goede tip gevraagd , paard vangen in donker in het

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

goede tip gevraagd , paard vangen in donker in het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 22:01

Ik heb op het moment dus het probleem dat mijn paard maar eens heeft besloten dat ik hem niet ga vangen .
Hij heeft dit weleens eerder gehad , maar dan kreeg ik hem meestal uiteindelijk wel .
Maar het punt is nu dat hij met 7 anderen in het land staat , dus snoepjes zijn geen optie ( er zijn er twee bij die ruiken ze al van een kilometer afstand , en ze gaan dan ook niet meer bij je weg )
Laten lopen tot hij er flauw van is werkt ook niet , hij jut de anderen helemaal op .
En als hij dan bij me komt , doet hij zijn hoofd omhoog en rent gauw weg .
Als ik de kans krijg doe ik het halstertouw om zijn neus en dan kan ik zo het halster om doen , alleen het is vrij donker , en ik zie dus niet goed hoe het halster zit en dan heeft hij hem half in zijn mond , en tegen de tijd dat ik het halster los heb rent hij alweer hard weg .
Ik moet dit veel alleen doen , met zijn tweeen wil het nog wel , dan kan 1 hem vasthouden en de ander he halster omdoen , maar er kan niet steeds iemand mee.
En ik vind het ook te gek dat er iemand mee moet omdat ik anders mijn paard niet kan krijgen .
Hij zit overduidelijk een spelletje te spelen .
Ik hoop van harte dat iemand hier een praktische en handige tip heeft .

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 23:01

Voor het vangen weet ik niks, maar wanneer je je paard eenmaal te pakken hebt, heb je je handen vrij en heb je licht, wanneer je een hoofdlamp op hebt.

nappie29

Berichten: 236
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 23:08

ken je nie als je het halstertouw om ze nek heb er een halster van maken.
van het touw dan, en dan zo meenemen.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 23:14

1) laat het halster aan in de wei
2) als hij bij je komt sla het halstertiouw om zen nek en schuif dat tot achter zen oren, en hou het strak vast, doe zen halster aan en klik het touw eraan vast

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-03 10:42

het halster omlaten doe ik liever niet , ze gaan er altijd aan lopen trekken en dat vind ik en beetje eng ., maar achter zijn oren langs kan ik nog wleens proberen .

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 11:41

Ik ken ook iemand met dit probleem, die hield het halster om en liet er zelfs een kort touw aan bungelen. Dat laatste vind ik zelf wel een beetje eng, je paard kan er ook op gaan staan natuurlijk...

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 13:55

Bij ons hebben ze allemaal vaak een halster om in het land. Neem een emmer met brokjes mee en dan komt het wel goed is mijn ervaring. Ookal houdt hij zich eerst afwezig, geef alle andere paarden WEL brokjes en hij kan zijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en komt vanzelf. En dan moet je dit niet alleen doen wanneer je hem nodig hebt en mee wilt nemen, maar ook gewoon eens, ga ze wat lekkers geven en ga weer weg. 90% kans dat hij voortaan erg snel komt!

Succes!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 14:52

Wat Carlaa zegt werkt idd meestal wel. Ik hoef maar een kick te geven en ze staan bij de dam. Als ze probleempjes hebben trouwens ook bv. losse dekensingel of scheef halster. Mijn paarden hebben wel door dat ik ze er dan toch niet uithaal en ik het probleem wel even verhelp. Merrie overdrijft nogal door ook nog uitvoerig met de neus de losse dekensingel aan te wijzen... (de wijsneus)

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 14:56

annegti schreef:
Wat Carlaa zegt werkt idd meestal wel. Ik hoef maar een kick te geven en ze staan bij de dam. Als ze probleempjes hebben trouwens ook bv. losse dekensingel of scheef halster. Mijn paarden hebben wel door dat ik ze er dan toch niet uithaal en ik het probleem wel even verhelp. Merrie overdrijft nogal door ook nog uitvoerig met de neus de losse dekensingel aan te wijzen... (de wijsneus)


Haha, eentje die even helpt! Lachen zeg!
Maar ja, ik hoef het hoekje maar om te komen en een keer te roepen en (meestal) komen ze er allemaal aan. We hebben ze in groepjes staan en het is altijd handig als je er een enter of twenter bij in hebt staan aangezien die vol vertrouwen en nieuwsgierigheid aan komen huppelen. De rest volgt dan vanzelf... OK dan!

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-03 17:49

ik ben al eens met snoepjes het land in gelopen , maar asl je dan 7 paarden om je heen hebt en die willen allemaal graag wat , krijgen ze onderling wat mot , en daar sta ik niet zo fijn tussen .
Ik kan hem ook wel aaien enzo , maar zo gauw ik hem vast wil pakken rent hij snel weg .

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 19:19

Ik laat mijn paarden wel de halsters om in de wei. Maar ik heb speciaal daarvoor leren halsters, die gaan makkelijker kapot als er iets is!

Ik vind dat ook een fijne gedachte dat als ze op 1 of andere manier uitbreken, je ze dan makkelijker kunt pakken.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 15:46

Haal je hem ook uit het land als je niet gaat rijden? Soms wil het helpen als je hem er even uit haalt en iets leuks gaat doen of eruit iets lekkers en dan terugzetten. Je kan ook een afspraak met hem maken dat hij als je het land uitkomt, altijd gelijk wat lekkers krijgt. Hij kan het vangen dan leren associƫren met wat lekkers. Suc6

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 18:03

ik doe op het moment alleen maar grondwerk met hem , dus aan het rijden ligt het niet , elke keer wat lekkers als hij eruit komt heb ik ook al aan zitten denken , ga dat maar eens proberen

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 22:04

wat bedoel je dat ze aan het halster lopen trekken?
ben niet eht mee
maar met zon leren halsrter kan er niet veel mis gaan hoor, als er iets gebeurt met een goede ruk eraan en hij breekt, dusseuh