Second opinion... wat moet ik doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-01 09:15

Een paar weken geleden kwam mijn dierenarts voor een bloedonderzoek bij Razinda. Het bleek dat ze druk aan het wisselen is en daardoor die opgezette klieren had en een hangend rooster. Maar verder keek hij naar die bult op haar hoofdje. Hij vond het vreselijk zonde en hij dacht zelfs dat het niet nodig was geweest dat ze dit er aan over heeft gehouden. Hij zou er eens over nadenken en vond een 2nd opinion eigenlijk wel een goed idee. Misschien zijn de artsen van een andere kliniek toch van mening dat het nog wel weggehaald kan worden.

Vanmorgen belde ik de dierenarts nog eens om erover te praten. Toen vertelde hij dat hij zelfs al een afspraak heeft gemaakt in Emmeloord. Alleen was dat volgende week al en dan ben ik op vakantie, dus ik heb net Emmeloord gebeld en nu heb ik een afspraak op 5 november. Dan gaan ze kijken wat ze er van denken en wat de mogelijkheden zijn.

Maar nu zit ik me er alweer helemaal druk om te maken. Kan ik Razinda dat wel aan doen, ze heeft al zoveel meegemaakt. Als de operatie zou lukken en ze zou van die bult af zijn, zou dat natuurlijk fantastisch zijn, ze zou dan een normaal hoofdstel in kunnen en haar hoofdje zou natuurlijk nog mooier zijn dan. Maar hoe kan ik, die altijd tegen plastische chirurgie is, nou mijn paardje weer zoveel aandoen. Ik weet echt niet wat ik moet doen, ik kan wel janken. Stel nou dat ze haar wel willen opereren en het gaat mis en ze komt niet uit de narcose, dan zal ik toch de rest van mijn leven spijt hebben. Ik wil haar gewoon niet kwijt. Kon ze maar praten en zeggen wat ze zelf wilde, hoe moet ik nou zo'n grote beslissing maken? Ik kan het echt niet....oh god wat moet ik nou doen??

Verdrietig

[Edit] titel iets duidelijker gemaakt [/edit]
[Edit] ikke titel weer aangepast Haha! [/edit]
_________________
Life is too short to regret
all the things you haven't done or said *Judith*

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-10-23 09:37 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jura op 2001-10-23 09:39 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jura op 2001-10-23 09:42 ]</font>

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 09:28

heej, meisje!!
wat weer een moeilijke keuze!

laat het even bezinken! je kunt nu je zo emaotioneel bent niet daarover gaan beslissen! In Emmeloord zitten bovendien een stel geweldige v-artsen, die je niet zomaat iets op de mauw zullen spelden!
Ga eerst even lekker op vakantie, laat het bezinken, denk er rustig over, en pas nadat je in Emmeloord bent geweest kun je gaan nadenken WAT je wil gaan doen!!!

En ok, ik heb welliswaar niet zo heel veel ervaring met deze s*h*i*t, maar een paard blijft maar niet zomaar in zijn narcose, zeker niet in zulke goede handen als Emmeloord!!

Liefs en sterkte, B

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 09:38

Helemaal met Tender eens, eerst even lekker op vakantie en daarna er rustig over nadenken. Maar volgens mij hadden we het van de week nog over volgende zomer of zo, waarom laat je je nu dan door je eigen veearts opjagen? Ik zou nog eens goed navragen of het volgens Emmeloord ook op redelijk korte termijn moet, en danders overwegen om je bij je eigen plan te houden, nl volgende zomer, of desnoods pas als je met stang en trens gaat rijden. Ik heb het idee, dat je je nu een beetje laat pushen door de VA's en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Neem je besluit pas als je er achter helemaal kunt staan. Je kunt ze natuurlijk wel laten kijken, want als zij zeggen dat het niet kan ben je van je gepieker af, maar beslis zelf wanneer en of je er klaar voor bent het te laten doen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 09:40

Dat is die operatie dus waar je het laatst al over had. Toen twijfelde je ook al zo erg. Kan het me voorstellen hoor, je hebt het allemaal al eens eerder meegemaakt, al die onzekerheid enzo. En Razinda heeft er niet voor niets een hoop spanning aan overgehouden als het om haar hoofd gaat. Maar aan de andere kant: als de veeartsen er positief over zijn en de kans op herstel zo goed als 100% is, waarom zou je er dan niet voor gaan?

Net als Ten al zegt, ga eerst lekker op vakantie en laat er alsjeblieft je vakantie niet door overheersen. Niet constant lopen piekeren. Je kunt ook dat onderzoek laten doen en alsnog beslissen dat je geen operatie wilt. Je weet dan in ieder geval wat de mogelijkheden zijn, maar de keus is dan aan jou. Kan me wel heel goed voorstellen dat dit je zo bezig houdt, Razinda is niet alleen Jurs kindje, maar ook JOUW (zorgen) kindje!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-01 09:41

Ja dat is zo, maar dit is natuurlijk alleen nog een second opinion en ik denk dat ik dan rustig na ga denken wat ik doe. Maar ik zal toch nooit rustig worden voordat alles achter de rug is. Ik zal altijd blijven denken: volgend jaar wordt ze misschien geopereerd... waarom maak ik me nou zo druk?

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 10:23

Waarom je je zo druk maakt?!
Omdat je ontzettend veel om je paarden geeft! Je houdt zielsveel van ze en wil het beste voor ze. Ik denk dat iedereen dat wil voor z'n paard.
Jeetje je zit weer echt in een moeilijke situatie. Probeer rustig te blijven, het is pas 5 november, nog tijd om over alles rustig na te denken en de voor en nadelen af te wegen. Ook moet je toch eerts de second opinion afwachten, kijken of zij er ook hetzelfde over denken als jouw DA.
Ik zal zelf niet mijn mening geven over wat ik zou doen. Maar ik denk dat het alleen maar verwarrender en moeilijke voor je wordt als je al die verschillende meningen hoort. Denk aan wat je zelf het belangrijkste vindt, en wij hier zullen je in elke beslissing steunen, en ik weet zeker dat je de juiste keuze maakt. Geniet eerst nou maar eens van je vakantie, denk er over na, schrijf wat dingetjes op, gun jezelf wat rust. Heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 10:36

He meissie, ik kan me heel goed voorstellen dat je dit heel moeilijk vind. Misschien kun je de komende tijd gewoon ALLES waar je aan twijfelt eens opschrijven, en meenemen naar Emmeloord. Ze zijn daar heel kundig, en kunnen je gewoon een goed en eerlijk advies geven. Maak je er nog niet te druk over (makkelijk gezegd he, vanachter m'n computer...), vraag alles wat je te vragen hebt, en denk er daarna heel rustig over na. Je hebt de tijd, je hoeft niet nu al ja of nee te zeggen.
Bovendien kun je je gerust gesterkt voelen door jezelf: jij houdt zoveel van je paardje, dat je echt de goede beslissing voor haar zult nemen. 't Is een vreselijke cliche, maar 't is wel waar: komt tijd, komt raad.
Ristig aan!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 10:37

Je moet handelen in het welzijn van het dier. Als ze voor de rest van haar leven regelmatig een hoofdstel om moet, dan kan ze last hebben. Vraag de 2e dierenarts wat hij zou doen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-01 10:49

Hartstikke bedankt voor jullie reacties en steun...

Ik zal eerst 5 november eens afwachten en dan kan ik inderdaad altijd nog eens rustig gaan nadenken of ik het wel of niet wil. Want aan de andere kant, als Razinda er helemaal geen last van heeft, en ik doe het alleen maar omdat ze dan beter een hoofdstel in kan, is het dan wel eerlijk?

Nou ja, ik hou jullie in ieder geval op de hoogte, en ik hoop dat ik weer een beetje rustiger wordt, ik raak altijd zo in paniek van dit soort dingen.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 12:47

Hoi Jura,
Als er iets is wat ik de afgelopen weken heb geleerd ivm dierenartsen is: volg je eigen gevoel!!!

Dus als jij het gevoel hebt, dat het niet eerlijk is ten opzichte van het paard moet je het niet doen.

Wacht eerst eens rustig de second opinion af en ga vooral op je eigen gevoel af, hoe tegenstrijdig dit ook mag zijn met de uitspraken van de dierenarts.
Als je een behandeling bij je paard doet moet je er voor 200 % achter staan, zodat je jezelf achteraf ook geen verwijten kunt maken.

Suc6 en iig een fijne vakantie!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-01 12:58

Dank je!

Maar ik zal nooit voor 200% achter de keuze staan in dit geval. Als ik het niet doe, blijft die twijfel altijd van: is het niet beter om wel te doen, en als ik besluit het wel te doen, blijf ik twijfelen of ik er wel echt goed aan doe.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 16:05

Maartje, ik ben het met iedereen hier eens. Ik denk idd dat het verstandig is om voor die second opinion te gaan. Hierna kun je pas beslissen wat je gaat doen. Daar zou ik me nu nog geen zorgen over maken. Ik heb trouwens geen idee hoe snel het kan om een afspraak te maken om een paard te laten opereren aan zoiets, maar misschien kun je nadat je een beslissing hebt genomen haar heel snel laten opereren. Daarmee voorkom je dat je te lang in spanning zit of je wel een juiste beslissing hebt genomen. Het vreet ook heel erg aan je als je over een maand bijvoorbeeld een beslissing neemt en ze kan pas over een half jaar geopereerd worden.

Maar goed, ik zou dus gewoon die second opinion afwachten. Dat kan iig helemaal nooit kwaad.

Voor wat betreft het probleem met die bult en het hoofdstel. Tja, jij houdt van Razin zoals ze nu op dit moment is. Als jij het niet eerlijk voor haar vindt dat ze geopereerd wordt zodat ze dan een ander hoofdstel in kan, dan moet je dat niet doen en dan mag je best wel aan het welzijn van haar denken hoor!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 16:10

jeetje wat een moeilijke keuze.tja als razin gezond is met de bult,je kunt toch een hoofdstel een beetje fatsoenlijk omkrijgen dan zou ik het niet doen,want dan is het niet eens percee nodig.maar zitten er negatieve kanten aan die bult?dan word het de voordelen tegen de nadelen wegstrepen en kijken wat je overhoud......

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-01 16:14

Het enige nadeel is (denk ik) dat je nooit een normaal hoofdstel in kan, maar altijd met een lage neusriem moet rijden. Ze kan dus nooit een echt mooi hoofdstel in. Verder staat het natuurlijk niet mooi, die bult, maar dat kan me niet schelen, al had ze er 10. Scheve mond\

Ze heeft er verder niet echt last van denk ik. Maar ja, we horen het 5 november wel, wat de arts er van zegt. Ik heb er nu al buikpijn van.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 17:47

Een moeilijke keuze maar iig ben je in emmeloord aan het juiste adres. Ik heb hele goede ervaringen met ze en ik vind het fijn hoe ze met je omgaan. Ik ben net terug van emmeloord, ik ben met Max naar de hoefsmid geweest. Max heeft af en toe last van een achterbeen dat als het ware op slot staat. Ik wilde graag hun mening daarover. Waarschijnlijk komt het uit de rug -hij heeft vanaf het begin dat ik hem had problemen met zijn rug, ontzettend vast. Hij kon alleen maar hard lopen (vluchten). Dat klopt met het feit dat het op slot staan de laatste tijd veel minder is en dat is de tijd dat ik hem eindelijk fijn door de hals en rug kan rijden. De hoefsmid heeft het bekeken en aangepast beslag aangebracht. Nu afwachten of dat nog beter gaat.

Een goede plek voor een second opinion dus naar mijn mening. Alhoewel, ik ga met je mee dat een operatie alleen uitgevoerd zou moeten worden als het een medische noodzaak heeft. Maar ik denk dat als je de artsen je dilemma uitlegt ze zeker een goed advies kunnen geven. Succes.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-01 09:03

Misschien kunnen ze ook in haar mond kijken naar haar kiezen en kijken wat ze daarvan vinden. Ze krijgen ook alle rontgenfoto's en CT scans want die heb ik allemaal opgevraagd bij Utrecht. Misschien weten zij een oplossing zodat ze ook weer op normaal voer kan? Ik ben benieuwd. Het makkelijkste is als ze zeggen dat ze het niet beter kunnen krijgen dan dit, dan hoef ik in ieder geval geen moeilijke beslissing te nemen... Scheve mond\

Heeft Max dan een habituele patella fixatie? Dat heeft Jur namelijk aan haar rechterachterbeen.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 15:49

Oh meis, wat een moeilijke keuze zeg! Als ze daar in Emmeloord zeggen dat ze het operatief heel goed kunnen verwijderen, denk ik toch dat ik het doen zou, weet niet waarom. Maar die twijfels zijn zo erg, wat te doen als het wel fout gaat. Daar moet je nog even niet aan denken, wacht maar even die second opinion af. Dan zal het je vast een stuk duidelijker worden wat de juiste keuze is, daar hoef je je nu niet zo druk over te maken iig. Veel succes met wachten tot 5 november. Het komt allemaal wel goed!