dan toch maar gesprongen met slof

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

dan toch maar gesprongen met slof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 22:27

van mijn instructeur moet cambol meer vanuit de schoft springen(basculeren)en zich ronder maken bover de sprong, en dan moest ik een paar keer met slof springen van hem.

Nu ben ik absoluut geen slof voorstander en rijd er ook vrijwel nooit mee, dus heb ik heb gevraagt of ik dan niet met een vaste martinggaal(ringetjes door de neusriem inplaats van de teugels)mocht springen of met een elastiekje, maar dat was veel te gevaarlijk en te slecht voor de rug van het paard dus heb ik toch maar gesprongen met slof.

ik had de volgende hindernis opstelling gemaakt:
-balk 2.50m er tussen kruisje- 2.50m er tussen balk- 2.50m tussen weer een balk- dan 2.50m tussen hekje-2.50m tussen balk- en 2.50m er tussen oxer

dat is goed voor zijn ruggebruik,
eerst had ik dus even half uur losgereden toen de slof eraan(wel door keelriem gehaald zodat ie er niet insprong)toen een paar losse kruisjes genomen, ging prima en toen over de hele reeks heen.
hij had het er eerst wel moeilijk mee maar later nam ie alles heel soepel en makkelijk zelfs toen de hindernissen op 1m stonden sprong ie alles netjes.

- ik had de slof er niet stak aan ofzo en ging natuurlijk wel met mijn handen mee na voren- maar mij maakte zich al super netjes rond boven de sprong

en 3 dagen later in de les, zonder gesprongen en hij sprong super!!
super netjes rond boven de sprong en bracht zijn hals op de goeie manier na beneden OK dan! echt een heel verschil!!

highlight

Berichten: 143
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 22:32

mooi toch! succes er verder mee!

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 22:44

Ik zou toch niet durven te springen met een slof.
De jumpingstal waar ik gereden heb daar heb ik ooit eens een paard dat over een kruisje sprong met zijn been in de slof zien geraken tijdens het springen, vansinds heb ik het daar helemaal niet meer op.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 22:47

Lientje schreef:
Ik zou toch niet durven te springen met een slof.
De jumpingstal waar ik gereden heb daar heb ik ooit eens een paard dat over een kruisje sprong met zijn been in de slof zien geraken tijdens het springen, vansinds heb ik het daar helemaal niet meer op.


ja daarom had ik de slof door de keelriem gedaan, kan ie er onmogelijk inspringen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 22:52

Bij paarden die zo getraind worden, zie je dat het basculeren nep is.
Die haal je er in het parcours zo uit.

Ze weten na een tijdje precies wanner de slof hun naar beneden haalt.
Zonder slof zie je ze dan niet over de rug springen, maar ineens een hoofd raar naar beneden brengen.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 22:56

runningkawa schreef:
Bij paarden die zo getraind worden, zie je dat het basculeren nep is.
Die haal je er in het parcours zo uit.

Ze weten na een tijdje precies wanner de slof hun naar beneden haalt.
Zonder slof zie je ze dan niet over de rug springen, maar ineens een hoofd raar naar beneden brengen.



maar voor 1x om hem de aanleiding ertoe te geven is toch niet erg?
want zijn rug word wel echt bol, maar mijn instructeur zegt het, dus ik denk dat hij wel gelijk heeft Slim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 23:04

Voor een paar keer niet nee, dan is het misschien net ff wegwijs maken dat het zo ook kan.
Maar er zijn ook mensen die het veel vaker doen en die paarden vis je erzo uit.
Want van nature springt elk paard anders en het dwingen van het goed basculeren geeft dan eerder problemen dan wanneer je dat niet doet.
En door dat die paarden van nature niet die aanleg hebben, kunnen ze het niet, dus doen ze hun hoofd wel naar beneden, maar springen ze niet soepel door het lijf.
Is verder algemeen bedoeld hoor Lachen

Taruta
Berichten: 488
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: noordhoek in zuid-afrika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 14:34

nou ik zou nooit never met een slof springen!! en nog eens
je kant springen heus wel zonder slof goed krijgen denk ik!!! Scheve mond
als je maar goed oevent en vol houd!

en ik ben het eens met runningkwa!!

Bucaphalus
Berichten: 6
Geregistreerd: 24-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 14:41

Je slof 2 cm te kort en je paard gaat over-de-kop!!!

Als je eigen instructeur geen andere manier weet, is het misschien verstandig om een andere instructeur om advies te vragen?!

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 14:57

Bucaphalus schreef:
Je slof 2 cm te kort en je paard gaat over-de-kop!!!

Als je eigen instructeur geen andere manier weet, is het misschien verstandig om een andere instructeur om advies te vragen?!


ik weet wel wat ik doe hoor rustig maar Knipoog
het is jammer dat ik geen foto's heb maar als je ziet hoe ik mijn paard rijd met slof zou je wel gerusteld zijn hoor

en ik heb een hele goede instructeur die overal een hele zachte manier voor heeft, en dit was net wat kawa zei: even wegwijs maken dat hij het ook zo kan, want nu springt ie super, niet zo slordig meer

maar verder raad ik het mensen niet aan hoor, want idd als je er niet mee om kan gaan kan je je paard zow stuk rijden...

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 15:07

met slof springen kan af en toe best wel... als je het maar niet te hoog maakt.
welke instructeur heb je dan als ik vragen mag?

becca
Berichten: 113
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 15:58

Hoi! Toch nog ergens een sloftopic.Ik zou zelf inderdaad niet met slof durven springen.Wel rijd ik hem vaak los met slof voor het springen,omdat mijn paard springen zo leuk vind dat hij alleen nog maar met z'n kop omhoog staart erop en de pas er in door de baan gaat.Bij een 1.74m grote gelder is een beetje hulp dan snel welkom. Bij het springen haal ik hem er dan af.Ik heb dan het uiteinde van mijn slof losgemaakt als ik hem los rijd.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 21:17

LiSSy schreef:
met slof springen kan af en toe best wel... als je het maar niet te hoog maakt.
welke instructeur heb je dan als ik vragen mag?


Ruben Rouwler(of hoe je t ook schrijft)
hij heeft een eigen manege en rijd start zelf met een aantal paarden in t springen