Deken om tegen wintervacht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Deken om tegen wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 12:32

Hoe zit dan en wat zijn de voor en na delen???
Als ik namelijk ooit eens een Tinker heb wil ik die niet scheren want ik vind het lelijk bij een Tinker...
Nou heb ik ook wel eens gelezen dat je ze een deken om kan doen voor de wintervacht begint...
Krijgen ze dan niet zo'n dikke vacht? Helpt het? Zweten ze dan minder? Wanneer moet die deken dan al om? Enz enz...Iemand ervaring?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 12:49

Sommige mensen beginnen in sept. een deken op te leggen, hierdoor maakt het paard minder wintervacht aan. Bij mijn pony's heb ik dat 1 jaar geprobeert, maar het werkt niet, ik kan ze niet voor zijn (aangezien ze in sept meestal nog 24/7 buiten lopen) In oktober scheer ik ze dus

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 12:54

Je kunt ongeveer in september beginnen met de deken. (vaak verschilt het ook per paard, of ze wintergevoelig zijn, vaak begint hun haar groei dan eerder)
Je zult dus vroeg moeten beginnen met een deken, en als je merkt dat hij nog een vacht begint te krijgen, nog een deken er op.

Scheren vind ik wel een goede oplossing, als ze dicht in de haren zitten.
Maar wanneer je ze geschoren hebt moet je natuurlijk wel weer met dekens gaan werken om te zorgen dat ze het in hun nakie niet koud krijgen.

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 13:20

Ja maar een tinker en scheren??? Heeft iemand daar een foto van?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 14:09

waarom niet? Laat je de benen gewoon in het haar.
Op bokt zijn er vast wel mensen met een geschoren tinker

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 14:12

ja dat lijkt me ook erg lelijk....
volgens mij volstaat een zweetdeken na het rijden ook, das veel makkelijker,
en qua zweten valt het best mee hoor, zon wintervaggie

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 14:19

missnynke schreef:
ja dat lijkt me ook erg lelijk....
volgens mij volstaat een zweetdeken na het rijden ook, das veel makkelijker,
en qua zweten valt het best mee hoor, zon wintervaggie


valt wel mee???
Hmmz, Hon bleef 4 uur nat, tis maar wat je mee vindt vallen Haha!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 14:23

bij mijn haflingers valt het reuze mee, terwijl ze net beertjes zijn met die vacht.
na een halfuurtje/uurtje uitstappen zijn ze weer zo goed als droog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 14:37

Ik geef je voor een Tinker (of ander soort paard) dat altijd zonder dekens is gehouden, weinig kans dat je de wintervacht goed tegenhoudt met dekens.

Ik heb zelf een Fjord ooit al eind augustus onder dek gezet en ben blijven inpakken en dekens stapelen, maar ze veranderde evengoed in een ijsbeer. Het zal wel iets gescheeld hebben, maar niet veel. Toen heb ik haar uiteindelijk toch maar geschoren.

Een poging wagen kan altijd, maar begin dan wel zeer tijdig met dekens. Als het niet lukt, kun je dus altijd nog scheren.

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 13:46

CCCCorine schreef:
Ik geef je voor een Tinker (of ander soort paard) dat altijd zonder dekens is gehouden, weinig kans dat je de wintervacht goed tegenhoudt met dekens.

Ik heb zelf een Fjord ooit al eind augustus onder dek gezet en ben blijven inpakken en dekens stapelen, maar ze veranderde evengoed in een ijsbeer. Het zal wel iets gescheeld hebben, maar niet veel. Toen heb ik haar uiteindelijk toch maar geschoren.

Een poging wagen kan altijd, maar begin dan wel zeer tijdig met dekens. Als het niet lukt, kun je dus altijd nog scheren.


Ja dat lijkt me een goed idee...
Als ik ooit (als we verhuisd zijn naar een huisje met een lapje grond (ons huis is net verkocht) ) een Tinker krijg dan wil ik het eerst proberen met dekens...

Missnynke: een half uur/1 uur uitstappen vind ik wel wat te veel van het goede...Het is nu om 5 uur al schemerig dus dat lijkt me niet slim als ik ook nog even lekker rijden wil...En dan huiswerk nog 's avonds dus dat is echt geen goed idee...

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 13:48

Het werkt wel! Maar je bent nu al zo 3 maanden te laat!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 14:10

je kan het proberen met dekens, maar dan moet je wel erg vroeg beginnen,
ik zat er aan te denken om stan volgend jaar onder de dekens te mikken
, ik rijd een half uurtje, ik stap een half uur uit en op stal gaat er nog een half uur een zweetdeken op en de dag erna is meneer nog nat

maar ik ben bang dat het bij fjorden en tinkers e.d. tegenvalt om ze dun in de vacht te houden, maar wie weet , ik ga het volgend jaar ook proberen met dekens en als het niet lukt, nou ja dan maar het scheerapparaat

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 14:17

Gister bij een wedstrijd waar ik was wezen kijken liep er ook een geschoren tinker rond, zag er echt niet lelijk uit hoor!! Lachen

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 14:27

Ben dit jaar ook heel vroeg begonnen met dekens en mijn hafje heeft nog een mooi glad vachtje. Ze zit nog helemaal niet dik in haar vacht en daar ben ik wel blij om.
Maar vorig jaar zat ze ondanks haar dekens toch nog best dik in haar vacht. Volgens mij moeten ze er ook aan wennen om onder dekens te staan. Als een paard nooit onder een deken heeft gestaan zullen ze evengoed een wintervacht aanmaken (wel minder als zonder deken) en als je ze dan het 2e jaar onder een deken zet is het al veel minder.
Dat viel mij op bij mijn haf en bij de fjord van een stalgenootje.

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 14:33

Een geschoren Tinker is lang zo gek nog niet hoor Lachen Die van mij is ook geschoren (heb er helaas geen foto's van, digi is kapot). Heb zijn benen er voor de helft in laten zitten en z'n oren+bovenkant hoofd ook (meer omdat hij het niet prettig vind daar, anders was dat er ook afgegaan)

Ik had hem vanaf begin sept. al onder de dekens, maar helaas, niet geholpen dus. En dan is scheren toch ideaal Knipoog

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 14:37

Hoi hoi,
Mijn pony is begin oktober naar stal gegaan. Ze had al een beetje last van haar wintervacht, wat erg irritant is met rijden want ze zweette al snel... Dus gelijk in okt. begonnen met deken om, en nu zit ze heel glad in haar vacht echt heel mooi. En wanneer ze naar buiten gaat houdt ze haar deken lekker om!

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 14:57

Ook positieve dingen dus Haha!
Ik heb namelijk nog nooit een scheerapparaat gehad en moet dus ook iemand vinden die het kan en eraf is niet 1,2,3 er weer aan voor als het mislukt... Daarom lijken dekens mij een goed idee...Als ik ooit een Tinker krijg ga ik het gewoon proberen en als het niet lukt dan zoeken we iemand met een scheerapparaatje Knipoog

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 15:29

Hoihoi,

als je het netjes (laat) scheren is een geschoren Tinker niet minder mooi dan een "langharige" Tinker hoor... Geschoren is echter veel gemakkelijkker: dekens zijn niet altijd afdoende (ben in september al begonnen, maar heb een paar weken geleden Chubby moeten laten scheren)...

Groetjes!

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 16:30

Een tinker bij mij op stal is ook geschoren hoor en staat prima!
waarom hij is geschoren nou, omdat ie hele lange borstharen kreeg en zweet als een tire lier(bij 5 min rijden)