Tinker: Ras of type?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Tinker: Ras of type?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-03 13:43

Voor mij is de Tinker een type waar je heel veel verschillende soorten van kan krijgen. Qua karakter zijn ze ook heel verschillend en qua hoogte ook...Maar dat heb je ook wel bij andere rassen...Wat vinden jullie? Tinker: Ras of type???


lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 14:55

Ik vind de tinker een ras met verschillende types Lachen

Het is zo fijn om klein te zijn!!

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 15:35

Volgens mij is de Tinker een type...
Want er staat een tinker x fries bij mij op stal en die eigenaar zei dat dat beestje zo ingeschreven kon worden voor de dekhengstenkeuring omdat ie genoeg type had...... ( helaas moest de tinker gecastreerd worden)
Het maakt dus niet zo veel uit wat de afstamming is om een goede tinker te krijgen.. het gaat vooral om het type....
Dat is mijn mening Haha! of dit waar is moet een echte Tinker kenner maar even oordelen Haha!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 16:07

Nu de stamboeken voor dit ras nog open zijn kunnen paarden die voldoen aan de rasomschrijving opgenomen worden in een stamboek.. Daardoor kan nu alles wat bont is en/of sokken heeft als Tinker door het leven gaan..

Voor de term Irish Cob is dat trouwens iets anders. Die naam is beschermt en je mag je paard officieel pas Irish Cob noemen als hij ook daadwerkelijk ICS papieren heeft. Bij de ICS worden trouwens alleen de paarden die voldoen aan o.a. het cobtype opgenomen in het hoofdstamboek.

Bij het NTS zijn vele types die onderling ook weer gekruisd kunnen/mogen worden dus een echte "ras" Tinker zal daar denk ik nooit onstaan.. Daar heb je dus vele soorten paarden die allemaal Tinker genoemd worden.. Dat zullen dus denk ik dan types blijven.

Bij het ICS wordt naar 1 type gefokt (het cob type) dus daar zal je zien dat Irish Cobs er hetzelfde uit zien en je echt van een ras kan spreken..

Mijn mening dus: Tinker = verschillende types, Irish Cobs = ras

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 16:14

*Niet om aan te vallen hoor* Maar je hebt bij het ICS toch ook het Sporthorse? Wordt dat dan als weer een aparte tak van het ICS stamboek gezien?

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 16:24

*voel me ook niet aangevallen.. "niet slaan" hihi*

De sectie sporthorse heet tegenwoordig crossbred omdat er paarden inzitten waarbij duidelijk is dat er Irish Cob in zit, maar bijv teveel shire invloeden of teveel rijpaard invloeden..

Deze sectie is een hulpstamboek. Crossbred merries die bijv. te luxe zijn kunnen door gedekt te worden door een zware rastypische hengst een veulen geven dat wel als Irish Cob opgenomen kan worden in het hoofdstamboek (als ze 3 zijn en genoeg Irish Cob zijn).

Ik ging er altijd van uit dat dat de richting was van het ICS, maar het feit dat er ook crossbred hengsten zijn geeft denk ik aan dat ze crossbred als een volle sectie zien en er dus ook selectief op gefokt mag worden. Ik ben het daar eigenlijk niet mee eens, maar snap wel dat ze iedereen de kans willen geven hun paard bij het ICS ingeschreven te krijgen. Of als Irish Cob of als Irish Cob Crossbred (en dat is denk ik dan weer een type.. Lachen) (om even on-topic te blijven.

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-03 16:30

Goh wat ingewikkeld...
Dus jullie denken dat de Irish Cob een ras is en de Tinker een type?
Of snap ik het verkeerd..

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 16:34

Ik denk dat een Tinker gelijk staat aan een nederlandse appaloosa.
Die laatste is er 1 als hij appaloosa achtige vlekken heeft die voldoen aan de voorschriften.
Een Tinker is een Tinker als hij genoeg Tinker achtige kenmerken heeft (dus bont en/of sok). Maar of je dan van type spreekt.. (ik weet het spreek mezelf nu iets tegen Lachen) Hoe noemen ze het bij het Nederlandse Appaloosa Stamboek?

