herkenning tussen twee paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mambo
Berichten: 167
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: groningen

herkenning tussen twee paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 15:44

via bokt kwam ik er achter dat het halfzusje van mijn pony vlakbij staat. ze zijn met elkaar opgegroeid, dus ik met de meisjes afgesproken dat ze met beauty naar 'onze' openbare bak zouden komen. voor een hereniging Lachen de meeting zelf was hartstikke leuk ondanks de regen. Runner en Beauty waren lekker aan het rennen en bokken, alleen toen Beauty weer weg ging werd Runner helemaal gek, en maar heen en weer rennen...hij had ook een heel apart hinnikje, echt hartverscheurend. dit doet hij normaal nooit waneer een paard de bak verlaat. onze terugweg naar huis verliep ook niet echt prettig. om de haverklap stil staan, onrustig dansen en maar hinneken, keihard en schel. terug op stal was ie helemaal suf en sneu. nu vraag ik me af of dat vaker voorkomt dat een paard helemaal ontdaan is na het zien van een jeugdvriendje, om het maar zo te zeggen. ze hebben ongeveer 2 jaar samen gestaan. dus, heeft iemand dit wel eens meegemaakt of kan iemand me er meer over vertellen?

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 16:41

hihi ik geloof zelf ook wel dat paarden die lang bij elkaar gestaan hebben enige vorm van herkenning hebben maar laatst bij ons op stal was er iemand en die was er van overtuigt dat paarden elkaar weer vergeten na een tijd dus uk durf het niet met zekerheid te zeggen

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 16:59

Ja, ik hoorde ook dat ze elkaar na een poos vergeten. Net zoals de merrie die haar veuen na een tijd vergeet en hem/haar ook niet meer herkent

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 17:01

Ja, ligt eraan hoelang ze elkaar al niet meer hebben gezien ! Een manege paard van ons is nu een half jaar geleden verkocht en ze begroeten elkaar nog steeds met luid gehinnik en geknuffel.. paarden hebben een goed geheugen en zullen ook wel een bepaalde band met andere paarden hebben ! En daar is jou paard het bewijs van !

Nienkuh

Berichten: 98
Geregistreerd: 26-10-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 17:03

Wij hebben 2 pony's gehad (ze hebben in ongeveer 3 jaar bij elkaar gestaan) waarvan er een op een gegeven moment verkocht werd. Die andere pony is een paar maanden "down" geweest, dus ik geloof er wel in!

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 17:04

Mijn pony had vroeger altijd samen met een Palominoruintje gereden. Wedstrijden, bosritten, lessen etc. Heel veel deden ze samen.
Allebei de pony's werden verkocht (wij kochten Laetitia, andere mensen Sebastiaan). Omdat het meisje wat op Sebastiaan reed te zwaar voor hem werd werd hij verkocht en hebben wij hem gekocht (Hij was toen al 26 en zou anders de handel ingaan). Hij werd gebracht en we zetten hem even in de bak. Laetitia stond helemaal achterin het weiland en kwam hinnikend naar de bak toe rennen. Iets wat ze normaal dus nooit doet, want zo sociaal is ze niet.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 18:12

Mijn paard heeft een tijd met een merrie op de wei gestaan waar hij het heel goed mee kon vinden. Omdat mijn paard nu ergens anders op de wei staat hebben ze elkaar een jaar niet meer gezien.
Sinds kort staat die merrie dicht bij mijn stal. Ze kwamen elkaar een keer tegen en hij werd helemaal gek wilde de hele tijd snuffelen en knabbelen. Toen ik weer de andere kant op ging werd hij nog gekker en wilde hij niet meer bij haar weg.
Ik geloof er dus ook wel in.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 18:25

Jaike en Nuvola (van Nuv) hebben in juni een paar uur naast elkaar in de trailer gestaan. Toen ik laatst met Jaike bij hun op de manege was liep ik door de gang heen waar aan beide zijdes stallen zijn. Ik kwam aanlopen en Nuvola stak haar hoofd uit de stal en Jaike sleurde me naar rechts en deed meteen haar neus tegen Nuvola haar neus en liet een hinnikje.
Aan het hoofd van Jaike was duidelijk te zien dat ze elkaar herkenden

Linda_k
Berichten: 188
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 15:51

Nicolien heeft vroeger een paar jaar op een stal gestaan waar ze ook een veulen heeft gekregen. Ze werd verkocht en nu acht jaar later heb ik haar gekocht en staat ze weer op dezelfde stal als vroeger. Haar dochter staat daar ook nog steeds en het was wel heel erg duidelijk dat ze elkaar herkenden. Ook de andere paarden die er toen al waren een beetje, maar vooral haar eigen veulen. Ik betwijfel dus heel sterk of het wel waar is dat merries hun kinderen na een tijdje vergeten. Het zijn ook nog steeds de grootste vriendinnen.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 16:26

Ik sta voor raadsel... sinds een paar weken heeft mijn buurmeisje een eigen Haflinger.
Sindsdien is mijn [naam verwijderd], serieus, helemaal van slag. Ze wil niet meer op stal, wil niet meer graag eten, is doorlopend hengstig, ze is gewoon helemaal verliefd...lijkt het wel.
En waarom nou precies DIE haflinger...echt, het is een raadsel. Mijn hele paard is 180 graden veranderd, na de komst van die haflinger. En het bestaat niet dat ze elkaar ooit voor die tijd eens gezien hebben.....

Ik geloof tegenwoordig wel in voorbestemming..... Knipoog

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 16:31

Paarden kunnen elkaar wel degelijk nog herkennen nadat ze een poos gescheiden zijn geweest. Jip, Marty en Wodan stonden vroeger regelamtig samen in de bak los en er werd vaak samen gereden enzo. Toen is Wodan een aantal jaar weggeweest, naar een andere stal. Toen hij weer terug was, en Jip hem voor het eerst weer zag, liep hij meteen op hem af (wij kwamen terug van een buitenrit, Wodan werd net ingespannen voor een rit) en begon met hem te kroelen. Toen Wodan na zijn rit terug kwam, liep net het baasje van Marty met hem over het erf en Marty liep ook meteen op Wodan af voor een knuffel. Er was echt sprake van herkenning, dat was zo grappig om te zien!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 16:45

Vroeger reed ik op een kleine witte pony, in de winter mochten we de pony lenen en stond ze bij Berber op stal en in de wei. Later kon ik met Isolda rijden en bleef de pony bij de rijstal.
Toen ik een keer met Berber buiten reed, en achter die groep kwam te rijden, ging Berber door het lint, bokte mij eraf en liep in 1 streep recht naar die pony. Ook als ik langs de wei reed kwam de pony uit haar kudde naar het hek.

Maar als ik met Isolda langs Udinde rijd, geven ze beiden geen krimp. Ik ben benieuwd, volgende week haal ik Udinde thuis, eens kijken of ze elkaar herkennen.

Adawi

Berichten: 2635
Geregistreerd: 13-04-02
Woonplaats: Eerste Exloërmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 19:19

wat leuk al die verhalen zo,
en ik denk zeker wel dat er wel iets van herkenning is tussen paarden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 21:14

Ik denk wel dat paarden elkaar herkennen. We hebben een jaar geleden 4 maanden menles gehad met mijn tinkertje van nu 5 jaar op de stal waar we toen stonden, dat was iedere maandag.

Ook mende er een friese merrie mee van dezelfde leeftijd die op een andere stal stond en altijd met de trailer kwam

Op de een of andere manier is het meteen liefde op het eerste gezicht geweest. Want die fries sleurde haar baas altijd mee naar de box van mijn tinker als ze aankwamen.

In maart is die menles daar afgelopen en hebben ze elkaar niet meer gezien. Tot 3 weken geleden we verhuisd zijn naar de stal waar die fries ook stond. Zij kwamen ons met hun trailer ophalen.

En Connor zag dat meisje en keek meteen om zich heen of zijn grote liefde er ook bij was en keek triest toen het niet zo bleek te zijn.
In de trailer keek hij ook hoopval dan was ze daar zeker wel. Nee dus.

Aangekomen op de nieuwe stal begonnen ze allebij te hinneken toen Connor de trailer uitkwam. Die merrie is toen uit haar stal gehaald en ze sleepte de baas weer mee naar Connor om heel klef te gaan likken aan elkaar.

Ze staan nu altijd bij elkaar te kleffen in de wei en heel zachtjes naar elkaar te hinneken. Echte liefde.

Celvin

Berichten: 888
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 21:31

Ik geloof er ook wel in!
Misschien is het wel leuk voor je pony en die ander als ze het toch zo goed met elkaar kunnen vinden, eens samen een rit te gaan maken.
En omdat je zo dichtbij elkaar woont kun je altijd afspreken!!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 22:22

Ik denk ook wel dat paarden elkaar nog herkennen. Of dat paarden oude plekken herkennen.
Mijn oude verzorgpaardje namelijk had eerst 8 jaar ofzo op een stal gestaan, is toen meeverhuisd met zijn bazinnetje maar na 3 jaar is Pepper toch weer terug gekomen naar zijn oude stal (had verschillende redenen). Zijn bazin vertelde dat Pepper de hele weg in de trailer stil was geweest maar toen ze de weg in reden waaraan zijn oude stal lag begon hij opeens te hinniken als een idioot en hij hieldt niet op totdat hij zijn oude vriendje Kedin weer zag Lovers
En vorig jaar heb ik ook zoiets meegemaakt met Fayette. Zij had ruim 1,5 jaar in de opfok gestaan waarvan een winter o.a. met het hengstveulen van een kennis van me. In juni 2002 heb ik Fayette naar haar huidige stal gehaald en in september 2002 dat kennisje van me haar hengst naar de stal waar Pepper ook staat. Toen ik daar in oktober kwam (om Fayette en Pepper samen op de foto te zetten) en Fayette van de trailer haalde hinnikte ze een keer en Caprice (dat hengstveulen in tussen ruin) keek op, antwoordde en kwam gelijk naar het hek gedraafd Lovers Ze hebben vervolgens heel lief met elkaar geneusd Lovers

Dus ik geloof er wel in dat paarden elkaar of oude plekken kunnen herkennen/herinneren.