Tot hoelang kun je rijden op een drachtige pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 13:41

ik geloof dat je tot de 9 de maand (uiteraard rustig) kunt door rijden. dus niet meer springen ed.

maar zeker weten doe ik het niet;


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 13:54

Ik ken mensen die tot een paar dagen voor de bevalling rustig doorgereden hebben, zonder problemen voor merrie of veulen. Gewoon rustig naar buiten, stappen, alleen draven als je paard zelf aan geeft dat ze dat nog wel wil, niet naar voren schoppen. Niet doordrukken als ze niet wil. Galopperen is wat teveel van het goede. Het is tenslotte wel haar eigen gewicht, plus de ruiter, plus een veulen dat ze mee moeten sjouwen, dus rustig aan doen, ze hebben het al zwaar genoeg! Ook een drachtige merrie moet beweging hebben en niet iedereen heeft nou eenmaal de beschikking over weidegang.

Nulla tenaci invia est via

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 14:01

Ik ga helemaal mee met Margreet, maar ik ken bijvoorbeeld ook een merrie, waarvan ze niet wisten dat ze drachtig was. 3 dagen voor de bevalling heeft die merrie nog een L (of M) springparcours gereden.
Veulen is helemaal gezond ter wereld gekomen. Hiermee wil ik niet zeggen dat dit goed is (want dat is het niet). Maar het kan dus wel.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 14:10

Ik heb zelf een tijd van 1 maand voor de uitgrekende datum tot 1 maand nadat het veulen geboren is.
Rustig stappen is prima voor het veulen en de dragende merrie.

Groetjes Anke

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 16:03

hoe ik het bij Jeltje deed:
ik stopte 2 weken voor ze uitgerekent was, ik reed uiteraard nog maar 1x per week en maar een half uurtje/20 minuutjes en alleen stap en af en toe draf de laatste week (voor de 2 weken vakantie begonnen), toen dus 2 weken voordat ze uitgerekent was op rust, 2 weken nadat het veulen geborenw as ging ike r weer op, rustig opbouwen, dus ik begon weer met elke week 1x wat stappen en draven. Na 3 weken reed ikw eer vollop mee in de les en toen het veulen bijna 2 maand was reed ik weer 2x per wek op dr.

compagnon
Berichten: 140
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Ter idzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 17:15

ik ken ook een die rijd gewoon elke dag nou bijna elke dag nog op haar merrie en als de merrie bevalt op die dag dan stapt ze de volgende dag er weer op ik weet niet of dit wel juist is maar volgens mij kan het geen kwaad!

"Men kan niet verwachten dat een paard zo mooi is en zo hoog mogelijk zal springen, als het met doornige braamstruiken geslagen word."

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 17:25

Je kunt doorrijden tot de laatste dag voor de geboorte en na de geboorte moet je even geduld hebben en kun je daarna weer rustig beginnen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 18:06

Wij doen het op stal meestal zo niet springen met de drachtige merrie's gewoon uit voorzorg en tot een uur voor de bevalling egwoon rijden. de laatste maand niet meer in de bak (bij 1 merrie de laatste 2 mnd die wordt zo dik)
en de laatste maand zonder zadel naar buiten alleen stap en draf. Zo heb ik al een paar keer gehad dat ik 'm op stal zette en een paar uur later lag er een veulen naast.
Hoe beter ze in conditie zijn hoe makkelijker een bevalling gaat.
meestal krijgen ze 2 weken na de bevalling rust maar beginnen we vanaf dag 1 met even de merrie van het veulen af te halen. Er zijn 2 merrie waarbij we er dan opgaan anders heb je zo'n merrie in je nek maar dat stelt dus niets voor : veulen op stal en een rondje over het erf

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 19:59

Ja dat lijkt me wel,maar dan moet je in de bak gaan rijden,rustig opbouwen.En zodra het veulen weg is gewoon weer normaal gaan rijden,

*even offtopic* Schijnheilig waarom vraag je dit Verward

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 21:07

dat verschilt. sommige merries kun je nog op galoperen en andere niet.. de laatste paar weken heb ik het over
en springen is ook niet zo heel goed idee

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 21:07

dat verschilt. sommige merries kun je nog op galoperen en andere niet.. de laatste paar weken heb ik het over
en springen is ook niet zo heel goed idee

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 13:13

Mijn merrie is tot 1,5 week van te voren nog gereden en na de geboorte heeft ze twee weken niet hoeven werken, lekker een beetje met veulen laten lummelen.

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 14:30

Ik mocht van de eigenaar van mijn verzorgpaard gewoon rustig doorrijden, Hun zijn van mening dat een paard in een goede conditie makkelijker veult dat een paard die in de wei te dik staat te worden (dan wordt het veulen ook dikker). Natuurlijk niet overdrijven en opletten dat het zadel blijft passen. Na de geboorte heeft het lichaam wel een week of 2 nodig voor je er weer op kunt.

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 15:24

Je kan gewoon doorrijden totdat het veulen geboren wordt. Op het laatst gaat het natuurlijk niet zo soepel meer en mag je ook niet al te zwaar meer trainen.

Groetjes, Danielle Party!!

Belker

Berichten: 15293
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 20:26

Leuk om te lezen. Ik rijdt nu ook een drachtige merrie maar die blijf ik doorrijden tot ze aangeeft dat ze zelf niet meer wil. Moet ik wel zeggen dat ik haar voordat ze uitgerekend is weer bij de eigenaren aflever. Ik weet niet hoelang van te voren dat zal zijn. Is afhankelijk van wat ze aangeeft en hoe het gaat, lichamelijk en met het rijden. Deze merrie is nu 7 en pas 10 weken onder het zadel. Ik heb wel het geluk dat ik direct het bos in kan. Ik zal op het laatst wel dagelijks het bos ingaan.


Chucky
Berichten: 179
Geregistreerd: 23-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 18:10

Ik reed mijn merrie ook tot 1 dag voor de geboorte.
Wat????
De dag dat het veulen geboren werd heb ik hem nog een beetje gestapt en gedraaft!!! Party!!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 13:30

Hangt helemaal van de pony af. Ik ken iemand die een springles had met haar pony en een paar uur later moest de pony bevallen (maar zij wist niet dat de pony drachtig was). Met Jur heb ik tot 1,5 maand van te voren doorgereden, want toen werd het heel warm en Jur was extreem dik en anders vond ik het zo sneu. Maar wel veel beweging geven.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction, Ubermetrics en 135 bezoekers