verschil andalusiër-lusitano- lippizaner

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

verschil andalusiër-lusitano- lippizaner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-03 16:03

Het zal wel weer een domme vraag zijn Schijnheilig maar wat is nou eigenlijk precies het verschil tussen een andalusiër, lusitano of lippizaner..? (vroeg ik me laatst zo even af Lachen )


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 16:13

Ik kan je misschien een heel klein stukje op weg helpen.
Het andalusier en het lusitano stamboek zijn pas sinds een aantal jaren gescheiden. Daarvoor was het dus 1 stamboek, niet zo vreemd dus dat de paarden uit beide rassen op elkaar lijken. Andalusiers komen uit Spanje (Andalusie) en Lusitano's uit Portugal.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 16:25

Idd, wat Tessebes zegt is waar, het verschil tussen Lusi's en Anda's is zo goed als onbestaand (buiten het land van oorsprong dan).

Lippizaners zijn imo niet te vergelijken met deze twee Iberische rassen, zoals Lusi's en Anda's wel eens worden genoemd. Lippizaners komen uit Slovenië (?), Lippica.
Maar ik ben geen Lippizanerkenner, dus eigenlijk zou iemand die wel verstand heeft van Lippizaners hier wat moeten komen zeggen Tong uitsteken

Lippis stammen wel af van de Iberiërs, hier een leuk stukje van het Internet :

Citaat:
Uit het Iberische paard (zie onder de rasbeschrijving van de Lusitano) ontstonden de Lipizzaners, de "sterdansers" van de Spaanse Rijschool van Wenen. Zes stamvaders uit diverse fokgebieden vormen de basis van de huidige Lipizzaners: Pluto (Frederiksborg, "wit" geboren in 1765), Conversano (Italië, "zwart" geboren in 1765), Neapolitano (Italië, "vos" geboren in 1790), Maestoso (Oostenrijk, "vos" geboren in 1773), Favory (Oostenrijk, "isabel" geboren in 1779) en Siglavy ("wit" geboren in 1810).



Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-03 17:04

Ze moeten toch wel ander gedachtengoed hebben gehad, anders was het stamboek niet opgesplitst.. toch?

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 17:12

Er zijn al topics over geweest. Als je zin hebt kan je dus de zoekfunctie gebruiken. Werkt bij mij alleen niet goed.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-03 17:19

is niet echt te zoeken via de zoekfunctie Scheve mond

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 17:25

Ik zal het ook even verplaatsen naar RP, daar tref je misschien nog wat kenners Knipoog.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 18:16

Lenn schreef:
Ze moeten toch wel ander gedachtengoed hebben gehad, anders was het stamboek niet opgesplitst.. toch?



Mja, naar wat ik heb gehoord zou het komen door een akkefietje tussen de Portugezen en Spanjaarden waardoor ze ieders nu hun eigen stamboek hebben.
Wat nou precies weet ik ook niet.

Verder, tja de verschillen tussen deze ... het zijn gewoon verschillende rassen. Zoals je verschillende warmbloedpaarden hebt zeg maar.


Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-03 18:35

Ja maar ik vind deze wel meer op elkaar lijken.. Bloos

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:43

misschien weet gemma van dijk (of zoiets) het van centro lusitano, makkelijk te vinden via google.

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-03 22:43

hmmm.. het is dus toch niet zo'n makkelijke vraag? (yes Knipoog )

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 00:08

Ok, al 1 makkelijk verschil, de kleuren. Haha!

Lippizaners zijn bijna altijd schimmel. 1% ofzo durft bruin zijn. Tong uitsteken
Andalusiers enkel in schimmel (70%) , bruin (euhm .. Idra?) en sinds kort ook vos. (of nog net niet, maar vos word waarschijnlijk binnekort aanvaard als dat al niet is)
Lusitano, zowat alle kleuren behalve bont Haha!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 17:53

Idra schreef:
Idd, wat Tessebes zegt is waar, het verschil tussen Lusi's en Anda's is zo goed als onbestaand (buiten het land van oorsprong dan).

Lippizaners zijn imo niet te vergelijken met deze twee Iberische rassen, zoals Lusi's en Anda's wel eens worden genoemd. Lippizaners komen uit Slovenië (?), Lippica.
Maar ik ben geen Lippizanerkenner, dus eigenlijk zou iemand die wel verstand heeft van Lippizaners hier wat moeten komen zeggen Tong uitsteken

Lippis stammen wel af van de Iberiërs, hier een leuk stukje van het Internet :

Citaat:
Uit het Iberische paard (zie onder de rasbeschrijving van de Lusitano) ontstonden de Lipizzaners, de "sterdansers" van de Spaanse Rijschool van Wenen. Zes stamvaders uit diverse fokgebieden vormen de basis van de huidige Lipizzaners: Pluto (Frederiksborg, "wit" geboren in 1765), Conversano (Italië, "zwart" geboren in 1765), Neapolitano (Italië, "vos" geboren in 1790), Maestoso (Oostenrijk, "vos" geboren in 1773), Favory (Oostenrijk, "isabel" geboren in 1779) en Siglavy ("wit" geboren in 1810).




Ik geloof dat je ergens de klok hebt horen luiden maar het niet helemaal begrepen hebt Knipoog


Hieronder is een stukje van de Belgische Lipizzanersite, op deze site leggen ze mooi uit hoe het nu precies zit met de voorvaderen:


Door de eeuwen heen zijn regelmatig dekhengsten uit Spanje aangekocht ten behoeve van de keizerlijke hofstoeterij. Maar ook bij andere stoeterijen met Spaanse nafok bij bevriende vorstenhoven werd fokmateriaal aangeschaft. Al deze hengsten vinden we terug in de afstammingen. Sommige van deze hengsten hebben een stam gevestigd. Dat wil zeggen, dat generatie op generatie directe afstammelingen voor de fokkerij geselecteerd zijn en zo op de fokkerij een nadrukkelijk stempel hebben gedrukt met hun specifieke kwaliteiten.Vele andere elders aangekochte hengsten met Iberische achtergrond hebben deze status nooit bereikt en zijn slechts eenmalig in de stamboeken vermeld. De stamvaders van de gevestigde stammen zijn vanwege het traditionele naamgevingssysteem ook in onze tijd met naam en toenaam bekend. Zo kennen we ook in onze tijd de stamvaders Pluto (Frederiksborger/Denemarken, 1765), Conversano (Neapolitaner, 1767), Maestoso (Spaans gefokt, geboren in Kladrub, 1773) Favory (Kladruber, 1779) en Neapolitano (Neapolitaner, 1790).Al deze hengsten hebben ook nu nog mannelijke nakomelingen in directe lijn.

In de 19e eeuw veranderde het ideaalbeeld van het paard in Europa. Eerst kwam de opkomst van de Arabisch Volbloed, later de Engels Volbloed. Met name het Arabisch Volbloed had binnen de fokkerij van de Hofstoeterij een grote invloed. Tientallen hengsten uit de oriënt na 1800 gebruikt. Daar het type van de originele Lipizzaner ietwat te fijn dreigde te worden, heeft menig nazaat van deze hengsten de selectie niet overleefd. De enige hengst die zijn stempel werkelijk heeft weten te drukken is de hengst Siglavy(1810) geweest.


Wil je meer weten over de afstammeling dan kan je op deze site terecht:http://www.lipizzaner.be/index.asp?tab=2

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 21:31

Ik was deze zomer in Lipica (Slovenië) en heb enkele jaren geleden 3 maanden in Wenen gestudeerd (dus heb vaak naar de paarden gekeken).
Het verschil qua gedrag ken ik niet, maar qua uiterlijk lijken de lippizaners niet op Lusitano's (heb ik er zelf één van) of Andalusiers. De Anda's en Lusi's lijken veel op elkaar, maar de Lippizaners zijn anders. Die ik heb gezien hadden kortere benen, langere ruggen en vaker een ramshoofd.
Het zijn wel heel vriendelijke en leergierige paarden (maar dat zijn Anda's, Lusi's en talloze andere rassen ook)

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-03 23:15

Ja ik vind lippizaners ook minder mooi dan anda's en lusi's, terwijl deze toch het meest voor de spaanse rijschool gebruikt worden, toch? Misschien zijn ze leergieriger..

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:37

Nou, dank je Napoleon! Knipoog

Lenn, de Spaanse rijschool uit Wenen notabene gebruikt idd Lippizaners. Maar de Real Escuala del Arte Ecuestre Andaluz (uit SPANJE, oftwel de rijschool uit Jerez de la Frontera) gebruikt Andalusiers.
En in Portugal is er geloof ik ook een rijschool, die dan weer Lusi's gebruikt.
Ze kunnen er dus allemaal wat van Knipoog

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 10:26

Lenn schreef:
Ja ik vind lippizaners ook minder mooi dan anda's en lusi's, terwijl deze toch het meest voor de spaanse rijschool gebruikt worden, toch? Misschien zijn ze leergieriger..


Moet ook heel eerlijk toegeven dat ik de Nederlandse Lipizzaners zowiezo nit echt heel mooi vind, er zijn er maar een paar waarvan ik denk, ja die is wel aardig! In tegenstelling tot Piber waar ik afgelopen zomer ben geweest, daar stonden echt een paar hele mooie exemplaren, wat groter, wat slanker, geen ramshoofd maar wel rechte koppie's met hele sprekende ogen, ja daar had ik er wel 1 van mee willen nemen

Overigens vind ik ook dat veel Anda's vaak te gedrongen zijn terwijl de Lusi's weer vaak wat groter zijn, naja smakeln verschillen Knipoog

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 17:38

Idra schreef:
En in Portugal is er geloof ik ook een rijschool, die dan weer Lusi's gebruikt.
Ze kunnen er dus allemaal wat van Knipoog



Dat is de Escola Portguesa de Arte Esquestre, beter bekend als de Alter Real stoeterij geloof ik.
zie http://www.cavalonet.com/epae/ Tong uitsteken

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 18:14

Citaat:
Lenn, de Spaanse rijschool uit Wenen notabene gebruikt idd Lippizaners. Maar de Real Escuala del Arte Ecuestre Andaluz (uit SPANJE, oftwel de rijschool uit Jerez de la Frontera) gebruikt Andalusiers.

haha zo zie je maar, ik banketstaaf ook maar wat Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers