tips voor dravertje in tolt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
superstarry
Berichten: 225
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Drachten...

tips voor dravertje in tolt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-03 23:01

Ik heb een grappig dravertje met een super telgang. Lovers
Wat op zich natuurlijk al heel mooi is, maar ik wil wel graag een fatsoenlijke tolt erbij. Ik krijg met moeite een aantal goede passen uit haar voordat ze in telgang verder vliegt...
Probleem is dus dat ze de telgang helemaal super vindt (en ik ook) omdat het zo hard gaat en dat ze de tolt niet lekker vindt lopen ofzo, toch wil ik daar graag iets aan doen. Heeft er iemand (wel paardvriendelijke) tips?
Ik hoor het graag van jullie! Doei, doei

Mijn paard de workaholic Haha!


mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 00:20

volgens mij kunnen alleen gangen paarden tolten en telgangen. misschien lijkt het of die van jou wel kan telgangen maar ik betwijfel of het echt zo is. (heb zelf een draver gehad en die kon inderdaad fantastisch hard draven maar was echt geen tegang) deze gangen zitten naar mij idee in het ras zoals ijslander en kan je niet aanleren. je kan het wel verbeteren maar niet aanleren.

als je het kan aanleren dan wil ik mijn fjord ook wel leren tolten. dus ik ben benieuwd

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 00:23

Heel veel dravers kunnen tolten, telgangen kunnen ze allemaal Lachen.

In Duitsland zit zelfs een heuse vereniging voor toltende dravers, misschien dat die je verder kunnen helpen? Ze hebben ook een website. URL weet ik zo gauw niet, maar wanneer je even bij google op Interessengemeinschaft Toeltende Traber zoekt, dan zul je ze wel vinden Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 00:29

jee heb ik wat bijgeleerd

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

superstarry
Berichten: 225
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Drachten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 11:29

In Duitsland zit zelfs een heuse vereniging voor toltende dravers, misschien dat die je verder kunnen helpen? Ze hebben ook een website. URL weet ik zo gauw niet, maar wanneer je even bij google op Interessengemeinschaft Toeltende Traber zoekt, dan zul je ze wel vinden Lachen.

Thnx maar mijn duits is niet zo geweldig, heb die site al eens gezien. Ze zijn trouwens ook een draververeniging aan het maken in NL (btje ot) hoop dat dat heel leuk wordt! Lachen
Maar ik vroeg me dus af of er iemand met een goede tip was, want ik krijg haar dus wel in tolt maar haar erin houden is nogal onmogelijk... Scheve mond
Duss... tips iemand?

Mijn paard de workaholic Haha!

superstarry
Berichten: 225
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Drachten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 11:34

[quote="promptertje"]Heel veel dravers kunnen tolten, telgangen kunnen ze allemaal Lachen.

Kunnen alle dravers telgangen? Ik dacht dus dat sommige dravers ook 3 of 4 gangers waren? Verward hoe zit dat promptertje? Het hangt er toch vanaf of ze veel amerikaans bloed hebben of veel frans?
En de tolt heb ik haar dus zelf een beetje aangeleerd, ziet er ook niet echt mooi uit (denk ik Clown ), dus verbeter tips iemand?

Mijn paard de workaholic Haha!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 12:37

Op 1 met stip : neem les
2. laat je paard in ieder geval niet in telgang vallen, misschien zelfs tot je paard de tolt doorheeft even helemaal niet meer telgangen. Neem je paard dus terug voordat hij gaat telgangen, Paar pasjes tolt, belonen en terug naar stap
3. een paard wat erg lateraal is kun je vaak losser in de rug maken maken door kleine slingertjes te rijden, leg het tempo niet te hoog, wees tevreden met weinig
4. er zijn wel boeken in de handel (vaak wel gericht op ijslanders) over trainingsmethodes voor gangenpaarden. Een voorbeeld is "Rijden op ijslanders en andere gangenpaarden" van Heleen Deodatus

Succes!

superstarry
Berichten: 225
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Drachten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 12:49

Bedankt voor je tips! Maar dit is ongeveer wat ik zelf al doe... Scheve mond
En les nemen is nogal moeilijk, vind maar eens iemand die EN verstand heeft van nh EN verstand heeft van tolten. + dat ik ook nog eens in friesland woon Knipoog
O ja ik kan haar niet terugnemen voordat ze in telgang gaat want de tolt wordt geleidelijk steeds meer telgang, niet dat ze ineens overspringt ofzo.
Maar ik merk het dus pas als ze gaat versnellen (Stars telgang is ook niet echt heen en weer, maar meer een voorwaartse telgang, btje moeilijk uitleggen) want dat kan ze dus niet in tolt. En in telgang gaat haar nek heen en weer.. *LOL*
Ik oefen het meestal op wat hardere paden zodat ik het kan horen als ze anders gaat lopen maar het blijft moeilijk... Maar dat van dat in kronkeltjes rijden lijkt mij een goede tip, ga het straks meteen proberen, ff lekker het bos in...
Maar in ieder geval bedankt dus!

Mijn paard de workaholic Haha!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 12:53

superstarry schreef:
O ja ik kan haar niet terugnemen voordat ze in telgang gaat want de tolt wordt geleidelijk steeds meer telgang, niet dat ze ineens overspringt ofzo.
Maar ik merk het dus pas als ze gaat versnellen (Stars telgang is ook niet echt heen en weer, maar meer een voorwaartse telgang, btje moeilijk uitleggen) want dat kan ze dus niet in tolt. En in telgang gaat haar nek heen en weer.. *LOL*



Dan moet je haar dus al op het moment dat de tolt onzuiverder wordt en/ of ze gaat versnellen (kan dus al na 2 of 3 passen zijn) terugnemen naar stap. Ik snap dat het lastig is maar zo maak je het wel duidelijker voor haar wat je wilt, zuivere tolt is braaf en telgang (voorlopig even) niet.

superstarry
Berichten: 225
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Drachten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 23:20

Ja dat consequent zijn is lastig he Knipoog
Maar ik heb het vanmiddag dus nog een paar keer geprobeerd en de laatste keer ging ze niet in telgang over. Ze had toen zeker 20 passen redelijk getolt, da's 4 keer zo goed als normaal...
Maar de laatste keer ging ze dus in stap terug, ik heb het maar toegelaten omdat ze in ieder geval dus niet de oplossing in de telgang zocht. Gewoon een kwestie van volhouden denk ik...
Maar ff voor als ik haar straks wat meer laat tolten en ze snapt het ook, hoe kan ik dan het beste het tempo wat opvoeren denk je?
Nou ja in ieder geval heel erg bedankt voor de tips!

Mijn paard de workaholic Haha!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:07

superstarry schreef:
Maar ff voor als ik haar straks wat meer laat tolten en ze snapt het ook, hoe kan ik dan het beste het tempo wat opvoeren denk je?
Nou ja in ieder geval heel erg bedankt voor de tips!



Ik zou me nu eerst concentreren op het tempo waarin ze het beste tactzuiver tolt. Als ze dat zonder problemen een aantal minuten kan volhouden kan je gaan spelen met het tempo. Dus versnellen (eerst korte stukjes en dan weer terugnemen) en vertragen.

superstarry
Berichten: 225
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Drachten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 13:22

Dat tactzuiver tolten dat zal nog wel ff duren ja... Scheve mond
Het tempo waar ze nu in tolt ligt net tussen een snelle stap en een heeele langzame jog in... Maar als ik dan zie hoe veel tempoverschillen ze kan maken in telgang (van stap-tempo tot bijna rengalop) dan zal het wel goed komen denk ik Haha!
Heb je ook tips wat ik kan doen om haar zo tactzuiver mogelijk te laten tolten (bepaalde hoofdhouding of bepaalde zit ofzo?) Ik vind dat namelijk best wel moeilijk en ik kan het zelf natuurlijk ook niet zien als ik zo langzaam ga ?

Mijn paard de workaholic Haha!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 14:18

superstarry schreef:
Heb je ook tips wat ik kan doen om haar zo tactzuiver mogelijk te laten tolten (bepaalde hoofdhouding of bepaalde zit ofzo?) Ik vind dat namelijk best wel moeilijk en ik kan het zelf natuurlijk ook niet zien als ik zo langzaam ga ?


Sorry maar dan moet iemand het toch echt zien. Een tactzuivere tolt kan je wel horen. Op de verharde weg moet je heel duidelijk viertakt horen: takketakketakketakke of pan-nen-koe-ken, pan-nen-koe-ken

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 23:04

Hey, wat leuk dat jouw draver aanleg heeft voor tölt en telgang! Volgens mij hebben niet alle dravers die aanleg.
Als ik het zo hoor kom je er wel met de tölt... het is idd veel oefenen en veel geduld hebben én consequent blijven (vind ik ook lastig hoor Knipoog ).
Maargoed, om een taktzuivere tölt te vinden zou je kunnen beginnen met wijken... eerst in stap en daarna in tölt en zorg daarbij dat je de achterhand goed mee neemt! Dat kun je bijv. oefenen op brede, rechte paden... wijkend van links naar rechts (in tölt). Als dat goed gaat en je hebt een rustig tempo tölt, kun je proberen om haar een beetje uit evenwicht te halen met je gewicht... ook weer van links naar rechts. Probeer ook al töltend hele kleine voltes te rijden... is moeilijk, maar zo krijg je wel wat meer takt. En over je houding... tsjah, blijf heel ontspannen zitten en probeer je wat zwaarder te maken, maar zorg er wel voor dat je blijft werken met je benen... drijf aan op het ritme van de tölt... "takke-takke-takke-takke" Owja, en blijf spelen met je teugels... kleine ophoudingen enzo.
Wij hebben een ijslander met veel laterale aanleg en hij heeft ook wat moeite met de tölt... deze oefeningen werken heel goed.
Maar verder zoals Dimmelim al zegt: Als ze uit de tölt valt, meteen terug naar stap en weer rustig aantölten.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, blijf iig veel oefenen! En ik verwacht binnenkort wel een mooie töltfoto op bokt hè? Haha!

Groetjes Jessie

superstarry
Berichten: 225
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Drachten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-03 10:39

Hoi, en sorry dat ik wat laat reageer Jessie88... Bloos!
Het gaat steeds beter met tolten, star doet super haar best (een echte draver) Lovers
Maar dat wijken wat je zegt, dat werkt niet zo goed, in stap doet ze het heel goed maar als ik het in tolt probeer gaat ze juist in telgang (als ik in draf ga wijken trouwens ook, maar in galop doet ze het dan weer wel super Verward )
Dat blijven aandrijven dat werkt wel heel goed, meestal liet ik haar in de tolt wat vrijer zodat ze haar evenwicht makkelijker kon vinden maar als ik haar blijf aandrijven dan wordt het ritme in ieder geval beter.

Maar in ieder geval bedankt voor jullie tips! En als ze mooi tactzuiver gaat lopen komt er zeker een foto op bokt te staan! Haha!

Mijn paard de workaholic Haha!

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 17:47

Hey, wat leuk om te horen dat het steeds beter gaat! Het drijven met je benen werkt inderdaad heel goed. Zie je ook al dat ze in tölt wat meer opgericht loopt? Als ze haar achterhand er goed onder heeft, krijgt ze steeds meer een tölthouding (althans, ik neem aan dat een draver ook zo'n 'trotse' houding moet hebben in tölt... net zoals een ijslander). Lijkt me heel stoer om een töltende én telgangende draver te hebben!

Groetjes Jessie

superstarry
Berichten: 225
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Drachten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-03 18:55

Ik heb vanmiddag weer ff geoefend en ik weet niet of het door de harde wind kwam of door mij, maar ik begon dus aan te tolten en ze ging ineens een heel stuk in keiharde tolt! Helaas ging ze daarna in draf (iig geen telgang!) maar ik was wel heel trots op mijn paardje Lovers
Heb ook een heel lang stuk in keiharde telgang gereden en dan is het net alsof je opstijgt en de grond niet meer raakt (in harde tolt ook trouwens), echt een supergevoel!
Ze loopt inderdaad mooi opgericht met haar hoofdje, maar dat deed ze altijd al. Maar nu ze beter gaat tolten zet ze haar achterbenen ook verder onder haar lichaam, dat is wel een hele verbetering al doet ze het niet zo geweldig als het paardje van jouw avatar jessie... Haha!
Ik weet eigenlijk niet hoe een draver hoort te lopen in tolt, ik richt me zowieso altijd meer op hoe het voelt dan op hoe het eruit ziet, maar ik neem aan dat de trotse houding van een ijslander bij een goede tolt hoort of niet? Dus zal het bij dravers ook wel zo zijn...
Ik ga binnenkort een ander zadel uittesten op star (een boomloos zadel) en het schijnt dat je daar ook goed mee kan tolten en telgangen dus misschien helpt dat ook bij het vinden van een tactzuivere tolt (wat dat betreft is een westernzadel niet echt ideaal Knipoog )

groetjes Hanneke

Mijn paard de workaholic Haha!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 18:32

Veel dravers kunnen pacen (telgang), ik vind het opzich wel lekker zitten.
Bloed zou wel kunnen, daar kan ik iig niet zoveel over zeggen. Maar bij ons deed een gewone nederlandse draver het. Die had misschien heeeeeeeeel ver weg ander bloed. Maar niet van haar ouders.

Was trouwens ook toevallig een Star dravertje Haha!

22 Januari verwachten we ons kleintje

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 22:45

Alle dravers kunnen telgangen (pacen), ik ben er nog nooit een tegengekomen die het niet kon. Ook de Franse jongens (waar trouwens tegenwoordig ook een scheut Amerikaans bloed in zit Lachen ) kunnen het.

Van tolt heb ik jammer genoeg geen verstand

Extremely rare and Beyond Compare

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 10:23

Niet alle dravers kunnen pacen hoor. De mijne kan het bv. niet en bij ons op stal kunnen ze het ook loang niet allemaal

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 10:24

hoe heet jouw draver??

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 12:40

Superstarry: Wat leuk dat het zo goed gaat! Telgang is inderdaad heel indrukwekkend. Mijn ijslander kan ook telgangen, maar dan niet het echte 'ren' tempo...
Maar je rijdt nu dus nog met een westernzadel? (gaaaf! Tong uitsteken) Zolang je er maar voor zorgt dat je het zadel achter de schouders ligt (zodat star haar schouders makkelijk kan bewegen) is dat oké denk ik. En jah, een boomloos zadel lijkt me al helemaal ideaal! Laat je even weten of het nog wat is geworden met het nieuwe zadel? Lachen

Groetjes Jessie


Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 13:23

Mackie schreef:
hoe heet jouw draver??


Volgens mij uit haar naam af te leiden, Super Star van Leroy Broline & Irene Labelle

22 Januari verwachten we ons kleintje

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 13:32

Mackie schreef:
Niet alle dravers kunnen pacen hoor. De mijne kan het bv. niet en bij ons op stal kunnen ze het ook loang niet allemaal


Hang er achter maar eens een paar zware schoenen aan, laat ze in galop springen en neem ze weer terug - loepzuivere pace Haha!!

Extremely rare and Beyond Compare

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 16:46

ja, logisch!
Maar ze kunnen het dus niet allemaal van nature. Volgens mij gaat ieder paard pacen op zo'n manier

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers