Blinde darm ontsteking?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Blinde darm ontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 22:37

Ik vroeg me ff af wat de symptonen daarvan zijn?
Sinds gister avond was ik nogal misselijk. Vanochtend rond een uur of 12 kreeg ik een beetje buikpijn, maar niet zo erg..
Maar nu is het dus heel erg. Rechts onder, een stukje onder mn navel. Het trekt een beetje door tot mijn rug/heup. Als ik hoest doet het onwijs zeer en als ik erop duw ook, en als ik de plek dan weer loslaat doet het nog meer pijn. Heb ook erg last van mn nek, de klieren en aan de achterkant ook een beetje.
Iemand die weet wat de precieze symptonen dr van zijn? Een vriendin van me zei namelijk dat het daar wel op lijkt.. Scheve mond Dus nu begin ik me een beetje druk te maken. Bloos

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 22:38

Hmmm volgens mij is het gewoon een beetje geforceerd, heb precies hetzelfde...

maar voor de zekerheid zou ik wel even naar de arts gaan...

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 22:39

Volgens mij is het vooral erge pijn onderin je buik, andere symptomen ken ik niet.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 22:44

Volgens mij:
Misselijkheid, duizeligheid, koorts, buikpijn en eventueel overgeven.

Als je het niet vertrouwd zal ik toch even langs de dokter gaan hoor!

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 22:51

Ik heb dit even van dokterdokter.nl geplukt voor je.

Blindedarmontsteking of appendicitis, een meestal acute ontsteking van het wormvormig aanhangsel (appendix) van de blindedarm; dit is een ca. 8,5 cm lange uitstulping.

Symptomen
Blindedarmontsteking begint vaak met een plotseling optredende, zeurende pijn boven de navel die later naar de rechteronderbuik trekt. Daarbij is het mogelijk dat de patiënt braakt en een matige koorts tot ca. 38,5 °C heeft.

Complicaties
Als op dit tijdstip het ontstoken wormvormig aanhangsel niet verwijderd wordt, kan een tweetal complicaties optreden:


De wand van het wormvormig aanhangsel breekt door (perforeert): er komt pus en darminhoud in de buikholte. Er ontstaat dan een buikvliesontsteking.
In de omgeving gelegen gedeelten van de darm (de darmlissen) raken eveneens ontstoken, verkleven met het wormvormig aanhangsel en dekken dit af. Dit geheel wordt een infiltraat genoemd. Meestal voelt de patiënt zich in dit stadium nauwelijks ziek. Mocht nu de appendix alsnog doorbreken dan blijven pus en darminhoud binnen het infiltraat en komen niet in contact met het buikvlies, er ontstaat dus geen buikvliesontsteking.
De term chronische appendicitis wordt gebruikt voor een steeds weer terugkerende vorm van blindedarmontsteking. Dezelfde vaak vage klachten kunnen ook veroorzaakt worden door darmkolieken, nier- of eierstokaandoeningen.

Behandeling
Als vermoed wordt dat iemand een blindedarmontsteking heeft, is het het beste de huisarts zo snel mogelijk te waarschuwen en de patiënt geen water, voedsel of pijnstillers te geven.
Worden bij onderzoek in een ziekenhuis geen complicaties (perforatie of infiltraat) gevonden dan wordt direct geopereerd en is de patiënt binnen een week weer hersteld. Is er wél een perforatie opgetreden, dan wordt eveneens geopereerd, het ontstoken wormvormig aanhangsel wordt verwijderd en de buikholte schoongemaakt. De patiënt krijgt vervolgens antibiotica. Bij een infiltraat wordt enkele weken gewacht totdat de ontsteking verdwenen is. Daarna wordt de appendix alsnog verwijderd.
Bij chronische appendicitis wordt niet geopereerd.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 22:54

Ik ben voor anderhalf jaar geleden eraan geopereerd.
Ik kreeg 'savond na het eten ineens vreselijke pijn in mijn buik. Rechtsonderin. Als ik het indrukte deed het geen pijn, als ik het losliet dan ging in door het plafond van de pijn. Ik kon niet meer staan en wist me geen houding te geven. Toen is de huisarts gekomen en die heeft me met spoed laten opereren, want het was een acute blindedarm ontsteking..

Maar zoals jij het omschrijft lijkt het op een wat geiriteerde blindedarm.
Kan heel naar zijn. Want voordat hij er bij mij uitging heb ik eerst jaren elende gehad met dat ding.

maar je kan naar de huisarts en een bloedproefje laten doen dan kunnen ze meteen zien wat er mis is!

Wacht er niet te lang mee!!!!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 23:05

Probeer eens te springen.
Als je blindedarm ontsteking hebt, kan je dat niet Knipoog

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 23:09

Ik had vorig jaar een blinde darm onsteking toen ik op vakantie was in zweden.

IK klaagde ook van hele erge buikpijn en ik at en dron niks meer. Mijn ouders dachten dat het met mijn menstruatie te maken had, maar toen ik de volgende dag 15 keer had overgegeven Toen zijn we meteen naar het ziekenhuis gegaan, ze hebben eerst gevoeld waar de pijn zat om te kijken wat ik precies had. Ze dachten toen al aan een blinde darm, onsteking, maar omdat ik *ondertussen* overal in mijn buik pijn had wisten ze het niet zeker meer..

Ik moest daar toen blijven slapen en de volgende dag deden ze een kijkoperatie en hebben ze mijn blinde darm maar meteen weggehaald. Gelukkig maar, want het scheelde niet veel meer of ik had een buikvliesontsteking.

Mijn symptomen: Niet meer willen eten, hele erge last van mijn buik *duh Tong uitsteken * en krom gaan zitten Verward Ook had ik het super warm/benauwd, toen mijn koorst werd opgemeten zat ik iets bpven de 40 Scheve mond
Laatst bijgewerkt door Elke op 24-11-03 23:15, in het totaal 3 keer bewerkt

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 23:11

Bah klinkt niet best! Scheve mond
Ik had voorheen weleens zo'n steek links onder in mijn buik, maar dat bleek later een spastische darm te zijn door te weinig spul van iets (wat in brood zit en dat soort dinge weet niet hoe het heet) maar wat jij beschrijft lijkt hier wel erg op Scheve mond
Sterkte! Ach gut

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 23:13

volgens mij zijn dat ook de symptonen van een liesbreuk...toch Verward
dat kun je iig controleren door je mond op je hand te doen en dan heel hard blazen terwijl je zeg maar in je onderbroek kijkt Tong uitsteken , als je een liesbreuk hebt komt er als je blaast een bult in je lies (had mijn neef ook en had ook pijn net een stukje daarboven)
kan het misschien niet een nawerking zijn van 'dat ene' ?

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 23:13

het voelde bij mij als luchtbelletjes in je buik. en af en toe hele grote luchtbellen die maar niet "stuk" gingen. Doet vreselijk zeer, maar ik kreeg antibiotica dus het zal wel niet zo heel erg geweest zijn bij mij. Ik was denk ik een jaar of 8.

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 23:15

IcePrincess dat kan ook! of je eisprong! kan je ook een beetje ziek van zijn!! (als je niet aan de pil bent tenminste...)

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 01:31

Ik las vanavond in de trein een verhaaltje over een vrouw die heel erg last had van buikkrampen die steeds erger werd. Tot ze na een nacht vol pijn naar de wc ging omdat ze dacht dat ze nu heel nodig moest kwam er opeens 'n kind uit..... Denk je blindedarmontsteking te hebben.

(Al vraag ik me wel af hoe hoog het waarheidsgehalte is Haha! )

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 01:55

Naar dokterverhaal:
Ik heb ook een keer heel erge buikpijn en rugpijn gehad, dus ik naar de huisarts, daar was een vervanger.
zij deed meteen een zwangerschapstest, maar ik wist zelf ook wel dat ik niet zwanger was.
maar oke... toen naar het ziekenhuis; tsja het kon wel eens blindedarmontsteking zijn en dan moest ik geopereerd worden, maar omdat mijn blindedarm naar achter geslingerd was Verward moest ik open gemaakt vanonder mijn borsten tot over mijn navel Scheve mond Verward
nou, ik wilde daar even over nadenken. een dag later: nee het is niet je blinde darm vertelde de dokter; het is je nier Verward dus ik allemaal onderzoeken en ondertussen nog steeds heel erg veel pijn. niet normaal meer!!
een week later allemaal onderzoeken gehad en wat bleek; mijn ene nier werd niet goed doorbloed en moest er misschien uit Scheve mond Verward ... ik wilde hier over nadenken en meer tests volgden.
ik wist ondertussen niet meer hoe ik het moest hebben zo'n pijn deed het. dus ik besloot mijn eigen huisarts te bellen om iets voor de pijn voor te schrijven, hij kwam langs en deed nog een simpel testje; wat bleek: ik had nierbekkenontsteking door een doorgeschoten blaasontsteking!!
na een kuur van een weekje kon ik alles weer!! dat hadden al die dokters niet kunnen bedenken Bloos! niks mis met de nieren en nix mis met mn blindedarm!! en ik leefde nog lang en gelukkig Haha! Haha!
Symptomen van blaasontsteking: pijn bij het plassen, vaak moeten plassen, zere onderbuik. een echte vrouwenkwaal, dus misschien heb je wel een beginnende blaasontsteking?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 07:47

Als je een blindedarmontsteking vermoedt zou ik als de bliksem de dokter bellen. Beter een keer voor niks, dan te laat...

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 09:54

Steef schreef:
Ik las vanavond in de trein een verhaaltje over een vrouw die heel erg last had van buikkrampen die steeds erger werd. Tot ze na een nacht vol pijn naar de wc ging omdat ze dacht dat ze nu heel nodig moest kwam er opeens 'n kind uit..... Denk je blindedarmontsteking te hebben.

(Al vraag ik me wel af hoe hoog het waarheidsgehalte is Haha! )


Ja zoiets is hier in de buurt ook gebeurd.
Een vrouw/meisje denkt even te gaan douchen omdat ze wat buikkrampen had, komt er ineens een baby uit
En dit is echt gebeurd Haha!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 09:57

Klinkt ook als een urineweginfectie, ik zou zowiezo snel naar de dokter gaan want als die pijn erger wordt, oei, zo zeer!
Ik heb het 3 weken geleden gehad, ook heel erg pijn in mijn onderbuik en uitvloeiend naar rechts in mijn rug. Ik had al eerder iets pijn daar, maar ik dacht dat het gewoon een spiertje was in mijn rug. De dokter dacht eerst ook blindedarmontsteking, en ik moest met spoed naar het ziekenhuis om het eruit te halen. In het ziekenhuis keken ze wat beter en toen dachten ze in 1e instantie aan een urineweginfectie of een eierstokken-ontsteking (of eileider) en na bloed prikken had ik dus urineweginfectie en rechternierbekken ontstoken. AUUUUU wil ik nóóóóóit meer

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 11:07

Heb vannacht niet echt lekker kunnen slapen. Als ik lig is het erger als wanneer ik zit? Als ik sta is het nog erger, kan alleen krom lopen/staan.. Scheve mond
Ik denk niet dat t n blinde darm ontsteking is want ik heb er niet zo heel erg veel last van. Ik lees dat mensen kapot gingen van de pijn maar het valt best wel mee, alleen vannacht deed t heel erg zeer en had ik ook een beetje verhoging. Maar nu niet meer volgens mij.
Mn moeder is nu werken maar als t erger werd moest ik dr meteen bellen.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 11:10

maudy schreef:
het voelde bij mij als luchtbelletjes in je buik. en af en toe hele grote luchtbellen die maar niet "stuk" gingen. Doet vreselijk zeer, maar ik kreeg antibiotica dus het zal wel niet zo heel erg geweest zijn bij mij. Ik was denk ik een jaar of 8.


Dat gevoel had ik van het weekend heel vaak. Maar nu niet meer, nu heb ik gewoon echt pijn. Maar dus niet zo erg dat ik echt kapot ga van de pijn..

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 11:27

Nathalie schreef:
Heb vannacht niet echt lekker kunnen slapen. Als ik lig is het erger als wanneer ik zit? Als ik sta is het nog erger, kan alleen krom lopen/staan.. Scheve mond
Ik denk niet dat t n blinde darm ontsteking is want ik heb er niet zo heel erg veel last van. Ik lees dat mensen kapot gingen van de pijn maar het valt best wel mee, alleen vannacht deed t heel erg zeer en had ik ook een beetje verhoging. Maar nu niet meer volgens mij.
Mn moeder is nu werken maar als t erger werd moest ik dr meteen bellen.


Klinkt echt als een urineweginfectie Scheve mond
Bel anders even de dokter, als het wel een infectie is kan het ineens erger worden Scheve mond
Bij mij was het zo erg dat ik in het ziekenhuis moest blijven aan infuus en antibiotica.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 12:07

ga maar rap naar de dokter! neem meteen even wat urine mee in een potje, kunnen ze meteen kijken of je blaasontsteking hebt!!
en dat iedereen kapot ging van de pijn komt omdat iedereen te laat naar de dokter is gegaan!!
succes!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 12:24

Voor een blindedarm hebben ze mij altijd het "trucje" wijsgemaakt dat als je je rechterbeen opheft het ineens nog meer pijn gaat doen.

Het er zelf geen ervaring mee en weet niet of het waar is, maar je kan het proberen Lachen

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 12:41

Hmm nee dan doet het juist minder pijn bij mij. Als ik mn benen gestrekt heb dan doet het meer pijn als wanneer ik ze intrek.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 12:43

ik heb van kind af aan buikpijn gehad en op mijn 19e is m'n blindedarm eruit gehaald, met nog een aantal meter darm die was aangetast, daarna nooit meer zo'n erge buikpijn gehda.

Een vriendin van me had van de zomer erge buikpijn en overgeven en diaree enzo, is er 2 weken mee doorgelopen en bleek toen een doorgebroken en ingekapselde blindedarm te hebben en een wandelende nier en is 2 1/2 week zoet geweest met infusen en ziekenhuisopname

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 13:11

Klinkt absoluut als een blaasontsteking!