eerst longeren voor dat ze voor de kar gaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-01 21:09

Ik geloof dat ik wel eens had gehoord dat een pony al aan de longeerlijn moet kunnen lopen voordat ze voor de kar gaan?
Is dit zo of heb ik iets verkeerd opgevangen?
en ook lees ik hier over lange teugelen, pesoa teugels, dubbele longe,
ik snap er niks meer van, wat heeft dit te maken met voor de kar lopen en moeten ze dit allemaal kunnen? Of zit ik dan nu van alles door elkaar te halen Verward


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 22:39

voordat een paard voor de sleep gaat moet hij eerst gewend zijn aan het enkel longeren én longeren met dubbele longe.daarna pas kan je voor het eerst een sleep erachter doen.dit is ivm met de strengen die alngs de benen lopen(dubbele longeerlijn)en met het sturen

soms is het beter om te zwijgen

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-01 23:08

Ik weet dus gewoon niet wat lange teugelen, dubbele longen enz. inhoud Verward

Dribbel heeft aan de longeerlijn gelopen, en dat ging goed. Al meerdere keren.. maar dit was gewoon een halster met longeerlijn...

Misschien dan heel stom bezig geweest, maar dribbel heeft al een sleep achter zich gehad. (een balk) Dit omdat hij al een aantal keer het tuig op gehad, en er niet omgeeft, hij blijft braaf. Toen we zo'n 5 keer rond hadden gelopen in de bak met tuig (zonder sleep), hebben we die sleep er dus achter gehangen... en dit ging gewoon super!
Maar ik las pas dus over dat lange teugelen en dubbele longen (of is dat het zelfde Verward ) ik weet niet wat het is..

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 23:22

dubbele longe houd in dat je aan beide bitringen een longeerlijn bevestigt,die vervolgens door de lichtogen of door de leidselgaten van je tuig haalt en dan leert dat je pony lijnen langs zijn benen voelt en leert sturen met die lijnen.dat ie voorwaarts blijft en de commando's leert.je kunt erachter gaan lopen maar je kunt ook in het midden van de cirkel blijven en hem longeren met die twee lijnen.1 lijn loopt dan achter de kont langs naar je hand en die ander loopt dan vanaf het leidselgat of lichtoog naar je hand
een leidselgat is de metalen ring die bovenop het schoftje van je tuig zit(2 zitten er)een lichtoog is de ronde beugel van leer waar de lamoen van je inspan in gaat.

soms is het beter om te zwijgen


Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-01 23:48

Kan je dan ook gewoon de leidsels door die leidselgaten doen en achter hem lopen (de leidsels vast aan het bit) en dan bv. 1 iemand ernaast en 1 iemand die dan er achter loopt? is dit dan het zelfde als dat longeren?
Iig bedankt voor je uitleg !!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 07:52

Dat klopt. In ieder geval dat heb ik ook gehoord.
Wat ik dan nooit snap is hoe die mensen dat doen...
Je mag met 2 gaan 'aanspannen'. Licht trainen dus, nog geen zware dingen trekken.
Op zijn 2,5 mag hij al het gewichtal mee trekken (wat haalbaar is voor de pony natuurlijk). Maar voordat je gaat mennem moet de pony gewend zijn aan longeren en aan de dubbelen longe. Maar dat mag pas vanaf 2,5!!! (heel rustig beginnen).

Nou heb ik dat probleem niet zo omdat Pinky al vaker gelongeerd is, simpelweg omdat ik niet beter wist. Maar dat is al weer een hele poos geleden want toen ik hoorde dat hij veel te jong was ben ik metteen gestopt.

Dus dat vraag ik me dan altijd af Lachen Heeft iemand een antwoord? Ik vind het gewoon behoorlijk tegenstrijdig Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 08:24

Ja pinkygirl dat vraag ik me dus ook af. Je paard moet toch eerst een beetje conditie hebben voordat hij een kar kan trekken?
Ik sta nu op een pensionstal en heel veel mensen zeggen: waarom ga je Loki niet alvast betuigen?

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 12:39

Misschien bedoeld sanderijn dit
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 05-02-22 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 12:43

Toen ik Mika wegbracht dat ik toch dat ik haar wel redelijk goed had voorbereid, maar Roelof is helemaal opnieuw begonnen met r, met als eerste en volgens hem belangrijkste les : stilstaan!

Hij is haar eerst weer aan de enkele longe gaan longeren, toen aan de dubbele, toen lange teugelen daarna sleep erachter en weer aan de dubbele en lange teugelen en nu pas sinds vorige week voor de wagen....

Toen ik er was te kijken was ik ook vreselijk verbaasd over het feit dat Mika zo netjes stilstond, hij kon haar echt overal neerzetten en ze bleef gewoon staan zonder zelfs maar gras te gaan eten!!! Haha!
Zover had ik haar nog niet......Normaal is het altijd zo'n lekker ongeduldig ding en als ze op gras stil moet staan wil ze alleen maar eten...... nu niet meer dus..... *LOL* *LOL*

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 12:44

Het probleem met longeren is dat de volte belastend is voor de gewrichten en niet zo zeer het (lichte!) werk...
wij wachten overigens wel altijd tot ze 3 zijn, dan maak ik ze eerst zadelmak en dan voor de kar, dan rij je er zo mee weg.
Maar als je eerder wil beginnen kan dat ook maar ik zou niet teveel longeren, liever alleen aan de lange lijnen werken.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 12:53

Je hoort zo vreselijk veel verschillende meningen over longeren....Ik kan me voorstellen dat het een eenzijdige belasting is, maar je paard loopt toch niet elke dag een uur aan de longe, het is gewoon onderdeel van het "africhten"...
Wij deden nooit langer dan een minuut of 20 en dan ongeveer 2 a 3 keer in de week...
Het is toch een hele goede voorbereiding op het aanspannen en het is gewoon heel krom dat je aan kan spannen op een leeftijd van 2½ maar dan niet mag longeren..... Verward

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 15:31

ja ik begrijp je vraagstelling pinky.het is ook tegenstrijdig,maar dat komt puur omdat er door verschillende mensen verschillende dingen worden gezegt.de een vind dit en de ander vind dat.hoe bij ons op stal de paarden beleert worden:vanaf meestal 3 jaar.de paarden worden eert aan de enekel longe gewent,dan aan de dubbele en als de commando's duidelijk zijn en het sturen ook komt de sleep erachter en daarna de wagen.
mijn mening is pas beginnen met 3 jaar met longeren en daarna aanspannen.maar veel mensen vinden dat aanspannen al kan op 2,5 jaar en dan klopt deze stelling dus niet want dan zou je hem niet eerst kunnen longeren.tja het is maar wat je zelf het beste vind.je kunt wel naar iedereen luisteren maar uiteindelijk telt wat je pony aankan en hoe jij vind dat je pony moet zijn .dus voor mij was dat heel duidelijk,ik wilde niet eerder dan met 3 jaar beginnen dus ben ik toen pas begonnen met longeren en toen dat alles goed ging pas gaan aanspannen

soms is het beter om te zwijgen

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 16:31

Ik heb niet zoveel verstand van aangespannen rijden, maar heb wel gehoord dat een paard of pony met twee jaar nog heel onvolwassen is. Speels, kind nog. En met twee en half ook nog aardig pubertje... *LOL*
Dat het dus geestelijk ook veel beter te begrijpen is voor een pony als je pas met drie begint, en ook inderdaad eerst longeert en de gangen op commando leren, daarna pas verder leren.
Ook moet hij eerst leren het bit te accepteren en nageeflijk te lopen, en dat gaat goed via de dubbele longe en de pessoateugel.
Wat betreft het niet te vroeg beginnen, dit is ook omdat de pony als hij jong is eerder geestelijk vermoeid of in de stress raakt.
Ze kunnen ook geestelijk nog niet zoveel aan, vergelijk het maar met een meisje van 14 die hele dagen zou gaan werken in een bedrijf: dat is niet voor niets verboden in Nederland grijnz...
Opgroeien daar moet je de tijd voor nemen, tijd om alles rustig te leren. Tijd om nieuwe dingen te verwerken. Jonge paarden ook denk ik?
Succes met mennen in elk geval!

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-01 17:26

Ik begin er al wat meer van te snappen Lachen
Hoe heet het wat annemieke op die foto aan het doen is ?? kun je dat (als dit nodig is?) ook gewoon met het schoftje van het tuig doen en dan de leidsels er door?

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 17:33

Ik denk dat het niet nodig is om je paard goed voor elkaar te hebben aan de longe voordat je gaat mennen. Wat we; belangrijk is dat het paard rustig is met optuigen en voor de kar. je moet geen drifkikker hebben. Waat natuurlijk fijn is dat ze goed luisteren naar je stem! Mijn advies is om je paard te laten beleren door een ervaren iemand. Ik volg op dit moment ook een mencursus en het is helaas toch moelijker dan het lijkt!
Werken aan de dubbele longe is dat je 1 longeerlijn direct van de mond naar je hand gaat (evt eerst via een bijzetteugel) en aan de andere kant nog een longeerlijn die via de andere kant van het paard, achter zijn billen door en die hou je dus in de andere hand vast. Je hebt dus 2 longeerlijnen vast. Best pittig dus. Je kan er heel veel mee leren en het paard goed aan het werk zetten, maar je dient het goed te leren, want makkelijk is het niet (tenminste als je het goed wilt doen Pling )

Succes!!

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 17:38

Citaat:
Op 2001-10-23 17:26, schreef Dribbel:
kun je dat (als dit nodig is?) ook gewoon met het schoftje van het tuig doen en dan de leidsels er door?


Volgensmij wel hoor.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 11:28

Mmhh oke dan is het voor mij ook een beetje duidelijk.
Ik heb zelfs regelmatig gehoord dat er vanaf 2 al gement mag worden!
Maar dat vond ik zelf echt te vroeg. 2,5 vind ik een mooie leeftijd en dan kan ik tegen de tijd dat hij dit beheerst overstappen naar het inrijden....

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 11:29

nou bij mij zei iemand dat vroeger (......) de paarden bij 1,5 jaar al werden betuigd.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-01 22:12

1,5 jaar vind ik wel heeeeel erg jong


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers