Pony aan huis, hoe zit dat juridisch?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Pony aan huis, hoe zit dat juridisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 19:41

Officieel is een shetlandpony een huisdier bij mijn weten. Nu dubben we erover om een stal te maken in de oude varkensstal aan ons huis. Deze stal is helemaal inpandig te bereiken en staat vast aan het huis.

In hoeverre zal ik hier een vergunning voor nodig hebben? Of kan ik gewoon een box maken. De schuur is officieel een varkensstal, dus gebruikt voor vee. Maar als een shet een huisdier is, lijkt het me zowiezo wel mogen.

Wie weet hier meer van en kan mij op korte termijn meer info geven?

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 19:45

Naar mijn idee kan je in een oude varkensstal, waar al belasting voor betaald word gewoon een box plaatsen.

Verder weet ik er ook helemaal niets van, maar misschien kun je morgen eens je gemeente bellen voor meer informatie.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 19:47

Fairie schreef:
Verder weet ik er ook helemaal niets van, maar misschien kun je morgen eens je gemeente bellen voor meer informatie.


Ik wil liever geen slapende honden wakker maken door de gemeente te bellen. Haha!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 19:50

Buitenzorg"]
[quote="Fairie schreef:
Verder weet ik er ook helemaal niets van, maar misschien kun je morgen eens je gemeente bellen voor meer informatie.

Ik wil liever geen slapende honden wakker maken door de gemeente te bellen. Haha!
[/quote]
Tja dat kan natuurlijk ook Knipoog
Maar wanneer het dadelijk niet mag, en jij doet het toch en buurman lief tipt de gemeente ben je er ook aan Knipoog

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 19:50

je kunt idd beter niet bellen
als de varkensschuur leeg staat, heb je groot kans dat de hinderwet vergunning er vanaf is, dan mag je geen grootvee meer houden (op grote schaal) zonder iets aan te vragen mag je in mijn gemeente 3 paarden hobbymatig houden , aanpassingen in de schuur hoef je zowiezo niet aan te vragen volgensmij
jij mag gewoon je paardje houden hoor, zolang de buurt niet klaagt over stank of herrie, zul je wat dat betrefd geen problemen tegen komen hoor.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 20:04

Wat Crossmonster zegt, klinkt idd erg logisch....
Zelf kan ik hier eigenlijk vrij weinig over zeggen, heb hier dus echt totáál geen verstand van Knipoog

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 20:49

Wij mogen hier ook drie paarden houden, dan is het nl hobbymatig. En een box mag je volgens mij gewoon in een bestaande stal bouwen

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 21:14

een gezin hier in het dorp heeft normaal gesproken hun new forest en hun shetlander in een soort zelfgebouwd stalletje in de achtertuin staan. Ik denk dat de tuin 15 meter lang is en er is verder geen gras voor ze of wat dan ook.
Naast hun blijkt een van de wethouders van de gemeente te wonen, ze hebben nog nooit klachten gehad volgens mij (wat ik me niet kan voorstellen maar goed)

saxtrail
Berichten: 103
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 22:00

helaas mag je van de wet geen pony in je achtertuin stallen! zelfs een geit of een schaap telt niet als huisdier. ook heb je een oud varkensstalletje dan geeft je dit nog geen rechten omdat de wet enige jaren terug is verandert. kennissen van ons moesten binnen een week hun pony uit de achtertuin verwijderen anders hadden ze 100 euro boete per dag moeten betalen. ze hebben een advocaat in handen genomen maar dit heeft ook niet geholpen. dus je haalt je alleen maar problemen op je nek.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 22:02

saxtrail schreef:
helaas mag je van de wet geen pony in je achtertuin stallen! zelfs een geit of een schaap telt niet als huisdier. ook heb je een oud varkensstalletje dan geeft je dit nog geen rechten omdat de wet enige jaren terug is verandert. kennissen van ons moesten binnen een week hun pony uit de achtertuin verwijderen anders hadden ze 100 euro boete per dag moeten betalen. ze hebben een advocaat in handen genomen maar dit heeft ook niet geholpen. dus je haalt je alleen maar problemen op je nek.


Het gaat hier niet om een oud varkenstalleTJE Haha! Het is een complete schuur van ik denk 4 bij 5. Haha!
Welke wet bedoel jij?

