Kreupelheid leren zien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Kreupelheid leren zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 14:14

Hoe leer je dat nou? Wij hebben altijd gezonde paarden gehad, en tot een paar weken terug heb ik nooit met een kreupel paard te maken gehad. Maar nu het bij Rowan niet meer zo heel ernstig is, kan ik het ook niet meer zien, terwijl hij - volgens een ander - nog wel kreupel is in draf.

Hoe leer ik dat te zien? Hoe herkennen jullie het, en hoe hebben jullie dat leren zien? Rowan gaat volgende week naar de kliniek om onderzocht te worden, dus misschien vraag ik dan wel aan de VA of hij het me wil laten zien. Maar zoiets leer je toch niet zomaar? Ik zou heel graag willen kunnen zien als m'n paard niet 100% regelmatig loopt, maar weet niet zo goed hoe ik dat kan leren zien...

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 14:22

Je kunt het pas echt goed zien wanneer je weet hoe het paard normaal gesproken loopt of wanneer het echt kreupel loopt. Verder denk ik niet dat je zo iets kunt leren maar dat je na veel ervaring hier handigheid in krijgt.

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 14:31

Je moet het gewoon vragen aan die kennis van je, dan heb je het paard erbij en dat is het makkelijkste uit te leggen.
Meestal zie je het hoofd van het paard op en neer gaan als het paard kreupel is. Of 1 been wordt anders opgetild/verplaatst/neergezet dan normaal. Dit kan zeer gering zijn, en dus lastig te zien.
Een oog daarvoor moet je ontwikkelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 15:04

lopen of draven op een harde achtergond en kij dan naar het hoofd of het knikt, of laat een ander draven en kijk zelf of ie onregelmatig loopt.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 15:16

Op het harde kan je het ook vaak horen, doordat het geluid dan niet mooi synchroom loopt. De ene voet zet hij dan bijv. zachter neer of het is geen mooi constant ritme. Kreupel aan een voorbeen zie je vaak wel aan het hoofd. Bij een achterbeen lang niet altijd, dan zie je dat het paard een kortere pas maakt of bijv. trager met een been is.

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 15:19

Als je misschien het paard verdenkt van kreupelheid, kun je voelen of de benen warm zijn. Maar dat moet je dan ook goed aan kunnen voelen.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 15:46

Je leert het vooral zien door heel veel te kijken. Een geluk dat je endurance rijdt. Heel veel mee kijken op de veterinaire keuringen en je leert de kleinste onregelmatigheid te zien.
Een knikkend hoofd is een duidelijk teken, maar doet hoeft dus niet altijd zo te zijn. Inderdaad ook goed luisteren, soms kun jet het horen. Dat 1 hoef net iets een 'tik' laat horen.
En je moet ook goed weten wanneer het bij je eigen paard goed is. Alleen dan kun je ook verschil zien.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 16:33

ik voel het vooral wanneer mijn paardje niet helemaal lekker loopt. En als ik dan kijk, kan ik het meestal ook wel zien. Maar bij een ander paard zie ik het meestal niet zo goed, alleen als iemand zegt waar ik naar moet kijken Haha!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 16:45

Ik zie wel veel, maar moet nog veel meer kunnen zien. Mijn instructrice kan het altijd erg goed zien. Een keertje liep mijn pony volgens haar een paar passen onregelmatig, toen voelde ik het geeneens.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 17:59

Je kan het idd leren zien. Ik zag het een paar jaar geleden echt niet tenzij een paard zo extreem beroerd liep. Nu zie ik het meestal wel, maar nog niet altijd.

Ik heb een atactische merrie gereden, iedereen riep dat ze kreupel was. Ja, ze was onregelmatig, maar zonder pijn. Iemand die dat paard niet kent kan niet zien waneer hij pijn heeft of niet. Haar typische loopje moest je zeker leren kennen.
Maar niet één paard loopt precies het zelfde, dus je moet je eigen paard ook leren kennen.