Wat mankeert die jury toch?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Wat mankeert die jury toch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-03 23:05

Vandaag 2e selectiewedstrijd L1. Tevens mijn tweede wedstrijd met Hilde. De vorige keer had ik de meest schele jury van het Noordelijk halfrond (van de 30 deelnemende combi's hadden er 6 een winstpunt Frusty en nu vandaag was het nog zelfs erger: 5 combinaties hadden een winstpunt, waarvan nummer 1 iets van 163 punten haalde.

En waar ik ZOOOOO enorm boos van kan worden Stoom uit je oren Mejuffrouw E. die bij de Young Riders rijdt, doet mee in het L1. (vind ik sowieso niet kunnen, want die mag niet eens meerijden voor de kampioenschappen. Waarschijnlijk denkt die: so, nu weer een envelopje).
Enfin, ze komt op de een of andere manier de ring binnen (lees: met paard op 2 achterbenen). Dan met groeten aan het begin van de proef, laat het paard fantastische hogeschoolsprongen zien, inclusief de pirouette om de achteras op 2 benen Verward , daarna worden er welgeteld 3 voltes gereden waarna het paard de hele proef verzet toont, struikelt en iedere keer aan de kant vliegt als er een O2-molecuultje langskomt gezweefd.
Zij krijgt dus 160 punten voor een supermegabaggerproef, terwijl de overige 29 er bekaaid afkomen. Sommigen van ons hebben een hele nette, winstpuntwaardige proef neergezet (daar reken ik mezelf dan ook maar bij, want het ging echt lekker) en wij worden gewaardeerd met (schrik niet) Bloos! 135 t/m 155 punten.......

En je raad het al: de jury was gevlogen. Voor die prachtige pirouette kreeg E. mooi een 3, terwijl dat gewoon een 1 -2 moet zijn, mijns inziens.
Waarom gaat die jury eerder weg? Is ze gewoon bang om ons op haar dak te krijgen? Iedereen *ja, ook de prijswinnaars* was echt kwaad. Dit sloeg echt helemaal nergens op en degene die je erop aan wilt spreken, is gevlogen!!!

Kun je tegen zo'n jury iets beginnen of sta je machteloos in dit geval? Ligt het aan de selecties of ligt het gewoon aan het niveau van de ruiters?

Iig, volgende week heb ik een niet-selectiewedstrijd en dan gaat er een cameraploeg mee die alles vastlegt op tape, zodat ik precies kan zien hoe en wat er allemaal dan met mijn proef mis is (want ik weet het nu echt niet meer Blond ) en dan besluit ik wel of ik mijn paardjes inruil tegen een dambord.

Toos paardloos


Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 23:10

Jeetje dat is wel heel laag gejureerd zeg! Bloos! Hopelijk is dat volgende week bij mij niet zo, ik heb dat selectie ook in Putten.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 23:21

imker schreef:
Iig, volgende week heb ik een niet-selectiewedstrijd en dan gaat er een cameraploeg mee die alles vastlegt op tape, zodat ik precies kan zien hoe en wat er allemaal dan met mijn proef mis is (want ik weet het nu echt niet meer Blond ) en dan besluit ik wel of ik mijn paardjes inruil tegen een dambord.


Hee, mocht je nog willen inruilen, dan heb ik hier nog wel een mooi dambord voor je liggen... deal Knipoog ?!

En verder: balen van die punten, het is helaas een bekend verschijnsel in de jurysport... de ene keer heb je hoge punten terwijl je zelf niet zo tevreden was, de andere keer heb je een super-gevoel na afloop van de proef en vallen de punten vies tegen... het compenseert elkaar wel weer, denk ik dan maar. En gelukkig kloppen m'n punten ook wel vaak aardig met m'n gevoel ..!

Maar ik kan me goed voorstellen dat je er flauw van bent, zeker als er over de hele linie zo laag wordt gepunt, en dan ook nog eens iemand met een baggerproef wel mooie punten krijgt ..

