gebroken kootbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimJenda

Berichten: 1483
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Noord Holland

gebroken kootbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 16:00

Hoi iedereen,

Twee maanden geleden liep mijn paard kreupel en ik heb het toen een paar dagen aan gekeken op advies van de dierenarts. We hebben na die dagen een rontgenfoto gemaakt en daaruit bleek dat haar kootbeen gebroken is. Nu moet ze 3 maanden boxrust en dan gaan we weer foto's maken. Ik was benieuwd of er nog meer mensen zijn met ervaring met een paard met een gebroken kootbeen!!

Groetjes Kim

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 16:05

Ja ik werk als dierenarst assistente en we gingen een keer bij een paard kijken en die had het ook, die is weer helemaal opgeknapt, heeft in gips gestaan en boxrust, dus je vooruitzicht hoeft niet meteen slecht te zijn succes!!!

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 16:06

Ik heb het bij een draver meegemaakt. Hij is wel opgeknapt, maar niet zo goed dat hij weer de baan in kon. Als recreatiepaard was hij nog wel prima geschikt.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 16:14

Ik heb er zelfs 2.Nooit gekke dingen mee gedaan,niet gesprongen ,niet erfelijk niks.Gewoon domme pech!De ene merrie is inmiddels 28 en was 7 toen het gebeurde.Ze is geopereerd en loopt nog steeds met 2 schroeven.Met haar ben ik nadien nog M gestart.Haar dochter was 4 toen het gebeurde.Zij is geopereerd en heeft 3 schroeven.In Utrecht konden ze me vertellen dat ze 5 procent kans had dat het weer goed zou komen.Deze merrie is inmiddels 21.Is Z2 dressuur geworden en keur-prestatiesportmerrie bij het NRPS.Konden of hoefden er bij jouw paard geen pennen in?

KimJenda

Berichten: 1483
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 17:53

Nou mijn dierenarts zei dat 3 maanden boxrust voldoende zou moeten wezen zodat het zou kunnen genezen. Deze kans schatte hij op 70% in. Ik ben blij om te horen dat er meer paarden zijn met deze breuk, en die ook genezen zijn. Ik hoor het in december als we weer foto's gaan maken.

Groetjes Kim

kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 17:59

ik denk dat het er aan ligt hoe de breuk is!? ik heb 2 paarden meegemaakt waarbij het niet meer goed kwam en dezelfde dag nog zijn afgemaakt (sorry) maar ik moet zeggen dat het bij het ene paard gebeurde dat hij volledige snelheid had ontwikkeld en bij de andere tijdens een rustig handgalopje op een vlak strandje. het kootbeen was bij allebei volledig uit elkaar geschroefd (als het ware) niets meer aan te doen. het kootbeen is ook een vrij zwakke plek van het lichaam, ga maar na, zo'n klein stukje been waar zoveel gewicht op komt. in feite heb je maar een klein beetje frictie nodig om het stuk te laten gaan. ik ben blij om te horen dat het bij jou paard wel goed kan komen, maar blijf er voorzichtig mee, succes.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 20:58

Bij ons heeft een oude merrie het ook door een trap gekregen. daar hoefde helemaal niks mee gedaan te worden. Is weer helemala goed. Maar die merrie wordt ook al jaren niet meer in de sport gebruikt

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 17:57

Is het wel het koot been? Bedoel je niet het hoefbeen (in de hoef)? Van het hoefbeen weet ik dat dat inderdaad met rust geneest. De hoef is namelijk het gips. Van het koot been weet ik het niet, maar het gevaar van niet gipsen is dat de breuk erger kan worden (de breuk van elkaar verschuiven enzo). Maar niet elke breuk is het zelfde!

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 18:36

Het paardje die ik toen de tijd bij reedt had het ook.
Hij moest ook op rust staan en na die rust periode foto's laten maken.
Het kon niet meer goed komen volgens de foto's en het paardje is ook niet meer mee naar huis gegaan.

KimJenda

Berichten: 1483
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 14:19

Nee haar koorbeen is echt gebroken. ( het bot wat loopt van de hoef naar de kogel toe) De dierenarts heeft mij de foto ook laten zien, en er liep duidelijk een breuk/scheur door het bot heen. Gelukkig stond het bot wel op elkaar en was niet verschoven. Mijn dierenarts vertelde me dat gips niet helpt hierbij en dat door het zetten van schroeven er niet een veel grotere kans is op genezing, dan met 3 maanden boxrust. Hij wilde het eerst op deze manier proberen. Nu nog 3,5 week wachten voordat de 3 maanden voorbij zijn!!! Erg spannend.

Het vervelende nieuws was alleen toen we foto's gingen maken van haar been, dat er ook een beginnende vorm van hoefkatrol ontsteking te zien was. Maar de dierenarts zei dat we ons eerst moesten richten op haar kootbeen. En dat met het juiste beslag en verzorging ze nog zeker een aantal jaren pijnloos kan leven.

Bedankt voor de berichtjes. Groetjes Kim

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 13:31

Paardje bij ons op stal heeft ook zijn kootbeen eens gebroken. Die is er aan geopereerd en alles bij elkaar heeft de revalidatie erg lang geduurd (maand of 8, geloof ik), maar nu is hij weer helemaal ok!