ataxie met neurologische oorzaak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

ataxie met neurologische oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 15:01

Dus niet door virus of ongeluk. Wie heeft daar ervaring mee?

Dit omdat mijn paard dat waarschijnlijk ook heeft. Met waarschijnlijk bedoel ik dat de oorzaak neurologisch is. Het is wel zeker dat ze ataxisch is. Maar we weten de reden niet.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 15:28

Hoe bedoel je het precies? Ataxie is een neurologische aandoening, dus is het logisch dat de oorzaak neurologisch is. Bedoel je misschien dat er een fout in zijn zenuwstelsel zit, die veroorzaakt is door iets anders dan een virus of trauma?

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 15:44

Meldt zich! Mijn paard heeft een antibiotica-vergiftiging gehad dit jaar, ze kon toen niet goed meer lopen (noem het maar zwabberen). Dat is gelukkig wel weggetrokken, maar een deel van de hersenen is nu wel beschadigd. Hierdoor is haar coördinatie in bochten minder goed. Maar de prognoses zijn opzich wel positief, door de hersenen voldoende te stimuleren gaan andere hersencellen de functies van de beschadigde overnemen als het goed is.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 15:49

Mikey schreef:
Hoe bedoel je het precies? . Bedoel je misschien dat er een fout in zijn zenuwstelsel zit, die veroorzaakt is door iets anders dan een virus of trauma?


Ja sorry, dat bedoelde ik, al weet ik het niet zeker bij Peb. natuurlijk.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 15:50

tequila schreef:
Maar de prognoses zijn opzich wel positief, door de hersenen voldoende te stimuleren gaan andere hersencellen de functies van de beschadigde overnemen als het goed is.


Goh hoe doe je dat, die hersencellen stimuleren?
En bij jouw paard zit het dus in de hersenen.....ik dacht dat het alleen in de zenuwbanen, van bijv. ruggemerg e.d. kon zitten.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 17:47

Dat kan ook, het kan overal zitten, ook op verschillende plekken tegelijk. Soms kan de rest van de hersenen het overnemen, soms niet. Dat ligt aan welk deel aangetast is etc. Dat is ook heel erg moeilijk te voorspellen.