Discriminatie op de helling

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Discriminatie op de helling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-03 08:05

Onlangs werd op een topic door enkele wedstrijdruiters heel duidelijk zonder twijfel gesteld dat:

"je het nivo van de rijkunstigheid alleen kan meten tussen mensen die wedstrijd rijden of gereden hebben"

Panklare discriminatie noemen wij dit wat dus werkelijk nergens opslaat.
Rijkunstigheid kan je aflezen aan je paard. De correcte spieropbouw erop rijden en erop houden, dat is rijkunst.

Niet alle mensen willen om zeer uiteenlopende redenen deelnemen aan wedstrijden. Dat betekent dus volgens die enkele wedstrijdruiters dat mensen die geen wedstrijden rijden, ongeacht de reden, allemaal gedoemd zijn te mislukken. Aan deze opmerking zou je kunnen concluderen dat je er misschien dan maar beter niet aan kan beginnen. Ook werd duidelijk gemaakt door deze dames dat je inbreng hier op bokt ook eigenlijk niet naar waarde wordt ingeschat. Beetje jammer, zou ik zeggen.

Daarom willen wij alle mensen die geen wedstrijden rijden oproepen om gewoon heerlijk door te blijven gaan met wat ze aan het doen zijn! En met zekerheid meer van hun paarden genieten dan een aantal wedstrijdruiters. Onlangs werd ook duidelijk dat er mensen zijn, de zogenaamde recreatie ruiters(prutsers aldus die dames) die veel meer uit hun paard kunnen halen met voldoening zonder daar bevesting voor nodig te hebben.

Dicriminatie in paardenland moet op de helling!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 08:39

Ah joh, als zoiets gezegd wordt dan denk ik maar dat het meer over de persoon zegt die dit neer durft te zetten dan over mij. Want zo is het wel toch?

Maar ik rij wel wedstrijden maar geen dressuur of springen. Dus zal ik in de ogen van die persoon wel een prutser zijn. Ach, what's in a name. HOeveel dressuurruiters ik hun paard niet heb zien verpesten. Wil je niet weten.

'Paint' it 'Black'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 09:16

Ik rijd zelfs meerdere paarden recratief, niet alleen onder het zadel maar ook nog aangespannen Bloos!
Ben ik nu de Opper Bokt Prutser Haha!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 09:30

De mensen die wedstrijden rijden zijn meestal doelgericht aan het trainen, en leren van hun fouten op wedstrijden. Zij krijgen meerdere kritieken van verschillende mensen op hun rijstijl, terwijl iemand die geen wedstrijden rijdt les krijgt van 1 bepaald persoon en dus maar 1 visie te horen krijgt.

Daardoor denk ik dat wedstrijdruiters wel sneller vooruitgang boeken dan een niet-wedstrijdruiter.

28-09-2007
Nothing compares too you...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 09:44

ik rijd sinds mijn 22ste geen wedstijden meer. Heb ooit M dressuur gestart. Met Marca zou ik wel weer willen starten en als die bok ooit de wagen opgaat zullen we dat ook zeker doen. Ik heb gewoon al die jaren geen behoefte gehad om te starten. Ik t\heb tussen mijn 14 de en 22 ste misschien welk gewoon teveel gestart. Toch durf ik te zeggen dat ik op een goed M niveau rij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 09:44

Ik denk ddat dat gezegt word omdat je zo vaak hoort ik rij op M nivo.
Maar als je die betreffende ruiter dan ziet rijden, is het geen M nivo.

Een paard wat met de kop wat naar binnen is getrokken loopt geen schouderbinnenwaarts, om ff een voorbeeld te noemen.
Toch word dat dan wel als SB gezien.

Een paard wat traag draaft noemt men verzameling.
Wat dus simpelweg niks anders is dan een sloom dravende knol en dus niks te maken heeft met de aktiviteit die je juist nodig hebt voor verzameling.

Vandaar dat er dan vaak gezegt word, ga maar eens kijken hoeveel punten je dat op wedstrijd op zou leveren.
En vele zijn dan ineens telleur gesteld dat ze de B niet eens uitkomen, want ze reden toch M?
En dan is het ineens een slechte jury een discrimineerende jury enz.
IPV dat ze eens eerkijk naar hun eigen rijden kijken en onder ogen zien dat er voor een goed gereden paard wel wat meer komt kijken dan alleen maar een poging tot oefeningetjes rijden.

Maar er zijn ook mensen die echt hun paard op een bepaald nivo hebben lopen, zonder wedstrijden, daar is niks mis mee.
Ook alle respect daarvoor.
Maar dus ook een hoop met veel beblaat en door die personen komt het dat er wel gezegt word, ga je maar meten op concours, dan zie je hoe goed je rijd en heb je ook nog wat te meten met andere ruiters.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 12:46

Ik vind het ook onzin dat je percee wedstrijden moet rijden om op een bepaald niveau te kunnen rijden ik heb nog nooit een wedstrijd gereden en ik zou ook niet weten op wat voor niveau ik rij.
maar ik heb plezier aan het rijden, en dat vind ik het belangrijkste

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 12:53

Juist om de mentaliteit tegenwoordig in de wedstrijdsport heerst, rijdt ik geen wedstrijden.
Niemand gunt elkaar iets meer, als je vroeger een winstpunt had werd je door clubgenoten gefeliciteerd, nu staat er een hele horde na afloop bij de jury te blaten over hoe oneerlijk het is dat die-en-die een winstpunt heeft en zij niet.
Als je geen topper hebt en je komt daar met je iets minder verzorgde dure supertuig, wordt je genadeloos eruit gekickt door kwaaie blikken van anderen: Moet je die eens zien ttstststst...

Als er iemand met een pony bij de paarden komt rijden en die wint eens wat, moet je de paardenmensen zien: NIET EERLIJK !!! blablabla

Wat een lol zeg, wedstrijden rijden, het is alleen maar gekift opelkaar.

Ik rijd voor mn plezier, en niet om te laten zien hoe vreselijk goed ik wel niet ben

Ik wil niet alle wedstrijdruiters over 1 kam scheren, er zijn natuurlijk ook mensen bij die wel normaal doen en als ze eens een keer geen wp hebben het daarbij neer leggen.

Maar het grootste gros tegenwoordig gunt elkaar niets meer en staat bij het minste of geringste opmerkinkje te springen van woede, want dan kanniet en we reden zo goed en het ging super etc etc etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 13:01

Plezier staat bij mij ook bovenaan.
Vorig jaar toen ik wedstrijd reed, maar nu ik dat niet rij ook.

Verder merk ik eerder dat de pony ruiters juist zeuren dat ze niet tegen de paarden kunnen winnen en dat oneerlijk vinden omdat ze met een pony niet tegen wpn-ers op kunnen, niet andersom, wat je ook kunt vinden in de berichten op bokt.

Het niet of wel gunnen van wp's en hoe andere daarop reageren is vaak al hoe jezelf reageert.
Ik zeg zelf vaak al met een lach bij minder punten dan verwacht/gehoopt, volgende keer beter.
Dan krijg je ook altijd dat soort reacties terug.
Net als je dat je uit de ring komt en diegene die na je komt ff succes wenst.
Zo bepaal je zelf de sfeer en word het ineens veel leuker.


En het gaat er niet om of mensen wel of geen wedstrijden rijden.
Ieder zijn idee en invulling van hun paardentijd.
Het gaat om de grote mond ik rij M nivo (of wat ook) terwijl ze dat echt niet rijden.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 13:28

flair schreef:
De mensen die wedstrijden rijden zijn meestal doelgericht aan het trainen, en leren van hun fouten op wedstrijden. Zij krijgen meerdere kritieken van verschillende mensen op hun rijstijl, terwijl iemand die geen wedstrijden rijdt les krijgt van 1 bepaald persoon en dus maar 1 visie te horen krijgt.

Daardoor denk ik dat wedstrijdruiters wel sneller vooruitgang boeken dan een niet-wedstrijdruiter.


O?
Goh, ik heb nog nooit wedstrijden gereden, maar ik denk dat ik van meer mensen zinvol kommentaar naar mijn hoofd heb gekregen dan het gros van de wedstrijdruiters.
Bovendien vindt ik het kommentaar wat ik zoal op wedstrijdterreinen hoor en zie niet bijster opbouwend, dus wat je daarvan moet leren is mij een raadsel. Tel daarbij de onderlinge haat en nijd en ik geloof niet meer in het elkaar opbouwend ondersteunen. Bovendien, zie mijn onderschrift...

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 18:47

Ik ben het op dit punt Knipoog Tong uitsteken helemaal eens met Kawa. Mensen roepen zo gauw: ik rijd op ...-niveau terwijl ze nog geen wedstrijd gestart zijn. Een keer SB rijden is nog geen M-proef kunnen rijden bv. Daar komt nog wel wat meer bij kijken. Wedstrijd rijden blijft een apart vak.
Daarmee hoor je mij niet zeggen dat mensen die geen klassering hebben niet kunnen rijden, maar de bewering dat iemand op Z-niveau rijdt neem ik wel met een korreltje zout als ik persoon in kwestie nooit heb zien sturen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 19:04

Ik heb ooit M gereden, ik ben me er zeker van bewust dat het m niveau van toen niet opweegt tegen het m niveau van nu ......... maar ik ben zeker wel in de jaren meegegroeit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 21:41

Maar wat je wel vaak merkt is dat de (ex) wedstrijd rijders wel qua nivo kloppen met wat ze zeggen.
De niet wedstrijd ruiters niet, die denken wat te doen wat in het M voorkomt, maar het is gewoon helemaal geen goed uitgevoerde oefening.
Maar wedstrijd ruiters weten dat, omdat ze anders een 3 scoorde, dus dat er veel verbeterd moest worden om een wp te halen.

Ik kan met Twilight ook wel zeggen dat ik L nivo ben
Dit omdat ik een pasje probeer te wijken om haar te leren wat eenzijdige beendruk inhoud.
En ze gaat nog opzij ook.

Toch weet ik zeker dat het niet correct is uitgevoerd en niet wp waardig zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 23:14

pffffff wat een beklag. Ik heb het sloftopic ook aandachtig gelezen en ik denk dat er nu een aantal zaken behoorlijk uit zijn verband worden gerukt Verward

Volgens mij is er nl gesproken over wedstrijden als een objectieve graadmeter om vast te stellen hoe ver je bent met de africhting van je paard. De opbouw van de niveau's is een zeer logische en werkt dmv verschillende oefeningen geleidelijk naar de ultieme verzameling toe die wordt getoond in de piaffe/passage. Wanneer je de diverse stadia met succes doorloopt ontwikkeld je paard automatisch een correcte spieropbouw.

Zonder wedstrijden te rijden is het heel goed mogelijk om je paard correct af te richten. Je moet dan wel aan een aantal criteria voldoen:
- je moet een logische trainingsopbouw hebben;
- je moet bijzonder kritisch zijn t.o. je eigen prestaties en die van je paard.
Je moet in staat zijn je eigen jury te zijn en dat is niet bepaald objectief [een instructeur zou een goede spiegel moeten zijn].

Iedereen die wedstrijden rijdt moet 10 wp halen per klasse om te mogen promoveren. Dit houdt in dat je voor verschillende jury-leden en onder verschillende omstandigheden hebt moeten laten zien dat je in staat bent het gevraagde te tonen. Dat is voor mij een heel stuk objectiever dan iemand die roept: Ik rij op blablabla niveau.

het rijden van een proef is een onderdeel op zich. Wanneer je geen wedsrijden rijdt en je wilt je toch spiegelen aan anderen mbt je niveau van rijden dan zul je daar een objectief alternatief voor moeten bedenken.
[iemand een voorstel?]

Machie

Berichten: 15953
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 23:15

ik ben met mijn paard niveau loos. N pasje wijken wil ie in het bos wel doen, af en toe pasje nageven ook wel (jaja, wordt aan geoefend!) Stap, draf en galop kan ie wel. Ooit heb ik een B wedstrijdje gestart, en nee, dat ging helemaal niet zo geweldig goed. Maar om nou te zeggen dat ik belabbert rij, nee ik vind van niet. Wat mijn paard nu kan, heb ik hem allemaal zelf geleerd. Zelf ingereden, enz. enz.
Ok, we zijn wat langzamer met dingen de meeste anderen, maar we moeten allebij nog veel leren, en t gaat aardig de goeie kant op OK dan!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 23:15

Door alleen deze zin uit een complete discussie te quoten trek je deze bewering behoorlijk uit zijn verband.
Zij zijn groot en ik is... Zij zijn groot en ik is klein!

Maar goed, ook aan deze losse bewering kleeft een waarheid:
Want hoe kun je nu beweren dat je op hoog niveau rijdt als je nooit je kunsten aan anderen hebt gemeten?
Zo ken ik er nog wel een paar...

Mij kan het niets schelen of iemand wel of geen wedstrijden rijdt, van mij part durven ze niet te galopperen, of rijden liever achterstevoren met de staart als stuur.
Daarom ben je bij mij niet meer of minder.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 23:24

Ik krijg hier toch een beetje van die IDOLS beelden bij.

