Hengsten en ruinen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-01 15:04

Wat mijn vraag is zijn hengsten vervelent met omgaan en met rijden?? wat zijn echte hengsten eigenschappen??


Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 15:17

ik heb de ervaring dat de meeste hengsten braaf zijn onder het zadel, totdat er merries in de buurt komen Haha! In de omgang is echt verschillend, maar je moet stevig in je schoenen staat, helemaal als ze niet helemaal goed opgevoed zijn Clown

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 15:17

het schijnt dat hengsten niet zoveel lastiger izjn dan merrie. Alleen is hun geslachtsdrift wel iets sterker!

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 15:20

Dat ligt eraan. Wij hebben op de manege een hengst staan die heeeel erg braaf is. En ook bij merries in de buurt. Hij weet niet helemaal dat ie hengst is.

Play Like A Man, Win Like A Woman!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 15:34

hengsten zijn echt niet de makkelijkste hoor qua karakter! ze zijn vaak lastig en als ze een merrie zien kunnen ze wel een beetje heftig op reageren.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-01 16:19

hoeveel is de casteratie van een hengstveulen ongeveer

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 16:32

het is niet aan te raden om ze voordat ze een jaar oud zijn te castereren, je kunt beter even wachten daarmee. Wat de kosten zijn weet ik niet, valt wel mee geloof ik, tenminste, als je het thuis laat doen. Op een kliniek is het wel duurder,

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 16:37

Even een aanvulling door mij;

je vraagt hoe duur het is om je hengst te castreren, maar het is absoluut niet iets om op te bezuinigen!
Het kan op meerdere manieren gebeuren, en de risico's die je loopt zijn daardoor ook verschillend. Laat je goed informeren.
En als je een hengst(veulen) koopt, dan weet je meestal al dat je hem moet gaan castreren.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 16:49

Zelf heb ik er een hekel aan om hengsten op stal te hebben.
Als ik ze niet goed genoeg vind voor de keuring laat ik ze met 2,5 jaar castreren.
Onze eigen dierenarts heeft het lieven met 1,5 jaar omdat ze dan minder ontwikkeld zijn. Meestal komt hij van te voren even kijken en beslissen we dan of hij het doet of dat we hem naar de kliniek brengen.

Met oudere hengsten heb ik minder problemen. Die weten wanneer ze wel en niet mogen dekken en gedragen zich dan ook een stuk beter.
Maar die irritante 2,5 jarige pubers Frusty

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 18:17

ik heb een hengst verzorgt, nou wat een etter hij speelde de baas, over iedereen klein beest van 80 cm maar elk volwassen mens hing eraan. het is heel verschillend je hebt ook lieve hengsten

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 18:44

Mijn verzorgpony is een hengst. Als ik hem rijd kan ik gewoon tussen merrie's rijden, gaat heel goed. Maar hij is wel ongeduldig en een drammer.

Maar geen 1 paard is het zelfde. Iedere hengst is weer anders.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4

KlijnJarig

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 19:21

Toen mijn verzorpony een jaarling was, was hij ook nog hengst. Toen kon je er echt niks mee beginen hij beet, stampte, stijgerde enz je kon hem amper binnen halen maar dat komt denk ik doordat hij ook mishandeld was toen. (lijkt me logisch) Maar nu is hij ruin. En daar ben ik toch best wel blij mee.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 22:51

Je moet met een hengst wel extra op je hoede zijn maar ik denk dat met een goede opvoeding je van iedere hengst een gemanierd rijpaard kunt maken. Ze zijn van nature gewoon erg dominant en willen graag de baas spelen. Maar als ze jouw respecteren als leider is er niks aan de hand. Tja, echte hengsteneigenschappen? Ze happen wat sneller, kunnen sneller afgeleid zijn (vooral tijdens dekseizoen en met hengstige merries in de buurt). Verder verschilt het denk ik per hengst.

Early
Berichten: 26
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 19:08

Geen reactie op je vraag die is eigelijk al gegeven.
Mijn vraag is hoelang ze nog vruchtbaar zijn na casteratie?

Leonie en paardloos

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 19:57

Citaat:
Op 2001-10-21 20:08, schreef Early:
Geen reactie op je vraag die is eigelijk al gegeven.
Mijn vraag is hoelang ze nog vruchtbaar zijn na casteratie?




+/- 6 weken

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 20:40

Ik heb 2 verzorgpony's van 2,5 en sinds korte tijd wel ruin maar worden helemaal wild met merries erbij. Verder zijn het poepie's ik ken ze vanaf 1 jaar en heb 1 ervan zelf opgevoed en van alles geleerd. Geen kind aan m gehad hij is echt super lief en betrouwbaar behalve met merries in de buurt, dan wordt hij gek.

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 21:13

Ik heb ook een hengst, en waar je op moet letten is dat ze de ene periode heel braaf kunnen zijn en de andere periode weer een monster kunnen worden. Met omgang is de mijne heel braaf, en onder het zadel kan hij wel eens flink lelijk doen (bokken, stijgeren enz.)

Galactica Wadim X Gemini

valerie_
Berichten: 1
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: jaaa....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 08:58

nou ik verzorg een ruin en hij is heeeeel lief onder het zadel Party!!


Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 09:39

Scheelt per ras en per paard. Ik heb een ruin die zich als een hengst gedraagt. Hij is op zijn 5e geruind is nu 10 maar alle merries in zijn groep zijn van hem. En als ik aan het rijden ben is hij poepiebraaf maar rijdt er een merrie van zijn groep mee inde bak en andere ruinen dan kan hij nogal eens lelijk doen tegen andere ruinen. Oren plat etc. Andalusische hengsten zijn over het algemeen makkelijk maar niet allemaal. Een hengst is en blijft een hengst en moet je altijd in de gaten houden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 26 bezoekers