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 22:15

Bij ons staan de pony's met stallen in de schaapskooi, ook niks aangevraagd hoor!Niemand die r last van heeft, kan me ook niet voorstellen dat t niet mag.(En onze schaapskooi is 14x8,5m volgens mij heeft de grote er ook niks mee te maken)En bij ons nieuwe huis komen ze in een koeienschuur en dat mag ook gewoon.
De bak hebben we ook geen vergunning voor, t hek staat rechtop, dus je kan ook gewoon zeggen dat t een heining is.

saxtrail
Berichten: 103
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 22:19

geen idee hoe deze wet heet. het gaat ook niet om de afmeting van de stal, maar je mag gewoon alleen huisdieren aan huis houden en ponys horen hier niet bij. je moet dus landbouwgrond hebben om paarden,geiten en en en te stallen.
bel de gemeente maar, ik weet zeker dat deze wet er is.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 00:05

Geen slapende honden wakker maken en gewoon doen.....ik neem aan dat je niet in een rijtjeshuis woont want dan lijkt me dat de buurt flipt(en terecht).
Ik woon in het buitengebied en heb niets aangevraagd en mijn Tinker woont onder de carport en loopt in het bos....geen haan die er naar kraait

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 00:34

Kan je niet even een vriend/bekende die aan de andere kant van het dorp woont naar de gemeente laten bellen met die vraag ??
Het lijkt me aardig balen als je Ies thuis hebt staan en jullie er door in de problemen komen, zodat ze weer weg moet Verdrietig !

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 01:57

saxtrail schreef:
helaas mag je van de wet geen pony in je achtertuin stallen! zelfs een geit of een schaap telt niet als huisdier. ook heb je een oud varkensstalletje dan geeft je dit nog geen rechten omdat de wet enige jaren terug is verandert. kennissen van ons moesten binnen een week hun pony uit de achtertuin verwijderen anders hadden ze 100 euro boete per dag moeten betalen. ze hebben een advocaat in handen genomen maar dit heeft ook niet geholpen. dus je haalt je alleen maar problemen op je nek.



schapen en geiten mogen ook gewoon gehouden worden, schapen worden onder de 10 als hobbymatig gezien , dus ook geen vergunningen nodig!
je kunt ook evt een aanliggende gemeente bellen, dat zal niet zo heel erg veel schelen
als je lastige buren hebt dan zijn die degene die roet int eten gooien,de gemeente uit zichzelf echt niet zomaar hoor

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 08:54

Het gaat mij idd vooral om de buren. Er hebben eerder paarden aan huis gestaan, en daar is vreselijke ophef over geweest. Ik weet wie toen de dwarsligger was, ik stap straks even op hem af (wij gaan er redelijk goed mee om).
Maar ik ga het toch via de offciele weg doen, zoals Sterre zegt, straks is alles klaar, staat Ies hier en MOET ze weg en dan zit ik echt met mijn handen in het haar.
Als ik het niet rond krijg gaan we op zoek naar een goed tehuis, want ze is in eerste instantie verkocht omdat we geen plaatsje hadden en om 2 ponys elk op een andere plek te hebben is ook niks....

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 11:12

Je zit met binnen de bebouwde om en buiten de bebouwde kom
Verder met het bestemmingsplan (dit is op te vragen bij de gemeente)
Is dit bestemmingsplan agrarisch dan wordt hte al een stuk simpeler.

Indien je van een gebouw niet het doel veranderd: varkensstal = al een stal, zal dit op zich weinig problemen opleveren.

Het fijne van hobbydieren is dat er geen wettelijke definitie van het soort cq rassen word weergegeven, wel een definite van hobbydierhouder.....
samenvatting: houder van dieren niet bedrijfsmatig (vervelende weer is in het geval bijv. geiten en de I&R regels, dat je dan wel een UBN (Uniek Bedrijfs Nummer) krijgt.

Binnen de bebouwde kom mag je eigenlijk geen paardenstal bouwen of paarden houden.... echter indien de buurt geen bezwaar heeft, je geen overlast veroorzaakt etc dan is het geen probleem.

(leuk pressie middel dat een kennis heeft gebruikt: stal aangevraagd voor een pony, buren hadden bezwaar. Hij gaat netjes praten met de buren en verteld ze dat ze echt geen hinder zullen ondervinden, toen er toch nog bezwaren bleven heeft hij ze voor de keuze gesteld: of een paardestal of 10 honden, in in het geval van een paardenstal een (soort) proeftijd als er toch overlast zou blijken.....

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 12:28

Ik ga het idd gewoon via de officiele weg doen, het is nl. "verboden om binnen de bebouwde kom zonder ontheffing kleinvee te houden."
Een shet valt in dit geval onder de noemer kleinvee (APV). Het verzoek tot ontheffing gaat straks op de bus, ik hoop dat het allemaal gaat lukken dan staat Ies straks gewoon aan huis.

Ik wil idd niet het risico lopen dat ik het zonder ontheffing doe en er 1 gaat klagen dat ik Ies dan op stel en sprong moet weghalen.