Bruinvis gevonden op het strand

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Bruinvis gevonden op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-03 13:28

Gisterochtend weer lekker met paard naar het strand. Zitten we net in ons eerste drafje, zie ik iets liggen op het strand Verward.

Het bleek een dode bruinvis te zijn van een ruime meter lang. Nog helemaal gaaf, alleen een beetje aangepikt door meeuwen bij een oog. Te zien aan de sporen daaromheen had een andere groep ruiters van stal de bruinvis ook gezien. Onze paarden keken niet op of om. Ik heb paardlief verteld dat ik nu ook van hem verwacht dat hij zich zo gedraagt als we een aangespoelde potvis van 10 meter lang vinden Haha!.

Nadat we het bruinvisje goed bekeken hadden reden we verder. Wij begonnen ons wel af te vragen wat we hier nu verder mee moesten. Voor zover ik weet worden bruinvissen en andere zeezoogdieren altijd verzameld voor nader onderzoek.

Even later zagen we een jeep aan komen rijden van de reddingsbrigade. Deze jeep hebben we aangehouden (weer deed paardlief alsof we dit elke dag deden Lachen ). Dezen bleken idd op zoek te zijn naar de bruinvis. Jeep vertelt waar ze de bruinvis konden vinden. Nadat ze de bruinvis hadden opgehaald reden ze weer langs ons, met een toeter en een zwaai als bedankje (weer keek paardlief alsof het erbij hoorde Cool ).

Iets verderop stond de jeep stil bij de andere groep ruiters en bij wat wandelaar. Dit was de gelegenheid voor paardlief om de Jeep eng te gaan vinden *LOL*. Het bleek dat de eerste groep ruiters de reddingsbrigade al had gewaarschuwd en globaal in de juiste richting had gestuurd. Het was idd een bruinvis en ze namen hem mee voor onderzoek.

Later heb ik op het net nog gezocht naar informatie over de bruinvis. Het blijkt dat er sowieso veel bruinvissen leven in de Noordzee. Door de hoge haringstand dit jaar zelfs heel erg veel. De bruinvissen die aanspoelen zijn geen verdwaalde exemplaren, maar echt de zieke of oude dieren. Doordat er zoveel bruinvissen zijn, zijn er dit jaar ook al meer aangespoeld dan andere jaren. Ook zijn er meer bruinvissen gezien vanaf schepen.

Zo blijft het interessant op het strand Lachen. Nu op zoek naar de eerstvolgende potvis Cheese! *LOL* .

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 13:32

lijkt me gaaf om te zien!

wil ook wel aan t strand wonen! al moet ik dan wel eerst een strand&water-proof paard hebben Haha!

niets is zo leuk als een strandrit maken, of zelf een strandwandeling maken en lekker uitwaaien *LOL*

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 13:32

Whoeiii, bruinvissen in de Noordzee? Lachen Lijkt me raar om opeens zo'n bruinvis op het strand te vinden... en al helemaal raar dat paardlief zich er niks van aan trok Knipoog Mijn paardje zou er met een boog van circa 300 meter omheen lopen Haha!

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 13:43

Ben ik even blij dat ik niet met je mee was Tong uitsteken. Fitz schrikt zich al een hoedje van een hert, laat staan een bruinvis.

En Renske, ik woon zelf vlakbij het strand, maar ik kom er eigenlijk nooit. Geef mij de bossen en de hei maar, vind ik veel mooier.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 13:54

Spannend he? Isolda zou niet zo braaf gebleven zijn, die raakt al overstuur van een dode zeehond Knipoog
Voordeel was dat ie nog helemaal gaaf was, dan stonk ie misschien nog niet zo *LOL*

Enne...... je wilt vast niet met je paard een 10 meter lange potvis tegenkomen. Ook niet zonder paard trouwens Haha! , die beesten stinken! Niet normaal meer. En dan heb je ook nog "ontploffingsgevaar.... *yuck*

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-03 14:05

Zo erg groot was de bruinvis niet hoor, dus dat scheelt natuurlijk Lachen.

Het ontploffingsgevaar bij dode potvissen heb ik idd van gehoord Haha!. Brrr.. (zie mezelf al helemaal onder de zooi lopend naar huis terwijl ze op stal een naar vis stinkend paard zonder ruiter moeten opvangen..).

Overigens zou het ook erg lollig zijn om politie/reddingsbrigade te moeten bellen over de bruinvis:
"met de politie, waarmee kunnen we u van dienst zijn"
"ja, wij rijden hier te paard over het strand en hebben een dode bruinvis gevonden"
"ok, wij komen hem ophalen, waar ligt de bruinvis ongeveer"
"bij het bord 'verboden voor paarden' in Noordwijk Bloos!".

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 14:11

Handige tip: Noooooit zeggen dat je te paard bent Haha!

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 14:24

Aparte ervaring. Knap van Kevin. Je moet het zien vanuit KEv zijn positie "Alles gewoon maar doen. Hij liep zeker voorop en daardoor dacht hij dat hij de koelste moest zijn. Je moet je harem tenslotte verdedigen. Later met meer paarden mocht iemand anders dat natuurlijk doen." Haha!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-03 14:26

Hahaha, harem bestaande uit 2 merries en 1 ruin Haha!. Hij wou later idd niet meer voorop en toen moest die andere ruin het werk doen Haha!.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 01:17

Ik zie nu op de lokale tv dat er vandaag op vrijwel dezelfde plek een levende bruinvis is aangespoeld Scheve mond. Deze leefde nog en is met uitputtingsverschijnselen overgebracht naar het Dolfinarium in Harderwijk.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 01:24

Wat een aparte ervaring,
btw,
hoe kun je op het strand nou mensen 'globaal' in de goeie richting sturen? Haha!
Je kan toch maar 2 kanten op? *LOL*

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 10:34

Tjee, dat is inderdaad een aparte ervaring. Ik zou me kunnen voorstellen dat zowel Duvel als Jip mij voor gek zouden verklaren als ik zoiets van dichter bij zou willen bekijken, het zijn allebei niet echt heel grote helden, zeg maar! Om over een potvis maar niet te spreken!
Ik ben wel ook een van de vele gelukkigen die in de buurt van het strand zit en dus regelmatig op het strand te vinden is. Echt heerlijk, een lekker galopje over het strand, met de wind door je haren, zalig!

Renske, als je wilt kun je wel eens bij ons naar het strand komen? Kan Quentin weer vertrouwd achter Duvel zijn kont aanlopen, net als met de croosles