ziekte EMND?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

ziekte EMND?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 20:52

Wie kan mij hier meer over vertellen?

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:20

weet je waar die afkorting voor staat ? wat zijn de symptomen ?

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:26

idd,mischien even iets meer informatie erover vertellen?
en wat de afkortingen zijn Haha!

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 00:54

Probeer eens of je kan pb-en met ptries en saskia. Mistral van Siaskia had zeker EMND en van Jerai van ptries had het waarschijnlijk ook.
Als je op de namen Jerai en Saskia zoekt, kom je al vast iets tegen.
Wie weet kom je via hun meer te weten, ik vind verder alleen engelstalige sites, ik weet niet of je daar iets mee kan? Al je paard dat heeft, wens ik je heel veel sterkte, het is een rot ziekte waar weinig tegen te doen is. Op de engelstalige sites lees ik veel dat het een vitamine E tekort zou zijn, misschien kan je daar iets mee? De paarden vermageren erg, worden instabiel op hun benen en verzwakken snel, het kan zomaar binnen een maand gebeurd zijn als ik het zo lees!

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 01:40

Ik kan je heel erg aanraden om te kijken op www.horseadvice.com en daar via zoekfunctie EMND op te vragen.
Er staat zelfs een stukje op van een paard dat er weer bovenop is gekomen!

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-03 02:07

Paard bij ons op stal heeft het misschien. Ze eet slecht en ze zijn haar aan het onderzoeken in utrecht. Er is een kans dat ze die ziekte heeft.
Nu ben ik benieuwd naar ervaringen en besmettingskans etc.
Ik hoorde dat het paard er dan dus dood aan gaat.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 02:20

In Utrecht is er net nu inderdaad een manier om te onderzoeken of een paard EMND heeft, voorheen kon dat pas aangetoond worden als het paard overleden was, door middel van autopsie.
Dat zeiden ze tenminste tegen mij.
Mijn da dacht dat mijn paard het ook had, hij was ook veel vermagerd in korte tijd en erg zwak, maar dat bleek achteraf Wobbler te zijn.
Maar lees ff op horseadvice.com, is echt informatief!!!

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-03 18:47

Mijn engels is bar slecht. Ik heb t geprobeerd.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 19:23

Voor zover ik het begrijp is het niet besmettelijk, maar als het een vitamine E tekort is, kan dat ook door bepaald gras of hooi komen en daardoor lijkt het dan alsof het besmettelijk is, meer paarden die bij elkaar staan kunnen er last van krijgen.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 19:59

EMND is Equine Motor Neuron Disease.
Dit is een ziekte dat door aantasting van de zenuwbaan in het ruggenmerg is niet te genezen. In sommige gevallen kan de ziekte wel tot staan worden gebracht.
EMND is een zeldzame en complexe ziekte, waarvoor artsen nog geen oplossing hebben gevonden

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 20:23

Vaak wordt het paard magerder, lichte spiertrillingen, onderstandig, darmgeluiden minder actief. Verder weet ik er zo niet zo veel over te vertellen.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 20:34

Mijn pony Jerai had ws. EMND, hoewel het nooit 100% zeker is geweest. Ze kreeg evenwichtstoornissen, werd mager, spiertrillingen en ze lag veel. Bij Jerai waren de darmgeluiden inderdaad ook minder actief. Met vitamine E kunnen ze de ziekte af en toe stalbiliseren. Ik heb Jerai in laten slapen, omdat zij er echt heel slecht aan toe was. EMND is vast te stellen door en spierbiopsie. jerai heeft dit niet gehad, maar er is wel een EMG scan genomen (dat kan in Utrecht), daaraan kon je zien dat haar zenuwen inderdaad geen goede "seintjes" meer gaven. Mocht je een paard hebben/kennen dat deze ziekte heeft en daarom deze vraag stellen, dan wens ik je heel veel sterkte toe.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 20:14

Merrie bij ons op stal heeft het misschien. Ze is nog maar 4 jaar.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 20:16

Op die site staat wel een voorbeeld van een paard dat erbovenop is gekomen door middel van een mega dosis vitamine E...
Ik wil niemand hoop geven ofzo, maar lees het toch eens goed door.
Ik zou het ff door iemand laten voorlezen als je engels niet best is, want wie weet heb je er wat aan.