Wanneer gebruik je het solarium?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Wanneer gebruik je het solarium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-03 12:30

Wij hebben een solarium op stal en eigenlijk maakte ik daar eerst geen gebruik van.
Pas een keer geprobeerd toen hij natgeregend was en sindsdien bevalt het me eigenlijk prima en staat Fitz er wel vaker onder.
Maar wanneer gebruiken jullie het solarium? Alleen als je paard natgeregend is of gewassen of ook gewoon na het rijden?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 12:57

Als we Magic in de winter een keer wassen (omdat ze te vies is om aan te pakken Haha! ) dan zetten we haar wel eens onder het solarium.

Normaal gesproken eigenlijk verder niet, maar nu ze last van haar rug heeft wel regelmatig.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 13:01

Leuke vraag Lachen. Wij hebben ook een solarium op stal, waar ik eigenlijk geen gebruik van maak.

Lijkt me idd dat bij het voor een erg natgeregend paard best wel lekker is.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 13:10

Wij hebben ook een solarium. Ik sta nu 1.5 jaar op deze stal, en van de week heb ik hem voor het eerst echt gebruikt. Ik had Jamaica gereden, en die was best nat (combi regen/zweet) en ik was mijn zweetdeken vergeten, aangezien ik die gewassen had.
Jamaica stond er heerlijk onder te duffen Haha!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 13:35

In Belgiƫ moesten we de paarden eronder zetten bij het poetsen (als de dekens afgingen dus als ze uit stal kwamen) en na het rijden. Maar die waren ook geschoren of heel dun in de vacht.

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 14:10

iedere dag na het rijden( alleen in de winter natuurlijk), en als ie gewassen is. ik ben er i.i.g erg blij mee. *LOL*

http://62.194.152.26/fotoserver/fotos/3503.jpg
vandaag is mijn roxie z1 geworden.30-05-2004

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 14:41

Na het rijden vooral.

Qerty
Berichten: 2011
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 14:49

In het najaar en de winter. Als de paarden na het rijden erg bezweet zijn.

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 14:55

Na het rijden/longeren. Ideaal. Lekker paard afspoelen en onder het solarium parkeren. Wou dat ik er zelf ook een had op stal maar dat is me te kostbaar. De mijne moet het doen met een bos stro waar ie mee wordt drooggewreven.... (zielig paard)

Linde

Berichten: 88
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 15:47

Ik had een paard met een flinke wintervacht, maar net zoveel dat scheren ook weer niet nodig was. Als ik normaal reed (ik rij over het algemeen zeg maar recreatief dressuur) ging het prima. Maar een keer in de week had ik springles, en dan kreeg ie het goed in zn bol (vond ie prachtig!) en dan was ie na een uurtje les helemaal nat. En dan ging ie dus onder het solarium. Vond ie heerlijk!

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 15:50

Na het wassen en vaak na het rijden. Ik vind het altijd super handig, ik kan fijn alles opruimen ed, ae sammetje staat lekker warm en droog te worden!

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 17:58

Sydney staat tegenwoordig regelmatig onder het solarium. Als het geregend heeft is het ideaal om je paard snel te laten drogen. En als ze flink gezweten heeft met rijden.
De laatste paar dagen is het vrij warm voor de tijd van het jaar en zweet Sydney ook snel, dan is zo'n solarium wel erg handig.

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 18:05

* stond er na het rijden altijd een tijd onder. Hij was namelijk niet geschoren en zat dik in z'n vacht, waardoor hij na het rijden steeds zeik nat was.
2 weken terug is hij toch geschoren en staat hij er dus niet veel meer onder.
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 28-03-22 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 18:27

wij hebben ook een solarium, maar ik heb hem tot nu toe nog niet gebruikt. Als het echt kouder wordt, en als claudina bezweet is, dan wil ik het zeker gebruiken!! Is superhandig, en goed voor de spieren!!

Millenium
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 19:11

wij hebben er 2 op stal er ze worden aller bei volop gebruikt

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 19:47

Weet iemand of je ze ook ergens tweedehands kunt krijgen en zo ja waar en wat is ongeveer een redelijke prijs?
Wij zijn nog op zoek naar zo'n handig ding.

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 19:50

Voor als het koud is en dan als je gewassen hebt of gereden

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Marcha

Berichten: 1090
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 21:34

Als ze zeiknat uit de wei komen en als ze echt heel erg gezweten hebben na het rijden.
En als het koud is is het heel lekker om er zelf ff bij te gaan staan.

Enjoy (Maestro x Farrington x Ferro) B+10 / L1+11 / L2+7 :-)

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 22:01

Op mijn vorige stal gebruikte ik het als ik mijn paard net had gewassen. Vorige winter heb ik een paar keer 's avonds in Lunteren (op de Top's Ranch) gelest en moest daarna nog 1 1/2 rijden met de trailer door de kou. Dan zette ik mijn paard bezweet en al onder het solarium. Ze stond dan heerlijk te soezen. Als ze dan droog was, pakte ik haar lekker warm in en gingen we naar huis. Als ze daar geen solarium hadden gehad, had ik lekker twee uur kunnen wachten tot mijn paard een beetje droog was! Ik vind het echt superdingen!

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 22:36

Afentoe na het rijden, als ik hem was gaat hij daarna wel lekker onder.

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 22:29

Ik nooit, want ik heb er geen Knipoog

Waar ze hem wel hebben en ik hem dus wel gebruik na het rijden en wassen(eigenlijk alleen in de winter) Net als de meeste mensen denk ik Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-03 22:32

Ik vroeg me af of het niet slecht is voor een paard om hem in het solarium te laten drogen na het rijden omdat je je paard wel erg verwent zo.
Zou hij niet bevattelijker worden voor verkoudheid als je hem iedere dag op deze manier laat drogen?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 22:38

geen idee, maar als je er zes achter elkaar moet rijden/longeren is het erg makkelijk om er een af te spuiten, onder het solarium te zetten en dan de volgende te rijden

En volgens mij zijn ze niet vaker ziek hoor Verward Maar ik ben geen deskundige op dat gebied

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 22:54

Fitzroy schreef:
Ik vroeg me af of het niet slecht is voor een paard om hem in het solarium te laten drogen na het rijden omdat je je paard wel erg verwent zo.
Zou hij niet bevattelijker worden voor verkoudheid als je hem iedere dag op deze manier laat drogen?


Dat lijkt me niet. Ze drogen sneller. Maar dat lijkt me alleen maar een voordeel. Weerstand bouw je niet op door je paard langer nat te laten staan. Ik ga zelf ook niet met nat haar naar buiten als het buiten koud is. Gebruik dan toch liever een fohn i.p.v. een verkoudheid op te lopen.

Maar ben evenmin een deskundige op dat gebied. Lachen


zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 23:20

Net als mijn voorganger, lijkt me niet dat Fitz een mindere weerstand zou kunnen krijgen onder het solarium. Pablo staat er ook regelmatig onder. Nu om lekker op temperatuur te blijven na het werken, lekker voor zijn lijf. Hij vindt het ook meestal erg lekker (behalve als die nodig moet plassen.....). Vorig winter juist veel gebruikt tijdens zijn rugproblemen wat zeker hielp, zette hem er toen zelfs onder voor het rijden, dan waren zijn spieren lekker warm. Nat op stal zetten lijkt mij ook slechter voor je paard dan lekker onder een warme zonnebank.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12, OmgiliBot en 126 bezoekers