Vrijspringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 12:43

Ik laat mijn meiden weleens vrij springen, maar dat zijn altijd zomaar wat simpele sprongetjes. Ik zet ze altijd op de hoefslag neer, zodat ze iig aan 1 kant het hek hebben.
Beide vinden het wel leuk om te springen, maar in het begin moeten ze altijd even zoeken, gaan erlangs, draaien net ervoor om, etc.
Aan de longeerlijn springen ze allebei super, maarja, dan zit ik weer in de knoei met de staanders.
Hoe kan ik dit nou het beste (en veilig) doen?
Ik beschik over ruim voldoende springmateriaal, kan best wat bouwen dus

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 12:57

Zo als je zelf al zegt een hindernisje bouwen zo als jij hem wilt, alleen dan aan de kant waar geen hek staat zet je naast je ene staander nog een staander. Op de houder leg je dan een balk die je aan de andere kant op de grond legt. Zo kun je ook meerdere staanders neer zetten om er voor te zorgen dat er helemaal niet langs gaan.

Ook is het dan leuk om een aantal hindernissen achter elkaar te zetten als je toch over genoeg materiaal beschikt, zo kun je de tussen stukken dicht maken aan de zeikant, hoef je er alleen maar met een zweep achteraan en heb je geen last meer van je longeerlijn.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 13:36

Idd wat fairie zegt, even tegen de hindernis aan nog een balk schuin leggen zodat ze er minder snel langs gaan.

Om de paarden even lekker wat te laten gymnastieken kun je wat in-uitjes achter elkaar zetten en daarna bijvoorbeeld een dubbeltje maken en dat soort dingen.
Zelf ga ik altijd in het midden van de bak met de longeerzweep staan, waar ik eigenlijk niet veel mee hoef te doen, maar de paarden blijven hierdoor wel mooi aan het lopen.
Voor de sprong moet je ze niet zoveel opjagen, dan kunnen ze beter hun eigen tempo bepalen.

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 13:48

Of aan de ene kant bij het hek een springpaal en aan de andere kant wat autobanden ofzo? Of iets anders wat lagers waar de balk op kan liggen? Dan kan je blijven longeren...En anders idd nog een paal voor de hindernis met een laag hekje(Hoe leg je dat uit? Ik teken het zo wel ff bij paint)

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 13:56

Ik zet altijd hindernissen op verschillende plekken in de bak. Dan kan ze zelf kiezen welke ze springt maar ze moet er altijd wel een nemen anders moet ze teveel slalommen Haha!

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 13:56

Okeej zo bedoel ik het....Dan moet het paard wel springen...Maare deze hindernis hoort dan tegen het hek maar dat lukte niet te tekenen Knipoog :
Afbeelding