Wanneer gebruiken jullie precies je zweetdeken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Wanneer gebruiken jullie precies je zweetdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-03 20:49

Eldien staat onder een 370 grams dek, en is niet geschoren. Ze heeft dus wel een wintervachtje. Als ik haar rijd, gooi ik bij het losstappen de fleecedeken over dr kont, en als ik ga uitstappen idemdito. als ze dan nog nat is als ze op stal gaat laat ik r drogen onder dr fleecy.
Ken ook mensen die de deken pas opgooien als ze op stal gaan.
Hoe doen jullie dat? Lachen

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 20:54

mickey is nu nog niet geschoren,maar vanaf maandag wel Haha!
ze staat nu onder een 200/300 grams deken van br.
maar nadat ze geschoren is houd ze die gewoon op.

nadat ik mickey heb opgezadeld gooi ik dus de zweetdeken erover heen,die laat ik dan met losstappen aan een lange teugel nog op,en haal ik hem eraf en pak ik haar op.
na het rijden gooi ik hem weer op,en als ze afgezadeld is laat ik hem nog even opliggen,meestal poets ik haar dan nog enzo en voordat ik haar op stal zet doe ik hem af,tenzij ze nog nat is.
na het rijden ligt die nooit langer als een half uur op.

als ze straks (maandag) geschoren is dan laat ik hem met inrijden even wat langer opliggen,vooral in de winter.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 20:56

Op dit moment gooi ik de deken pas op als ik klaar ben met rijden (afstappen, snel zadel eraf, zweetdeken erop). Mocht het nog kouder worden dan zal ik gaan instappen/uitstappen met uitrijdeken.

Ik hou de zweetdeken er meestal ongeveer een half uur op. Na een lange buitenrit hou ik hem er wat langer op en kom later terug om nog even te borstelen en deken te wisselen.

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 20:57

Herlando is niet geschoren, en hij staat buiten, en heeft een stal. Ik leg alleen een zweetdekentje erop als hij erg zweet, en het echt koud is. (Wat ik nu nog niet heb meegemaakt)

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 21:03

Op dit moment is het vrij warm en staat ze ook ongeschoren onder een 350 (?) grams deken. Als ik ga rijden stap ik zonder dekens warm, tenzij het regent / koud aanvoelt. Dan doe ik mijn uitrijdeken (waterdicht) op; met uitstappen idem.
Als ze nat is, krijgt ze nog +/- 30 min. een zweetdeken op.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Farjen

Berichten: 7926
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 21:06

Apple schreef:
Op dit moment gooi ik de deken pas op als ik klaar ben met rijden (afstappen, snel zadel eraf, zweetdeken erop). Mocht het nog kouder worden dan zal ik gaan instappen/uitstappen met uitrijdeken.

Ik hou de zweetdeken er meestal ongeveer een half uur op. Na een lange buitenrit hou ik hem er wat langer op en kom later terug om nog even te borstelen en deken te wisselen.


Hetzelfde hier Lachen

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 22:08

die van mij heeft een lekker vachtje. dus wordt met rijden erg nat. eerst flink uitstappen. dan gaat ze vaak nog na zweten en dan meteen op stal en min. een half uur de zweet deken er op.

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 22:28

Anouar staat nu op stal met een 300 grams deken en een zweetdeken daar onder. Hin is niet geschoren, maar heeft bijna geen haar. Als hij nat is doe ik een zweetdeken op, en ga dan de spullen opruimen en z'n voer maken. Daarna is ie meestal wel (bijna) droog. Dan doe ik een droge zweetdeken op en z'n winterdeken

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 12:40

Ik gooi de zweetdeken altijd over met uitstappen en zo gauw het echt koud wordt met instappen ook.
Meestal staan ze op stal dan ook nog even met de fleecedeken op (logt eraan geschoren of niet...)
Ik heb 1 paard geschoren en 2 niet..

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 12:43

Ik leg na het rijden de zweetdeken erop en dan mag hij altijd op een paadje nog even gras eten. Naar 20 minuten haal ik hem weer op. Doe zijn zweetdeken af en winterdeken weer op en dan mag hij weer lekker in de wei.

Het is zo fijn om klein te zijn!!

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 12:46

Als ik klaar ben met rijden en hij heeft gezweet, of als hij nat is. Ook gaat hij in de trailer op (hij maakt zichzelf vaak druk genoeg daarin om zich warm te houden.
Hij is niet geschoren en staat met een 150 grams deken op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 13:41

Apple schreef:
Op dit moment gooi ik de deken pas op als ik klaar ben met rijden (afstappen, snel zadel eraf, zweetdeken erop). Mocht het nog kouder worden dan zal ik gaan instappen/uitstappen met uitrijdeken.


Zo doe ik het ook, behalve als mijn paard niet echt nat is, dan gaat direct de gewone deken erop. In- en uitstappen met deken is met een ongeschoren paard en deze temperaturen nu niet bepaald nodig. Als het echt kouder wordt ga ik dat natuurlijk wel doen.

Verder gebruik ik de zweetdeken eigenlijk in iedere situatie waarin mijn paard nat is. Bijvoorbeeld na het wassen of na rijden in de regen en natuurlijk als hij nog erg bezweet is.

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 13:51

Ik leg hem op als ik van stal naar de bak loop.
Met het rijden gaat hij er gewoon vanaf, Als ik weer terug naar stal ga, gaat hij erweer op.
Het is een binnenbak, en van de bak naar stal is eventjes lopen.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 13:55

Als ze gezweet hebben leg ik hem bij het uitstappen erop.
En als ik de spullen ben wegbrengen ook.
Met van de poetsplaats naar de bak ook, maar dan gewoon om hem mee te nemen Tong uitsteken

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 14:05

Mijn paard is geschoren en dus stap ik in en uit met uitrijdeken en als het wat kouder is rijd ik hier de hele tijd mee.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Sandy_

Berichten: 634
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 18:29

Bij ons op de manege doen we een zweetdeken op na het afzadelen. Dan laten we de deken op tot dat ze zo goed als droog zijn. Dan gaat de zweetdeken af en krijgen ze een winterdeken op.

M'n topper voor altijd...♥Thomas♥

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 18:58

banjers schreef:
Bij ons op de manege doen we een zweetdeken op na het afzadelen. Dan laten we de deken op tot dat ze zo goed als droog zijn. Dan gaat de zweetdeken af en krijgen ze een winterdeken op.


Zo doe ik het ook.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 19:13

Als het echt koud is doe ik hem op als ik ga instappen en met uitstappen en anders als hij best wel gezweet heeft of als ik in de regen heb gereden en dan wacht ik tot ie droog is en daarna zijn normale deken weer op!

Live,LOve,'ndLaugh


miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 19:15

Ik doe hem op tijdens het wachten als ik nog niet aan de beurt ben voor onder het solarium Haha!
En als het heel koud is, met instappen en uitstappen (uitrijdeken)

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 19:24

Ik doe hem op als ik gereden heb en dan ligt hij er denk 10 -15min op voordat haar staldeken erop gaat. En als ze bezweet is laat ik hem erop liggen totdat ze zo goed al droog is.
Als het erg koud is (5 graden of minder) doe ik hem ook al op als ik ga instappen en tijdens het uitstappen.

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 19:32

Ik deed hem altijd op na het rijden (meteen zadel eraf dekenerop)
Soms legde ik hem ook weleens over pats heen omdat dat een aardige koukleum was, bij flan deed ik dat niet, die had het niet zo snel koud Haha! dus kreeg gewoon na het rijden!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 10:35

Op dit moment gooi ik de deken pas op als ik klaar ben met rijden (afstappen, snel zadel eraf, zweetdeken erop). Mocht het nog kouder worden dan zal ik gaan instappen/uitstappen met uitrijdeken.

Ik hou de zweetdeken er meestal ongeveer een half uur op. Na een lange buitenrit hou ik hem er wat langer op en kom later terug om nog even te borstelen en deken te wisselen.

Ik doe het oowk zow! *LOL*

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 10:50

Camilla is geschoren.
Als ik mn zadel erop heb liggen leg ik gelijk mn uitrijdeken erop. In de bak stap ik daarmee los en doe ik een drafje aan een los contact-teugeltje, soms een galopje. Als ze warm is dan doe ik de deken af. En als ik dan klaar ben met rijden en ik ga uitstappen leg ik hem gelijk weer op.
Terug op stal zadel ik haar af, en als ze bezweet is laat ik haar 10-15 minuten onder een fleece dekentje staan en dan gaan de winterdekens op.

Marije_jiplover

Berichten: 25242
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 12:38

Duvel is niet geschoren en staat niet onder een deken. Ik gebruik zijn (wollen) zweetdeken op dit moment voor tyransport en als het echt heel fris is met uitstappen, maar dat is nu pas 1x voorgekomen. Op dit moment vind ik het nog niet te koud om hem gewoon zonder deken uit te stappen. Als het straks kouder wordt, zal ik hem wel met zweetdeken uitstappen en dan blijft de zweetdken ook nog een half uurtje op stal op, totdat het paard droog is en de deken nat. Dan gaat de deken er weer vanaf.
Waar ik de deken ook voor gebruik, is om zijn achterhand warm te houden tijdens het wachten voor ik aan de beurt ben bij een wedstrijd, als dat niet binnen kan.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers