Cavia mist een stukje tand,erg? *foto*

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Cavia mist een stukje tand,erg? *foto*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-03 17:07

Ik zag zonet bij Cooper dat hij een stukje van 1 van z'n tanden mist,dus ik heb er maar even een foto van gemaakt.
Moet hier wat aan gedaan worden?
Soms lijkt het alsof het eten wat moeilijker gaat,maar hij eet iig wel.

Afbeelding


Lizz

Berichten: 8888
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 17:08

ik vind zijn tanden erg lang! je kan ze beter een keer laten knippen (bij dierenarts of dierenwinkel) of zelf maar weet niet of je dat al vaker hebt gedaan

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 17:13

Zo'n ongelijke tanden zorgen er inderdaad voor dat het moeilijker eet.
Ik denk zelfs dat zijn voortanden ook iets te lang zijn, ga even langs de dierenarts, daar knippen of vijlen ze het even bij.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Kath_

Berichten: 1909
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 18:16

maar even over de vraag
kijk over een week nog maar een keer, zun tand is dan alweer helemaal aangegroeid
Onze cavia heeft dat ook vaak maar soms is heel zun tand zelfs weg, groeit echt binnen no time weer terug Haha!

Suus van HC de Hoeve -> L1
Louisiana Lady -> L2
Mystique -> M2

wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 18:46

ze tanden zijn duidelijk te lang. Ga naar een dierenarts die kan ze bij vijlen veel succes

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 18:50

Vraag me af of ze echt te lang zijn, maar af en toe laten controleren kan nooit kwaad natuurlijk.
Verder, de tand groeit idd vanzelf weer aan. Hoe even in de gaten of hij er last van heeft met eten, maar ik denk het niet.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 18:56

echt boven is veel te lang. ga echt naar de dierenarts wat ook kan helpen is een knaagstok. had mijn cavia ook altijd

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 19:11

Ze zijn boven altijd aan de lange kant. Ik zou er niks aan doen. Ff aankijken of alles weer goed bijgroeit en als zn gebit ongelijk wordt (doordat tanden altijd doorgroeien) er ff mee naar de dierenarts


Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 19:15

Iid even langs de dierenarts,anders blijven ze misschien afbreken omdat ze te lang zijn??? Scheve mond

Ik gaf mijn konijn altijd takken van een boom (waren het nu wilgentakken?) Moet je anders ook even vragen bij de dierenarts.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-03 19:50

De boventanden lijken heel lang omdat ik z'n bovenlipjes heel ver weg heb geduwd.
Anders zie je de tanden nooit zover,wanneer je gewoon in het bekje kijkt.
Maar ik zal zien of ik maandag even een afspraak kan maken.
(bij knaagdieren worden tanden trouwens niet bijgevijld hoor Knipoog Ze worden gewoon bijgeknipt. Lachen )

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 23:05

Het zijn idd wilgentakken die goed zijn voor knaadieren

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 23:24

Brr tanden afknippen...? Zitten daar geen zenuwen in dan?

Doe leuk of ik zap!
***Tinka je t'aime, ik zal je missen meissie Lovers ***
Ubi amor, ibi fides. (Waar liefde is, daar is vertrouwen) I love Jesus Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 23:31

Tanden knippen bij een cavia is net als bij jouw de nagels knippen.
Voelen ze niet veel van dus. Zelfde verhaal als bij het vijlen van paarden tanden.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 00:43

mijn konijn had altijd een baksteen in zn hok liggen(als ik die niet erin legde ging ie aan zn stene voerbakje knagen) en een boomstronk, onze cavia had altijd ook een boomstronk in zn hokje, daardoor bleven de tanden op een goede lengte
deze zijn idd vrij lang, kan ook zijn datze daardoor zijn afgebroken

ik zou even aan de DA vragen of ie ze wat korter kan maken, en daarna een boomstronk oid in zn hokje leggen

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 09:07

Mijn cavia heeft ooit eens allebei z'n voortanden afgebroken, zo ver dat ze niet meer te zien waren. Heb toen even de DA gebeld om te vragen wat ik kon doen. Ik moest dus echt kleine stukjes witlof met de hand voeren een paar keer per dag, om dat hij dus geen hardvoer kon eten en hooi lukte ook niet. Na een week waren de tanden weer op de helft en kon hij zelf weer eten.

Als je goed hardvoer hebt is zo'n boomstronk niet echt nodig, al is het wel leuk voor je knaaf om lekker zo'n ding te slopen!

Als er trouwens maar 1 tand is afgebroken kunnen ze wel gewoon zelf verder eten hoor.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-03 10:08

Ik heb een boomstronk in het hok liggen,en een knaagsteen opgehangen waar hij ook wel van knaagt.
En z'n voerbak staat op een paar bakstenen omdat hij die anders vol met zaagsel gooit.
Hij heeft dus genoeg te knagen in ieder geval.
Ik heb een andere zieke caaf,daar ga ik denk ik morgen maar wel even mee naar de DA,als ik denk dat ze het nog zal halen.
Dan zal ik Cooper wel even meenemen,anders kijk ik het denk ik nog even aan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie