hoe lang duurt het voordat jou haf je vertrouwde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

hoe lang duurt het voordat jou haf je vertrouwde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-03 19:17

Graag zal ik het willen weten want heb nu een haf en die is nu 6 weken ong bij mij en krijgt nu kuren en is zomaar in paniek dan kan je er niks meer mee.
hoe was jullie haf?


Jokonootje

Berichten: 4830
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 19:20

ik denk dat hij je puur aan het uit proberen is...
ik zou gewoon consequent blijven en het verschilt zoveel per paard wanneer hij je vertrouwt...
misschien een idee om aan NH te gaan doen of aan Vrijheidsdressuur ?!
vaak komen ze dan ook wat meer in vertrouwen met je ...
succes in ieder geval !!

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 19:26

Ik denk ook dat hij gewoon aan het kijken is wat je allemaal goed/niet goed vind! je moet idd streng en duidelijk voor hem zijn, anders blijft hij het doen. De tijdelijke bijrijdster van Sting was totaal niet duidelijk in het begin, die heeft er later nog wel wat problemen mee gehad (trap gekregen (zou hij bij mij dus echt niet moeten proberen!) en eraf gevallen bv.)

ladyAn
Berichten: 774
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 19:26

Ik heb het gevoel dat de haf waar ik op rijd (van mijn vriend) nog steeds weinig vertrouwen in mij heeft na 2,5 jaar... ik wil het heel graag maar ik heb ook niet genoeg tijd om heel veel met hem bezig te zijn en het blijft vaak toch meer een gevecht dan lekker samen rijden (in de bak dan..buiten gaat dat beter hoewel hij zich dan ontzettend aanstelt)

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 19:27

Ik denk ook dat het helemaal niet aan het vertrouwen ligt. Ze is nu gewoon een beetje aan je gewent en wil je nu uit gaan proberen, dat doe paarden meer als ze net een nieuwe baas hebben.
Laat je niet kisten, niets van aan trekken dan komt het allemaal weer in orde. Ze moet gewoon even weten dat jij de baas bent en ze jou helemaal niet hoeft uit te proberen.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 19:30

hoe oud is je haf?
hoe was hij bij zn vorige eigenaren/verdere geschiedenis?
m/h/r ?
dat zijn wel dingen waar je rekening mee moet houden.
misschien zit hij in de puberteit?
misschien probeert ie je uit? ed ed ed

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 21:10

Par was verschrikkelijk kwa vertrouwen, ze moest me niet, ze wou de stal niet, ze wou alleen maar de andere paarden en of ik het liefst in de hoogste boom wou gaan zitten enne snel graag.

Ze was dus niet zo bekend met mensen Haha!

Nu een jaar verder kan ik alles met haar, ben gewoon streng en heb haar gestraft als ze iets fout deedt.
Irritant vraag gedrag heb ik genegeert.
Braaf gedrag helemaal de hemel ingeprezen.

Na elke fout kreeg ze weer gewoon een nieuwe kans, ze kon me het hele erf overslepen en dan vloekte ik wat af hoor.
Maar als we dan in de stal stonden en ze stond 5 minuten stil of gaf zonder morren haar voetje prees ik haar weer de hemel in.

Zal niet bij elk paard werken maar na een paar maanden was het al veel beter.
Het kan ook alleen nog maar beter worden.
Maar ik mag op haar stappen en doen met haar wat ik wil, als ik het goed vindt zal het wel goed zijn *in de meeste gevallen dan, tractors zijn nog errug eng hahahaha*

Er kan dus nog wel een tijdje overheen gaan voordat jouw haf je echt helemaal gaat vertrouwen, ik denk dat Par dat totaal vertrouwen ook nog niet heeft, en of ze het ooit helemaal zal krijgen is weer een tweede.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 10:25

in je pb vertelde je dat ie 4 jaar is. Dan zijn ze vaak midden in de puberteit.
kan het zo zijn dat hij minder goed ingereden is als je verteld is? dat was bij mijn merrie ook zo.
wel concequent blijven en lessen nemen doe je al, verder geduld hebben.

HeleennAnton

Berichten: 394
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 11:06

Ik merk nu sinds een/twee maanden dat we echt maatjes worden (heb hem een half jaar), maar ik moet wel oppassen dat ik niet te lief word want dan komt ik mezelf nog wel tegen. Anton blijf een paard met een eigen willetje.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 11:08

ik heb een Noriker (familie van de Haf) sinds begin maart. Hij is ook 4. Ik heb een vreselijke zomer gehad met hem en vaak getwijdeld of het nog goed kwam met ons.

Nu begint het vertrouwen eindelijk te komen! Ik heb eind augustus besloten zonden bijrijdsters verder te gaan en nu begint ie eindelijk op me te vertrouwen, ik ben immers de enige die hem aandacht geeft en. heel belangrijk, eten!

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 11:54

Tja vertrouwen? Ze is nooit bang van me geweest, ze kwam wel recht van de weide af en kende nog niks toen ik haar kocht. Maar ze was juist behoorlijk dominant. Had iets te veel vertrouwen en dacht ook dat ze alles wel kon flikken. Sinds vorige maand, 9 maanden later, ging het pas echt lekker, toen hadden we vertrouwen in de zin van 'ze weet hoe ver ze kan gaan'. En pas vanaf toen geniet ik echt van haar

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 12:10

Ohhh hij heeft me een jaar uitgeprobeert tot hij echt te ver ging en toen was het bij mij over..... en sinds die tijd geen problemen meer, wel je grenzen aangeven.. en als ie er overheen gaat op zijn plaats terug zetten....... zo leren ze het wel.

** Als je de beste zitplaats in huis wilt, zul je de kat moeten verplaatsen **
** Pas heeft iemand mij een schattig katje gegeven.... en het katje is van mening dat iemand mij aan hem heeft gegeven **

andor

Berichten: 873
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 19:34

In de eerste week dat ik andor had, had ik telkens gezecht 'Dat de vorige eigenaar er zo vaak van afgevallen is zeg, moet je kijken hoe braaf hij is'.
Nou en dat had ik dus beter niet kunnen zeggen. De eerste les die ik met hem ging rijden heeft hij alles gedaan wat niet mag. Bokken, kop tussen voorbenen steken en gaan met die banaan. Dit heeft hij 5 keer gedaan en de derde keer bleef ik niet zitten. Andor was toen al 9 jaar. Buitenrijden doe ik eigenlijk niet zo heel vaak. Als ik namelijk wil galoperen dan gaat hij weer bokken en zijn kop tussen zijn voorbenen doen en gaan met die banaan. Ik heb er al een paar keer iemand anders opgezet maar die lagen er ook bijna vanaf. Als ik er echt aan toe ben ga ik pas weer naar buiten.

Veel plezier met je pony en blijf consequent.

Veel spullen te koop!! Zie markt.
Lieve mensen doe ajb een bod want ik wil er echt vanaf. Dekjes mogen voor een prikkie weg.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Belker en 34 bezoekers