men-toestel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-01 12:57

Eigenlijk zit ik eraan te denken om een soort men toestel in elkaar te prutsen om voor mezelf te oefenen met de leidsels.....
Zijn er mensen die er ervaring mee hebben, of er misschien zelf een hebben gemaakt??

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 13:00

Ja het is heel makkelijk.
Een plankje, twee katrolletjes eraan, touwtjes erdoor met onderaan een gewichtje.
(vol flesje bier Haha! Aan het einde mag ie leeg als je goed geoefend hebt *LOL* )
Aan de touwtjes een lusje, teugel erdoor en klaar ben je!
Het plankje kan je dan dmv een schroefklem (hoe heet zo'n ding? ) aan de tafel ofzo vastmaken!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-01 13:02

Heb jij er weleens mee geoefent en heeft het zin om te gaan doen?
En eh, mag dat bier ook vervangen worden door bv amaretto???(als er dan toch op de dranktoer gaan Haha! Haha! )

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 13:15

Ja ik heb hier mee droog geoefend. Achenbachsysteem is toch wel even wennen en hierbij kun je op dat toestel gewoon een route doorhet bos maken! *LOL*

Ik heb er sneller mee geleerd, je krijgt sneller handigheid in de teugelvoering, zonder dat je paard er last van heeft.
Leuk idee is iemand die ernaast staat en in vlot tempo zegt waar je af moet slaan of dat je een noodstop moet maken.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-01 13:23

Weet jij een goed boek waar alles duidelijk instaat?? Ik heb wel het bok bvan het aangespannen paard, maar daar staat veel meer over het 2 span rijden enzo in, of ik heb met de ogen dicht gekeken, dat kan ook natuurlijk... Haha!

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 14:28

ja, ik heb het ook met zo'n toestel leren mennen, voordat ik echt met paard aan de slag ging, het is wel makkelijk om even te kunnen oefenen zonder op te hoeven letten waar je paard heengaat *LOL*

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 14:38

Ik heb het ook gedaan zoals Jantina.
Alleen heb ik er in plaats van een flesje bier aan elke kant een plastic zak met een pot appelmoes gedaan Haha!
Werkt heel goed.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-01 16:00

Appelmoes is ook een idee, krijg je ook geen hoofdpijn van naderhand..... Haha!
Eigenlijk wil ik nog eens kijken of ik iets in elkaar kan fabrieken zonder dat ik moeilijke dingen op mn tafel moet bouwen met bankschroeven enzo....
Maar het lijkt me wel een goed plan!

sparklin

Berichten: 66
Geregistreerd: 27-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 14:25

dat doen we ook op school k heb pas een toets gehad maar ik had gelukkig een ruim voldoende

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 09:28

Is zeer zeker een goed plan. Het is echt het eenvoudigst om het even met een lijmklem op de tafel vast te zetten. Ik heb onderaan 2 blokjes hout gehangen (voordeel: kan niet kapot vallen, zonde van al dat bier/amaretto). Het gaat niet zozeer om het gewicht wat eraan hangt, maar wat er met die gewichtjes gebeurt bij het sturen!
Bv vanuit gebruikershouding naar dressuurhouding, mag er niets met de blokjes gebeuren (dus geen verandering in de mond van je paard), en als je naar links gaat, gaat eerst het rechterblokje naar beneden (geven) en dan naar behoefte met links omhoog (nemen).

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-01 11:39

Zou iemand mij duidelijk stap voor stap uit kunnen leggen hoe zo'n ding eruit ziet...

Ik kan geen duidelijk voorbeeld vinden en ik denk dat het toch wel belangijk is om "droog" te gaan oefenen.....

Het is dus als ik het goed begrijp een plankje, waar je met katrolletjes touwtjes aanmaakt, met onder het plankje gewicht en aan de andere kant een lus waaraan je je leidsels vastmaakt....
Toch? Verward

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 23:29

Je hebt een balkje. Die draai je met een lijmklem vast aan een tafel/stoel/aanrecht oid. Op het plankje maak je katrolletjes of van die schrikdraadhouders of schroefoogjes. 2 stuks op de breedte van je paard (de teugelbreedte). Hang je door elk oogje een touwtje. Aan de onderkant bevestig je daar gewichtjes aan, aan de bovenkant de teugels (gewone rijteugels voldoen prima). Pinkriempje niet vergeten. En je kunt op pad!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-01 23:56

Thanx voor je uitleg...........

Het is veel simpeler dan ik dacht..... Haha!