaan, gevoeliger zijn voor wat daar al 'rondhangt' als de paarden die er al langer staan. M.a.w. is het heel goed mogelijk dat de schimmel er was voordat jouw paard er was.
Echt risicovol is het gebruik van dezelfde borstels, singel, zadel(dekje). De rest valt wel mee. Maar vervelend genoeg.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-01 17:53

Ik vraag mij af hoe het met de halsters zit? Wie kan mij daar wat over vertellen. Wat moet ik wel en wat hoef ik niet te wassen?

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 12:33

ja het is besmettelijk sanne
ik hoop dat je er snel vanaf komt