Is dit goed of helemaal verkeerd? thiedeman/stoot

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Is dit goed of helemaal verkeerd? thiedeman/stoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 22:24

BIj mij op de club rijd een meisje (duh Schijnheilig ) Haar moeder beslist alles voor haar en het meidje heeft er ook niks op in te brengen (bijvb. ze moet en zal dressuurwedstrijden rijden en ze moet perse eeuwig in een bak rondsjokken... Huilen )
Nou hadden we dus net les, ik stap meestal ong. 10 minuuten aan de lange teugel lekker los, is ook fijner voor het paard lijkt mij.
Dat wou dat meisje ook doen, ff kletsen, je weet wel. Maar nee, dat beest werd door die moeder na een kwart rondje al vastgezet met een stoot of thiedeman (hij heeft ze allebei omhangen, ik weet niet welke het was maar het beest liep totaal niet ontspannen aan de teugel)
Het meisje protesteerde en zei dat ze hem eerst ff los wou stappen, ze vond het zielig dat hij meteen al vestgezet werd en moest werken (vond ik ook Tong uitsteken )
Maar volgens haar moeder moest hij meteen vast en moest meteen aan het werk....
Ik vind zoiets eigenlijk niet normaal ....of ben ik gewoon te zacht voor mijn pony? Scheve mond

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:30

Wederom: arm paard! en arm meisje natuurlijk Knipoog

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:47

Met een thiedeman kan je wel lekker los stappen geloof ik, als je de teugels maar goed lang laat. Ik heb een pesthekel aan stootteugels, die mogen er bij mij hoe dan ook niet aan. En inderdaad, bagger hoor, gelijk bijzetten. Laat die moeder dat artikel uit de laatste Bit eens lezen..

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:29

Je bent niet te zacht voor je pony hoor! Je gaat zelf toch ook niet meteen in de split liggen als je net uit bed komt (ok misschien niet helemaal het goede voorbeeld, maar je snapt de essentie). Erg sneu ook voor dat meisje ook dat ze niet mag doen wat ze zelf het liefste zou willen. Een thiedeman kan eventueel wel met losstappen(doe ik zelf liever ook niet), maar ja dan moet je hem inderdaad niet strak doen.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 20:11

Ze reed eerst altijd met eem thiedeman, die werd meestal ook meteen na een kwart rondje al vastgezet (zodat het paardje op de loodlijn moest lopen, maar dan het tegenovergestelde van ontspannen)
Maar dat heeft blijkbaar niet genoeg effect gehad want nou heeft dat arme beest een thiedeman en een stoot omhangen! Ik weet niet of je ze allebei tegelijk kunt gebruiken maar dan vind ik nog dat je bagger rijd.
Als je je paard met 2 hulpteugels nog niet eens fatsoenlijk kan laten lopen vind ik dat je maar eens opnieuw moet beginnen!
Maar ja, wie ben ik? een recreatieruiter en daar luistert iemand die AL L1 rijd niet naar..... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 20:24

In eerste instantie denk ik: 'ja, zeker zielig, als ik net mijn bed uit kom ga ik ook niet meteen sporten'. Maar het zou misschien kunnen dat de pony voor de les bijvoorbeeld al een tijd los is geweest of in de molen. In dat geval is het helemaal niet zo erg dat hij meteen een beetje aan het werk gezet wordt.

Nu nog de manier waarop...

Een Thiedeman EN een stootteugel tegelijk vind ik wel heel erg overdreven. Ik zou me rotschamen als ik zo rond moest rijden eerlijk gezegd...

Als er dan echt perse iets omheen gehangen moet worden, zou ik alleen de Thiedeman doen. Als je hem niet te strak zet, kan die weinig kwaad en je kunt je paard tenminste nog zijn hals laten strekken.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 20:40

CCCCorine"]
In eerste instantie denk ik: 'ja, zeker zielig, als ik net mijn bed uit kom ga ik ook niet meteen sporten'. Maar het zou misschien kunnen dat de pony voor de les bijvoorbeeld al een tijd los is geweest of in de molen. In dat geval is het helemaal niet zo erg dat hij meteen een beetje aan het werk gezet wordt.
[/quote]
Dat is waar, maar dan vind ik nog dat hij niet meteen zo strak hoeft dat hij alleen nog maar op de loodlijn of erachter kan.

[quote="CCCCorine schreef:
Nu nog de manier waarop...
Een Thiedeman EN een stootteugel tegelijk vind ik wel heel erg overdreven. Ik zou me rotschamen als ik zo rond moest rijden eerlijk gezegd...

Als er dan echt perse iets omheen gehangen moet worden, zou ik alleen de Thiedeman doen. Als je hem niet te strak zet, kan die weinig kwaad en je kunt je paard tenminste nog zijn hals laten strekken.


Ze kan dat paard niet echt goed aan....er moet iets omhangen anders is het rijden geen gezicht....vind ik wel jammer trouwens, dat je op die manier je paard moet rijden.
Ze heeft die 2 echt allebei omhangen bij dat paard, ze is trouwens de enige van de groep die met hulpteugels rijd, sommige hebben nog veel moeilijkere paarden en krijgen het probleem samen met de inttructeur wel opgelost onder hulpteugels.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:04

ik snap niet dat die instructeur dat allemaal toelaat...???

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 21:24

Dat snap ik ook niet nee, maar ze krijgt ook regelmatig les buiten de lesavonden om, ze zal dus wel extra betaald krijgen en dan ga je niet tegen je leerling zeggen wat wel en niet goed is. Want mama weet toch altijd alles beter en geeft dan wel zonder istructeur les aan d'r dochter...
Ik vind iig dat ze niet slim bezig zijn. Maar dat krijgt ze uit zichzelf te merken als ze niet verder komt dan de L1 of L2.