Mensen die de sterren van de hemel zingen [thuis in de badkamer Lachen], door Gert-Jan en Jerny in de pan worden gehakt en dan zwaar beledigd zijn omdat ze de jury in hun ogen helemaal niet nodig hebben. En die Tim had echt gelijk: die heeft een platencontract gekregen voor zijn uitvoering van My Way Haha!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 23:53

ikke schreef:
O?
Goh, ik heb nog nooit wedstrijden gereden, maar ik denk dat ik van meer mensen zinvol kommentaar naar mijn hoofd heb gekregen dan het gros van de wedstrijdruiters.
Bovendien vindt ik het kommentaar wat ik zoal op wedstrijdterreinen hoor en zie niet bijster opbouwend, dus wat je daarvan moet leren is mij een raadsel. Tel daarbij de onderlinge haat en nijd en ik geloof niet meer in het elkaar opbouwend ondersteunen. Bovendien, zie mijn onderschrift...



Dat is dus duidelijk niet mijn ervaring. Ik krijg namelijk nooit kritiek, en dat terwijl ik op een vrij drukke manege sta. En ik geloof niet dat dat is omdat ik alles goed doe.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 00:07

Het leukste blijft wel het commentaar van mensen op wedstrijden of zelfs op andere dingen, terwijl ze ze zelf niet durven te rijden.
Oftewel, see you at halt at X.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-03 09:32

He. wat fijn dat er mensen zijn, die nu inzien en kunnen accepteren dat er ook talenten zijn die zeer rijkunstig bezig zijn zonder dat dat bevestigd hoeft te worden op wedstrijden. YEAH!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 10:09

Volgens mij gaat dit topic niet over discriminatie in de paardenwereld, maar over je gelijk proberen te halen..

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-03 16:10

Lovely schreef:
Het leukste blijft wel het commentaar van mensen op wedstrijden of zelfs op andere dingen, terwijl ze ze zelf niet durven te rijden.
Oftewel, see you at halt at X.


Ik denk niet dat de groep mensen waar deze topic voor bedoeld is jou tegen zullen komen bij X.
Voor veel mensen zegt de bevestiging van het wedstrijdrijden namelijk niets, anders zouden ze wel wedstrijden gaan rijden. Dus deze groep mensen vindt dus de bevestiging bij zichzelf en bij hun paard. Behoefte om in een hokje geplaatst te worden hebben deze mensen over het algemeen niet. Zij rijden met plezier en genieten dat is voor hen genoeg.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 17:43

En wedstrijd ruiters rijden niet voor hun plezier en genieten niet?

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 18:21

Ik rijd met veel plezier en geniet juist van de wedstrijden.
dat haat en nijd gedoe zie je hier niet of ik loop met oogkleppen op en negeer het gewoon (en dan zouden andere mensen dat ook kunnen )

Ik heb het andere topic niet gevolgd maar het lijkt mij dat het er gewoon over gaat dat mensen roepen dat ze op hoog nivo rijden, je vervolgens gaat kijken en het paard net een korte zijde nagevelijk kunnen houden maar vervolgens wel met wat flink inhouden het paard in een piaff achtig huppeltje kunnen krijgen.
dat noem ik ook geen hoog nivo.
overgens deed ik het vroeger zelf ook hoor ik reed L nivo omdat ik wel eens op een manege had gewijkt Haha!
1 keer starten in de b en ik was gedegradeerd tot nivo 0.

Bij veel mensen zullen ze idd op het nivo rijden wat ze zeggen te kunnen of iig beheersen ze de oefeningen van dat nivo goed genoeg maar bij heel veel mensen is het zo dat als ze 1 keer het Z proefje uit het boekje hebben gereden, dat iemand voorlas en het leek er een beetje op, ze op Z nivo rijden.
Dan hebben we het wel over dressuurmatig rijden.

een oud stalgenootje en heel goede vriendin van mij gaat bijna L1 starten. toch rijd ze vele malen beter dan ik rijd.
Ze is alleen nooit eerder gaan starten.
dressuurmatig wil het ook nog niet altijd goed maar met moeilijke en lastige paarden rijd ze veel makkelijker en handiger weg dan ik.
wie rijd dan beter? Ik omdat ik de puntjes heb gehaald of zij ?.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 18:24

Zoals jij het zegt bedoelde ik het ook.
Jij verwoord het alleen beter als ik Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jildou1979, Mark0919 en 45 bezoekers