Hengsten met meeste prestatiedochters!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Hengsten met meeste prestatiedochters!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-03 23:46

Naar aanleiding van de al tijden gaande discussie over het nut/ongewenste van het gebruik van volbloed in de warmbloedfok. Vaak is hierin (door anna42) aangegeven dat volbloeden niets toevoegen, enkel ongewenste kenmerken leveren:

Anna42 schreef:

Ik heb zelfs een paar Volbloeds op dit Tpoic laten zetten uit het verleden waar je m. b.t de sportpaardenfokkerij heel veel mee zou kunnen bereiken. Dat waren Sultan xx en Selim xx.
Adaptus xx is ook een hengst die nog uitzonderlijk goed was. Dat skelet sloeg weer aan met het skelet van Amurath in Hannover en dat vind je terug in de G-lijn.
De huidige Volbloed (100 jaar later) is qua skelet en qua constitutie zover veranderd, op nog een enkele uitzondering na, dat dit paard eerder negatief dan positief heeft gewerkt. Ook dit heb ik onderbouwd door feiten en qua bijdrage precies in cijfers en procenten weergegeven.
En last but not least zoek eens 1 Volbloed op in de Nederlandse Indexen van het KWPN en zoek daar een Volbloed die hoog scoort.


Nu las ik in de Paardenkrant een artikel over de hengsten die de meeste prestatiedochters op hun naam hadden staan:

1 Amor 44
2 Joost 41
3 abgar xx 31
4 Farn 30
5 Nimmerdor 28
6 Lucky Boy xx 26
7 Rigoletto 26
8 Le Mexico 23
9 Pericles xx 23
10 Duc de Normandie 20

Denk toch niet dat je kunt stellen dat de invloed van volbloeden alleen negatief is!


Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 00:31

Nee zeker niet. Maar dat wist je toch zelf eigenlijk al wel. Abgar xx is meerdere keren in diverse topics voorbij gekomen. Kwam geen reactie op. En waarom niet? Omdat het een echte goede is.
En verder weet Anna niet eens hoe een volbloed er uit ziet. Dus nemen we dat al helemaal niet meer serieus. (zie topic 'springende volbloeden')

Maar wel goed dat je dit lijstje even hier plaatst !

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 10:47

Prestatiedochters zegt nog wat meer dat een paar direkte toppers hebben. Dit zijn dan ook stuk voor stuk stempelhengsten, die zich op alle manieren in de fokkerij bewezen hebben.

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 11:17

Ik denk dat het om statistieken gaat.
Anders staat Nevado op 1, met 100% van de ter keuring aangeboden dochters ster Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 13:01

Missouri schreef:
Ik denk dat het om statistieken gaat.
Anders staat Nevado op 1, met 100% van de ter keuring aangeboden dochters ster Haha!


Nog niet wakker missouri Haha! dit zijn prestatie merries die moeten 3 of meer kinderen hebben met prestaties, dat duurt nog even bij Silly

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 19:04

Samsam"]
Naar aanleiding van de al tijden gaande discussie over het nut/ongewenste van het gebruik van volbloed in de warmbloedfok. Vaak is hierin (door anna42) aangegeven dat volbloeden niets toevoegen, enkel ongewenste kenmerken leveren:

[quote="Anna42 schreef:

Ik heb zelfs een paar Volbloeds op dit Tpoic laten zetten uit het verleden waar je m. b.t de sportpaardenfokkerij heel veel mee zou kunnen bereiken. Dat waren Sultan xx en Selim xx.
Adaptus xx is ook een hengst die nog uitzonderlijk goed was. Dat skelet sloeg weer aan met het skelet van Amurath in Hannover en dat vind je terug in de G-lijn.
De huidige Volbloed (100 jaar later) is qua skelet en qua constitutie zover veranderd, op nog een enkele uitzondering na, dat dit paard eerder negatief dan positief heeft gewerkt. Ook dit heb ik onderbouwd door feiten en qua bijdrage precies in cijfers en procenten weergegeven.
En last but not least zoek eens 1 Volbloed op in de Nederlandse Indexen van het KWPN en zoek daar een Volbloed die hoog scoort.


Nu las ik in de Paardenkrant een artikel over de hengsten die de meeste prestatiedochters op hun naam hadden staan:

1 Amor 44
2 Joost 41
3 abgar xx 31
4 Farn 30
5 Nimmerdor 28
6 Lucky Boy xx 26
7 Rigoletto 26
8 Le Mexico 23
9 Pericles xx 23
10 Duc de Normandie 20

Denk toch niet dat je kunt stellen dat de invloed van volbloeden alleen negatief is!
[/quote]

Zeker niet als er geen volbloed was was onze fokkerij nog ongeveer bij de trekpaarden (beetje overdreven maar goed)
Je moet natuurlijk wel oppassen op welk paard je een volbloed zet maardat moet je met alle hengsten doen. Anna vergelijkt ook mensen met paarden
Verward Net of je met mensen de ene keer die man d'r op zet end e andere keren die . nou ja goed in elk gevalik ben VOOR volbloed

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 22:06

Alikesflame schreef:
Zeker niet als er geen volbloed was was onze fokkerij nog ongeveer bij de trekpaarden (beetje overdreven maar goed)
Je moet natuurlijk wel oppassen op welk paard je een volbloed zet maardat moet je met alle hengsten doen. Anna vergelijkt ook mensen met paarden
Verward Net of je met mensen de ene keer die man d'r op zet end e andere keren die . nou ja goed in elk geval ik ben VOOR volbloed


Met die trekpaarden is de basis gelegd voor het "sportpaard" van nu.
Het is vooral die combinatie geweest die goede sportpaarden heeft voortgebracht. (Nadrukkelijk verleden tijd)
Overigens is ook de volbloedenfokkerij doorgegaan met hun selectie.
Ik vraag mij af of de combinatie nog steeds zo briljant is, de volbloed is veranderd en het "trekpaard" van toen is er niet meer.

Gezien de moeite die het KWPN heeft om iets fatsoenlijks te vinden, denk ik dat wij als fokkers een beetje doorgeslagen zijn met het inbrengen van vreemd bloed.

Ook bij mensen werkt het inbrengen van vreemd bloed positief trouwens.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 bezoekers