Wat wordt er beter van hoog opbinden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 22:47

Nav een bericht over het NK, waarin staat dat iemand z'n paard hoog opgebonden had: waarom wordt dit dan gedaan? Heeft dat invloed op het lopen van een paard ofzo?
Waarschijnlijk had ik als naieveling gedacht dat het een heel vervelend paard was ofzo, als hij superkort aangebonden had gestaan Verward

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 22:53

Hoi Sonja, als je het stukje onregelmatigeheden op NK leest van Sugarmiss lees je een uitleg...verder denk ik dat mensen die er niet mee te maken hebben gehad en dus de reden niet kennen er weinig nuttigs over kunnen vertellen. In principe ben ik zeker geen voorstander van dit soort dingen, maar er is ongetwijfeld een reden geweest.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 22:55

de bedoeling is dat de paardenhoofden heel hoog "opgetakeld" worden. Zo zetten ze die beestjes dan een paar uur tot zelfs de hele nacht vast. Als ze eenmaal los zijn, zijn ze zo blij dat ze hun hoofdjes mogen laten hangen dat ze mooi Extreme duivel laag lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 22:57

Sjezes wat ziek....... Boos!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 23:00

Hmmm...tenzij ik het verkeerd begrepen werd is dat niet wat er bedoeld werd in het geval waar ze het op horses over hadden... Verward Ik heb het tenminste heel anders begrepen...dit is idd ziek. Maarre...vraag me nou wel af wat er in dit geval dus precies bedoeld werd, ben ff de draad kwijt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 23:02

Ik ben nog niet op Horses geweest, ik bedoelde echt wat ik schreef. Omdat ik dacht begrepen te hebben dat mensen het doen voor het presteren later; ik zag niet in wat voor effect het zou hebben. Snap ook niet dat mensen dit verzinnen.... Sport noemen ze dat... Frusty

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 23:08

Ik denk dat iedereen een beetje doordraaft over het vastbinden van de hengst van roemer. Zoals ik al vertelde op onregelmatigheden, heeft dat paard zijn hakken stuk getrapt in de box. Het paard was daarom even vastgezet. Het heeft hier niets te maken met de prestatie van het paard. Mijn eigen paard staat toevallig naast deze hengst op stal. En ik heb hem nog nooit met zijn hoofd vast zien staan in de hoogte zodat hij de volgende dag laag zou lopen. Wat een giller zeg. ha ha ha

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 23:12

Ik kan me trouwens niet eens voorstellen dat een paard als het hoofd echt hoog opgebonden zou zijn (en ik weet nog steeds niet wat ik me daarbij voor zou moeten stellen, lijkt me dat een paard iig nog altijd met 4 benen op de grond staat) daarna met het hoofd extreem laag zou KUNNEN lopen... Verward

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 07:44

Even voor de duidelijkheid: IK bedoelde dus niet dat Dennis het op deze manier en met deze reden heeft gedaan. Ik beschreef hier de methode die enkele (pleasure) ruiters schijnen te gebruiken.

En op de WRAN NK heb ik een paard daadwerkelijk zo zien staan. Maar dat was een reiner Verward van een Italiaan



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marianne op 2001-10-23 07:52 ]</font>

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 10:16

Citaat:
Op 2001-10-22 22:55, schreef Marianne:
de bedoeling is dat de paardenhoofden heel hoog "opgetakeld" worden. Zo zetten ze die beestjes dan een paar uur tot zelfs de hele nacht vast. Als ze eenmaal los zijn, zijn ze zo blij dat ze hun hoofdjes mogen laten hangen dat ze mooi Extreme duivel laag lopen.


Het is niet alleen een kwestie van blij zijn dat ze hun hoofd weer naar beneden kunnen doen, de spieren zijn door dit 'ophangen' zo pijnlijk geworden dat ze hun hoofd niet meer omhoog KUNNEN doen zonder pijn te voelen. En het dus voor een tijdje uit hun hoofd laten. Gevolg: lekkere lage halshouding... Huilen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 13:32

het is wel behoorlijk ziek als westernruiters dat met hun paarden doen. Maken de westernruiters hier van bokt er een opmerking over als ze het zien? Ik zou trouwens geen opmerking maken maar het paard stiekum in de normale houding vastbinden als er even niet opgelet werd.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 13:36

Mijn god!
Toen ik dat andere topic las, schoot er wel een idee van die methoden door mijn hoofd, maar bedacht me dat dit wel heel ziek zou zijn... Verdrietig

Dit is pure mishandeling! Boos!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 14:43

Niet generaliseren Desiree! Je kent ons toch. Je moet maar zo denken het zijn altijd de zelfde die dit soort martel methodes voor de dag halen. Ze zagen, intimideren ,slaan en binden op. Ze zien een paard als een ding niet als een levend wezen. Gaat ie stuk kopen we een andere.
Dat zal alleen maar veranderen als we er allemaal telkens wat van zeggen en de mensen die hier achter staan geen aandacht meer geven door er geen les te nemen en je er zo ver mogelijk vandaan te houden.

Adrienne

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 17:38

Geldt niet voor westernruiters in het algemeen hoor Desiree!!! Eens ff een klein opsomminkje over mezelf...Ik zet mijn paard alleen vast als ik haar ga poetsen (in de box hoeft ze van mij dus helemaal niet vast, maar zij is zo rustig dat ze dat dan ook niet nodig heeft), rijden doe ik met een dik trensje, geen hulpteugels (heb een ongebruikte martingaal in mijn kast, maar rijd ik dus nooit mee), sporen liggen ook al een eeuwigheid weg te roesten in mijn kast...kortom, ik rijd voor mijn plezier en hopelijk ook voor Escala's plezier...maar ik ben wel van mening dat er bijna altijd meer dan 1 uitleg is voor een situatie, dus ik sta niet meteen klaar om een ander te bekritiseren voor ik de reden heb gehoord...ik zou zelf eerst de eigenaar aanspreken voor ik het paard los zou maken, je weet immers niet waarom een paard (zo) vast staat...als de eigenaar een goede reden heeft zou ik de respecteren, maar heeft de eigenaar die niet... }> Maar zonder vragen los maken zou ik persoonlijk niet doen, wie weet veroorzaak je dan zelf meer problemen dan er al waren... Verward Maarre...hopelijk realiseer je je wel dat ook de meeste western ruiters het welzijn van hun paard voorop hebben staan en dat bepaalde rare dingen heus niet typerend zijn voor de western sport...heeft namelijk niks te maken met welke vorm van sport dan ook.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 19:02

Citaat:
Op 2001-10-23 17:38, schreef vikki:
ik zou zelf eerst de eigenaar aanspreken voor ik het paard los zou maken, je weet immers niet waarom een paard (zo) vast staat...als de eigenaar een goede reden heeft zou ik de respecteren


Geen enkele ruiter zou een reden mogen hebben om een paard 'zo' (hoog) vast te zetten, tenzij het dier net neusdruppels gehad heeft.... Knipoog

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 19:05

Ik ben in 1999 op de futurity in Amerika geweest. En wat je daar ziet is echt niet te geloven, daar is nederland kinderspel bij. Ook kom ik veel in Duitsland op grote wedstrijden, maar een paard met zijn hoofd hoog vastbinden zodat hij de volgende dag laag loopt?? Nee dat heb ik nog niet meegemaakt, ook niet in de states, terwijl ze daar heel erg ver gaan. En denk je nou echt dat als een ruiter daar op een AQHA show zijn paard hoog vast zet wordt gediskwaliceerd?? Kom op zeg dat doen ze daar echt niet. Ben ook op de World Show geweest in USA en daar gebeuren ook genoeg dingen waar men hier niet eens aan zou denken hoor. Het is daar ook de normaalste zaak om je paard te kluisteren, waarneer dan ook. Zou je hier ook niet moeten doen. Ik persoonlijk heb bij het kluisteren erg veel baat gehad, als je het maar goed doet en niet half...

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 19:07

En om nog even door te gaan over dat kluisteren. Ik kluister mijn paard liever dan dat hij een half jaar een blesure heeft aan zijn voorbenen of achterbenen.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 19:16

Ik ben het absoluut met Seapy eens dat ik mijn paard liever zou kluisteren dan een blessure op laten lopen! Enne...als de reden neusdruppels zijn zal ik die dan maar accepteren Sugarmiss... Knipoog Maar ik blijf er bij dat je niet alles zo zwart/wit kan zien...wie weet komt een eigenaar met een beredenering op de proppen dat je jezelf af gaat vragen wat nou beter is...ik weet niet...maar ik blijf er wel bij dat ik persoonlijk toch in 1e instantie op zoek zou gaan naar de eigenaar.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 19:27

Citaat:
Op 2001-10-23 19:05, schreef seapy:
Ik ben in 1999 op de futurity in Amerika geweest. En wat je daar ziet is echt niet te geloven, daar is nederland kinderspel bij.


Er zullen ongetwijfeld meer gevallen zijn, maar is dit een reden om er hier in Nederland dan maar niets aan te doen. Moeten wij het dan maar 'normaal; gaan vinden, want in Amerika (ons grote voorbeeld Verward ) gebeurt het tenslotte ook... nou dank je. Ik hoop dat wij wijzer zijn en de sport gezond kunnen houden.

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 20:26

eeerrhm....wat is kluisteren? Scheve mond\

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 20:28

Kluisteren is met twee benen aan elkaar binden, het paard kan dan nog kleine stapjes nemen.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 20:31

Uhm...kluisteren is zeg maar de achterbenen aan elkaar binden zodat je paard niet zo makkelijk kan slaan of weg kan rennen...meestal via soort van "handboeien" tussen de achterbenen, maar er wordt ook wel eens 1 been gekluisterd, dan een lange zachte lijn er aan, onder de buik door, tussen de voorbenen heen en dan 1 slag om de hals...als het paard dan dreigt te willen slaan, kan je een beetje druk op de lijn zetten en zo het gekluisterde voetje een beetje optillen. Dit doen hengstenhouders wel om voorkomen dat de hengst tijdens een natuurlijke dekking geslagen wordt. Kluisteren tussen de 2 achterbenen gebeurt geloof ik vaker; het paard kan dan gewoon nog lopen (en ook nog slaan... }> alleen niet zo makkelijk...) Ik wil er trouwens even bij zeggen dat ik mijn pukkie nog nooit gekluisterd heb, ook niet toen ze gedekt werd!!! Maar ik zou haar liever een paar kluisters omdoen dan dat ze haar benen kapot zou schoppen bijvoorbeeld...maar wat niet nodig is is natuurlijk niet nodig! Haha!

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 20:45

THX Lachen voor de uitleg Vikki. En Tess wat weet jij toch veel, sta ik steeds weer versteld van Lachen

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 20:59

Ik ben het geheel met Sugarmiss eens... Omdat ze het bij de AQHA in Amerika wel doen, moet dat dan hier ook maar kunnen... Wat een houding is dat hee.. Omdat ze bij de buren hun kinderen mishandelen kunnen wij dat ook wel doen?? Rare gedachtengang. Verbeter de wereld begin bij jezelf?

Ik vraag me alleen af hoe de ruiters die dat soort fratsen uithalen nog rustig kunnen slapen snachts, en of ze niet beter kunnen gaan motorcrossen, want machines schijnen nog steeds geen gevoel te hebben.

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 00:15

Kijk ik ben het totaal niet mee eens hoe het in usa gaat. Echt niet. heb daar snacht op de tribune gezeten met tranen in mijn ogen. Maar ze hanteren de zelfde regels als hier, namelijk AQHA regels. Alleen worden ze daar iets anders toegepast. begrijp je.