zucht.. rotstraal ... weer...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

zucht.. rotstraal ... weer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-03 11:57

Weer een topic van mij.. de paarden staan weer op stal en ja hoor mr. heeft weer rotstraal.. Scheve mond Ik kom er gewoon niet van af.. Heb egyptische zalf geprobeert van alles eigenlijk maar niks werkt gewoon.. Huilen

Nu was ik op bokt aan het rondnneuzen over rotstraal.. toen kwam ik dus ook bij de site van RWL terecht ..dat ben ik nu aan het bestellen ..

Maar nu las ik ook ergens in een topic dat iemand haar paard ijzers met zooltjes had gegeven zodat het wel kon luchten maar er dan geen vocht meer bij kon.. Is dat wat? Het klinkt op zich vrij logisch want dat betekent dat er geen vocht meer bij kan..

wie weet wat ik nog meer kan doen om er af te komen?
Alvast bedankt..

keep calm, I'm engaged!!! <3


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 12:03

Spix is er ook gevoelig aan, maar sinds we rubber matten hebben liggen in de stal die de urine sneller en beter weg laten draineren is het een stuk beter geworden .... tot nu toe geen rotstraal meer Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-03 12:05

daar had ik het dus gisteren over met een stalgenootje.. Obelix staat in een container en me stalgenootje die zei dus van:Waarom boor je niet wat gaatjes in je bodem van je container zodat het vocht er beter uit kan..

Zou dat wat zijn ??
Laatst bijgewerkt door obelix op 24-11-03 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

keep calm, I'm engaged!!! <3

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 12:05

Mijn vorige bijrijdpaard heeft ook zooltjes gehad, maar daardoor kreeg hij juist rotstraal. Hij stond altijd op een zeer droge, schone stal, maar de hoefsmid zei dat het door de zooltjes kwam en je het eigenlijk niet kon voorkomen. Maar ja, misschien is het per paard verschillend?

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 12:06

Wat ik altijd doe met rotstraal is een propje maken van dat goedkope verteerbare recycle wc-papier, deze helemaal doordrenken met blauwtinctuur of betadine of iets bacterie-dodends iniedergeval
En dan in de straalgroeve proppen, af en toe een beetje bacteriedodend spul erbij spuiten en wanneer het propje verteerd is of eruit is een nieuw erin stoppen

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-03 12:08

Mikey schreef:
Mijn vorige bijrijdpaard heeft ook zooltjes gehad, maar daardoor kreeg hij juist rotstraal. Hij stond altijd op een zeer droge, schone stal, maar de hoefsmid zei dat het door de zooltjes kwam en je het eigenlijk niet kon voorkomen. Maar ja, misschien is het per paard verschillend?



Obelix is dus juist viezer dan vies op stal.. Miss is het bij jou paard gaan broeien? Verward Maar daarom zei ik van dan komt er minder vocht van urine en mest in zn hoeven.. miss dat dat wel een oplossing is voor die van mij Verward

keep calm, I'm engaged!!! <3

gewoonIsa

Berichten: 309
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 12:08

Mijn paard heeft er ook snel last van. Ik had een tip van iemand gekregen over koeiedrogers. Dit zijn kleine spuitjes die je bij de dierenarts kan halen. Deze zijn eigenlijk bestemd voor koeien. Haha! , maar prima geschikt voor paarden.

Succes!

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 13:13

Mijn paard heeft ook gehad en hoefsmid adviseerde me om hoefteer warm te maken, zodat die wat dun is, klein beetje af laten koelen en dan opsmeren en de eerste weken goed in de gaten houden, 1x in de week teren en word vanzelf beter. Dat was tenminste wel het geval bij mijn paard.


Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 13:22

Ik gebruik voor rotstraal nu spul van Cavalior en dat werk super een kuurtje van 6 dagen en dan bij houden. Je spray het net als equistar op de straal ... en het geeft niet zo'n rommel als teer...

...Dreaming with my eye's wide open...

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-03 13:28

En helpt dat ook chronos? en waar koop je dat spul? Lachen

keep calm, I'm engaged!!! <3

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 13:32

Wat voor strooisel gebruik je eigenlijk?
Het is bekend dat paarden die op vlas staan, minder problemen hebben met hoefziekten....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 13:37

Pas op met gaatjes in de bodem maken: dan voldoe je niet meer aan de milieu-eisen. Officieel moet iedere stal een betonnen vloer hebben die vloeistof dicht is. Als je in jouw bodem gaatjes maakt en jullie krijgen op stal een keer controle dan hang je.

Hoefteer wordt door mijn dierenarts/hoefsmid afgeraden: teer sluit het af en dan gaat het verder naar binnen. Zij adviseren iedere dag voeten goed schoonmaken met water en betadineshampoo. Op laten drogen en insmeren met betadine. Ik heb laatst puur de shampoo erop gedaan en laten zitten, dan droogt het wel mooi op. Kijk ook eens op www.hoofcare.nl daar staat ook een stukje over rotstraal.
Evt als je paard net bekapt is: kan je hoef en zool van de paardendrogist gaan gebruiken en dit bijhouden.
Zaagsel is slecht voor de hoeven. Vlas is weer beter dan stro.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 13:42

Locanda schreef:
Wat ik altijd doe met rotstraal is een propje maken van dat goedkope verteerbare recycle wc-papier, deze helemaal doordrenken met blauwtinctuur of betadine of iets bacterie-dodends iniedergeval
En dan in de straalgroeve proppen, af en toe een beetje bacteriedodend spul erbij spuiten en wanneer het propje verteerd is of eruit is een nieuw erin stoppen

Dit advies kreeg ik ook van mijn smid en dat helpt idd goed!
Als je met z´n tween bent, kun je tussen de 2 wissels door, ook de straal nog eens "flossen" (met zo´n stukje van dat gaasverband).
Het stukje gaas of wc-papier, kan je het beste met de achterkant van een theelepeltje er in proppen, dan blijft het het beste zitten Knipoog !
Laatst bijgewerkt door Sterre op 24-11-03 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 13:54

Sterre"]
[quote="Locanda schreef:
Wat ik altijd doe met rotstraal is een propje maken van dat goedkope verteerbare recycle wc-papier, deze helemaal doordrenken met blauwtinctuur of betadine of iets bacterie-dodends iniedergeval
En dan in de straalgroeve proppen, af en toe een beetje bacteriedodend spul erbij spuiten en wanneer het propje verteerd is of eruit is een nieuw erin stoppen

Dit advies kreeg ik ook van mijn smid en dat helpt idd goed!
Als je met z´n tween bent, kun je tussen de 2 wissels door, ook de straal nog eens "flossen" (met zo´n stukje van dat gaasverband).
Het stukje gaas of wc-paier, kan je het beste met de achterkant van een theelepeltje er in proppen, dan blijft het het beste zitten Knipoog !
[/quote]

Heb dit advies ook van mijn hoefsmid gekregen en na een 3 wkn was de rotstraal over. Ik nam een stuk van een wattenschijfje en dat doordrenkte ik met blauwtinctuur en dat propte ik in de straalgroeve.

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-03 14:09

Dees schreef:
Wat voor strooisel gebruik je eigenlijk?
Het is bekend dat paarden die op vlas staan, minder problemen hebben met hoefziekten....


Op stro.. heb m op zaagsel en etc etc gehad maar daar is hij zo vies mee..Nog viezer als op stro Scheve mond .. En omdat ik mn rug niet wil verscheppen aan nat zaagsel heb ik er toch liever stro in liggen..

keep calm, I'm engaged!!! <3

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 14:11

Ja het spul werkt super! Je kunt het bij een ruitersportzaak kopen maar niet bij allemaal je kunt het beste even kijken op www.cavalior.be voor de dealer en dan vragen op dryfeet zo heet het. Het is wel duur maar je doet er lang mee.

...Dreaming with my eye's wide open...

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-03 14:12

De link doet het niet chronos..

keep calm, I'm engaged!!! <3

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 14:12

mmm de link doet het niet... maar je kunt ook een paar zaken bellen.

...Dreaming with my eye's wide open...

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 14:13

Misschien dat Piet Schot het verkoopt in Alkmaar

...Dreaming with my eye's wide open...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 14:52

Komt omdat het spul CAVALOR heet ("i"tje weglaten) Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 15:05

Dank je wel ! (ben echt een beetje aan het mutsen

dan is het dus www.cavalor.be

...Dreaming with my eye's wide open...

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 16:12


The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-03 18:17

tnxx ga ff kijken xx

keep calm, I'm engaged!!! <3

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:56

ja op hoofcare heb ik die tip over betadine overgenomen en dat heeft bij Ponto heel goed gewerkt. DIe groef is nog wel heel diep maar er zit geen rotstraal meer in. Binnen een paar dagen was het weg.

Come over to the dark side, we have cookies!

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 22:29

Wat bij mij erg geholpen heeft is een zooltje met hennep erin.
Toen Ossie vorig jaar in Utrecht stond voor zijn voor been hadden ze ook een beetje rotstraal gezien en hebben heb toen gelijk opnieuw bekapt en beslagen met een zooltje met hennep.
De eerst volgende keer dat het er toen af ging was het totaal verdwenen.

Maar je kan ook even aan je hoefsmid advies vragen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kalea en 91 bezoekers