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 23:22

Ik zou me niet teveel aantrekken van zulke punten, als je nou elke keer onder een wp zit, dan wel, maar anders niet.Vooral niet als er zo laag is gejureerd.Als er bruikbare aanwijzingen op je protocol staan moet je die zeker gebruiken, maar anders gewoon vol frisse moed naar je volgende wedstrijd.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-03 23:24

Helaas, het enige bruikbaar materiaal aan mijn coupon, is dat het een mooi propje is... verder eigenlijk niets. Punten waar ik niets van snap (middengalop was ECHT middengalop) en middendraf ook middendraf en dan staat er: niet getoond????? Ikke niet meer snappen.

Toos paardloos

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 23:26

GVD... zeg...
Is zo geen leuke start met Hilde!

Echt belachelijk gewoon, omdat het een "goede"ruiter is, maakt het niet uit wat ze doet, ze wint blijkbaar toch wel.
Of ze nu rijdt of zandhapt, de envelop heeft ze toch wel...

Ik zou een bries schrijven, namen van jury vermelden en meer mensen op de club zeggen dat ze dat moeten doen... Echt laf dat ze hem snel peren...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 00:00

Ik heb vanmiddag L1 en L2 pony's gejureerd, maar het niveau was erg triest. Heb je je proef op video staan? Dan kan je zelf beoordelen hoe het er uit zag. Ik word soms zo zat van al het commentaar over/op juryleden. De meeste mensen die commentaar geven jureren waarschijnlijk zelf niet?! Ga zelf de cursus volgen, dan zal je zien dat het niet altijd even makkelijk is!

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 00:11

balen van je punten, maar ja t is en blijft een jurysport he!

ik kom ook weleens va die jury's tegen

rij 5x ongeveer zelfde proef in een paar weken tijd, 163, 175, 141, 140 en 161 punten

iedere proef had ik ongeveer zelfde gereden, en dezelfde oefeningen die goed en niet-goed gingen
ach ja, verschil van mening van jury zal ik het maar op houden Haha! kan me er ook niet meer druk om maken eigenlijk

niets van aantrekken en volgende x beter!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 08:35

tja wat hier boven al staat, het is niet makkelijk om te jureren. Ik denk dat je toch zult moeten accepteren aangezien we in deze sport afhankelijk zijn van jurys. Maak je niet druk zou ik zeggen, de ene keer te hoge puntne voor je gevoel, de andere keer te lage. En nog 1 opmerking: het ziet er lang niet altijd zo uit als dat het aanvoelt. Dus zolang je niet de proef op video hebt (en dat het liefst vanuit een jurypositie of dicht daarbij) kan je een jury eigenlijk niet be(ver)oordelen naar mijn mening.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 08:58

Ik sluit me helemaal aan bij Astridh.
Het gevoel kan zo anders zijn dan het gezicht.
Om maar een vb. te noemen: mensen hebben vaak fijn gereden als ze lekker ontspannen hebben gereden. Wat ze dan vergeten is dat het een proef zonder uitstraling is die bv. wel wat meer impuls zou mogen hebben.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-03 09:35

Ik snap wat Astrid en Fitz bedoelen, maar ik was daar niet alleen, maar met mijn vriendin die de eerste keer ook gezien had. Zij zei dat het veel beter was, meer oprichting, meer impuls en gewoon netter afgewerkt. De eerste proef was net níet winstpuntwaardig, deze zeker wel.

Toos paardloos


mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 10:00

Dan ga je toch lekker springen Haha! Véél leuker , minder gezeik Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 10:06

Ik zou het zeker een keer filmen.

En je zegt het is beter dan de vorige keer, dus voor jouw gevoel veel verbeterd.
Maar dat is iets wat een jury natuurlijk niet weet of mee kan tellen.

En zelf vind ik het netjes gejureerd dat als zo ongeveer de prijswinnaars ook een wp hebben.
Op de 30 (dus ook echt gestarte en geen uitvallers) zijn dat 7 mensen.
Dus 6 van de 30 een wp vind ik niet zo heel slecht gepunt.

Veronique
Berichten: 191
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 10:21

Nee idd, ik heb vorige week slechter meegemaakt. Helemaal geen wp gereden Boos! Het hoogste was 151! Ik weet niet hoe je gereden hebt maar balen zijn zulke punten wel.

Penny en ik zijn M2 + 4!

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 10:28

runningkawa schreef:
En zelf vind ik het netjes gejureerd dat als zo ongeveer de prijswinnaars ook een wp hebben.
Op de 30 (dus ook echt gestarte en geen uitvallers) zijn dat 7 mensen.
Dus 6 van de 30 een wp vind ik niet zo heel slecht gepunt.


Tja... maar eigenlijk vind ik het dan ook wel diep triest dat dan blijkbaar 23 van de 30 mensen in een bepaalde klasse geen winstpuntwaardige proef kunnen neerzetten... ik weet dat het niveau soms (?) bar en boos is, en dat het idd. regelmatig voorkomt dat er maar 6 van een hele grote groep een wp rijden, maar als je er over na denkt... wat doen al die mensen dan in die klasse; te snel doorgestroomd ??

Wat ik dus eigenlijk wil zeggen, is dat ik 6 van de 30 combinaties met een wp veel te weinig vind, maar dat dit helaas niet zozeer aan de jury hoeft te liggen maar soms meer aan het niveau...

(Imker, ik bedoel dit niet specifiek bij jouw wedstrijd, maar eigenlijk gewoon in het algemeen Lachen )

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 10:32

Ik denk idd dat er veel meer niet goed genoeg rijden voor een wp.
Waar het aan ligt weet ik niet.
Maar het is hier in het zuiden toch heel normaal dat er niet veel meer word gepunt dan dat.
Dus ik ben het wel gewend.
En vind het nog eerlijk ook. Haha!
Want bijna allemaal een wp krijgen is ook niet nodig, dan kunnen ze bij aanvraag startkaart je wel meteen 15 punten in de Z2 kado geven Haha!

Maar ik denk wel dat er teveel ruiters zijn die er te licht over nadenken hoe een proef gereden hoort te zijn.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 10:59

Zeker laag gejureerd! maar ja.. het is algemeen bekend dat als je naam hebt ( je rijdt bij de junioren op zoiets) dat je bijna vanzelf sprekend een winstpunt hebt! het klinkt banketstaaf maar het is gewoon zo!

Meestal worden er zoiezo bij selectie wedstrijden wat strenger gejureerd dan normaal.. is mij opgevallen.

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 12:06

runningkawa schreef:
Ik denk idd dat er veel meer niet goed genoeg rijden voor een wp.
Waar het aan ligt weet ik niet.
Maar het is hier in het zuiden toch heel normaal dat er niet veel meer word gepunt dan dat.
Dus ik ben het wel gewend.
En vind het nog eerlijk ook. Haha!
Want bijna allemaal een wp krijgen is ook niet nodig, dan kunnen ze bij aanvraag startkaart je wel meteen 15 punten in de Z2 kado geven Haha!

Maar ik denk wel dat er teveel ruiters zijn die er te licht over nadenken hoe een proef gereden hoort te zijn.
daar ben ik het helemaal mee eens!

ben een keer in N-H bij een wedstrijd geweest daar had op 5 na iedereen een wp, op die manier kom je wel erg snel in een hogere klasse

oke soms baal ik er wel eens van als ik weer eens net geen wp heb gehaald, en soms heeft in de M2 alleen nr 1 maar een wp, maar ja jammer dan, volgende keer beter denk ik dan maar!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 12:09

Behoorlijk laag gejureerd. Volgens mij ligt het niveau van wat de jury wil zien de laatste tijd hoog. Maar dan snap ik alleen niet hoe de mevrouw die jij beschrijft 160 punten kan halen...
Ik vind wel dat de jury er aan het eind even moet zijn om eventuele vragen te beantwoorden. Maar net wat Kawa zegt de punten worden niet weg gegeven EN dat hoeft ook niet. Ik denk dat je redelijk machteloos staat tegenover een jury.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-03 12:15

Ik bedoel ook niet dat ik het niet snap, maar hoe kan iemand die een normale, nette proef neerzet, zonder verzet, het nu verliezen tegen een amazone die haar paard niet onder controle heeft. Na 3 voltes na het zogenaamde 'halthouden' inclusief steigerpartijen, verzet, wegspringen en struikelen, vind ik dat een combinatie uitgebeld mag worden, om het even of het nu een Young Rider is of niet. Daarbij komt gewoon voor mij het feit dat ik het niet eerlijk vind dat zij op dit niveau meerijdt. Lichte tour is Lichte tour en dan ga je niet effe L1 starten....

Het is nu al wat gezakt bij mij en ik ben eigenlijk alleen nog pissed op het feit dat zij een onverdiende winstpunt heeft gekregen, en niemand die er iets aan kan doen. Boos!

Toos paardloos

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 12:15

ik ben woonachtig in n-h vlak bij wedstrijd terrein in Aerdenhout. Hier gaat juist iedereen naar de kop van noord holland onder het kanaal door omdat ze daar juist vinden dat je makkelijker punten haalt. Maar volgens mij is Aerdenhout juist één v.d. enige waar de jury streng is.

Maar moeten de jury leden niet wachten tot na de prijs uitrijking? Het jury lid waar ik regelmatig bij schrijf doet dat in iedergeval wel.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 12:21

Volgens mij moet een jurylid aanwezig blijven tot een half uur na het aflopen van de rubriek die hij/zij heeft gejureerd ??
Dit heb ik volgens mij eens op Bokt gelezen , dus pin me er niet op vast. Maar het is natuurlijk sowieso niet netjes als de jury gelijk verdwijnt na afloop van de proef, dan is er ook geen gelegenheid meer tot het stellen van vragen (bijvoorbeeld als er iets op je coupon staat wat je niet begrijpt).
Al moet ik zeggen dat ik nog nooit van de mogelijkheid gebruik heb gemaakt om iets aan de jury te vragen na afloop van m'n wedstrijd Schijnheilig ..

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 12:25

imker schreef:
Ik bedoel ook niet dat ik het niet snap, maar hoe kan iemand die een normale, nette proef neerzet, zonder verzet, het nu verliezen tegen een amazone die haar paard niet onder controle heeft. Na 3 voltes na het zogenaamde 'halthouden' inclusief steigerpartijen, verzet, wegspringen en struikelen, vind ik dat een combinatie uitgebeld mag worden, om het even of het nu een Young Rider is of niet. Daarbij komt gewoon voor mij het feit dat ik het niet eerlijk vind dat zij op dit niveau meerijdt. Lichte tour is Lichte tour en dan ga je niet effe L1 starten....

Het is nu al wat gezakt bij mij en ik ben eigenlijk alleen nog pissed op het feit dat zij een onverdiende winstpunt heeft gekregen, en niemand die er iets aan kan doen. Boos!



ik mag weer fijn tegen bart bax en niels bax rijden, das ook altijd leuk
maargoed, ze mogen volgens de regels gewoon meedoen, en ook hun vragen er niet om om voorgetrokken te worden, al moet ik wel altijd ff binnensmonds mopperen als ik weer zie dat hun altijd 1 en 2 en 3 zijn, ligt er aan met hoeveel paarden ze mee hebben gedaan

maar ja, dat hou je toch

ze willen bij t springen al een aparte ring maken voor profs en amateurs

dus wie weet komt dat bij dressuur ook nog ooit

maar ja waar leg je dan de grens tussen prof en amateur?
bv mn instructeur werkt deels bij de bank, en heeft zn eigen stal

is dat dan iemand die t beroepsmatig doet, of gewoon een amateur?

dus t blijft gewoon lastig!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 13:57

imker schreef:
Ik bedoel ook niet dat ik het niet snap, maar hoe kan iemand die een normale, nette proef neerzet, zonder verzet, het nu verliezen tegen een amazone die haar paard niet onder controle heeft.


En toch kan dit, Imker. Ik had pas ook een combinatie in de ring die helemaal niets bakte van het halthouden en even goed nog 170 pnt. had, terwijl ze per saldo een 0 had voor dit onderdeel. Dit kwam omdat de rest van de proef zoveel 7-ens en 8-en opleverde dat ze evengoed nog aan 2 wp. zat.
Heb jij de rest van de proef ook gezien van deze combinatie?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 14:00

Als je iemand met een super paard onder de kont een beroerde proef ziet rijden en je rijdt zelf met een iets minder goed paard een hele nette proef dan zijn de punten vaak zo oneerlijk.

Als ik ooit jury wordt (waar blijft mijn formulier??) dan heb ik me nu al voorgenomen dat iemand met een super paard niet per definitie goede punten haalt. Ze zullen het echt moeten verdienen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers