vertel...paarden in de winter anders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

vertel...paarden in de winter anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 23:42

Ik loop er steeds weer tegen op, mn paard lijkt in de winter wel een draak en in de zomer niks aan het handje, hebben jullie dat nu ook?

Ik wordt doodmoe van dat drukke achterlijke gedoe van haar in de winter, wil alleen maar vechten met me en rennen, tuurlijk heeft ze ook dr lieve dagen, maar die worden in de winter wel erg zeldzaam...

Vertel vertel, ik wil meer verhalen horen, ben ik de enigste????


Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 23:50

Pff wat ben ik blij dat mijn paard dat niet heeft, hij is niks anders dan in de zomer. Oke met dat hele hete weer is ie wat duffer, maar hij is nu niet drukker dan normaal..
Maar goed ik heb ook geen arabier Knipoog

Farjen

Berichten: 7964
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 23:58

Als haar in de zomer een rustdag gaf, merkte je er niets van als je er terug op kroop. Als ik haar nu een rustdag geef, is ze lekker fris (is verbeterd, in het begin kon ik niets met haar Verward ) Ook al loopt ze nu nog overdag buiten..

Jet

Berichten: 11975
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 23:58

Ik vind het niet zo gek, in de zomer is het warmer en dan zijn ze meestal wel wat rustiger en bovendien lopen ze dan veel meer buiten, zodat ze ook meer energie kwijt kunnen als ze loslopen. Ik denk dat wel veel paarden hier last van hebben, maar als je ze dressuurmatig redelijk voor elkaar hebt en vrijwel dagelijks rijdt, wordt het zo weer beter. Met Marlou gaat het dit jaar voor het eerst tot nog toe goed, maar die loopt nu nog steeds alle dagen een uur of vier-vijf in het land en dolt daar lekker. Ik heb haar nu zo'n vier jaar, ze is negen, dus het mag ook wel eens... Succes en houdt haar toch maar veel bezig!

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 00:00

Je bent echt niet de enige hoor!

Mijn pony (New-Forest) heeft dat ook. En dan niet eens zo zeer de winter, maar vooral de herfst en het voorjaar.
De eerste weken dat het kouder weer is is hij verschrikkelijk. En dan helemaal als het een beetje waait. Alles is dan eng, hij kan niet eens normaal langs zijn eigen deken lopen enz enz.
Als hij dan weer een beetje gewend is aan het koudere weer gaat het weer goed.

In het voorjaar begint het weer op nieuw, de lente in z'n bol. Hetzelfde geklier als in de herfst dus.

Ik heb me er maar bij neergelegd, probeer het vervelende gedrag zoveel mogelijk te negeren. Kwaad worden heeft toch geen zin.
Maar irritant is het zeker!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 00:03

Wanneer het erg koud is, wordt ze wat drukker, maar zoals nu ...... niks aan de hand. Schijnbaar wil je paard wat energie kwijt, dus wanneer je tijd hebt, laat haar dan maar lekker lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 00:05

daantjuh schreef:
Je bent echt niet de enige hoor!

gelukkig maar! ja ik loop nu elke dag maar met dr, zomers stukken minder( en dan is het juist leuker) gelukkig loopt ze wel overdag buiten hoor!

Ik heb weer zin in de zomer...zucht al dat stomme gedoe ook met dat geschrik op niks af, ik vindt het alleen maar gevaarlijk!

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 01:01

Hoi chiqa, dit is heel normaal hoor! Bij ons op stal hebben ook bijna alle paarden daar last van zodra het een beetje vriest. Wat ik zelf meestal doe: even 10 minuutjes longeren voordat ik erop klim. Is de ergste frissigheid eraf en hoef ik niet eerst 10 minuten aan te klooien met rijden.... Laatst hoorde ik dat een of andere topruiter (natuurlijk vergeten welke Lachen ) zijn paarden altijd 10 minuten longeert voor het rijden. Dus het is nog goed ook Lachen !

Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 01:05

Chiqua, mijn paard heeft er niet zo veel last van, bij hem is het maar een klein verschil dat hij 's winters wat frisser kan zijn soms.
Nou ken ik jouw paard niet natuurlijk, maar heb je al wel eens aan het voer gedacht? Sommige paarden krijgen in de zomer nauwelijks biks en in de winter wel, het kan zijn dat ze op een iets te fanatiek dieet staat ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 01:06

Miko schreef:
Citaat:
even 10 minuutjes longeren voordat ik erop klim

ja is een goeie dat geklooi is zonde van je tijd he? en zo frustrerend...

Alleen vindt ik het zo frustrerend dat de buurmanaltijd zo'n stabiel paard lijkt te hebben of ie nu drie weken niet rijdt, of het nu vriest of sooit altijd hetzelfde....nee kan ik alleen van dromen! Haha!

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 01:11

Ja, Rocky is ook altijd drukker in de winter dan in de zomer, hij gaat dan natuurlijk ook minder naar buiten. Hij gaat er tegenwoordig alleen nog maar vandoor Verward En daar moet ik mijn wedstrijd op gaan rijden... maarja. Hij is dus wel drukker, komt denk ik ook omdat je in de zomer moe wordt van de warmte


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 01:29

Lovely schreef:
Sommige paarden krijgen in de zomer nauwelijks biks en in de winter wel, het kan zijn dat ze op een iets te fanatiek dieet staat ???

dat is ook het euvel Lovely samen natuurlijk met stalgang, ze kreeg eerst 2 kilo biks per dag, nu 1 kilo, en ind e zomer helemaal geen biks alleen wat zemelen.
Is natuurlijk een heel ander verhaal, maar ik hoop dat het nu beter gaat met minder voer, kijk het is een merrie(gelukkig al 10 jaar) én een arabier en sja...die hebben iets meer heet bloed soms.... Tong uitsteken (Valt mee hoor) maar ze staat nu ook op een nieuwe stal, en dat was ook allemaal even wat afstasten met voeren enzo.

Zit in luzerne ook energie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 01:34

Chiqa"]
[quote="Lovely schreef:
Sommige paarden krijgen in de zomer nauwelijks biks en in de winter wel, het kan zijn dat ze op een iets te fanatiek dieet staat ???

dat is ook het euvel Lovely samen natuurlijk met stalgang, ze kreeg eerst 2 kilo biks per dag, nu 1 kilo, en ind e zomer helemaal geen biks alleen wat zemelen.
Is natuurlijk een heel ander verhaal, maar ik hoop dat het nu beter gaat met minder voer, kijk het is een merrie(gelukkig al 10 jaar) én een arabier en sja...die hebben iets meer heet bloed soms.... Tong uitsteken (Valt mee hoor) maar ze staat nu ook op een nieuwe stal, en dat was ook allemaal even wat afstasten met voeren enzo.

Zit in luzerne ook energie?
[/quote]

Het is soms inderdaad even zoeken naar de juiste voedingverhouding.

Op deze site staat van alles over voer en ook over luzerne hooi, vergeleken met normaal hooi. Zo te zien is alleen het eiwit hoger.
http://users.pandora.be/recreamen/Infor ... ding1.html

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 09:50

Par is wat dat betreft zo cool als het maar kan.
Ik kan er zelfs in de winter wekenlang laten staan en als ik er dan opstap loopt ze hoogstens een stapje harder.
Maar ze loopt zoieso al lekker door, dus echt veel verschil merk ik niet.

Alhoewel alles wel wat enger is, dus afentoe ben ik haar aandacht kwijt.
Maar als ik de verhalen zo hoor, en mijn vroegere paardje ermee vergelijk is Par gewoon supercool *tijdens het rijden dan, vraag me niet hoe ze op het moment tijdens het wandelen is Knipoog *

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

boemel

Berichten: 8345
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 10:20

In de winter is mijn paard minder fijn. Ze is kijkeriger en schrikt sneller. Ook vind ik het moeilijker om haar lekker ontspannen te rijden.

M1+10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 10:23

Lois kan ook behoorlijk fris zijn in de winter maar eigenlijk vind ik dat helemaal niet erg. Ik kan het nu goed gebruiken in de training Lachen

Als je paard te fris is is dat heel goed op te lossen door intensiever te gaan rijden. Paarden kunnen het een beetje koud hebben en als ze lekker warm gedraaid zijn voelen ze zich ook veel lekkerder in hun vel.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 10:32

Buddy heeft nu ook meer energie en is wat drukker.. maar ik kan er wel mee leven, maak er gewoon gebruik van met rijden, en na een flinke les of rit is ie weer super Haha!

Dag lieve mama...

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 10:52

Lex is in de zomer veel blijer. Op zich valt het de laatste paar dagen wel mee, maar over het algemeen is hij gewoon wat minder opgewekt. En zodra 't warmer wordt: dan is hij blijer en is hij opeens ook veel socialer met de andere paarden.
Hij heeft de laatste dagen trouwens wel veel energie..

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 11:38

Chiqa"]
[quote="Miko schreef:
Citaat:
even 10 minuutjes longeren voordat ik erop klim

ja is een goeie dat geklooi is zonde van je tijd he? en zo frustrerend...

Alleen vindt ik het zo frustrerend dat de buurmanaltijd zo'n stabiel paard lijkt te hebben of ie nu drie weken niet rijdt, of het nu vriest of sooit altijd hetzelfde....nee kan ik alleen van dromen! Haha!


Ja ik wordt er soms wel eens gek van, dan denk je die tien eerste minuten echt, waar doe ik het voor Tong uitsteken . Maar misschien dat het inderdaad ook wel aan het type paard ligt, want mijn paard heeft ook arabierenbloed in zich....

Lachen

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 11:43

Yorghos is in de winter wel wat actiever dan in de zomer, maar dat ligt ook een beetje aan het weer en aan de omgeving. Zijn dieet is weinig of niets verandert, dus dat speelt in zijn geval niet mee.
Op droge, windstille dagen dan is Yorghos altijd vlotter dan anders, en in het bos trekt hij ook graag een sprintje. Maar hij is goed in te houden, dus echt last heb ik er niet van.

* To Belg, or not to Belg *

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 12:30

Bij die van mij valt het wel mee, die staan nog steeds in de wei op gras en kuilvoer/hooi en alleen als ze gewerkt hebben wat biks.
Het beperkt mij die van mij tot heel soms wat schrikken maar verder geen idioot gedoe Haha! Tja buiten is een ander verhaal, van voor omhoog - van achter omhoog Haha! *LOL*

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 12:34

Nee totaal geen verschil zomer of winter.
Maar Kawa en Twilight staan dan in de winter ook gewoon buiten, dus hebben hun energie al kwijt kunnen rennen als ze dat wilde.

En Kawa ziet in de zomer met 30 graden net zoveel kabouters zitten als in de winter.
De ene dag geen 1 en de andere dag zijn er legers kabouters uit hun paddestoelen gekropen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 14:23

mss is het ook afhankelijk van het geslacht van het paard?

Pomski

Berichten: 694
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 18:09

Ik heb juist het gevoel dat me pony dan in een winterdip zit ofzo, in de zomer is ze veel blijer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 18:27

Vandaag ging het overigens stukken beter moest zelfs met zweep rijden, ik denk toch dat het aan de grote hoeveelheid biks lag die ze kreeg, nl 2 kilo, het is een licht paardje én een arabier dus die hebben iet zo erg veel nodig, nu krijgt ze de helft en het is veel beter te rijden!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 bezoekers