x

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-01 17:56

x
Laatst bijgewerkt door janna op 09-04-22 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 17:58

Bij ons gingen ze altijd 's middags naar buiten. Mijn moeder zette ze buiten rond 11 of 12 uur, en ik deed ze binnen als ik uit school kwam om 4 uur/half 5. Langer zal ook best gaan, nooit problemen mee gehad. Alleen als het echt stortregent ofzo, maar dan is het vaak de hele dag baggerweer en weet je dat 's morgens al.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 17:58

Ozepje loopt ook gewoon de hele dag buiten hoor,
wel met een lekker dik waterdicht dek op maar verders geen bijzondere maatregelen of zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 18:04

ja ik heb ook gemerkt dat Kawa niet lekker wil werken onder het zadel als hij het te heet heeft.
En geef hem eens ongelijk. Ik ga ook niet graag hardlopen met een dikke jas aan. (niet dat ik ooit hardloop, maarja Knipoog )

Kawa staat verder ook elke dag buiten en ik heb ook nooit gemerkt dat hij het dan koud heeft.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 09:51

Toon heeft dat probleem ook. Hij is natuurlijk een paard zonder veel bloed en heeft gauw last van de warmte. In de zomer is hij ook niet zo vlot en nu met een redelijke wintervacht is hij niet echt vooruit te branden en snel moe.

Ik wacht nog een week of twee en dan wordt hij geschoren, beviel me prima vorig jaar! Er zat ineens een tempo in! *LOL*

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-01 17:21

x
Laatst bijgewerkt door janna op 09-04-22 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 18:10

Ik kreeg van de dierenarts (al jaren geleden) het advies om mijn pony te scheren. Hij was ook erg sloom en futloos, terwijl ik hem normaal 2 x per dag reed.
Na het scheren was hij meteen weer 100%

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 18:40

Pffff.....fijn hoor, hierdoor ga ik weer twijfelen Knipoog
Dit is mijn eerste winterseizoen met Sam, en eigenlijk ben ik van plan om hem niet te scheren omdat ik 'm liever zo puur natuur mogelijk hou. Maar nu ik dit weer lees.....
Sam is ook best snel moe tijdens het werk, en ik had er nog niet aan gedacht dat dat evt. ook door z'n dikke haar (nog niet op oorlogssterkte, maar al wel een flinke vacht) zou kunnen komen.
Ik vraag me eigenlijk af wat de andere tinkermensen hier doen. Scheren of niet, that's the question Haha!
Aan de ene kant heb ik zoiets van: het is een tinker, die hoort gewoon lekker zo buiten (ze staan bij ons elke dag van 9 tot 3 uur buiten). Aan de andere kant, als die lange vacht hem idd gaat belemmeren qua werken....

KDG
Berichten: 35
Geregistreerd: 25-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 19:38

hoi ik heb bij mijn paardje een jacht model geschoren. met regenachtig weer staat hij van 9.00 uur tot 14.00 uur met een nieuw zeelanddeken op de wei of in de paddock als het straks echt koud wordt doe ik er een gewatteerde deken onder en kan hij weer elke dag naar buiten. ik weet wel wanneer paarden een dikke vacht hebben het langer duurt voordat ze droog zijn en op adem. na hard werken heeft het paard zijn beetje energie wat hij nog heeft nodig op op te drogen en op adem te komen. het hele herstel en droog proces duurt dus vele malen langer dan wanneer je je paard geschoren hebt. ik ken wel een aantal paardjes die in conditie achteruit gingen tijdens de aanmaak van hun wintervacht. je kan dit opvangen door lijnzaad te voeren. waarom scheer je geen jachtmodel of iets aders ipv helemaal als de eigenaren het er niet mee eens zijn? Groetjes kaatje

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-01 00:37

x
Laatst bijgewerkt door janna op 09-04-22 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 09:21

Ik heb bij Toon niet gemerkt dat de zomervacht later doorkwam dan bij andere, niet geschoren paarden. Hij is 1 x geschoren, in november, daarna niet meer.

Misschien gaat dat probleem spelen als je in januari nog een keer scheert? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 09:52

Ik heb Lois afgelopen zondag geschoren en ik stond al te kijken dat er zo vreselijk veel haar vanaf kwam. Ik had dus niet goed in de gaten hoe dik hij al in het haar zat. De dag er na kon ik meteen merken dat hij een stuk fitter en vrolijker was.
Rijden met een dikke vacht is net zoiets voor ons als te gaan hardlopen met een dikke winterjas. Daar wordt je ook behoorlijk ziek van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 10:30

Het 'probleem' van de zomervacht kun je meteen weer van tafel vegen: dat KAN alleen zo zijn als je na begin januari nog scheert, maar ook dan is het een KANS dat dat gebeurt, geen vaststaand feit!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 10:34

Volgens mij ligt het er gewoon helemaal aan in wat voor conditie een paard verkeert,
toen ik Ozep dit voorjaar kocht was hij ook geschoren en helemaal grauw grijs wat hij heel lang heeft gehouden.
Ik heb hem nu voor drie weken terug geschoren en als je ziet hoe snel dat nu weer aangegroeid is, hij is nog roder als ervoor!
Ozep heeft begin dit jaar gewoon een slechte periode achter de rug gehad, weinig beweging, soms wel mmer als 50 uur alleen op stal.. Dat gaat natuurlijk allemaal ten koste van een gezonde uitstraling en goede vacht.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 11:02

Het is algemeen bekend dat een paard met een dikke vacht een slechtere conditie heeft dan een paard met een dunne vacht. Dat is heel logisch, want ga jij zelf maar eens hardlopen met 3 dikke winterjassen aan. Dan krijg je het zo warm, dat je niet meer kan, je bent veel sneller moe.

Toch hou ik niet van scheren, ik hou het allemaal zo natuurlijk mogelijk. Misschien dat ik ooit wel een paard zou scheren, maar mijn paarden zal ik nooit scheren. Lachen

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 11:17

Ik merk weinig verschil. Alleen de eerste paar dagen is hij wat fris Frusty . Maar erna is hij veel vrolijker en wil fijner werken dan normaal met een dikke vacht.

Ben dit jaar vroeg gaan scheren ook ivm zijn rug maar ik ben er wel weer blij mee. Lovers Hij wordt dan zo mooi valk Lovers .