zitten...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peet
Berichten: 251
Geregistreerd: 20-07-01
Woonplaats: Rotterdam

zitten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 01:16

Heeft er iemand nog wat tips ivm zitten? Ik heb dus de neiging om als ik aangalloppeer naar voren te vallen en als ik dan weer recht zit kan ik gewoon niet op m'n reet blijven zitten. En denk ik al tijd: denk aan je voeten daar zitten gewichtjes aan dus benen lang en boven m'n hoofd zit een hijskraantje dus lang maken en rechtop blijven zitten maar toch stuiter ik teveel. Dit zelfde probleem heb ik ook in draf, doorzitten is echt een kriem. Heb nu wel regelmatig priveles en rij zowiezo 1 keer per week (op een manegepaard), dat helpt wel maar toch val ik elke keer op hetzelfde probleem terug... Scheve mond
Hoop dat jullie nog wat tips hebben!

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 02:34

Mijn zit in galop is ook niet altijd alles en als het weer eens niet naar mijn zin gaat, galopeer ik een tijdje alleen zonder beugels. En als ik mijn beugels uit heb zit ik opeens heel erg stevig! Misschien heb je er wat aan?

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 09:06

als ik aangaloppeer dan ga ik ook mee naar voren, maar het lukt me nu al steeds beter om gewoon rechtop te blijven zitten

Maikuh

Berichten: 1613
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 09:17

Ik heb dat ook wel. Zonder zadel rijden of zonder beugels helpt meestal ook wel om je zit steviger te maken. Als je dan nog zorgt dat je aan je rug denkt dan komt dat wel goed! Het is ook gewoon oefenen.. Je zult echt niet binnen een week keurig rechtop zitten. Je hebt nou eenmaal jezelf aangeleerd dat je 'krom' zit en nu moet je opeens recht gaan zitten.
Ik zelf ben er al 4 jaar mee bezig recht te zitten en mij lukt het nog steeds niet goed Knipoog De laatste tijd wel beter omdat ik sinds 3 maanden meerdere keren per week rijd ipv 1x per week op een manegepony. Maar het is echt een kwestie van oefenen voor je denk ik.. Iig heel erg veel succes!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 09:54

misschien is het ook wel een oplossing om op verschillende paarden te rijden...als dat kan

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 12:59

Heel diep gaan zitten in je zadel, en denken dat je door je paard heen wilt zakken.
Schouders naar achteren, en neus in de lucht.
Zo heb ik het geleerd.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:01

Borstbeen ook vooruit steken en hoofd precies op je schouders dragen. Dan val je vanzelf naar achteren zodat je niet naar voren komt. MAar je moet daar wel BEWUST aan denken hoor, bij het aanspringen.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:59

Idd bewust denken dat je niet naar voren wil vallen. En de tijd nemen voor het aanspringen. Dus eerst een stuk doorzitten totdat het voor je gevoel leker gaat en dan pas aanspringen...

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 16:49

Ik ging ook altijd bij het aangaloperen gelijk naar voren, vaak kwam ik er dan pas na een lange tijd achter dat ik recht moest gaan zitten.

Ik heb het afgeleerd door een flinke tijd lang elke keer dat ik aansprong naar het plafond te kijken om zogenaamd de spinnenwebben te tellen *LOL*
Ik moet zeggen, het hielp echt fantastisch.
Als je tijdens het galoperen dit nog even aanhoud, dus echt op je gevoel gaat rijden kom je er al snel genoeg achter dat je paard ook veel prettiger loopt op die manier.
Succes er mee!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 22:41

Laat je heupen eens voelen hoe het echt voelt om met je paard mee te bewegen. Als je dat goed gevoeld hebt en je leert steeds beter mee te bewegen dan durf je op een dag je heupen te vertrouwen en kun je je bezig gaan houden met recht zitten voor je kijken en alle andere dingen die je nog met je houding wilt doen.
Je heupen moeten namelijk en naar voren en naar achteren (Wat ze doen) maar ook nog eens naar boven en beneden bewegen. (wat ze nu nog wel eens vergeten) Daardoor stuiter je naar voren. Naar boven kijken is een goede tip, dan kun je namelijk alleen maar voelen.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 22:53

Veel oefenen en veel zonder beugels rijden. Niet lange stukken achter elkaar, maar even zonder, dan weer met.
En niet gelijk beginnen met 20 minuten doorzitten maar steeds meer opvoeren. Beginnen met 5 minuten en steeds langer.

O, Peet, ik zie nu pas dat het berichtje van jou is. Ha ha.
Met de galop kan ik je als tip geven hakken uitdrukken en je benen lang maken. Dan ga je vanzelf al wat naar echter zitten en ga voor je gevoel te ver naar achter zitten. Meestal zit je dan recht.
En ook dit weer kleine stukjes. Gewoon opbouwen. het komt vanzelf.
Het heeft bij mij een jaar geduurd (wat heeft Kas toch allemaal niet moeten doorstaan. Ha ha Knipoog)

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 23:02

Peet schreef:
En denk ik al tijd: denk aan je voeten daar zitten gewichtjes aan dus benen lang en boven m'n hoofd zit een hijskraantje dus lang maken en rechtop blijven zitten maar toch stuiter ik teveel. Dit zelfde probleem heb ik ook in draf, doorzitten is echt een kriem.


Probeer lekker ontspannen te gaan zitten.
K heb ook een slechte zit, maar als k de hele tijd eraan denk dan ga k juist klemme en gespannen zitten enzo.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 23:25

Peet schreef:
En denk ik al tijd: denk aan je voeten daar zitten gewichtjes aan dus benen lang en boven m'n hoofd zit een hijskraantje dus lang maken en rechtop blijven zitten maar toch stuiter ik teveel. Dit zelfde probleem heb ik ook in draf, doorzitten is echt een kriem.


Probeer lekker ontspannen te gaan zitten.
K heb ook een slechte zit, maar als k de hele tijd eraan denk dan ga k juist klemme en gespannen zitten enzo.

becca
Berichten: 113
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 01:35

Zie je wel! Zo heb je het lichtrijden behandeld en daar komt doorzitten hi hi.Is ook moeilijk goed doorzitten.Kan alleen als je een onafhankelijke zit hebt.Heb ik ook nog niet helemaal altijd voor elkaar,wel soms een beetje.

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 02:02

Een tip om te controlleren of je een goede zit heb drafbalkjes nemen in draf en buigels uit paar keer achter elkaar dan leer je ok goed hoe je moet zitten en hoe je met die beweging mee hoort te gaan... SUC6