de toegevoegde waarde van het wedstrijdrijden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

de toegevoegde waarde van het wedstrijdrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 19:32

Een aantal van jullie weten dat ik lang heb getwijfeld of in me wel zou laten zien in de ring. Ik ben van origine een echte boscrosser maar door een miskoop [Lois Haha!] uit ellende dressuurruiter geworden.

Uiteindelijk heb ik dan toch die stap gezet. Reden was destijds dat ik misschien ooit nog wel eens een ORUN opleiding of een jury-cursus wil gaan doen. Daarvoor moet je nu eenmaal een klassering hebben.

Inmiddels is die beweegreden al lang niet meer van toepassing, ik ben nu Z[+4] dus in principe zou ik er mee kunnen stoppen. Maar ik heb ontdekt dat wedstrijdrijden een grote toegevoegde waarde heeft in mijn training. Door te trainen om correct op de letters te rijden, oefeningen achter elkaar te rijden en die ook in te zetten als je paard er niet helemaal fijn aan is. Bovendie is het rijden een redelijk objectieve graadmeter om vast te stellen hoe je vorderd in de africhting van je paard.

Ik las hier de laatste dagen veel berichten dat wedstrijdruiters graag in hokjes geplaatst willen worden Verward en dat een klassering niets zegt [ik zou liever zeggen dat een klassering niet alles zegt]. Ik ervaar dat dus heel anders. Hoe is jullie ervaring?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 19:40

Fijn dat je mijn mening alvast onder woorden hebt gebracht voor me Knipoog Wedstrijd rijden is een vaardigheid op zich, en dat onderschatten zeer velen. Thuis een keer een lange zijde schouderbinnenwaarts laten zien en een stukje contragalop is echt nog iets anders dan een M1 proef met een wp afsluiten.

Voor mij voegen wedstrijden echt iets toe aan het rijden, en zeker als spring- en sgw-ruiter. Een keer over een sprongetje crossen of een L parcours rond rijden, dat eerste is voor mij training maar in het laatste zit pas de echte uitdaging! Bovendien ben ik nou eenmaal tamelijk fanatiek en ik verbeter graag mijn presteren. Dat kan ook alleen thuis maar het echte meten gebeurt toch op een wedstrijd.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 19:46

Voor mij zouden wedstrijden niet meer dan een leuk dagje uit zijn. Iets om echt naar toe te leven. Maar om in het Z te komen, nee, ik zie me zelf zeker geen Z rijden(niet alleen omdat het niet haalbaar is met Dennis, ik zie het me ook niet met een ander paard doen).
Er zijn voor mij veel belangrijkere dingen. Ik ben wel altijd aan het perfectioneren, en kan ook onwijs balen als het niet wil zo als het kan/hoort(zie de VD meeting gister, het lukte gewoon niet, combie van weer/vreemde paarden/door omstandigheden niet kunnen oefenen/het anders doen dan normaal).

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 19:53

Voor mij zijn wedstrijden wel iets om naartoe te rijden. Het is toch de bevestiging dat je een oefening beheerst. Zoals al eerder werd gezegd, een beetje shouderbinnenwaarts in de bak thuis krijgen de meeste mensen wel voor elkaar. Maar om dit precies van de ene naar de andere letter te doen en er komt daarna direct weer een pittige oefening.
Helaas heb ik nu geen eigen paardje, maar als die er in de toekomst weer is, dan ga ik er zeker weer aan werken.
Ook kun je heel veel van anderen leren op een wedstrijd en het competitie gevoel is natuurlijk ook wel een onderdeel.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:03

Voor mij zijn wedstrijden een dagje uit.
Klinkt misschien pennymeisjes achtig maar ik vind het leuk om dingen met mijn paard te doen.
het trainen naar een wedstrijd toe het wassen en vlechten het bezig zijn met je paar, vervolgens de spanning.
De kick als het goed gaat, het trots zijn als je een puntje hebt.Bij een mindere dag is dat jammer maar dan heb ik wel het leuke 'voorspel' gehad.

Ik heb nu bijna een jaar geen wedstrijden gereden en ik mis het echt.
Met Lodewijk tarin ik wel door en met Orbaldo ben ik ook druk bezig maar waarvoor doe ik het eigenlijk?
Ik oefen nog zo druk op wissels, appuyemeneten maar de enige toeschouwers die ik heb is de geit en soms een wandelaar.ik wil laten zien waar ik hard op geoefend heb.Ik wil laten zien hoe braaf mijn paard is.En ik wil graag kijken of de oefeningen idd zo slecht of goed gaan als mijn instructie zegt.

In het bos rijden vind ik ook leuk en dat doe ik ook regelmatig genieten van de natuur en een flinke rengalopmaar elke dag een ree zien weegt niet op tegen de kick van een winstpunt of een klasse hoger mogen starten.

Dat andere mensen zich hier geen voorstelling bij kunnen maken is dan jammer.Ik heb het iig leuk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:05

Wat is wedstrijd rijden voor mij

Een leuke dag met allemaal paarden fans.
Allemaal dezelfde interesse.
Gezellig bij kleppen over natuurlijk de paarden, maar zeker ook andere dingen.

Verder is wedstrijd rijden voor mij om te kijken of al mijn trainen ook nut heeft en of ik verbeter.
De coupons zie ik als een soort van les krijgen, je krijgt "commentaar" op de dingen die niet correct zijn uitgevoerd, dus weet je waar je aan moet sleutelen.

Thuis en in de les gaat het soms wel goed, maar dan moet je je afvragen wat je paard dus anders doet in de proef, of beter gezegd wat jezelf anders doet. Lachen

Verder merk ik dat als ik wedstrijd rij, serieuzer train dan wanneer ik geen wedstrijden heb.

Verder ben ik iemand die graag een doel heeft om te trainen.
Dus grenzen verleggen van zowel ruiter als paard, op een harmonieuze manier.
Want op steeds minder hulpen, steeds meer voor elkaar krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:06

Je bent dan tenminste niet te laf om je smoel te laten zien op X.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:08

Lovely schreef:
Je bent dan tenminste niet te laf om je smoel te laten zien op X.

*LOL* *LOL* *een specifiek iemand in gedachten toevallig Extreme duivel *

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:09

Ik heb altijd voor mezelf gereden, maar wil nu toch ook wedstrijden rijden. Gewoon om voor mijzelf te kijken of ik een bepaald niveau aankan met de pony of het paard, en of ik kan presteren onder minder bekende en veilige omstandigheden. Ik doe het niet voor de prijzen, maar wil wel graag verder komen en winstpunten halen. Hopelijk ga ik in 2004 dan eindelijk een startkaart nemen zodat ik ook officieel kan gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:09

Lielle"]
[quote="Lovely schreef:
Je bent dan tenminste niet te laf om je smoel te laten zien op X.

*LOL* *LOL* *een specifiek iemand in gedachten toevallig Extreme duivel *
[/quote]
Nee helemaal niet.

Of wil je het graag hebben over de *vroeger veel gesprongen*-types die nog wel eens praatjes hebben?

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:09

Ik rij geen wedstrijden, maar ik krijg zo'n gevoel dat er dan zoveel dwang achter zit, vooral voor het paard. Die leeft namelijk niet toe naar de wedstrijd en voelt niet de opwinding, maar hij moet zich wel 100% inzetten en er zijn ook ruiters die dus echt wel pissig worden als hij een keer niet goed genoeg zijn best doet. Wedstrijdsport vind ik geweldig, wil ook graag weer dansen op wedstrijd niveau, maar mijn (verzorg) paard hoeft niet.

Ik wil hier op zich niemand mee aanvallen en ik geloof zeker dat het een hele goede graadmeter is. Maar voor mijn gevoel is het niet eerlijk tegenover het dier.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:12

nee, Lovely, die bedoel ik niet.

Amable, hoe kom je op dat idee dat een paard die opwinding niet proeft? Ik wil je wel eens meenemen naar een sgw wedstrijd, Pablo is dan niet meer te houden!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:15

Lovely schreef:
Je bent dan tenminste niet te laf om je smoel te laten zien op X.


Dat ben ik gelukkig niet. Maar heeft iemand stelten voor Dennis? Als hij minimaal 1.05 is gaan we starten Tong uitsteken .
Nou ja, ik denk dat ik het maar moet houden bij een heel enkele keer onderling Scheve mond .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:26

Door wedstrijden te gaan rijden ben ik rijtechnisch beter geworden. Ik had van te voren niet kunnen denken dat dat zo zou zijn. Dat zijn dingen die je zelf moet ervaren. Ik kan nu ook veel beter inschatten wat er nodig is om Z-niveau te rijden. Als je je nog nooit in de ring hebt gewaagd weet je eigenlijk niet waar je het over hebt, hoe serieus je ook traint.

Het meten is voor mij drive. Maar ik meet me niet zo zeer aan de andere deelnemers maar wel aan wat mijn gevoel zegt. En dat is uiteindelijk belangrijker dan een protocol.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-11-03 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:27

Dennis"]
[quote="Lovely schreef:
Je bent dan tenminste niet te laf om je smoel te laten zien op X.


Dat ben ik gelukkig niet. Maar heeft iemand stelten voor Dennis? Als hij minimaal 1.05 is gaan we starten Tong uitsteken .
Nou ja, ik denk dat ik het maar moet houden bij een heel enkele keer onderling Scheve mond .
[/quote]
Oke, vooruit, jij krijgt dispensatie Lachen. Tenzij je bij elke wedstrijd je kundigheid luid verkondigt, liefst negatief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:35

Citaat:
Het meten is voor mij drive. Maar ik meet me niet zo zeer aan de andere deelnemers maar wel aan wat mijn gevoel zegt. En dat is uiteindelijk belangrijker dan een protocol


Dat vind ik ook.
Kijken of je gevoel klopt met wat de punten zeggen.
Kijken of het is wat je instructrice steeds zegt (wat ook altijd klopt)
En daar dan aan werken en van leren.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 21:07

Door wedstrijd te rijden ga je denk ik ook beter rijden, je gaat er gerichter door trainen.Ik vind t leerzaam, gezellig en stiekem nog leuker als ik een prijs heb en/of een punt.Ook al is dat misschien niet waar ik t voor doe, het maakt het wel leuker.Ook is het leuk om je met anderen te meten, en door naar andere combinaties te kijken kan je ook leren, over hoe t wel of niet zou moeten Haha!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 21:22

Lovely"]
[quote="Dennis"][quote="Lovely schreef:
Je bent dan tenminste niet te laf om je smoel te laten zien op X.


Dat ben ik gelukkig niet. Maar heeft iemand stelten voor Dennis? Als hij minimaal 1.05 is gaan we starten Tong uitsteken .
Nou ja, ik denk dat ik het maar moet houden bij een heel enkele keer onderling Scheve mond .
[/quote]
Oke, vooruit, jij krijgt dispensatie Lachen. Tenzij je bij elke wedstrijd je kundigheid luid verkondigt, liefst negatief.
[/quote]

Ooit vind ik een passend ruitertje voor Dennis die ik ook op vreemd terein mee druf te nemen. Hij kan het immers wel, zet *Jolanda* er op en hij loopt zelfs knappe appeyementen. Ik zelf kom (nog) niet verder dan wat wijken en schouderbinnenwaards(is ook al heel wat voor een bos cross ruiter zonder les Tong uitsteken ). Maar het op wedstrijd doen, denk dat ik een dik verliespunt rijd Bloos! .
Ik hoop dus ooit wel een pony/paard te vinden waar ik mee kan starten, maar zal niet daarvoor een pony gaan zoeken. Het moet iets zijn wat er bij is, niet een doel op zich voor mij. *Ik ga altijd uit van pony's ook al ben ik 18 en scheur al heel Noord-Holland door met de trailer Haha! . Eens pony ruiter, altijd pony ruiter Cool *

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 21:27

Door naar wedstrijden toe te trainen heb ik een doel om dingen te perfectioneren. Ik ben altijd wel fanatiek geweest, maar als ik altijd maar alleen rondjes zou rijden, zou ik dat zo zat zijn.

Mijn doel was een aantal jaren geleden om een seizoen L of M te rijden. Dat heb ik inmiddels gehaald, maar dan begint bij mij het volgende te kriebelen.
Zoals anderen al om schrijven is het leuk om te zien of je gevoel van de proef hetzelfde was, als wat de jury heeft gezien.

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 21:28

Ik vind wedstrijd rijden gewoon een kick!
en ik denk zeker dat wanneer je wedstrijden rijdt en veel proefgericht traint, je niveau sneller stijgt dan wanneer je 'lomp gezegd' maar wat aanklooit. Het is ook leuk om een beoordeling te krijgen, leuk om andere ruiters te zien rijden en je te meten met andere ruiters. Helemaal leuk is natuurlijk een winstpunt rijden, maar de echte kick zit em d'r bij mij in, dat je paard het toch maar weer mooi allemaal voor je doet!
Het is gewoon een super gevoel om met je paard samen te werken in de ring, te laten zien wie we zijn en wat we kunnen!!

Het is mooi als je er ver mee komt, het is een streven en geen 'must'...Ik heb in iedere wedstrijd lol, ook als ik mindere punten heb gehaald...de toegevoegde waarde is gewoon voor mij het ultieme uitoefenen van mijn favoriete sport samen met mijn favoriete dier: paardrijden met Ragne!!

Ikkem
Berichten: 83
Geregistreerd: 06-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 21:31

Wedstrijden?
Nee voor mij niet, voorlopig in ieder geval.
Voor mij voegt het niets toe aan het rijden, maar ik rijd dan ook niet gericht.
Ik rijd liever door het bos en dressuur af en toe een lesje, maar niet prestatiegericht.
Heel anders dus als anderen die hier schrijven, misschien komt het nog ooit, maar nu nog niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 21:39

Ik rijd wedstrijden om allerlei redenen; ik ben in de training en lessen wedstrijdgericht bezig, wat zoveel betekent als serieuzer trainen dan wanneer ik geen wedstrijden zou rijden Haha! Ik vind het een kick om te proberen zover mogelijk te komen met het paard wat ik nu heb. Zo veel mogelijk punten te rijden Bloos! Haha! En me te meten met anderen. Ik ga uiteindelijk wel om te winnen; misschien een heel verkeerde instelling, maar zo zit ik in elkaar. En daardoor kom je jezelf nogal eens tegen Haha! Maar ook daar leer je van. Voor mij is het dus één groot leerproces!!! En ik begin het zelfs leuk te vinden *LOL*

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 22:03

Nimber schreef:
Voor mij zijn wedstrijden een dagje uit.


Wat grappig, zo denk ik er ook over. Misschien in mijn geval wat meer voor de hand liggend omdat ik endurance rijd en geen dressuur- of springwedstrijden. Maar tegelijkertijd wil ik wel een goed resultaat neerzetten (wat overigens niet per se 'winnen' hoeft te betekenen). Een lekker dagje weg met een doel, zeg maar. En daar train ik ook voor. Dressuurproeven zijn aan mij niet zo besteed, springparcoursen ook niet. Dan moet ik in een paar minuten tijd laten zien wat ik in huis heb, en daar heb ik niets mee. Ik spreid het liever uit over een paar uur, zodat ik niet een paar minuten lang in opperste concentratie hoef te rijden. Dat werkt niet voor mij. Hooguit een keertje onderling, maar ik beleef weinig lol aan een proef of parcours. Wel word ik blij van een lang traject in een mooie omgeving op een paardje dat lekker loopt. Lachen

Maar al zou ik dressuur rijden of springen, ook dan zou ik een doel hebben. Zonder doel voor ogen ben ik minder gemotiveerd. En gaat het een keer wat minder, dan gaat het maar wat minder. Maar ik wil over de gehele linie wel graag vooruitgang zien, zowel bij mezelf als bij het paard. Ik kan me dan ook prima verplaatsen in ruiters uit andere disciplines die ook verbetering willen zien, daar bevestiging in willen hebben en met die insteek wedstrijden rijden. Overigens is het belangrijkste van alles dat ik plezier heb in het rijden. Zonder plezier in mijn rijden zou ik niet eens kunnen presteren.

Het is trouwens niet zo dat mijn wereld vergaat als ik om een of andere reden geen wedstrijden meer zou kunnen rijden. Dan zoek ik wel een ander doel: puzzeltochten rijden ofzo. Tong uitsteken

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 22:12

Karin schreef:
Het is trouwens niet zo dat mijn wereld vergaat als ik om een of andere reden geen wedstrijden meer zou kunnen rijden. Dan zoek ik wel een ander doel: puzzeltochten rijden ofzo. Tong uitsteken


Ik zit nog steeds te denken of er niet ergens een Riddertijd-naboots groep is in m'n omgeving waar Rowan en ik ons uit kunnen leven. DAT lijkt me nou leuk. Verkleden en toneel, met paard. (die dat schitterend vind)

Endurance wedstrijden rijd ik voor de overwinning op mezelf. Medisch gezien zou ik het niet moeten kunnen, maar het lukt toch. Dat is me wel wat waard. Wat jij zegt over piek-presteren geld ook voor mij. Kan ik niet, mezelf opnaaien voor die drie minuten en dan alles eruit halen. Dan liever endurance.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 13:50

Ik heb wedstrijden echt nodig om gemotiveerd te blijven. Op het moment dat ik geen wedstrijden meer rijd daalt mijn motivatie ongeveer tot 0, bv. ten tijde van de MKZ-crisis.
Dan kan ik zomaar een tijdje in de rondte crossen zonder dat de training ook maar ergens op slaat of ik geef hem vaker dagen vrij.
Wedstrijden zijn in die zin ook mijn drive voor een goede training.

Nu ga ik met Fitz mee naar wedstrijden en beleef ik van de zijlijn toch de wedstrijdstress Knipoog en wedstrijdpret niet te vergeten. Ik doe alles gewoon zelf, wassen, vlechten, alleen hoef ik niet meer te rijden. Schijnheilig
Het leuke is dat ik nog zenuwachtiger ben dan degene die Fitz rijdt op het moment dat hij de ring inrijdt *LOL*
Nu ik Fitz thuis ook weer fijn aan het lopen heb, kriebelt het behoorlijk en zit ik er over te denken om maar weer eens H.C. te gaan starten.