Help mijn paard bijt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FANYLOVER
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: UTRECHT

Help mijn paard bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 21:23

heeft iemand tips over hoe ik mijn paard het bijten afleer?En zal het veel verschil maken als ik hem laat ruinen? Verward

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 21:31

Als een paard mij bijt dan geef ik hem gewoon een tik op zijn hoofd.
Hij moet maar leren repect te hebben voor jouw, en respect moet je afdwingen.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 21:32

nee dat maakt geen verschil nou ja het zal misschien minder worden.. maar het heeft voor een groot deel te maken met opvoeding.. wanneer hij je bijt gewoon streng zijn... als je het toelaat wordt het van kwaad tot erger.. hoe ik het persoonlijk doe is 1 waarschuwing. en tweede keer een klap..
eigen schuld dikke bult..

veel succes groetjes joyce

FANYLOVER
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: UTRECHT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 21:42

Ik denk dat ik wat te lief ben voor hem!! Bij de meneer waar ik hem gekocht heb durfde hij niet te bijten,ik zal wel wat strenger moeten worden

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 21:50

Denk het ook, alstie nou bijt eerst een waarschuwing van HEY ofzoiets en bijt hij nou weer dna een tik, moet hij maar luisteren. Vaak leren ze het dan wel snel genoeg hoor

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 21:50

Streng toe spreken met je stem en anders een kleine tik tegen de neus, hij heeft jou gewoon niet te bijten.

Dit moet je wel goed en consequent aan blijven houden anders heb je er nog niets aan.

FANYLOVER
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: UTRECHT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 22:06

Nou bedankt voor de tips. Heb ik morgen wat te oefenen....fandango here i come!!!!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 22:10

Niet op zijn hoofd slaan hoor, dan kan hij kopschuw worden!!
Je kan hem "terugbijten"door een velletje in zijn hals om te draaien, dat werkt beter dan hem een klap op zijn hoofd of neus te geven. Knipoog Succes!!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 22:21

Een klein tikje? Een paard dat gericht naar mij bijt krijgt een ongelofelijke rotklap tegen z'n hals of boeg. Een paard dat naar jou bijt verklaart je de oorlog! Jou reactie moet overtuigend en hard zijn, om hem te laten merken dat hij dat nooit nooit NOOIT in z'n hoofd mag halen. Een klein beetje straffen is niet genoeg, dan helpt het niets - je moet hem echt even flink stevig terugzetten op z'n plaats. Een paard wat in een kudde een meerdere in rang bijt krijgt ook niet "eerst een waarschuwing en dan een klein tikje" maar gewoon per direct een rotschop. Soms moet je even paardentaal spreken.

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 22:43

Of terug bijten.
Dat heb ik wel vaker gedaan bij mijn hengst.
Staat hij toch heel raar en geschokt van te kijken.

Groetjes Zauber

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 22:48

of een hete aardappel rond je arm binden, en hem als het ware ''uitnodigen" om te bijten, bijt hij je arm zo draaien dat hij in de aardappel hapt en zen mon brandt, veel kans dat hij het daarmee afgeleerd is om naar gelijk wie te bijten Tong uitsteken

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 23:24

ArwenLune schreef:
Een klein tikje? Een paard dat gericht naar mij bijt krijgt een ongelofelijke rotklap tegen z'n hals of boeg. Een paard dat naar jou bijt verklaart je de oorlog! Jou reactie moet overtuigend en hard zijn, om hem te laten merken dat hij dat nooit nooit NOOIT in z'n hoofd mag halen. Een klein beetje straffen is niet genoeg, dan helpt het niets - je moet hem echt even flink stevig terugzetten op z'n plaats. Een paard wat in een kudde een meerdere in rang bijt krijgt ook niet "eerst een waarschuwing en dan een klein tikje" maar gewoon per direct een rotschop. Soms moet je even paardentaal spreken.


Hier ben ik het mee eens.
Als een paard echt bijt dan kun je wel steeds HEY roepen en iedere keer een tikje geven, maar daar mee leer je het vaak niet af.
1 keer goed slaan heeft naar mijn idee meer effect dan 100 van die tikjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 23:26

Terug bijten, mag jij een wpn-er van 180 ergens gaan bijten. Verward

Als je paard bijt of schopt geef je hem meteen een klap, waar je hem ook raken kan, zodat hij er nog 3 weken van na staat te trillen.
En van eerlijk straffeb word een paard ook niet kopschuw, dat is als je niet rechtvaardig bent.
Elk paard snapt het als je meteen een knal terug geeft op bijten.

von12
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 23:29

Ik hoop dat ik nooit in een hete aardappel hoef te bijten. Wat een idee zeg. Over diervriendelijk gesproken.
Waarom bijt hij, is misschien een betere vraag? Last van tanden? Ziet hij in jouw geen leider?
Een paard in de kudde (hoger in rang) zal idd. een klap verkopen, maar als jij niet bewezen hebt dat jij hoger in rang zou staan hoe kun je hem dan slaan. Enne respect dwing je niet af dat verdien je. En zeker niet door te meppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 23:32

Maar respect krijg je ook niet door over je heen te laten lopen Lachen

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 23:35

srr, had dubbelpost, heb ik nu gewijzigd, hoe kun je berichten van jezelf verwijderen?
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 23-11-03 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 23:35

he, dat gebruik je alleen bij paarden die bijten om te bijten he!!! gewoon omdat ze baas willen doen, en dan nog, ze zullen niet verbrand zijn dat hun mond openligt ofzo hoor, en het voordeel is, het paard is direct gestraft omdat hij stout was,en hij zal dat niet meer proberen, ik vind deze methode vriendelijker dan de methode van het paard 100 kleine tikjes te geven, iedere dag opnieuw, jaar na jaar,...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 23:36

zie je paarden in een kudde ook al met een hete aardappel lopen dan Verward
Straf het gewoon af zoals paarden dat onder elkaar ook doen, dat snappen ze tenminste

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 23:38

Ik heb ook weleens gehoord om een harde borstel in de hand te houden en als hij wil bijten die voor zijn neus te houden. Idd, zodat het niet prettig is om te bijten, zelfde principe als die aardappel. Persoonlijk, als een paard mij gericht en doelbewust bijt dan mep ik idd. En liever 1 keer goed dan 100 keer half.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 23:45

Bijten valt bij mij in de categorie "1x doen, 10x boem". Dat heeft 'ie gewoon te laten, de rotzak. Hoe denk je dat ze in de natuur een positie verkrijgen? Gaat ook niet zachtjes hoor! In vergelijking met een peut van een ander paard is een dreun van mij maar een aai.
En ik raak 'm waar ik 'm toevallig raken kan en zo hard mogelijk, meestal is dat z'n hoofd omdat dat dan mijn kant op is gekomen, niks niet kopschuw hoor. Een paar tellen later staat hij meestal alweer om aandacht te bedelen met datzelfde grote hoofd en mag ik 'm op z'n voorhoofd kriebelen, gut wat heeft 'ie het slecht...

Velletje van de hals pakken en even een flinke slag omdraaien doet het ook goed.
Had laatst geheel per ongeluk en bij toeval 'm echt goed te pakken. Hij heeft er een handje van om te happen bij het aansingelen, in de lucht mag dat best, zo prettig is het nou ook weer niet, kan ik me best wat bij voorstellen, maar van mij heeft hij af te blijven. Hij zwaaide z'n hoofd net mijn kant op toen ik mijn elleboog omhoog deed *beng* snoeihard elleboog tussen z'n neusgaten. Kon er echt niks aan doen, maar effectief dat het is gebleken! Dat was echt lik-op-stuk beleid!
Elleboog heeft er nog dagen pijn van gedaan Haha!

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 23:47

Sommige hengsten blijven happen en bijten. EĆ©ntje bij mn stage was ook zo erg, bleef maar bijten, maar die kon je ook een goeie mep verkopen en dan was hij nog niet onder de indruk.
Maar je denkt zelf al dat je te zacht voor hem bent, wordt dus idd wat strenger en misschien dat je de ene keer wel boos wordt en de andere keer niet, blijf dus ook consequent daarin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 23:48

Het idee van die hete aardappel is dat het paard zichzelf straft. Degene naar wie hij hapt moet dan ook nog proberen het paard en het bijten te negeren.
Volgens mij wordt dit alleen gebruikt bij hardnekkige bijters, waarbij niets anders lijkt te helpen.
Onze pony bijt veel minder sinds hij een ruin is, maar het bijten was niet de belangrijkste reden om hem z'n "rijbewijs" af te pakken.
Tegenwoordig is een vermaning of het opheffen van een arm genoeg om hem te herinneren aan de regel: bijten mag nooit.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 00:06

dutske schreef:
of een hete aardappel rond je arm binden, en hem als het ware ''uitnodigen" om te bijten, bijt hij je arm zo draaien dat hij in de aardappel hapt en zen mon brandt, veel kans dat hij het daarmee afgeleerd is om naar gelijk wie te bijten Tong uitsteken

Jij hebt ook de boeken van Alex Ramsey gelezen Knipoog

NOOIT op zijn hoofd slaan. Paarden straffen elkaar ook niet op het hoofd maar op de schouder of lage hals.
Als je daar aan begint dan zal je paard echt kopschuw worden.

Hoe oud is je paard?

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 00:40

hahaha ja diehete aardappel ken ik ook uit de boeken van alex ramsey

en verder kan ik me helemaal aansluiten met lik op stuk beleid van magreet. Ik heb zelf ook uit een reflex een keer die elleboog tegen zijn kaak gehad. was niet leuk maar wel effectief. soms dreigt ze wel maar ik hoef nu alleen maar te kijken en te zeggen eeehhh en ze doet al niks meer Lachen poepie eerste plank dan.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 10:12

Bijten is meestal een dominantieprobleem. De hengst heeft op dat moment er moeite mee dat jij hem domineert. Probeer hem wat meer de baas te zijn in de omgang, hij moet jou accepteren als leider.
Tegen bijten zie ik maar 1 oplossing, een dreun verkopen icm een stemverheffing.

Okki heeft ook soms wel eens een terugval, zelfs al neigt hij maar tot bijten, dan krijgt hij al een tik. Hij weet gelijk dat hij fout zit en dan is het ook klaar.