Waneer stoppen met veulenbrok????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Waneer stoppen met veulenbrok????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 01:00

Hallo Allemaal.
ik zit in dubio , mijn Tinker van 17 maanden heeft bultjes op zijn kont en ook jeuk, verschijnlijk komt het door te veel eiwit,
hij krijgt veulen brok en daar zit een verhoogd eiwit gehalte in.
zou ik nu langzaam kunnen stoppen met veulen brok en over gaan op onderhouds brok met een laag eiwit gehalte???
aan de ene kant heeft hij wel veulenbrok nodig, ik weet niet goed wat ik er mee aan moet.
ik heb advies gevraagd aan degene waar ik mijn voer koop en die zegt dus dat als ik eerst ga mengen met veulen brok en onderhouds brok en het zo langzaam af bouw het goed moet gaan.
maar kan ik mijn ventje van 17 maanden al van de veulenbrok af doen?
wat zouden jullie doen?
groetjes
Annick

SophieB
Berichten: 412
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 01:05

Mijn jaarling (16 maanden) staat ook gewoon op onderhoudsbrok. De eiwitten halen ze wel uit kuilgras. Als je het rustig afbouwt kan het makkelijk hoor.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 01:23

Niet alleen meer eiwitten, maar ook de verhoudingen vitaminen en spore-elementen zijn heel anders in de veulenbrok! Erg belangrijk volgens mij voor een paard in de groei. Hoeveel veulenbrok krijgt hij per dag?
Pavo adviseert veulenbrok tot ze een jaar of 3 worden.

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 01:45

bedankt voor de reacties.
daar zit ik dus mee er word gezegd door Pavo dat je het kan geven tot 3 jaar.
Damian krijg 1.5 kilo.daarbij krijgt hij ook hooi.en sóchtens een halve schep prerie mix
best moeilijk hoor, ik wil hem niet te kort doen maar kan natuurlijk ook extra vitaminen geven voor de groei.
en hij groeit ook heel hard.
dus misschien moet ik maar gewoon door gaan met Veulenbrok.
dat bedoel ik dus met in dubio Haha!

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 08:46

Ik heb mijn jaarlingen veulenbrok van Havens gevoerd, nu krijgen ze gewoon basisbrok van Havens. Ik heb geinformeerd bij de voedingsdeskundige van Havens en die zei dat je kunt stoppen met de veulenbrok als het paard ongeveer 18 maanden is.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 09:11

Ik ben met Sharif gestopt met veulenkorrel toen ze het land ingingen, hij krijgt nu ponybrok. hij was toen bijna 1 jaar.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 09:12

Ik heb op Paard & Koets geinformeerd bij de stand van Havens en die adviseren om tot 18 maanden veulenbrok te voeren.

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 11:14

Dus zou ik nu al kunnen beginnen met mengen van het voer!
ik ga zo kijken waar ik mijn voer haal.
en nog eens overlegen met die man.
het is daarom niet makkelijk om het goede voer te geven en hoeveel.
ieder paard is weer anders.
groetjes
Annick

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 14:17

mm mijn veulen is ongeveer 7 nd dus ik meot nog ff door met veulenbrok?ik d8 dat ik na een hal f jaar hier wel mee kon stoppen en over kon gaan op basisbrok

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 14:20

Ik denk dat je misschien teveel veulenbrok voert. Anderhalve kilo is ontzettend veel, het gaat toch om een Tinker? Ik zou hem wat minder veulenbrok geven, eventueel een halve kilo en dan aanvullen met een halve kilo onderhoudsbrok (pavo Stibro) anderhalve kilo is echt veel.. hij is dan wel in de groei, maar als ik lees wat hij nog meer krijgt...

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 14:22

Hmmm... mijn jaarling (nu bijna 18 maanden) krijgt alweer een tijdje gewoon brok met kruidenmuesli... (en levertraanolie en appel azijn honing en foeneknof rozebottel en zeewier... en af en toe een stukje appel en/of wortel... Schijnheilig ) en verder krijgt hij onbeperkt kuil en staat hij nog steeds buiten... en hij ziet er picobello uit, de veearts vond hem ook in goede conditie... Ach, er zijn meer wegen die naar Rome leiden dus ongetwijfeld zijn er ook meerdere voedingsmogelijkheden die tot een gezond volwassen paar leiden... gewoon doen wat je gevoel je in geeft, wat haalbaar is om te doen en nog belangrijker; kijk goed waar je jaarling het goed op doet. Als hij/zij het goed doet op basisbrok dan lijkt het mij dat het goed is... als hij nu bultjes krijgt die wellicht door het voer veroorzaakt kunnen worden dan lijkt het mij helemaal niet onverstandig om te kijken wat er gebeurt als je (geleidelijk aan) overschakelt naar een ander (eiwitarm) soort voer. Succes iig!
Laatst bijgewerkt door vikki op 25-11-03 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 14:25

mijn veulen krijg ongever eenhalve kilo veulenbrok per dag 3 x hooi en wat wortelen

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 15:40

Spix, gelijke leeftijd is al een tijdje van de veulenbrok af. Hij kreeg inderdaad ook bultjes ervan, en die waren in een week volledig weg toen ik overgegaan ben op merriebrok!!!! Ja ... je leest het goed! Spix heeft merriebrok gegeten dan (rest van de zak van onze ponymerrie), en ook daar zit een verhoogd gehalte vitamines in Eens de zak uit zijn we zelf gaan mengen en hij groeit nog even hard door hoor

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 18:57

Mijn jaarling is nu bijna 20 maanden en ik heb nog 2 zakken veulenbrok van Masterbrok en dan gaat hij ook op "het grote paarden eten"", zeg maar. Hij krijgt nu 2 keer 500 gram/600 gram ongeveer en verder veel hooi.

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 20:42

normaal voer je een veulen tot het 12 maanden oud is en daarna ga je over op een basisbrok. ik voer mijn veulens zelf opfokbrok en volgend jaar gaan ze over op de basis

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 07:55

hallo mijn veulenbrok was nu op en mijn vuelenis van mei dus nu 6 1/2 mnd hij is vrij stevig en ik heb hem nu dus basisbrok gegeven moet ik naar de winkel om veulenbrok ofzow tehalen of kanik hem nu gewoon basisbrok geven

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 09:57

Mijn jaarling van 18 maanden krijgt 1,5 kilo basis brok en mijn veulen van 8 mnd krijgt 2 kilo veulenbrok.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:59

Zoveel brok dat die kleintjes krijgen van jullie Bloos! M'n tinkertje is kerngezond, maar krijgt echt niet zoveel brok! Ik voer 'm ook brood en wortelen en bieten en appeltjes en witlof en ... en ... en ... bij. Ik variëer er enorm in. Lijkt me stukken gezonder en natuurlijker dan het prefabricaat van korreltjes Knipoog

Babsiej

Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 22:50

Hoi, Mijn jaarling krijt 2 keer per dag 1/2 kilo basisbrok, en daarnaast nog wortels, appels, brood, banaan, enz ...

darinka
Berichten: 694
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 23:47

make my day krijgt 2kilo pavo 1 en veel hooi(ze staat buiten met schuilstal)