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-03 16:58

Zou het niet weten ben niet zo in die wereld thuis Knipoog

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 20:01

Ten eerste IMO is de Tinker een ras met verschillende types (het KWPN is ook een ras maar kent ook het Gelders type). Het is nou eenmaal niet te ontkennen dat de travellers 3-4 verschillende types Tinkers gefokt hebben en nog steeds fokken. Wat de nederlandse en buitenlandse stamboeken er vervolgens van maken (wel of geen type/ras) zal mij eigenlijk worst zijn Haha!


Maar nu nog even een reactie hierop:
Mariska_28 schreef:
Deze sectie is een hulpstamboek. Crossbred merries die bijv. te luxe zijn kunnen door gedekt te worden door een zware rastypische hengst een veulen geven dat wel als Irish Cob opgenomen kan worden in het hoofdstamboek (als ze 3 zijn en genoeg Irish Cob zijn).


Hier ben ik dus zelf geen voorstander van IMO is een combinatie zoals Fayette/Lowara (oftewel de Grai) met een zware hengst zoals bijv. O'Malley of Sonny absoluut geen aanrader. Dat zijn dan twee totaal verschillende types qua bouw die je met elkaar kruist. Dat kan goed gaan maar volgens mij is de kans veel groter dat het 'fout' gaat.
Ik persoonlijk zou liever zien dat men een beetje binnen het type zou blijven fokken. Een Grai bijvoorbeeld wel met een lichte Cob maar niet met een zware Vanner/Cob, een Cob wel met een Vanner en (als je streeft naar iets minder zwaar) een (stevige) Grai.
Waarom de types die de travellers erin gefokt hebben er in Nederland weer uit halen?
Maar goed, meningen verschillen hierover en fokken blijft gokken.
Ik weet in ieder geval dat ik Fayette niet door een (zware) Cob of Vanner zal laten dekken.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 20:09

ik vind een tinker eigelijk een ras met verschillende types want als je het zo ziet dan valt dat ook zo op.

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Hompie
Berichten: 35
Geregistreerd: 01-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 22:34

Mariska_28 schreef:
*voel me ook niet aangevallen.. "niet slaan" hihi*

De sectie sporthorse heet tegenwoordig crossbred omdat er paarden inzitten waarbij duidelijk is dat er Irish Cob in zit, maar bijv teveel shire invloeden of teveel rijpaard invloeden..

Deze sectie is een hulpstamboek. Crossbred merries die bijv. te luxe zijn kunnen door gedekt te worden door een zware rastypische hengst een veulen geven dat wel als Irish Cob opgenomen kan worden in het hoofdstamboek (als ze 3 zijn en genoeg Irish Cob zijn).

Ik ging er altijd van uit dat dat de richting was van het ICS, maar het feit dat er ook crossbred hengsten zijn geeft denk ik aan dat ze crossbred als een volle sectie zien en er dus ook selectief op gefokt mag worden. Ik ben het daar eigenlijk niet mee eens, maar snap wel dat ze iedereen de kans willen geven hun paard bij het ICS ingeschreven te krijgen. Of als Irish Cob of als Irish Cob Crossbred (en dat is denk ik dan weer een type.. Lachen) (om even on-topic te blijven.



Het NTS is ook daarom eerst begonnen met een register (hulp) stamboek en daaruit komen de stamboek Tinkers. Volgend jaar komen de eerste Stamboek 3 jarige voor de keuring. Daarvan zijn de vader en moeder bekent. bij het ICS wordt de irisch cob meteen opgenomen als die aan de voorwaarden voldoet, ondanks dat de ouders onbekend zijn Verward

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 22:40

Hompie schreef:
Het NTS is ook daarom eerst begonnen met een register (hulp) stamboek en daaruit komen de stamboek Tinkers. Volgend jaar komen de eerste Stamboek 3 jarige voor de keuring. Daarvan zijn de vader en moeder bekent. bij het ICS wordt de irisch cob meteen opgenomen als die aan de voorwaarden voldoet, ondanks dat de ouders onbekend zijn Verward

Nee, bij het ICS zijn het ook registerdieren als de ouders onbekend zijn en stamboekdieren als de ouders wel bekend zijn.. Maar ze hebben dus naast het ICS hoofdstamboek het ICS crossbred deel..

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 12:25

Tinkers lijken mij een Ras Haha!
sgattige Beessies Haha!

Selectief beschikbaar

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 13:05

flettie schreef:
Ten eerste IMO is de Tinker een ras met verschillende types (het KWPN is ook een ras maar kent ook het Gelders type).



Het KWPN is geen ras. Het Gelders Paard was vroeger een ras. Men verwisselt vaak ras en type met elkaar.

Ras: Een fokkerijgemeenschap van dieren gelijke genethische herkomst, die allen bepaalde gezamenlijke overeenkomstige eigenschappen hebben, die over een langere tijd foktechnisch zijn ontstaan.

Type: Begrip voor een paard binnen een ras die in een bepaalde gebruiksrichting wordt gefokt b.v. rijtype of tuigtype. Een type is dus niet rasgebonden.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 16:26

Aha.
Dus met dit in het achterhoofd kan de discussie opnieuw beginnen! Knipoog
Ik meng me er overigens niet in hoor...........


Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 03:07

Zucht ik word hier soms wel moe van...

Ik denk dat een Tinker een nieuw ras is wat, omdat het nog zo nieuw is, voorlopig nog bestaat uit verschillende types. Die types gaan de komende decennia steeds meer naar elkaar toe groeien tot er (denk ik en hoop ik) eén type overblijft waarmee dan gelijk het ras gedefinieerd kan worden.
Een Irish Cob is gewoon een Tinker. Precies dezelfde paarden in mijn mening. Alleen omdat het nog zo nieuw is hebben we dus ook nog eens 2 stamboeken. Erg fijn. Maar volhouden dat het hier om verschillende rassen gaat lijkt me erg moeilijk vol te houden.

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-03 12:27

Esme_27 schreef:
Zucht ik word hier soms wel moe van...


Hoezo?
Zijn er dan al meerdere topics over geweest?
Sorry dan hoor


Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 14:31

Nee hoor geeft niets. Komt omdat jij gewoon een normale vraag stelt en gelijk iemand weer over stamboeken begint..

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 16:55

Ik vind een tinker een ras met verschillende types.

PartoutZ

Berichten: 5409
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Puttershoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:41

De tinker is een ras en onder de Tinkers vallen 4 verschillende types nl:

Vanners
Romany Cob
Romany Grai
Scudders

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:47

tinker is idd een RAS anders heeft het ook geen stamboek denk ik....
en die types,tjah,je kunt nog steeds zien dat het een tinker is he.... bij kwpn paarden heb je tog ook meerdere kleuren??? Bloos

    Jasper 121017

    ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

    Pellie

    Berichten: 16935
    Geregistreerd: 19-08-02
    Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

    Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:56

    als bij het NTS een Cob een type Tinker is dan is het ICS een type stamboek want daar willen ze alleen Cobs. Mariska, hoe moet dat nu dan als jij Cobs wel ras vind maar een Tinker niet? dan is het type Cob geen ras maar bij het ICS wel... en nu ben ik in de war Verward

    }:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

    Nuage

    Berichten: 16585
    Geregistreerd: 29-12-01
    Woonplaats: Assendelft

    Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:58

    KWPN is geen ras heb ik begrepen maar een type?

    Grappig is eigenlijk dat dat verschil word gemaakt tussen een Irish Cob en een Tinker. Als het echt een ander soort paard was had deze reactie hier helemaal niet eens gestaan.. En dan is het ook nog eens zo dat álle paarden die bij het NST staan ingeschreven zouden voldoen aan de eisen van de ICS en andersom (op dekhengsten na en een enkeling daargelaten) het gaat gewoon om precies dezelfde groep paarden!! Maar als je een raspaard wilt hebben zal je dus naar het ICS moeten begrijp ik hahahahahaha

    Tivoli

    Berichten: 8709
    Geregistreerd: 16-09-03
    Woonplaats: Leidse Achterhoeker

    Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:04

    in dat geval esme_27,heb ik een vuilnisbakken-ras Haha!
    maar inderdaad,ik vind het ook erg vaag,net zoiets,als je een tinker hebt,met 2 tinker ouders,...hij wordt volwassen en hoger dan 1 meter 70...is het officieel geen tinker meer! wat is het dan? stel het was de beste dekhengst van nederland,en nu? is het een nixje? ook lekker vaag...

      Jasper 121017

      ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596


      Wie is er online

      Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers